Gå till innehåll

Bör man höja mer preflop med djupa stackar?


Rille

Recommended Posts

Lirar nu på en sida som har 200bb i inköp och då går självklart suited connectors och liknande händer upp i värde. Bör man för att motverka detta när man sitter på andra händer höja mer för att deras implicta odds?

 

* Flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alla vid bordet 200bb och man spelar NLT så kan man spela lite fler händer om det är billigt att se floppen.

 

Givetvis så ska man beta rejält på bra starthänder för att försöka få folk att lägga skräphänderna istället för att de ska limpa - men det gör man väl även om folk bara börjar med 50bb?

 

Den stora skillnaden mellan stackar på 50bb och 200bb märks på flop/turn/river: med 200bb kan man normalt beta pot på alla rundorna utan att behöva gå all-in, vilket gör det olönsamt för draghänder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora skillnaden mellan stackar på 50bb och 200bb märks på flop/turn/river: med 200bb kan man normalt beta pot på alla rundorna utan att behöva gå all-in, vilket gör det olönsamt för draghänder.

Alternativt så gör det draghänder mer lönsamma eftersom det faktiskt finns något mer att hämta när man träffar. Och så blir det lite mer bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt så gör det draghänder mer lönsamma eftersom det faktiskt finns något mer att hämta när man träffar. Och så blir det lite mer bluff.

Säg att jag betar pott på floppen för att få bort färgdraget.

Du synar med ett färgdrag för att du anser att du har implicita odds.

Vad får dig att tro att jag betalar dig när du träffar färgen?

Om jag uttryckligen betat för att bli av med färgdragen så lär jag inte syna dig när väl färgen kommer.

 

Jag håller dock med om att bluffens betydelse ökar om man går från 50bb till 200bb, men framför allt så märks skillnaden mellan bra och dåliga spelare betydligt mer när man spelar med djupare stackar.

 

Om vi återgår till den ursprungliga frågan: hur förändras preflop-spelet med djupare stackar?

Jag anser att man kan spela lite fler spekulativa händer, men man MÅSTE träffa på floppen, annars så får man lägga sig eller bluffa - syna brukar vara rena katastrofen efter flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt så gör det draghänder mer lönsamma eftersom det faktiskt finns något mer att hämta när man träffar. Och så blir det lite mer bluff.

Säg att jag betar pott på floppen för att få bort färgdraget.

Du synar med ett färgdrag för att du anser att du har implicita odds.

Vad får dig att tro att jag betalar dig när du träffar färgen?

Om jag uttryckligen betat för att bli av med färgdragen så lär jag inte syna dig när väl färgen kommer.

Då blir det ju en knepig balansgång mellan att inte betala av färgen och att inte bli bortbluffad för mycket när färgen kommer. Men visst, mot just dig kanske värdet av färgdrag går ned när stackarna djupnar, fast jag tror inte det är en generell trend.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om det blir knepigare att förstöra oddsen för färgdragen och andra drag och samtidigt ta betalt.

 

Ex. Om brädan har två till en färg på floppen och man har topptvå paren eller set eller dylikt och man har 80% kvar i stacken. Bettar man pott på floppen och inget drag kan ha gått in på turnen, hur mycket bettar man då? Man vill ju inte ge implicita odds åt dragen och samtidigt bli committed på rivern. Säg att man bettar pott igen och får syn av ett drag och på rivern är (nu höftar jag bara) 40% av stacken kvar att betta och ett eventuellt drag har gått in. Det är ju en ganska tråkig sits om motspelaren har lätt för att bluffa. Alternativet är att överbetta på turn och förmodligen inte få syn eller att checka turn och inte få mer betalt. Siffrorna är tagna ur luften typ men ni fattar vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...