Gå till innehåll

PLT - Borde jag anat kåken?


liggat

Recommended Posts

Players:

Henkan ($21.00 in seat 1)

liggat ($240.75 in seat 2)

Max63 ($42.75 in seat 3)

Peter ($91.75 in seat 4)

skiski ($43.50 in seat 5)

b-rabbit ($50.50 in seat 6)

heltenkelt ($15.50 in seat 7)

Sarah ($46.00 in seat 8)

par7a7dice ($18.25 in seat 9)

 

Dealer: par7a7dice

Small Blind: Henkan ($0.25)

Big Blind: liggat ($0.50)

 

liggat was dealt: 5c - Ts

 

tänkte inte alls spela den här handen men efter som jag kom med genom BB så varför inte?

 

Max63 Fold

Peter Call ($0.50)

skiski Fold

b-rabbit Fold

heltenkelt Fold

Sarah Fold

par7a7dice Fold

Henkan Fold

liggat Check

 

Flop Td - Ad - Th

 

liggat Check

Peter Check

 

slowplayade min triss. fel/rätt? kanske skulle vara en idè och betta här

 

Turn Td - Ad - Th - 5h

 

wow kåk på en sån sketen starthand.. måste betta lite nu annars verkar det konstigt + att man vill få upp potten om han har fångat nåt

 

liggat Bet ($1.25)

Peter Call ($1.25)

 

River Td - Ad - Th - 5h - Ks

 

en kung lär varken göra till eller från.. nu har han nog 2 par iaf i antingen kungar eller ess.

 

liggat Bet ($3.75)

Peter Raise ($15)

 

vafan reraisar han mig? han måste ha fått fnatt och försöker skrämma iväg mig från potten..

 

liggat Raise ($22.50)

Peter Raise ($67.50)

 

fan tänk till lite nu! vad kan han ha som slår min hand?

 

inte ett skit

 

liggat Call ($56.25)

 

Peter shows: Kc - Kd (a full house, kings full of tens)

liggat didn't show: 5c - Ts (a full house, tens full of fives)

 

jag själv tycker inte jag gjorde något fel. men jag vet inte om ni kan upptäcka nån läcka jag har.. tyckte det kändes rätt surt att torska denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle nog som du själv anade bettat på floppen och på turnen, men jag förstår ändå att du ville att någon skulle komma ikapp lite för att vinna mer pengar. Med tanke på att korten på bordet var rätt så farliga ås borde du nog bara ha synat hans reraise på rivern. Det fanns trots allt några händer som kunde slå dig. När han re-re-raisar dig på river så borde du kanske ha foldat, men en sådan hand är väldigt svår att lägga ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Players:

Henkan ($21.00 in seat 1)

liggat ($240.75 in seat 2)

Max63 ($42.75 in seat 3)

Peter ($91.75 in seat 4)

skiski ($43.50 in seat 5)

b-rabbit ($50.50 in seat 6)

heltenkelt ($15.50 in seat 7)

Sarah ($46.00 in seat 8)

par7a7dice ($18.25 in seat 9)

 

Dealer: par7a7dice

Small Blind: Henkan ($0.25)

Big Blind: liggat ($0.50)

 

liggat was dealt: 5c - Ts

 

tänkte inte alls spela den här handen men efter som jag kom med genom BB så varför inte?

 

Max63 Fold

Peter Call ($0.50)

skiski Fold

b-rabbit Fold

heltenkelt Fold

Sarah Fold

par7a7dice Fold

Henkan Fold

liggat Check

 

Flop Td - Ad - Th

 

liggat Check

Peter Check

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Players:

 

 

River Td - Ad - Th - 5h - Ks

 

en kung lär varken göra till eller från.. nu har han nog 2 par iaf i antingen kungar eller ess.

 

liggat Bet ($3.75)

Peter Raise ($15)

 

vafan reraisar han mig? han måste ha fått fnatt och försöker skrämma iväg mig från potten..

 

liggat Raise ($22.50)

Peter Raise ($67.50)

 

fan tänk till lite nu! vad kan han ha som slår min hand?

 

inte ett skit

 

liggat Call ($56.25)

 

Peter shows: Kc - Kd (a full house, kings full of tens)

liggat didn't show: 5c - Ts (a full house, tens full of fives)

 

jag själv tycker inte jag gjorde något fel. men jag vet inte om ni kan upptäcka nån läcka jag har.. tyckte det kändes rätt surt att torska denna.

 

 

när han raisar dig hårt på river skulle jag bara synat med din hand. försöker han skrämma dig borde han ju inte syna en reraise från dig i vilket fall. sen finns det ju en hel del händer som har dig slagna. SKulle nog satt honom på KT jag.

 

alltså. reraisa inte hans reraise. om han bluffar synar han ju ändå inte din reraise och du har därmed ingenting att vinna på att göra det. den enda hand som han skulle kunna tänkas ha som du har slagen här är 55 samtidigt som AT, KT, AA och KK har dig slagna. Vänta på en bättre situation för att kasta in massor av dina pengar i en pott som från början var ganska liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checken på floppen är väl rätt ok tror jag, som läget ser ut då så är du ju knappast ute efter någon powersekvens eftersom pengarna svårligen åker in om trissen utan kicker är bäst hand. Exempel: Säg att din motståndare har AK, du betar ut, han tror dig inte utan höjer, nu slår du om, tror du han synar då? Alternativt han slår om igen kan du syna då?

 

Möjligen så kan man beta ut, syna en höjning, och sedan låtsas som man är svag och bara syna ned till river om man inte förbättrar. Om man betar ut, blir höjd och träffar kåken på turn så vet jag inte riktigt vad man gör.

 

Hur som helst, du har en hand som du antingen vinner en liten pott eller förlorar en stor med som läget ser ut på floppen, så jag tycker inte att det är fel att checka i hopp om lite $ från en hopplös hand. Visserligen så kan du råka bli utdragen av en färg, men ingen av er kommer väl våga eskalera potten särskilt mycket i det läget än då, så det är ju inte någon fråga om att torska.

 

När du betar på turn så betyder ju ditt bet precis ingenting så att han synar då är ju inte så konstigt. Du har ju också en monsterhand här, som du nog ändå vill ha in en del pengar på. Jag vet inte riktigt om du egentligen kan vänta dig att vara bäst om alla pengar åker in dock, det beror väldigt mycket på hur motståndaren är. Om jag varit i Peters ställe så hade jag ju inte eskalerat potten mer än en raise utan att ha minst triss i alla fall.

 

På river så betar du naturligtvis ut igen och hoppas att han har något han kan syna med, för att han skulle ha en höjbar hand är väldigt otroligt. När han sedan höjer så måste han ju antingen ha träffat något eller försöka köpa potten (dvs tro att du inte har något). Om han bluffar så är det meningslöst att höja eftersom han bara lägger sig då. Så frågan är ju då vilka händer han höjer med som han kan tänkas syna ett omslag med, som jag ser det kanske AK, T9, JT, QT och säkert 55 om han har AA, KK, AT, KT så är chansen hyffsad att han slår om en gång till vilket verkligen skjuter ditt EV i sank. Men det finns iallafall 21 sämre händer som han kanske synar med, 3 händer sämre händer som han definitivt synar med och 12 bättre händer som han definitivt synar med och antagligen slår om med. Beroende på vem det är som spelar så skulle jag tro att en höjning har från jäkligt marginellt +EV till enormt -EV.

 

När du betar och höjer så måste ditt mål nästan alltid vara att antingen få syn av en sämre hand eller att få ut bättre händer. I det här fallet kan du inte få ut bättre händer så då blir hela frågan hur många sämre händer som kan syna dig, och det är helt enkelt inte särskilt många.

 

Men det handlar alltså väldigt mycket med vilken hand motståndaren gör vad. Om han inte är totalt galen så kan du inte slå om en gång till där med så mycket cash kvar att beta, det öppnar helt enkelt upp för alldeles för många tråkigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaren.

 

jag måste erkänna att jag nog bettade utan att tänka riktigt, jag var övertygad om att ha bästa handen..

 

han kunde precis som ni säger sitta på AT, KT och bara limpa in.. jag hade varit slagen redan då. måste överväga dom där situationerna igen..

 

"om en kille reraisar och bluffar skulle han ändå inte syna en höjning därför är det bäst att calla".

 

det ska jag ha i bakhuvet nästa gång ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak att ha i huvudet är "att om jag re-raisar och killen kommer att syna med några sämre händer men även höja med en del bättre och jag kommer syna så är det fortfarande för dyrt att höja".

 

Tänk också på att det här började som en ynklig liten $1,25-pott, det ska ganska mycket till för att det ska bli värt att investera ~$100 i den potten för någon motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej.

jag har åkt på en liknande förlust med 98 i biggen, flop 883, turn 9, rvier J

han hade JJ..

lite av problemet när man raisar sådana händer ligger nog i att man blir så överraskad av att träffa en så bra hand med så dåliga SH..man blir lite "blind" och räknar inte med att åka dit..

 

Så var det nog lite för mig iaf. efteråt tänkte man precis så.. varför reraisa om han bluffar..då synar han ju inte ändå. Men innan ler man sin hand..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...