Seriks Postad 17 November , 2008 Rapport Share Postad 17 November , 2008 http://sydsvenskan.se/ekonomi/article390066/100-kan-mista-jobbet-i-konkurs.html Vilken badbeat för mig ! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jello Postad 17 November , 2008 Rapport Share Postad 17 November , 2008 alltid bra när idiotiska, värdelösa och inkompetenta företag går i konkurs. ska fira med en tårtbit. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Juggler Postad 17 November , 2008 Rapport Share Postad 17 November , 2008 Köpt mycket och betalat i förskott antar jag. Jag var inne och kollade på en ny dator för någon vecka sen, tur att man inte är snabb på avtryckarfingret. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Seriks Postad 17 November , 2008 Författare Rapport Share Postad 17 November , 2008 Köpt mycket och betalat i förskott antar jag. Jag var inne och kollade på en ny dator för någon vecka sen, tur att man inte är snabb på avtryckarfingret. min 30 tums skärm började krångla , blev typ bildstörningar och skärmen kunde bli svart under några sekunder. Hade fortfarande kvar garanti på den så datorbutiken skulle skicka ut en i utbyte så skulle jag skicka in min gammla. Trodde jag skulle få en avi i brevlådan idag men nu verkar det inte bli så. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
brainslicer Postad 17 November , 2008 Rapport Share Postad 17 November , 2008 Funnits en del diskussioner senaste tiden att inte allt stått rätt till. http://www.shoppingsajterna.se/ Shoppingsajterna Svenska AB, bolaget bakom datorbutiken.com, har idag 2008-11-17 ansökt om konkurs vid Lunds Tingsrätt Den direkta orsaken är den kraftigt vikande försäljning som bolaget har drabbats av under de senaste månaderna. Detta i sin tur beror på den finansiella kris som Sverige befinner sig i, vilket har inneburit att kunder kraftigt har dragit ner på sina inköp av hemelektronik. Det hela är väldigt tråkigt för alla som jobbar på företaget, men även för leverantörer och kunder. Styrelsen har arbetat intensivt med att finna en lösning på situationen, men då man alltjämt dras med en för stor kostnadsmassa i kombination med den vikande försäljningen ser man inte längre möjligheten att kunna driva verksamheten vidare i nuvarande form. Så snart tingsrätten har utsett en konkursförvaltare så kommer här på denna sida finnas mer information om vart de som drabbats skall vända sig. Frågor och svar Fråga: Jag har en order hos datorbutiken.com - kommer jag få den levererad? Svar: Nej, troligtvis inte. Alla leveranser har stoppats men vissa kan redan vara på väg. Fråga: Jag har betalat min order med kort, hur får jag tillbaka mina pengar? Svar: Kontakta banken/kortutställaren och reklamera din betalning. På de flesta bankers hemsidor finns blanketter för detta att ladda ner. Fråga: Jag har betalat min order i förskott, hur får jag tillbaka mina pengar? Svar: Kontakta konkursförvaltaren så snart sådan utsetts och framför dina anspråk. Fråga: Jag har en defekt vara som skall returneras, hur gör jag med den? Svar: Kontakta tillverkaren i första hand, många tillverkare har egen serviceorganisation. Fråga: Jag har ett inneliggande returärende, vad händer med detta? Svar: Kontakta konkursförvaltaren, be att få varan tillbaka, kontakta därefter tillverkaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cyntax Postad 17 November , 2008 Rapport Share Postad 17 November , 2008 min 30 tums skärm började krångla , blev typ bildstörningar och skärmen kunde bli svart under några sekunder.Hade fortfarande kvar garanti på den så datorbutiken skulle skicka ut en i utbyte så skulle jag skicka in min gammla. Trodde jag skulle få en avi i brevlådan idag men nu verkar det inte bli så. Har du skickat in din gamla eller har du den hemma fortfarande?Har du skickat in din gamla får du tillbaka den och kan sedan kontakta tillverkaren/generalagenten. Privatpersoner har troligen separationsrätt för sina inlämnade prylar. Kontanta pengar är det värre med. Där är det nog kört... för betalningar med kreditkort finns hoppet. Kontakta banken! Jag ska vilken dag som helst köpa en ny bärbar. Det lutar åt Dell för mig... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KingCosmoKramer Postad 17 November , 2008 Rapport Share Postad 17 November , 2008 Vågar man lita på komplett.se? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
XaaL Postad 17 November , 2008 Rapport Share Postad 17 November , 2008 Är Dustin/Dustinhome som konkurrerar ut de imo Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Seriks Postad 17 November , 2008 Författare Rapport Share Postad 17 November , 2008 Har du skickat in din gamla eller har du den hemma fortfarande?Har du skickat in din gamla får du tillbaka den och kan sedan kontakta tillverkaren/generalagenten. Privatpersoner har troligen separationsrätt för sina inlämnade prylar. Kontanta pengar är det värre med. Där är det nog kört... för betalningar med kreditkort finns hoppet. Kontakta banken! Jag ska vilken dag som helst köpa en ny bärbar. Det lutar åt Dell för mig... Oj , cyntax himself. Jag har inte skickat in min skärm till dom utan har den kvar här hemma. Blev lite förvånad att de skulle skicka ut en utbytes-skärm först utan att ha mottagit nåt från mig innan , så här i efterhand så var det ju en jävla tur. Ingen jättestort fel men payar man 12 lax för en skärm så vill man ju den ska funka perfekt. Ska kontakta tillverkaren , Samsung , och det borde ju gå så att man skickar direkt till dom eller nåt dylikt. Har även försäkring på skärmen men har inte blandat in försäkringsbolaget pga av att det borde ju vara en sak som går på garantin. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
brainslicer Postad 17 November , 2008 Rapport Share Postad 17 November , 2008 min 30 tums skärm började krångla , blev typ bildstörningar och skärmen kunde bli svart under några sekunder.Hade fortfarande kvar garanti på den så datorbutiken skulle skicka ut en i utbyte så skulle jag skicka in min gammla. Jag hade samma fel på mina samsung 204or, började störa sedan blinka för att tillslut ge upp efter nån veckas blinkade, typ 1,5 år efter köpet med några veckor mellanrum. Svagt minne det var nåt med nätdelen... 3år fabriksgaranti är det väl på dom så knappast nåt problem om du kontaktar samsung Blev lite förvånad att de skulle skicka ut en utbytes-skärm först utan att ha mottagit nåt från mig innan , så här i efterhand så var det ju en jävla tur. Orsaken att dom skulle skicka utbytes monitor direkt kan ju vara att det är vanligt fel och dom kände igen beskrivningen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nice Hand GG Postad 17 November , 2008 Rapport Share Postad 17 November , 2008 Vågar man lita på komplett.se? Med risk att jag blir levlad tar jag ändå och svarar serieöst. Komplett har vad jag vet en trippel-A rating. Mer om det går att läsa här: http://www.soliditet.se/Pages/AAASubPage____174.aspx Tvivlar väll på att dom KKar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Seriks Postad 17 November , 2008 Författare Rapport Share Postad 17 November , 2008 Jag hade samma fel på mina samsung 204or, började störa sedan blinka för att tillslut ge upp efter nån veckas blinkade, typ 1,5 år efter köpet med några veckor mellanrum. Svagt minne det var nåt med nätdelen... 3år fabriksgaranti är det väl på dom så knappast nåt problem om du kontaktar samsung Orsaken att dom skulle skicka utbytes monitor direkt kan ju vara att det är vanligt fel och dom kände igen beskrivningen.. yep lär väl vara så, plus att det var meingen att jag skulle återanvända kartongen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mickol Postad 17 November , 2008 Rapport Share Postad 17 November , 2008 När kommer konkursutförsäljningen? Eller körde man inget eget lager mot slutet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
baller Postad 18 November , 2008 Rapport Share Postad 18 November , 2008 Man körde inget lager själva mot slutet men butikerna har lager så där lär det bli utförsäljning eller någon typ av försäljning av lager osv. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
minucci Postad 18 November , 2008 Rapport Share Postad 18 November , 2008 Man körde inget lager själva mot slutet men butikerna har lager så där lär det bli utförsäljning eller någon typ av försäljning av lager osv. ovan stämmer väldigt bra. Även fast att det hade varit "Kul" med en konkursutförsäljnings så blir det nog inte så. Nu ska man iväg till butiken och antagligen ägna hela dagen åt inventering. mmmmm.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Matfrid Postad 18 November , 2008 Rapport Share Postad 18 November , 2008 Hur mycket har försäljningen av datorer, platttv, datorkomponenter och dylikt minskat? Jag vet inte, men jag tror att det är nonsens att skylla konkursen på detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
morr Postad 18 November , 2008 Rapport Share Postad 18 November , 2008 Jag ska vilken dag som helst köpa en ny bärbar. Det lutar åt Dell för mig... Alltid varit väldigt nöjd med Dell-laptops. Körde mac ett tag, det var ju snäppet bättre, men tiltade sönder på att saker jag var tvungen att köra inte fungerade bra, förutom via parallels, men då laggade det sönder. Airbooken överhettade hela tiden också. Nåja! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Skalman5 Postad 18 November , 2008 Rapport Share Postad 18 November , 2008 Av egen upplevd verklighet och vad jag har förstått genom att prata med folk i branschen så minskar marginalerna stadigt för handlarna på datorkomponenter. Har du dåliga marginaler och höga kostnader läre du ha en väldans omsättning på grejerna och benkoll på utgifterna. Ska du klara dig som internetbutik idag måste du ha: 1. Konkurrenskraftiga priser (ligga i toppskiktet på prisjämförelsesidorna) 2. Snabba säkra leveranser (Bra omdömen på dessa sidor) 3. Litet lager (Liten kapitalbildning) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stoffi Postad 18 November , 2008 Rapport Share Postad 18 November , 2008 Det är logistiken som avgör! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
brainslicer Postad 18 November , 2008 Rapport Share Postad 18 November , 2008 Observera datumet, det är inget som hänt senaste tiden precis...tydligen började problemen redan vid köpet av JME Data http://www.sweclockers.com/nyhet/8076-datorbutiken_i_finansiell_kris/ Datorbutiken i finansiell kris Affärer 2008-07-31 15:19 av Andreas Dimestam Den välkända återförsäljaren Datorbutiken.com har problem med finanserna. Företaget har helt enkelt inte resurser till att fylla på lagret. Enligt uppgift till SweClockers har Datorbutiken förlorat sin kreditlimit. Detta är också förklaringen till att butiken i stort sett inte har några varor på lager. Utan kredit har företaget inte tillräckligt med finansiella resurser för att bygga upp lagret igen. En annan källa gör gällande att Datorbutiken är på väg att införa nödlösningen att spegla leverantörernas lagersaldon. På det viset får kunderna intrycket av att varorna finns på lager. Denna metod är vanlig bland mindre återförsäljare som inte har någon egen lagerhållning. Datorer och hemelektronik är en extremt konkurrensutsatt marknad. De senaste åren har flera stora uppköp och sammanslagningar ägt rum. Datorbutiken gick samman med JME AB under 2007, och norska Komplett äger numera Inwarehouse. Störst på den svenska marknaden är Dustin som köpte upp danska Computerstore vid ungefär samma tidpunkt. SweClockers har sökt Datorbutiken.com för en kommentar, men utan framgång. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
brainslicer Postad 6 December , 2008 Rapport Share Postad 6 December , 2008 http://www.sweclockers.com/nyhet/8620-datorbutikencom_ateruppstar_fore_detta_ Den konkursdrabbade återförsäljaren Datorbutiken.com återuppstår med ny ägare. Delar av konkursboet har köpts upp och webbutiken är på väg att startas upp igen. Det är Niklas Sandgren, tidigare anställd på Datorbutiken.com, som har köpt upp delar av konkursboet. Det handlar bland annat om varumärket, webbutiken, affärssystemet och kundregistret som övergår till den nya ägaren. SweClockers har talat med den före detta produktionsledaren som nu tar över verksamheten på webben. ... ... ... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts