Gå till innehåll

Avdelat ekonomisnack från Stars Sharkscopetråden


jonash72

Recommended Posts

Du är uppenbarligen inte medveten om att regelverket är skrivet så att du ska betala skatt på varenda vunnen pott, och inte får dra av för de förlorande potterna?

 

Jodå, jag är fullt medveten om det.....och, jag är också fullt medveten om vilken data man kan få från tex Pokerstars i dessa fall.

 

Så, det är bara att sammanställa det isåfall, tex per månad om man tänker betala skatt per månad (vilket ju kan vara praktiskt). MS Excel kan hantera rätt många rader du vet.....och så helt vanlig plus och minus. Såååå komplicerat är det inte! Du kan ju sammanställa per dag om du vill!

 

(jag personligen förstår inte problemet; reglerna är egentligen glasklara och likt egen företagare = pokerspelare, så måste man sammanställa sina inkomster och utgifter, den ENDA skillnaden är att som privatperson finns det oftast ett affärssystem / revisor som hanterar transaktionerna, och de är vanligen inte så många som för en pokerspelare som dunkar in en herrans massa tusen händer per månad)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 91
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jodå, jag är fullt medveten om det.....och, jag är också fullt medveten om vilken data man kan få från tex Pokerstars i dessa fall.

 

Så, det är bara att sammanställa det isåfall, tex per månad om man tänker betala skatt per månad (vilket ju kan vara praktiskt). MS Excel kan hantera rätt många rader du vet.....och så helt vanlig plus och minus. Såååå komplicerat är det inte! Du kan ju sammanställa per dag om du vill!

 

(jag personligen förstår inte problemet; reglerna är egentligen glasklara och likt egen företagare = pokerspelare, så måste man sammanställa sina inkomster och utgifter, den ENDA skillnaden är att som privatperson finns det oftast ett affärssystem / revisor som hanterar transaktionerna, och de är vanligen inte så många som för en pokerspelare som dunkar in en herrans massa tusen händer per månad)

 

Vilka utgifter syftar du på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och, du påstår att det FÖRSTA som hände var att spelaren fick en uppmaning att infinna sig i rätten?!

 

Däremot gjorde ju spelaren rätt i som överklagade sedan när det väl drogs dit i just det fallet, och, det var väl ganska väntat att det skulle "gå bra"? Allt annat hade ju stridit mot Skatteverkets egna regler!!

(sen att vissa på den myndigheten har dålig koll är en annan sak)

 

Hur kan du kalla detta att göra rätt för sig? Och om du anser att det är självklart hur domen faller, hur motiverar du då att det finns en domstol?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och, du påstår att det FÖRSTA som hände var att spelaren fick en uppmaning att infinna sig i rätten?!

 

Däremot gjorde ju spelaren rätt i som överklagade sedan när det väl drogs dit i just det fallet, och, det var väl ganska väntat att det skulle "gå bra"? Allt annat hade ju stridit mot Skatteverkets egna regler!!

(sen att vissa på den myndigheten har dålig koll är en annan sak)

 

Det har jag aldrig skrivit. Var får du det ifrån?

 

Det jag påstår är att den här spelaren förmodligen tyckte att hela processen var ganska dryg att gå igenom. Du vet, något som man gärna slipper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå,

Så, det är bara att sammanställa det isåfall, tex per månad om man tänker betala skatt per månad (vilket ju kan vara praktiskt). MS Excel kan hantera rätt många rader du vet.....och så helt vanlig plus och minus. Såååå komplicerat är det inte! Du kan ju sammanställa per dag om du vill!

 

 

eller så kan man använda Pokertracker, vilket skulle göra de hela lättare.............. men du måste max ha spelat 1 månad på SS för att hålla på som du gör ? ola säger ju att han e en känd person i pokervärlden och vill inte bli den första som tas upp angående beskattning av varje pott som man vinner och om han nu skulle vilja de, VILKET ÄR ENKELT ( JAAAAA det är de, vi vet det ) så skulle han endå bli livstids skyldig för att man då betalar mer i rake än vad man går + i princip.

 

fan du e värre än " rymz2008 " här på pf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag aldrig skrivit. Var får du det ifrån?

 

Det jag påstår är att den här spelaren förmodligen tyckte att hela processen var ganska dryg att gå igenom. Du vet, något som man gärna slipper.

 

Jo, men du påstod att man var tvungen att betala alla advokatkostnader per automatik.

 

Det var det som det handlade om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller så kan man använda Pokertracker, vilket skulle göra de hela lättare.............. men du måste max ha spelat 1 månad på SS för att hålla på som du gör ? ola säger ju att han e en känd person i pokervärlden och vill inte bli den första som tas upp angående beskattning av varje pott som man vinner och om han nu skulle vilja de, VILKET ÄR ENKELT ( JAAAAA det är de, vi vet det ) så skulle han endå bli livstids skyldig för att man då betalar mer i rake än vad man går + i princip.

 

DET hade varit enkelt för gdaily att uttrycka det ungefär som du gör nu.

 

Sen att regelverket är sånt att om man som svensk cash-spelare på Stars inte har en chans, ja det kan vi tycka vad vi vill om, och ta ställning emot. Men, det ändrar ju inte det faktum som finns idag. Och tills dess så kan man välja att fuska eller rätta in sig i ledet. Det är upp till var och en.

 

fan du e värre än " rymz2008 " här på pf.

Härligt. Var det ett påhopp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör nu inte det här till en skattetråd, men:

 

Jag har inte ens något emot att betala skatt på nettovinst från Stars. Men jag skulle vilja spela cashgame på Stars, men med aktuell skattelagstiftning så är det bruttobeskattning på varje vunnen pott, dvs man är livstidsskyldig efter bara en kvälls spelande, trost att man förlorat inköpet.

 

Så det går inte att spela på stars om man ska följa skattelagstiftningen till punkt och pricka. Därför sa jag att jag inte spelar på Stars (förutom söndagsmillen, klonkar jag den så har jag inget problem att skicka in 30% på den vinsten).

 

Du är uppenbarligen inte medveten om att regelverket är skrivet så att du ska betala skatt på varenda vunnen pott, och inte får dra av för de förlorande potterna?

 

Så här har Ola skrivit i tråden, vad var det som var svårt att förstå???

 

 

DET hade varit enkelt för gdaily att uttrycka det ungefär som du gör nu.

 

Sen att regelverket är sånt att om man som svensk cash-spelare på Stars inte har en chans, ja det kan vi tycka vad vi vill om, och ta ställning emot. Men, det ändrar ju inte det faktum som finns idag. Och tills dess så kan man välja att fuska eller rätta in sig i ledet. Det är upp till var och en.

 

 

Härligt. Var det ett påhopp?

 

Vem har pratat om att fuska? Ola säger ju att han "gärna" betalar de 30% om han klonkar en turre på Stars, däremot spelar han INTE cg på Stars av just det skäl att han då enligt gällande lagstiftning ska skatta varje vunnen pott och eftersom han inte vill "fuska". Varför är det svårt att förstå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men du påstod att man var tvungen att betala alla advokatkostnader per automatik.

 

Det var det som det handlade om.

 

Ok, jag kanske uttryckte mig oklart. Det jag menade var att man inte vill riskera att behöva betala advokatkostnader.

 

Poängen var helt enkelt att det kan finnas en vits med att smyga med sina pokerinkomster även om man bara spelat på skattefria sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har pratat om att fuska? Ola säger ju att han "gärna" betalar de 30% om han klonkar en turre på Stars, däremot spelar han INTE cg på Stars av just det skäl att han då enligt gällande lagstiftning ska skatta varje vunnen pott och eftersom han inte vill "fuska". Varför är det svårt att förstå?

 

Så det var DET han menade.....åkej.....tjena. Förutom att han menade nåt helt annat, så har han dessutom dömt ut Pokerstars som CG site, och det kanske inte är så smart eller?

 

Nåja, det är väl överspelat. Jag tyckte hans kommentar var korkad ur ett flertal vinklar bara.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det var DET han menade.....åkej.....tjena. Förutom att han menade nåt helt annat, så har han dessutom dömt ut Pokerstars som CG site, och det kanske inte är så smart eller?

 

Nåja, det är väl överspelat. Jag tyckte hans kommentar var korkad ur ett flertal vinklar bara.

 

/Jonas

 

Trollar du eller?

 

Så vad menade han anser du??? Ja, han menar att han inte spelar CG på Stars. Vad är det som är konstigt med det? Jag har också som princip att endast spela på siter som vi "tror" är skattefria, och undvika de siter vi "vet" att vi ska skatta. Stars tillhör de sistnämnda, och därför spelar jag och flera med mig (i det här exemplet Ola) inte på de siterna mer än "nödvändigt".

 

Vad är det som är så "osmart" med detta? Vad var det han skrev som var korkat? Dela gärna med dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har hört någon vettig förklaring varför Pokerstars inte förstår problemet med att inte registrera sig inom EES? För mig känns det helt obegripligt.
För att enbart Sverige svenska lagar har...

 

Alla länder har olika skattelagstiftning. Varför skulle Stars välja att tillgodose just den svenska lilla marknaden, när det finns andra mycket viktigare (ex USA).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det var DET han menade.....åkej.....tjena. Förutom att han menade nåt helt annat, så har han dessutom dömt ut Pokerstars som CG site, och det kanske inte är så smart eller?

 

Nåja, det är väl överspelat. Jag tyckte hans kommentar var korkad ur ett flertal vinklar bara.

 

/Jonas

 

Jag skulle vara jävligt tacksam om du inte bestämmer åt mig vad jag menar eller ej. Det där är exakt vad jag menar.

 

Börjar fan tro att du trollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om man nu skulle registrera det som firma så får du dra av för en massa saker. Jag vet dock inte om det går att ha det som firma. Men, gör det det så är det massor.

 

mvh Jonas

 

Varje pott räknas för sig, som du säger dig ha förstått. Kostnader får inte dras av, vare sig dessa kostnader är insatser eller inte. Bruttovinsten räknas som en kapitalinkomst.

 

Exempel: du lägger odds 10 på vinnaren av en tävling, och vinner. Din bruttovinst är 11. Din nettovinst är 1. Din insats är 10. Du beskattas med 35% av 11.

 

Exempel: du vinner en pott i poker. Din insats i potten var $100. Potten du vann var $300. Beskattningsbar bruttovinst ses som en inkomst av kapital på $300. Du får inte dra av några förluster från andra potter, och du får inte heller ens dra av insatsen i just denna pott. Varje pott räknas som sakt helt för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vara jävligt tacksam om du inte bestämmer åt mig vad jag menar eller ej. Det där är exakt vad jag menar.

 

Men vad bra, då vet vi det. Hade du kläckt ur dig det direkt så hade vi sluppit en massa smutskastande.

 

Jag trodde bara inte att du skulle säga att CG på Stars är inget man kan hålla på med....det var rätt djärvt sagt tyckte jag.

 

/Jonas

Ps. 2 svordomar i samma post.....akta så du inte spricker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djärvt? wft varför det?

 

Eftersom väldigt många spelar CG där?

Eftersom Stars är representerade här?

 

Spelar roll. Nu vet ju alla VARFÖR du inte gör det, och du har gjort det tydligt att det handlar om att du inte vill riskera bli den förste? att behöva betala skatt på varje vunnen pott.

 

Man kunde lätt tolka ditt ursprungliga svar som att du hade nåt att dölja för Skatteverket om de skulle granska dig. Och, att du gärna ville ha random nick så du verkligen kunde fuska.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att enbart Sverige svenska lagar har...

 

Alla länder har olika skattelagstiftning. Varför skulle Stars välja att tillgodose just den svenska lilla marknaden, när det finns andra mycket viktigare (ex USA).

 

Vad finns det för möjligheter för Pokerstars att starta ett 'skin' inom EU för den svenska (möjligtvis andra EU-länder med samma skattelagar?) marknaden? Om jag har förstått Nordicbet-domen rätt så gick man på var Nordicbet hade sitt säte och inte Microgaming (Primanätverket). Den svenska marknaden är trots allt inte obetydlig för Pokerstars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...