Gå till innehåll

Bra ställe för att skaffa ID-kort?


Papa Kubo

Recommended Posts

Vän,

 

För ett år sedan var jag i färd med att skaffa ett extra ID-kort, men det blev aldrig av. (Var ute mycket på krogen då och tänkte att det skulle vara bra att ha ett extra ID i reserv om man blev av med körkortet av någon anledning. Sedan rann krogbesöken ut i sanden och tillsammans med det mina ambitioner att skaffa ett extra ID-kort.) Jag var i alla fall inne på Posten och sa till kassörskan att jag ville skaffa ID. Jag fick då några papper som man skulle fylla i. Dessutom skulle man bifoga ett eller två kort på sig själv. Sedan skulle man lämna in detta på ett postkontor och pröjsa lite pengar. Kommer inte ihåg exakt hur mycket det skulle kosta, men har för mig att det var ca 200 kr. Efter ca 2 veckor skulle man få ett rekommenderat brev, där ID-kortet låg.

 

Kassörskan talade om för mig att det var väldigt viktigt att kortet var bra (ena örat skulle synas), men när jag kort där efter uppdaterade mitt körkort tog jag foton i en automat och det gick igenom utan några problem.

 

Edit: Såg att jag glömde att man måste lämna in ett personbevis också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Nån som vet vad som går fortast att skaffa, id-kort eller pass?

 

Kassaservice verkar ta 2 veckor.

Polisen 5 bankdagar

Föreningssparbanken ????

 

Har planer på att åka ner till cosmopol i Malmö till helgen, men har inget id-kort och passet gick ut för ett par år sen

 

Pass går definitivt fortast - och det kan alltid vara bra och ha ett pass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fixade maestro och id kort och SEB. Kostnad? 0 kr plus att man fick två stycken biobiljetter. Efter ett år måste jag dock betala 15kr/mån för kortet.

 

Då har du helt klart blivit lurad, Maestro är kass! :D

 

Självklart att det suger, därför andvänder jag aldrig kortet. Men två biobiljetter helt gratis, thats nice ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Skulle behöva skaffa ett nytt ID-kort och undrar om ni har något tips för vart man bör vända sig? Posten? Banken? Annat ställe?

 

Vill att det ska vara hyfsat billigt och hyfsat snabbt och hyfsat okrångligt.

Borde inte du kunna få ett gratis från ditt dagcenter? Ett tips är att du tar av dig brillorna och försöker se ut som vanligt folk. ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

posten funkar. behöver man ID snabbt så rekommenderar jag dock pass då det går på en vecka. Postens ID tog minst nån månad när jag skaffade det (för en 3-4 år sen)

 

 

 

EDIT:

idag är det ju svensk kassaservice man ska gå till och inte postkontoren...

http://www.svenskkassaservice.se/tjanster/id_kort.html

 

Problemet är bara att man inte kan ta ut brev på posten med pass (Då de har ekonomiskt intresse av att sälja id-kort) så man blir tvungen att skaffa ID iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...