Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det finns ett par situationer som jag upplever ofta och som jag börjar bli osäker på dess EV. Det hade varit kul att höra lite andra åsikter om det hela från någraforummedlemmar.

Jag valde denna tråd för att mitt grubblande i huvudsak rör CG och kan bedömas mer generellt med de förutsättningar jag anger, men det förekommer rätt så regelbundet även i de MTT turneringar jag spelar.

Förutsättningar: Fullring cash game Texas NL. Relativt tight bord med ca 70-80% "regulars". De inblandade spelarna har 30-50BB innan handen utspelar sig.

Situation 1: Spelare A (tight table image) raisar preflop 3-5BB efter någon eventuell limp. Spelare B synar (vi bortser här från position och det kan alltså vara en spelare som ännu inte hade agerat eller en av limparna). Spelare A och B hamnar HU och floppen kommer ragged och rainbow. Om spelare B agerar först så checkar han. Spelare A går all in på denna flop alternativt går all in efter att Spelare B betat ut, checkat eller check raisat ett pott bet (potten innehåller 11-25BB i detta läge). Är det ett vinnande spel att som Spelare B i detta läge syna all-in med endast 2 överkort utan färg- eller stegdrag?

Situation 2: Spelare A (tight table image) raisar preflop 3-5BB efter någon eventuell limp. Spelare B med AQo eller AJo re-raisar pott. Övriga lägger sig och Spelare A går all-in. Är det ett vinnande spel att som Spelare B i detta läge syna all-in?

Som sagt så uppstår dessa lägen även i turneringar men där tillkommer det en hel del andra dimensioner och stackdjuparna är inte lika fixa som i mina exempel ovan. Kommentera gärna dessa enligt mig "bad moves" så jag kan jämföra med mina egna funderingar.

Postad

3. Varför frågar du? Svaret är väl ganska uppenbart?

Som sagt, det förkommer så ofta att började bli lite osäker på om det var någon hemlig ultra advanced extended implicit odds grej som jag lyckats missa. Jag var tämligen säker på att det var ett loserbeteende. Antar att den vanliga förekomsten bevisar att det fortfarande finns ett stort antal dåliga spelare och att många av dessa kombinerar alkohol med poker.

Tack för att du bekräftade mina starka misstankar.

Postad
Som sagt, det förkommer så ofta att började bli lite osäker på om det var någon hemlig ultra advanced extended implicit odds grej som jag lyckats missa.

Finns inga implicita odds när man är all in. Bara pottodds och de räcker inte på långa vägar här.