Gå till innehåll

Vill leva på pokern, behöver seriös hjälp!


Ferna

Recommended Posts

Hej!

Jag kan börja med att berätta att jag är 18 år och bor hemma, har hoppat av studierna pga att jag var så jävla skoltrött och orkade helt enkelt inte mer. Jag har för tillfället inget jobb heller, vet inte ifall jag vill ha något heller, och JA jag är en riktig slacker.

Men nu är det såhär, att jag vill livnära mig på pokern istället då det är ett av mina största intressen och vad jag vet så finns det en bra möjlighet till att göra det.

 

Men jag behöver hjälp från er, jag vill ha tips! För att ni ska kunna hjälpa mig ska jag därför berätta hur min "pokerkarriär" har sett ut hittils.

 

Det hela började för drygt ett år sedan, då jag fick upp intresset för pokern genom media osv, när jag såg alla pengar som fanns att hämta i detta spel.

Fram till det här scenariot hade jag bara spelat med vänner hemma för någon enstaka femtilapp och var jag var väl inte bättre än någon annan!

Men nu då jag ville börja spela på internet och tjäna pengarna, dom "snabba" pengarna som jag trodde det handlade om då. Jag började med att införskaffa mig en bok, det blev Phil Hellmuth´s "spela poker som proffsen". Vilket jag tycker var en väldigt bra nybörjarbok, jag lärde mig dom strategiska grunderna t ex spela tight och aggresivt, starthänder osv osv, och lite gran om pottodds fanns det väl också. Efter jag läst denna gjorde jag mig ett konto på SvS, där jag spelade och jag gjorde snabbt mångra hundralappar på bara en timmes spel, som sedan blev någon tusenlapp. Och då satt man sig på något stort bord och trodde man skulle göra dom där tusenlapparna ännu större men i själva verket blev det ju till slut 0:- kvar. Och sådär fortsatte det ett tag, satt in ca 500:- som blev till 2000 och allt försvann, jag hade ännu inte fått något begrepp på vad en "bankrulle" var för något, men den dagen skulle väl komma så småningom.

Sen började jag även spela massor med MTT, och jag tyckte det faktiskt var snäppet roligare, och mer sparsamt. För vi det här laget låg jag ganska många tusenlappar back, fast kunskap hade jag ju iaf fått ta del av!

MTT, tyckte jag själv att jag behärskade bättre, det började ganska bra för mig jag fick en förstaplacering ganska tidigt. Och då inhandlade jag min nästa bok som var: Dan Harrington´s Turneringsbok (den blåa varianten), den tyckte jag inte var alltför bra men men. Vid det här laget varierades det ganska mkt mellan CG och MTT, och pokerböcker i en upplaga hade jag skaffat mig, och på internet satt man och försökte snappa upp allt som fanns om poker, men ändå fast jag har många böcker, så har jag inte tagit mig tid att läsa alla ännu, för jag är inte så särskilt mkt för att läsa därför går det långt mellan gångerna. Så man kan i stort sett säga, att den mesta kunskapen jag har fått är ifrån mitt spelande, så jag har lärt mig den hårda vägen kan man kanske säga?

 

MEN

 

Så för nu någon månad sedan köpte jag David Sklansky´s bok "The Theory of Poker", det var en av dom bästa investeringarna så här långt. Jag måste verkligen rekommendera den för er som inte har läst den.

Iaf efter att ha läst den (inte hela), somsagt jag är seg när det gäller böcker.

Så bestämde jag mig för att ta mitt pokerspelande mycket mer seriöst och kanske ha det som inkomst.

Så jag bestämmer mig för att sätta in ett X-antal tusen på någon pokersite, och jag spelar endast dom nivåer jag har rulle för. Så plussar jag på ganska bra ett tag, tills det händer, jag förlorar några inköp ganska snabbt in på varandra pga badbeats o dyl. Det är då tilten kommer och gror in i hjärnan på mig, jag byter genast upp mig någon nivå för att spela ihop det jag förlorade, men det slutar alltid likadant till slut, min bankrulle står på 0:-.

Jag börjar om igen och det slutar likadant igen, samma visa om och om igen.

Jag har t o m börjat föra statistik på mina speltimmar, bankrulle osv efter varje spelsession, för att känna att jag ska verkligen ta det här seriöst, men det går bara inte, min hjärna vill tydligen inte fatta!

Och såhär har det hållit på ett tag nu, och jag vill ju verkligen lyckas, jag vill kunna leva på poker. För jag vet att jag har kunskapen som krävs för att slå motståndet på dom bord jag lirar på nu, men det vill sig inte.

Det är som en slags spärr för mig, för jag vet att om jag skulle fyrdubbla min rulle som jag satt in, så skulle det kännas bättre, jag blir frustrerad när jag ser vad som händer, jag vet inte vad jag ska göra.

Kan ni hjälpa mig, jag vill ha tips från er, om det är någon som har varit i samma situation? Vad gjorde ni? JAG VILL HA ALLA TIPS FRÅN ER SOM LEVER PÅ POKER, hur ska jag gå tillväga? Hur började eran karriär? Snälla jag ber om all hjälp jag kan få!

 

Mvh

 

PS. Tack för att ni tog er tid att läsa allt detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag lever inte på poker på långa vägar, men efter att ha läst din post så är mitt råd att du inte ens ska fundera på att leva på poker innan du lär dig behärska spelet. Skaffa dig ett jobb och avsätt en liten summa av din lön varje månad för pokerspel. Skulle du sen plussa stora summor på pokern när du väl fått till disciplinen och kunskapen som behövs, DÅ kan du fundera över att spela poker som "yrke".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa alternativet är att hoppa på skolan igen.

Går inte det föreslår jag att du tar något jobb och stoppar in några hundringar på SvS och kör 0.5/1. Har du efter några månader en rulle på 50k+ så kan du ju göra ett försök.

Att bestämma sig för att leva på poker när man har en rulle på 0kr är ingen bra idé. Om du jobbar behöver du inte ta ut någonting och du kan spara undan mycket pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ganska dumt att försöka överleva på poker när du inte ens verkar vara plussande. Börja plugga igen och jobba bort tilten. Sjukt mainstreamsvar men hela ditt inlägg säger ju emot att försöka livnära dig på poker.

 

Hur ska jag gå tillväga för att jobba bort tilten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte redan tjänar rikitigt bra med pengar på pokern ser jag ingen som helst anledning till att satsa på pokern som yrke. Särskillt inte när du är 18 år.

 

För att kunna tjäna hyffsat måste du åtminstonde ha en bankrulle på cirka 150000 kr. Att arbeta upp den rullen från scratch är otroligt tidsödande som du kan lägga på något mycket vettigare.

 

Poker som yrke är dessutom en fruktansvärd mental påfrestning, dels under vanlig varians men framförallt under downswings.

 

 

Jag har försörjt mig på poker efter gymnasiet och pokern har gjort mig till miljonär. Jag började dock innan pokerboomen och fick en rejäl boost av denna. Att försörja sig på pokern har gjort att jag under vissa perioder mått sjukt dåligt och att jag lagt ner en otrolig massa tid av mitt liv på något som jag istället kunnat ägna till att lära mig något vettigt.

 

För 3 år sedan började jag på KTH och lade ner pokern som heltidsjobb. Spelar nu endast deltid. Det är nog det bästa beslutet jag tagit hittills då det ger mig betydligt mer intelligent stimulans och utveckling som människa.

 

Så mitt råd till dig - ifall du älskar poker, spela det som en hobby och stick iväg på en resa någon stans och utforska världen. Ta reda på vad du vill med livet. Hoppa på en yrkesutbildning. Men satsa inte på pokern som heltidssysselsättning redan idag.

 

Mvh Playboy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte redan tjänar rikitigt bra med pengar på pokern ser jag ingen som helst anledning till att satsa på pokern som yrke. Särskillt inte när du är 18 år.

 

För att kunna tjäna hyffsat måste du åtminstonde ha en bankrulle på cirka 150000 kr. Att arbeta upp den rullen från scratch är otroligt tidsödande som du kan lägga på något mycket vettigare.

 

Poker som yrke är dessutom en fruktansvärd mental påfrestning, dels under vanlig varians men framförallt under downswings.

 

 

Jag har försörjt mig på poker efter gymnasiet och pokern har gjort mig till miljonär. Jag började dock innan pokerboomen och fick en rejäl boost av denna. Att försörja sig på pokern har gjort att jag under vissa perioder mått sjukt dåligt och att jag lagt ner en otrolig massa tid av mitt liv på något som jag istället kunnat ägna till att lära mig något vettigt.

 

För 3 år sedan började jag på KTH och lade ner pokern som heltidsjobb. Spelar nu endast deltid. Det är nog det bästa beslutet jag tagit hittills då det ger mig betydligt mer intelligent stimulans och utveckling som människa.

 

Så mitt råd till dig - ifall du älskar poker, spela det som en hobby och stick iväg på en resa någon stans och utforska världen. Ta reda på vad du vill med livet. Hoppa på en yrkesutbildning. Men satsa inte på pokern som heltidssysselsättning redan idag.

 

Mvh Playboy

 

Tack för svaret! får nog kanske ta och tänka till lite..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på playboy, poker är kul men inte värt att syssla med på heltid om man inte tjänar större summor. Jag har heltidsspelat i kanske 4 månader och plussat mer än jag hade gjort på något annat "vanligt" jobb. Dock inga enorma summor.

 

Men jag tycker verkligen du borde fundera på att fixa ditt liv innan du börjar med heltidspoker då du förmodligen kommer brytas ner till att bli ett socialfall om du skulle börja spela redan nu.

 

1. Du verkar ha mkt kvar att lära.

2. Variansen är psykiskt krävande.

 

Finns mer saker, men om du VERKLIGEN verkligen vill lära dig komma igång så är det inte omöjligt. Dock måste du visa disciplin :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ge dig ett sanningens ord för ditt eget bästa, läs mitt inlägg noggrant och fundera över innebörden.

 

1.Ha INTE som målsättning att du ska sätta in pengar och spela upp dem så att du kan leva på dem så småningom.

Istället ska du spela för att LÄRA dig spelet, dvs fråga dig själv - varför gör jag såhär? Var det här bästa sättet att spela handen? Kunde jag ha lagt mig och sparat pengar?

Jag vet att det kan vara svårt att vara objektiv när man ska analysera händer, det tar tid att inse vikten av att vara ärlig mot sig själv.

Det ABSOLUT BÄSTA du kan göra är att skaffa Pokertracker (http://www.pokertracker.com). Med hjälp av det programmet kan du spara händer och sedan posta dem på pf:s handanalys sektion (under studier). Här kan du sedan diskutera händerna med andra spelare och komma fram till om du spelade handen bra eller inte och få en objektiv uppfattning hur handen ska/bör spelas.

Det är det bästa sättet att lära sig spelet på.

 

2. Gå med i Cardrunners.com. Här kan du ladda ner videor och se hur riktiga fullbordsproffs spelar, och höra hur de resonerar om varför de spelar handen på just det sättet.

Det här är ett bra alternativ om du är för lat för att läsa böcker.

 

3. Acceptera att du kommer förlora i början därför att just nu är du inte tillräckligt bra. Ja, jag menar det!

Spela för att lära dig, och förluster är en del av att lära sig poker. Jag tror inte att du kan vinna mer än 3 av 6 sessioner just nu på lägre nivåer.

 

När du väl förlorar pengar på de lägre nivåerna, gå INNNNNTTTEEE upp på de högre nivåerna för att vinna igen dina pengar som du just förlorat.

Först å främst om du sätter dig på ett bord med inställningen att du ska vinna pengar istället för att spela bra, så kommer du nästan garanterat att förlora. Du kommer också må betydligt sämre över dina förluster.

Du måste helt enkelt acceptera att förlora är en del av poker. Ditt enda mål är att spela så bra du bara kan.

 

4. När du märker att du börjar spela dåligt så måste du ha förmågan att sluta spela om du har som målsättning att bli en bra pokerspelare. Om du har förlorat pengar, posta dina händer på forumet studiesektion, och om du, mot förmodan(faktist) har spelat handen bra så ska du berömma dig själv och inse att det är mycket varians i poker. En hand som har 70% chans att vinna kommer inte att vinna EXAKT varje gång. Det kommer tillockmed vara tillfällen när du förlorar flera gånger i rad.

Klarar du inte av att fortsätta försöka spela bra efter såna här utdragningar - lämna bordet och stäng av datorn!

 

5. Jag får intrycket att du är en lat 18-åring som inte orkar jobba och vill vinna i poker för att betala ditt uppehälle - glöm det- den bisarra verkligheten är att du antagligen inte kommer att kunna göra det. Lyssna inte på typ Pokerstars reklam "find the pokerstar in you", du kommer till stor sannolikhet inte tjäna enorma pengar på poker.

Spela för att lära dig, och för att det är kul och kom ihåg - acceptera att förlora pengar är en del av poker, det kommer hända. Försök att inte göra om samma misstag som du gjort tidigare.

 

Skaffa ett jobb, då kommer pokerförlusterna inte att kännas så mkt i din vardagskassa, vilket är extremt viktigt.

 

Tillslut säger jag - om du gör som jag sagt så har du en chans att bli en långsiktig vinnare i poker,

gör du inte som jag sagt så kommer du att fortsätta förlora och tilta och kan glömma att du ska tjäna pengar i långa loppet på poker, sån är faktist sanningen.

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill satsa på pokern så är det ju klart att du ska göra de... Att ha drömmar o göra försök att följa dem är något alla borde göra...

DOCK!! så kräver ju pokern pengar. Du måste skaffa pengar av flera anledningar. Du måste ju ha en bankrulle som tål varians.. sen måste du ha pengar att leva för varje månad... När du har en bra o stabil bankrulle så använder du ju en del av den till dig själv(lön)

Sen så måste du jobba med mental träning.. istället för att läsa fler böcker om poker så borde du läsa böcker om mental träning alternativt(om du har råd) skaffa dig en mental coach... att gå upp o skotta på nivåer ovanför din bekvämlighets nivå när man är på tilt är helt idiotiskt o har inget med en proffesionell inställning att göra. detta är något man kanske kan gör anär man spelar sitt bästa spel o känner att man är "in the zone" som vissa brukar säga.

 

Sen är de ju självklart bra att ha en utbildning att falla tillbaka på fall de inte går som man tänkt sig:) men att göra försök att fullfölja sina drömmar utvecklar oss som människor. Men du måst eju ha en plan för de hela...

 

Lycka till vad du nu än väljer att göra

hej o hå

Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ge dig ett sanningens ord för ditt eget bästa, läs mitt inlägg noggrant och fundera över innebörden.

 

1.Ha INTE som målsättning att du ska sätta in pengar och spela upp dem så att du kan leva på dem så småningom.

Istället ska du spela för att LÄRA dig spelet, dvs fråga dig själv - varför gör jag såhär? Var det här bästa sättet att spela handen? Kunde jag ha lagt mig och sparat pengar?

Jag vet att det kan vara svårt att vara objektiv när man ska analysera händer, det tar tid att inse vikten av att vara ärlig mot sig själv.

Det ABSOLUT BÄSTA du kan göra är att skaffa Pokertracker (http://www.pokertracker.com). Med hjälp av det programmet kan du spara händer och sedan posta dem på pf:s handanalys sektion (under studier). Här kan du sedan diskutera händerna med andra spelare och komma fram till om du spelade handen bra eller inte och få en objektiv uppfattning hur handen ska/bör spelas.

Det är det bästa sättet att lära sig spelet på.

 

2. Gå med i Cardrunners.com. Här kan du ladda ner videor och se hur riktiga fullbordsproffs spelar, och höra hur de resonerar om varför de spelar handen på just det sättet.

Det här är ett bra alternativ om du är för lat för att läsa böcker.

 

3. Acceptera att du kommer förlora i början därför att just nu är du inte tillräckligt bra. Ja, jag menar det!

Spela för att lära dig, och förluster är en del av att lära sig poker. Jag tror inte att du kan vinna mer än 3 av 6 sessioner just nu på lägre nivåer.

 

När du väl förlorar pengar på de lägre nivåerna, gå INNNNNTTTEEE upp på de högre nivåerna för att vinna igen dina pengar som du just förlorat.

Först å främst om du sätter dig på ett bord med inställningen att du ska vinna pengar istället för att spela bra, så kommer du nästan garanterat att förlora. Du kommer också må betydligt sämre över dina förluster.

Du måste helt enkelt acceptera att förlora är en del av poker. Ditt enda mål är att spela så bra du bara kan.

 

4. När du märker att du börjar spela dåligt så måste du ha förmågan att sluta spela om du har som målsättning att bli en bra pokerspelare. Om du har förlorat pengar, posta dina händer på forumet studiesektion, och om du, mot förmodan(faktist) har spelat handen bra så ska du berömma dig själv och inse att det är mycket varians i poker. En hand som har 70% chans att vinna kommer inte att vinna EXAKT varje gång. Det kommer tillockmed vara tillfällen när du förlorar flera gånger i rad.

Klarar du inte av att fortsätta försöka spela bra efter såna här utdragningar - lämna bordet och stäng av datorn!

 

5. Jag får intrycket att du är en lat 18-åring som inte orkar jobba och vill vinna i poker för att betala ditt uppehälle - glöm det- den bisarra verkligheten är att du antagligen inte kommer att kunna göra det. Lyssna inte på typ Pokerstars reklam "find the pokerstar in you", du kommer till stor sannolikhet inte tjäna enorma pengar på poker.

Spela för att lära dig, och för att det är kul och kom ihåg - acceptera att förlora pengar är en del av poker, det kommer hända. Försök att inte göra om samma misstag som du gjort tidigare.

 

Skaffa ett jobb, då kommer pokerförlusterna inte att kännas så mkt i din vardagskassa, vilket är extremt viktigt.

 

Tillslut säger jag - om du gör som jag sagt så har du en chans att bli en långsiktig vinnare i poker,

gör du inte som jag sagt så kommer du att fortsätta förlora och tilta och kan glömma att du ska tjäna pengar i långa loppet på poker, sån är faktist sanningen.

 

GL

 

Tack för att du tog dig tid! <3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...