Ängeln17 Postad 1 Oktober , 2008 Rapport Postad 1 Oktober , 2008 Lirade denna igår och eftersom jag inte är något proffs än så undrar jag hur vi spelar denna vidare. Fi hade nog spelat ca 80% av alla potter. Fi raisar i ca 50% av alla potter först in och reraisar gärna oavsett pos pre. Vi har kanske lirat i 35 minuter vid samma bord. Jag köpte in för 100BB. Plats 1: Willsam47 (68.24) Plats 2: ~Sessan~ (162.63) Plats 3: Astra16v (83.00) Plats 4: Masken (188.30) Plats 5: Hero (138.78) Willsam47 lägg LM 0.50 ~Sessan~ lägg SM 1.00 * Giv ** Hero [, , , ] *** Bet Runda 1 *** Astra16v Syna 1.00 Masken Syna 1.00 Hero Syna 1.00 Willsam47 Syna 1.00 ~Sessan~ Höj till 6.00 Astra16v Lägg Masken Syna 6.00 Hero Syna 6.00 Willsam47 Syna 6.00 *** Flop(Board): *** : [, , ] *** Bet Runda 2 *** Willsam47 Passa ~Sessan~ Passa Masken Passa Hero Satsa 18.75 Willsam47 Lägg ~Sessan~ Höj till 81.25 Masken Lägg Hero ????? Citera
slowboy Postad 1 Oktober , 2008 Rapport Postad 1 Oktober , 2008 Svårt, men eftersom han är aggresorn pre så känns det väldigt mycket som nöt när han checkraisar dig på den floppen. Hade nog foldat. Citera
grebgokz Postad 2 Oktober , 2008 Rapport Postad 2 Oktober , 2008 jag ser två händer han kan ha. Topset och nötstege. Tror du mot hans range ligger kraftigt efter och med stackstorlekar tar du nu beslut om hela stacken så jag foldar nog speciellt med tanke på att du bara har 3 nötouts om han har stegen (för en splitt) och inte ligger mycket före om han har topset.. Rebonious? (tror du kanske spelar annorlunda vore kul och höra vad du tycker) Citera
greywolf Postad 2 Oktober , 2008 Rapport Postad 2 Oktober , 2008 jag instafoldar. Jättelol på den linjen han tar ..klart han har nötstege. Vi blockar för övrigt nötset. Citera
Ängeln17 Postad 3 Oktober , 2008 Författare Rapport Postad 3 Oktober , 2008 Det är just det här som en fisk i PLO måste lära sig. Att släppa bra händer även om det är en väldigt aggro spelare som reraisar när man själv har nästnöten. Det gjorde inte jag eftersom Fi varit så aggro tidigare. Själklart hade Fi AQ för floppad nötstege och inte kunde jag dra ut till en splitt heller. Tack för era sunpunkter och det var väl så att i efterhand, tyckte jag att jag borde foldat men gärna ville kolla med erfarna POL-spelare. Just dessa dyra misstag är ju sånt som man vill undvika. Citera
Rebonius Postad 3 Oktober , 2008 Rapport Postad 3 Oktober , 2008 Foldar också. Tycker att man kan ta en liten annan linje. Jag gillar pott pre, handen är väldigt chewy. Tankar om att checka bakom på flopp? Jag tror jag kör på det rätt ofta. Citera
elvis77 Postad 3 Oktober , 2008 Rapport Postad 3 Oktober , 2008 Förstår inte varför du spelar handen pre, en riktig skithand. Citera
Ängeln17 Postad 3 Oktober , 2008 Författare Rapport Postad 3 Oktober , 2008 Foldar också. Tycker att man kan ta en liten annan linje. Jag gillar pott pre, handen är väldigt chewy. Tankar om att checka bakom på flopp? Jag tror jag kör på det rätt ofta. Jag var inne på det men valde inte den linjen då jag inte ville ge ev gratiskort till ett floppat set. Men som det utspelades med en blank turn, hur hade du gjort då om FI bettat ut respektive checkat? Förstår inte varför du spelar handen pre, en riktig skithand. Limp är väl ok, tycker jag och sen så va det just att det va Fi som höjde + att jag hade pos som gjorde att jag tog den marginella synen. Citera
two_aces Postad 3 Oktober , 2008 Rapport Postad 3 Oktober , 2008 Förstår inte varför du spelar handen pre, en riktig skithand. Ska han släppa den handen pre, 5-handat och i position? Tappar vi inte jättemkt värde så fall. Själv slår jag gärna om pre här, men syn fungerar också, är ju beroende lite på motståndet också. Som det blev nu måste vi släppa. Citera
Rebonius Postad 3 Oktober , 2008 Rapport Postad 3 Oktober , 2008 Jag var inne på det men valde inte den linjen då jag inte ville ge ev gratiskort till ett floppat set. Men som det utspelades med en blank turn, hur hade du gjort då om FI bettat ut respektive checkat? Om jag tänker rätt här borde 6/43 kort förbättra set och 37/43 vara "bra" turnkort mot set. Det är rätt bra odds för vår del. Om fi bettar synar jag och om fi checkar bettar jag förutsatt att turn inte är A, Q, J eller T. Citera
Ängeln17 Postad 3 Oktober , 2008 Författare Rapport Postad 3 Oktober , 2008 Ska han släppa den handen pre, 5-handat och i position? Tappar vi inte jättemkt värde så fall. Själv slår jag gärna om pre här, men syn fungerar också, är ju beroende lite på motståndet också. Som det blev nu måste vi släppa. "Problemet" på den här nivån på SvS är att även om man raisar pre från knappen (efter 2 limpare) så får man sällan mindre än 2 och ganska ofta 3 synare (även att alla fyra synar händer då och då). Då är ju den här handen en väldigt marginell hand (tycker jag som fisk) och jag har lärt mig (rätt eller fel?) att marginella händer bygger man inte pott med i Omaha. Fast å andra sidan vet jag att jag e för vek pre och höjer för lite, men jag jobbar på det . Om jag tänker rätt här borde 6/43 kort förbättra set och 37/43 vara "bra" turnkort mot set. Det är rätt bra odds för vår del.Om fi bettar synar jag och om fi checkar bettar jag förutsatt att turn inte är A, Q, J eller T. Okey, men 1. A ger oss ju iofs nötstegen så där förstår jag inte varför vi inte ska beta om Fi checkar? 2. Fi betar (troligen pott) och vi synar och river blankar och Fi fortsätter beta pott. Vad gör vi då? Synar även där? 3. Fi checkar (turn blankar oxå), vi betar (pott?) och Fi slår om. Foldar vi då? Citera
Rebonius Postad 4 Oktober , 2008 Rapport Postad 4 Oktober , 2008 Okey, men 1. A ger oss ju iofs nötstegen så där förstår jag inte varför vi inte ska beta om Fi checkar? 2. Fi betar (troligen pott) och vi synar och river blankar och Fi fortsätter beta pott. Vad gör vi då? Synar även där? 3. Fi checkar (turn blankar oxå), vi betar (pott?) och Fi slår om. Foldar vi då? 1. Det var därför jag skrev "om jag tänker rätt". Såg att något i mitt inlägg var fel men hittade inte felet. Vi betar alltså även A på turn. 2. Mot den här fi måste vi nog göra det. Hoppas han bluffar tillräckligt ofta när han har AAxx (blockers till nötstege). Grejen är att när vi checkar flopp med den här handen så har vi absolut toppen av våran range. 3. Alltså, linjen fi tar är ju väldigt skum isåfall. Om vi plockar upp färgdraget på turn måste vi nog syna iaf. Men om vi ser det ur fi´s perspektiv. Vi checkar bakom på flopp och bettar efter att alla har checkat turn, vad ska vi ha för hand som tål check-raise liksom? Nu blir jag lite sugen på att betta flopp. Hm, omaha är svårt Citera
Ängeln17 Postad 4 Oktober , 2008 Författare Rapport Postad 4 Oktober , 2008 Nu blir jag lite sugen på att betta flopp. Hm, omaha är svårt Det är det som gör det så mkt roligare än NLH tycker jag iaf. Och det är därför en "fisk" som jag ställer så dumma frågor kanske . 1. Det var därför jag skrev "om jag tänker rätt". Såg att något i mitt inlägg var fel men hittade inte felet. Vi betar alltså även A på turn. Jo, tänkte väl det. Men som nybörjare så ville jag bara kolla. 2. Mot den här fi måste vi nog göra det. Hoppas han bluffar tillräckligt ofta när han har AAxx (blockers till nötstege).Grejen är att när vi checkar flopp med den här handen så har vi absolut toppen av våran range. Så vi checkar aldrig i PLO med floppad nötstege på flopp, för att cr på turn, för att variera oss, vilket många förespråkar i NLH? Sen ser man iofs många på den här nivån på SvS, som checkar med set på flopp på denna typ av bräda för att dunka på turn om den blankar, så jag håller med dig att vi i så fall bör syna ett bet? Frågan då blir ju om vi även måste syna ett pottbet på river om den blankar? Vilket jag antar att vi bör göra. 3. Alltså, linjen fi tar är ju väldigt skum isåfall. Om vi plockar upp färgdraget på turn måste vi nog syna iaf. Men om vi ser det ur fi´s perspektiv. Vi checkar bakom på flopp och bettar efter att alla har checkat turn, vad ska vi ha för hand som tål check-raise liksom? Iofs så håller jag med dig om att Fi i så fall spelar skumt för vad ska han ha som tål att checkraisa med på turn om han checkat både flopp och river oop. Men som du skrev, Omaha är svårt och även om jag e fisk/nybörjare/dålig än så länge så är jag ändå vinnande på de här nivåerna så det finns de som är ännu sämre . Samtidigt så är det ju just svårighetsgraden som gör spelet så mkt intressantare än NLH imho. Tack för dina utförliga svar Rebonius. Citera
berzerker Postad 4 Oktober , 2008 Rapport Postad 4 Oktober , 2008 Du är troligtvis slagen. Spelar själv på samma nivå och plussar väldigt bra. På den lägsta nivån på SvS har jag märkt att checkraise-spelet är mycket givande ekonomiskt (otroligt nog). I detta fall hade jag nog checkat flop för att inte bygga pott och sedan utvärderat situationen. Nyckeln är hela tiden turn. Brukar vara FÖR enkelt att läsa spelare där. Dunkar personen turn har han troligtvis: 1. Nöten 2. AA som han inte kan släppa och tycker att all-in är lika bra... gissa själv. Det blir många såna avvägningar per session. Detta spel är ju inte världens bästa om man spelar PL 400 på tex Full Tilt, men på låg-nivå-SvS funkar det oftast utmärkt. Och håll dig borta från mina bord nu när jag tipsar /donagbai Citera
Recommended Posts