Gå till innehåll

Auction bidding 'driven by fear'


Matfrid

Recommended Posts

Auction bidding 'driven by fear' . "People hate to lose much more than they like to win."

Brain scans of people taking part in an auction showed those "overbidding" had a greater response to losing than to winning, the Science journal reported.

 

The US researchers said the findings went against the theory that paying too much is driven by the "joy of winning".

 

Originalartikeln i Science är inte fritt tillgänglig.

 

Detta borde vara intressanta resultat även för poker. Vad är konsekvenserna?

 

[ edit: En lite mer utförlig summary ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har varit med om lite budgivningar. mina motståndare var varit rätt irrationella, höjer 10kkr, 70kkr, 15kkr, 20kkr i slumpartat. väntat någon dag och sedan börjat höja igen, tagit tillbaka bud, lagt nya bud etc etc. de flesta jag snackat med har sagt att de tyckt det varit jobbigt att bjuda etc och att de följt med och råkat bjuda för mycket. de verkar ta det som något personligt, att det handlar om att vinna inte om att göra en bra affär.

 

själv sätter jag en gräns dagen innan, minhöjer till den och ger mig sedan. känns mer spelteoretiskt optimalt. men å andra sidan står jag utan lägenhet :(

 

en annan intressant aspekt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Winner's_curse

 

aja åter till ämnet...

 

en aspekt jag tror mig noterat är att om man checkraisar allin på river och motståndaren viker eller synar och förlorar är motståndaren mer benägen att ta sitout än om samma spel sker på floppen. tror detta kan ha något att göra med samma resultat som ovan. ju mer energi de har lagt på något, ju mer betydelsefullt blir det att utgången blir som de tänkt sig och ju hårdare tar de det om de misslyckats. funderar på om man ska försöka ta hänsyn till detta när man spelar mot monsterfiskar som donerar inköp efter inköp till bordet eller om man ger upp för mycket värde som man inte senare kan hämta in...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

jämför

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3510344.ab

 

"Carl Gustaf Gyllenram, vd för Ablility Asset Management, expert på börsens psykologi:

 

– Det här är fullständig panik. Psykologiskt sett kan vi säga att det rör sig om ett irrationellt flockbeteende, säger Carl Gustaf Gyllenram

 

Han säger att det finns ett pärlband av liknande krascher under de senaste 400 åren.

 

Folks rädsla att förlora pengar är alltid större än lusten att tjäna dem. Det innebär att ingen vågar ta ett eget initiativ utan man tittar på hur grannen beter sig. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...