Gå till innehåll

Hur ofta följer ni pokermatematiken?


Deppodi

Recommended Posts

  • Svars 165
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hamps misstag tror jag är en klassiker som jag också gjorde en lång tid in i min pokerkarriär.

 

Det som förvirrar är som tidigare sagt det "speciella" fenomenet att din insats tillfaller potten att jämföra med annan betting.

 

Inte blir det bättre av att jänkarna och Europa har olika begrepp för odds i allmänhet, jmf "1 in 4". Det hade jag problem med i början. Vid sportsbetting blir man ju bara förvirrad :-D

 

Nybörjarsektionen är nöten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hamps misstag tror jag är en klassiker som jag också gjorde en lång tid in i min pokerkarriär.

 

Det som förvirrar är som tidigare sagt det "speciella" fenomenet att din insats tillfaller potten att jämföra med annan betting.

 

Inte blir det bättre av att jänkarna och Europa har olika begrepp för odds i allmänhet, jmf "1 in 4". Det hade jag problem med i början. Vid sportsbetting blir man ju bara förvirrad :-D

 

Nybörjarsektionen är nöten!

 

Ett relaterat misstag som är mycket vanligt är om man ska höja.

 

Potten är $10. Fi bettar $5 - halva potten.

 

Så man tänker: potten är nu $15. Jag höjer pott! In med $15.

 

Fi tittar nu på potten och ser $30 där, och det kostar honom $10 att vara med och leka. Du har med andra ord bara gjort ett bet på halva potten du med, och gett honom samma 3-till-1 odds som han gav dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

 

....

 

Om det ligger 2 dollar i potten på floppen.

Och han betar 1 dollar. Då innebär det att vi måste ha 50% chans att vinna handen för att syna (om inte jag missförstått det där). Och då ska vi inte syna i detta läge med tanke på att vi vinner lite mer än 1 av 3 gånger, korrekt?

 

Ni floppar färgdraget och har ungefär 35% chans att vinna handen om ni träffar eran färg på turn. Och ungefär 18% om ni träffar på river.

 

...

 

 

Är det bara jag som anser att du har ca 19 % att sätta färgen på turnen (9 otus * 2) + 1, men vid all in på flopp med färdrag har jag 38 % att sätta färgen (9 outs * 4) + 2 ??

 

Och därmed e väl inte synen korrekt på floppen inför turnen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inför endast turn, om vi alltså bara får se ett kort till, så har vi ju endast 9 outs vilket väl borde vara ca 19 % chans att sätta färgen eller?

Ja, men du kan inte plussa ihop vinstchanserna i procent. Lek med tanken att du har 23 outs (vilket är maximala man kan ha på floppen). Du skulle du anse att du har runt 98% vinstchans på turn och river...

 

Felet du gör är att du inte drar bort den gången du träffar färg på både turn och river (denna gång räknar du dubbelt så att säga). Dessa fel är små när du har då outs, och blir stora när du har många outs, och brytpunkten ligger runt 8-9 outs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men du kan inte plussa ihop vinstchanserna i procent. Lek med tanken att du har 23 outs (vilket är maximala man kan ha på floppen). Du skulle du anse att du har runt 98% vinstchans på turn och river...

 

Felet du gör är att du inte drar bort den gången du träffar färg på både turn och river (denna gång räknar du dubbelt så att säga). Dessa fel är små när du har då outs, och blir stora när du har många outs, och brytpunkten ligger runt 8-9 outs.

 

ja okej sant.

Men fortfarande är det väl inte rätt att syna 1 dollar i en 3 dollars-pot med ett färgdrag inför turn. Det borde väl minst ligga 4,22 dollar i poten.

http://pokerforum.nu/forum/artiklar/...implicita.html. e

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja okej sant.

Men fortfarande är det väl inte rätt att syna 1 dollar i en 3 dollars-pot med ett färgdrag inför turn. Det borde väl minst ligga 4,22 dollar i poten.

http://pokerforum.nu/forum/artiklar/...implicita.html. e

 

Förutsatt en all in-situation på floppen:

 

Holdem Hi: 990 enumerated boards containing 2d Ah Qh

cards win %win lose %lose tie %tie EV

As Ad 737 74.44 253 25.56 0 0.00 0.744

Kh 6h 253 25.56 737 74.44 0 0.00 0.256

 

Om det enda sättet för dig att vinna är att träffa färg utan att brädan paras har du 25,56% chans att vinna. Med pottoddsen 3:1 måste du vinna 25% för att gå even, här har du en högre chans.

 

Dock ska påpekas att du här kommer gå back på raken om du inte spelar på väldigt höga nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

))) Tack för hjälpen grabbar.

Jag har räknat fel och förstår nu varför det är en korrekt syn.

Jag har tänkt att jag behöver syna 1 dollar för att vinna 2. Men jag synar ju 1 dollar för att vinna 4 och då är det ju som sagt 25% chans om man säger så. Sen får man väll räkna med implicerade odds på hur mycket man kan få ut av honom om färgen träffar och förutsatt att brädan inte parar!

 

))) Finns det något sätt att räkna på hur stor chans man själv är att vinna handen om man tror att man har bästa handen? Med tanke på att man aldrig vet vad motståndarna antar man ju att man har bäst hand om man träffar TPTK eller Toptwo om brädan inte är parad och kommer i regnbåge, eller?

 

))) Hur ofta avgör ni era beslut med hjälp av matematiken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

 

Hur ofta följer ni egentligen oddsen och pokermatematiken som ni får när ni spelar era händer?

 

Självklart skall man alltid (försöka) följa pokermatematiken, men den är ju så mycket mer än bara pottodds och dessutom förändras ju de matematiska resultaten beroende på vilka antaganden du gör om motståndarnas möjliga handdistributioner och framtida actions och sådant.

 

Därmed inte sagt att jag alltid gör det, dels så finns det ibland brister i disciplinen och nogranheten och dels finns det många "nivåer" av pokermatematik som jag ännu inte fullt ut förstår.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat:

Ursprungligen postat av Deppodi900

""Tjenare!

 

....

 

Om det ligger 2 dollar i potten på floppen.

Och han betar 1 dollar. Då innebär det att vi måste ha 50% chans att vinna handen för att syna (om inte jag missförstått det där). Och då ska vi inte syna i detta läge med tanke på att vi vinner lite mer än 1 av 3 gånger, korrekt?

 

Ni floppar färgdraget och har ungefär 35% chans att vinna handen om ni träffar eran färg på turn. Och ungefär 18% om ni träffar på river. ""

 

...

 

 

 

Är det bara jag som anser att du har ca 19 % att sätta färgen på turnen (9 otus * 2) + 1, men vid all in på flopp med färdrag har jag 38 % att sätta färgen (9 outs * 4) + 2 ??

 

Och därmed e väl inte synen korrekt på floppen inför turnen??

 

Jag e nog med på vad du menar.

 

citat: Ni floppar färgdraget och har ungefär 35% chans att vinna handen om ni träffar eran färg på turn. Och ungefär 18% om ni träffar på river.[/

 

35% gäller ju vid turn & river, men det verkar som om alla e överens om att det e en all-in situation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat är det ju inget jättestort misstag. Du förlorar betydligt mera pengar på missade värdebettar i ett par givna situationer, eller att konstant checksyna starka drag i position exv.

 

Här kom vi osökt in på något Björn nämnde i tidigare inlägg (flera nivåer av matte). Utfallet förändras om vi konstant checkar "out-of-turn".....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni floppar färgdraget och har ungefär 35% chans att vinna handen om ni träffar eran färg på turn. Och ungefär 18% om ni träffar på river.

 

Jag brukar inte kommentera språksaker då jag själv skriver som en kratta men det finns ett rätt kul syftningsfel i den här meningen...

 

Eller om det är sant som det är skrivet så behöver vi bra mycket bättre odds än vad de flesta skrivit i sina svar. :shock:8-):mrgreen:

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat är det ju inget jättestort misstag. Du förlorar betydligt mera pengar på missade värdebettar i ett par givna situationer, eller att konstant checksyna starka drag i position exv.

 

Här kom vi osökt in på något Björn nämnde i tidigare inlägg (flera nivåer av matte). Utfallet förändras om vi konstant checkar "out-of-turn".....

 

Inte säker på att jag förstår vad du menar men vad jag syftade på var att vi förlorar pengar genom att avsäga oss fold equity med en ofärdig hand.

Pavan syftade på att inte många spelare har tillräckliga skills för att checksyna i position, då det är ett ganska avancerat spel. Framförallt online.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...