Gå till innehåll

NLT - Trn, AA all-in preflop efter raise av storstack?


PxT

Recommended Posts

Jag spelade en turnering på 24hpoker idag och fick AA som SB. En kille synar 100 och en storstack höjer till 200. Jag hade ca 5000 i marker och han 9000. I det här läget höjer jag till 500, synaren lägger sig och storstacken synar efter en stunds betänketid. Floppen kommer bara låga kort...jag bettar ca halva min stack och storstacken går all-in direkt. I det här läget borde jag fattat han floppat triss (om han hade haft KK eller annat högt PP borde han ju ha höjt mer eller höjt min höjning preflop!?). Jag synar och åker så klart.

 

Nu till problemet...spelar jag fel preflop (att jag spelar fel postflop vet jag)? Borde jag ha gått all-in eftersom han är storstack eller skulle jag ha höjt mer? Nästan samma sak hände nämligen för några dagar sedan också när jag hade AA. Turneringar handlar ju snarare om att överleva än att få maximal vinst så kanske jag borde gått all-in???

 

EDIT: Om jag hade varit riktigt shortstacked så hade jag definitivt gått all-in men nu var ju läget lite annorlunda så kom gärna med lite synpunkter.

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, jag skulle nog vilja säga att preflopspelet är ganska rätt.

Du ligger ju miltals före JUST DÅ med dina AA, så du vill ju att han ska syna, hade du höjt mer (Eftersom han raisat och du reraisar så borde han ju tro att du har AK-AQ eller QQ-AA). Förmodligen skulle han lagt sig för en mkt större höjning.

 

Men som sagt... bad beats händer. Och det är svårt o släppa handen där.

Jag tänker inte kommentera vad du kunde gjort postflop eftersom du själöv vet att det var fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade en turnering på 24hpoker idag och fick AA som SB. En kille synar 100 och en storstack höjer till 200. Jag hade ca 5000 i marker och han 9000. I det här läget höjer jag till 500, synaren lägger sig och storstacken synar efter en stunds betänketid.

 

Jag förstår det som att det ligger 450 i potten när det blir din tur att agera. Du skriver inte vad limpern hade för stack, men jag antar att du har han covered i och med att du inte nämner det.

 

Efter att du har synat stora stackens höjning lägger du in 300 till. Det betyder att ett eventuellt pocketpar bara behöver få din stack ungefär en gång av fyra då han floppar ett set för att det ska vara +ev för honom att syna. Om du ger såna odds och inte är beredd att släppa din hand för action som tyder på att han fått sitt set, då kommer du att åka ut med aa på det här sättet ofta. Du måste höja så att han kan göra ett misstag (naturligtvis, hade han lagt sig hade han gjort ett misstag som det var nu, men tänk på att spelare vill calla. Bättre att ge dom chansen att göra det dom egentligen vill, samtidigt som du tjänar pengar).

 

EDIT: Mitt resonemang är jättebra - men jag utgår ifrån att åtminstone en av spelarna har pockets. Så kommer ju så klart inte alltid vara fallet. Alla äss vill du ju ha kvar exempelvis eftersom där har du implied, istället för reverse implied som i fallet med pp. Jag skulle tro att istället för att raisa till 1200-1400 som jag indikerade först.... kanske raisa potsize ungefär (dvs till 800).

 

Postflop - Ditt bet är alldeles för stort. Du vill att fler händer än set ska pusha - jag skulle betta ungefär 2/3 pot. Hoppas att han sätter dig på AK exv och pushar.

 

Hoppas detta är till någon hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig gett honom floppen. Höjer nån, tvekar jag sällan- trycker in hela stacken. Du har bästa handen med AA- att ge dem en titt på floppen kostade dig hela turneringen i detta fallet. Men du spelade ju inte fel. Men min erfarenhet är att trycka in hela- om nån höjer. Höjjer man lite vill många se floppen för att träffa nått mot en stor höjjare, speciellt i en turnering om man sitter på pockets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1-2x pott skulle jag nog ha raisat. Det är nog för att få bort många låga pockets och du får säkert syn av QQ, KK och AK (kanske tom JJ). Sen om dom har QQ eller KK så får du kanske en all in mot dig, och då har du dom där du vill!

 

Men att släppa AA i det läget du åkte på är nog svårt........jag hade bustat där jag oxå.

 

 

Men vad vet jag.......har inte placerat mig bra i en större turnering sedan November :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen spelar väl du freerolls också eddie88?

:lol: Inget ont om freerolls när man är pank! Kom 8a igår och fick $25 som jag har fått upp till $85!

 

Det han menade var nog att i freerolls kan ett sådant otroligt överbett med AA få betalt av en spelare, tom 2st i vissa fall....

 

Så inget ont om freerolls i sig :) Bara spelarna (inte alla) som spelar dom :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...