Gå till innehåll

Importera från Utlandet?!

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag planerar att börja sälja elektronik på en website och planen är att priset ska ligga minst 50% lägre än hos konkurrenter (Siba, OnOff, NetonNet.se) mm.

Grejen är regler för att importera, vilka regler ska man följa när man ska ta in elektronik? förutom CE märkningen vilka skatter ska betalas mm?

//Hampus

Postad
Självklart vet jag att det är extremt komplicerat och att det är sjukt mycket jobb, men det kan vara värt ett försök :roll:

Det tror inte jag. Konkurrensen i branschen är stenhård och marginalerna är lövtunna. De stora kedjorna in GIGANTISKA volymer och har ändå svårt att tjäna pengar p g a konkurrensen. Om du, som liten aktör, kan hamna 20 procent ÖVER deras priser har du gjort ett fantastiskt bra jobb. Att du ska hamna 50 % under finns inte.

Kul att folk testar idéer, men det är nog roligare att testa en idé som har en chans att hålla.

Postad
Det tror inte jag. Konkurrensen i branschen är stenhård och marginalerna är lövtunna. De stora kedjorna in GIGANTISKA volymer och har ändå svårt att tjäna pengar p g a konkurrensen. Om du, som liten aktör, kan hamna 20 procent ÖVER deras priser har du gjort ett fantastiskt bra jobb. Att du ska hamna 50 % under finns inte.

Kul att folk testar idéer, men det är nog roligare att testa en idé som har en chans att hålla.

Håller med. TS är i fel bransch. Jag har en polare som är delägare i en El-Gigantenbutik. 5-10% marginal har dom. Stora inköp och snabb omsättningshastighet gör att det blir pengar.

Jag skulle isf. satsa på att importera leksaker! Mycket bättre marginaler och troligen mindre bekymmer med reklammationer och garantier.

Klädhandlare har väl också feta marginaler?

Postad
Borde inte nöten va att bli generalagent för en blivande storsäljare som t.ex tamagotchin blev?

Undrar om inte man kan sälja binnikemaskar som effektivt bantningsmedel via nätet? Äta hur mycket som helst och ändå hålla sig fin. Det är väl nöten!? Man får bara se till att välja en lämplig art.

Postad
Håller med. TS är i fel bransch. Jag har en polare som är delägare i en El-Gigantenbutik. 5-10% marginal har dom. Stora inköp och snabb omsättningshastighet gör att det blir pengar.

Jag skulle isf. satsa på att importera leksaker! Mycket bättre marginaler och troligen mindre bekymmer med reklammationer och garantier.

Klädhandlare har väl också feta marginaler?

Brutto, ja, om man är i rätt segment. Sedan har de personalkostnader, centrala lokaler etc. som äter upp det mesta, så netto blir det inte så mycket där heller. Men så dåligt som i branschen TS siktar på är det inte. Så dålig är det få branscher som är. Resebranschen är en annan som är riktigt dålig.

Idag är de flesta branscher så etablerade att det inte går att tjäna bra och enkla pengar någonstans egentligen. De som har de feta marginalerna är innovatörerna som har hittat på något eget, precis som det ska vara.

Bästa sättet att tjäna pengar numera tror jag är att vara hantverkare och jobba en jävla massa svart samtidigt som man är sjukskriven. Netto tjänar en sådan lika mycket som en VD.

Postad
Undrar om inte man kan sälja binnikemaskar som effektivt bantningsmedel via nätet? Äta hur mycket som helst och ändå hålla sig fin. Det är väl nöten!? Man får bara se till att välja en lämplig art.

Enligt vad jag hört (dvs det kan vara en skröna) så säljs det redan bantningskurer enligt denna metod. Rätt så vidrigt om det är sant...

/Bjorn

Postad
Brutto, ja, om man är i rätt segment. Sedan har de personalkostnader, centrala lokaler etc. som äter upp det mesta, så netto blir det inte så mycket där heller. Men så dåligt som i branschen TS siktar på är det inte.

Frågan är om jag kan ta bort 50-70% av priset för att det inte står Sony eller Samsung på TV apparaten så finns det en stor marknad. Eftersom jag kommer ha kontakt med Enskilda fabriker i China så kan jag pressa priserna väldigt mycket. När jag även har en kille från China som kan hur man ska pruta och göra fina deals så kan jag nog få helt överkomliga priser!

Och det bästa sättet att pruta i China är ju att sätta sitt pris som man vet att dom går med på och sedan neka deras bud tills dom går med på ens personliga ;)

En annan sak jag tänker på är hur stora företag som ovanstående(Sony och Samsung) är var dom egentligen har sin produktion? är det i China allt eller finns en del även i Europa?

Frakt från China är enormt billigt så det är inget att fundera på, det jag mera tänker på är lagerutrymme. Men blir väl att köpa en stor lada på landet och bygga om till ett skyddsrum och varucentral :mrgreen:

Att ha en inovation är inte lätt det heller kan jag säga ;) Håller på med det också och vilket J*vla jobb det är.

Gdaily:Tack för hjälpen du gav oss även om det inte var något konkret vi kom fram till. Vi var faktiskt i stockholm för 2 veckor sedan och kollade med ett företag och idén ska testas på Västerås räddningstjänst inom kort :)

Postad
Enligt vad jag hört (dvs det kan vara en skröna) så säljs det redan bantningskurer enligt denna metod. Rätt så vidrigt om det är sant...

/Bjorn

OT kanske, men det visar ju i så fall på den extrema komlexiteten med att vara först med något. Bättre att satsa på bäst.

En långsiktig plan kanske innefattar gen-manipulerade effektiva, aggressivt ätanda rackare. De bör inte kunna föröka sig, samt generera något svagt beroendeframkallande ämne.

Inte enbart för att generera pengar utan naturligtvis också för att hjälpa de smällfeta patienterna med disciplinerat bantande. Det är helt enklet inte sunt att vara för tjock.

Postad
Frågan är om jag kan ta bort 50-70% av priset för att det inte står Sony eller Samsung på TV apparaten så finns det en stor marknad. Eftersom jag kommer ha kontakt med Enskilda fabriker i China så kan jag pressa priserna väldigt mycket. När jag även har en kille från China som kan hur man ska pruta och göra fina deals så kan jag nog få helt överkomliga priser!

Och det bästa sättet att pruta i China är ju att sätta sitt pris som man vet att dom går med på och sedan neka deras bud tills dom går med på ens personliga ;)

En annan sak jag tänker på är hur stora företag som ovanstående(Sony och Samsung) är var dom egentligen har sin produktion? är det i China allt eller finns en del även i Europa?

Frakt från China är enormt billigt så det är inget att fundera på, det jag mera tänker på är lagerutrymme. Men blir väl att köpa en stor lada på landet och bygga om till ett skyddsrum och varucentral :mrgreen:

Men det dräller ju redan av sådana no-brand märken som prismedvetna konsumenter kan köpa. Till exempel Hanspree ligger just nu 25% under listpris på Samsung hos elgiganten.

Även om du kan förhandla dig till en "likvärdig" produkt så kan jag garantera att din och deras uppfattning av likvärdig skiljer sig markant åt. Har sett resultatet av Kinaproduktion ett flertal gånger, och om man inte är benhård på vad som ska levereras så kommer de att ta genvägar. Om du nu skulle förhandla med en fabrik som bygger åt Samsung så kan du räkna med att du får köpa av den sortering som ratats i deras kvalitétskontroller, ju billigare du pressar priset, desto längre ner i hackordningen hamnar du.

För övrigt stavas det Kina på svenska.

Postad
Men det dräller ju redan av sådana no-brand märken som prismedvetna konsumenter kan köpa. Till exempel Hanspree ligger just nu 25% under listpris på Samsung hos elgiganten.

Även om du kan förhandla dig till en "likvärdig" produkt så kan jag garantera att din och deras uppfattning av likvärdig skiljer sig markant åt. Har sett resultatet av Kinaproduktion ett flertal gånger, och om man inte är benhård på vad som ska levereras så kommer de att ta genvägar. Om du nu skulle förhandla med en fabrik som bygger åt Samsung så kan du räkna med att du får köpa av den sortering som ratats i deras kvalitétskontroller, ju billigare du pressar priset, desto längre ner i hackordningen hamnar du.

För övrigt stavas det Kina på svenska.

SJälvklart finns dessa märken och dom har lägre priser, men fortfarande så ligger dom inte så mycket under som jag vill få det och helt klart tror är möjligt!

Kvalitétskontroller kommer också finns, och har även en ganska intressant idé om garanti på produkten som jag inte kommer skriva här för då kommer den nog sågas ;)

För övrigt stavas det Kärlekslös på svenska.