Gå till innehåll

Hur påverkar pokervinster CSN och bostadsbidrag?


jont

Recommended Posts

Jag har försökt läsa på om skattesituationen och det verkar ju lösa sig bra. Även Empire är alltså EUbaserat i gibraltar och vinster ska inte beskattas (korrekt?). Dock har jag som student andra funderingar.

 

1. CSN

Eftersom jag inte kan räkna med att hinna spela (nog) varje månad, och inte hunnit bygga upp en stor buffert, känner jag att jag fortfarande måste ta studiebidrag/lån som trygghet.

 

Kommer 50k-250k i pokervinster göra CSN snea? Här blir jag förvirrad av begreppen som används i debatten. Vissa säger att man ska deklarera pokervinster som "lotterivinst" och andra säger "vinst av kapital". Inkräktar någon av dessa på CSNs fribelopp?

 

 

2. Bostadsbidrag

Här bör nämnas att jag inte är hur rutten som helst, och sannolikt kommer sluta ta bostadsbidrag om det fortsätter att gå bra med pokern. Frågan är dock densamma.

 

"Lotterivinst" eller "inkomst av kapital", och vad betyder det för FK? Hur mkt försämras mitt bostadsbidrag om jag blir "förmogen" i deras mening, dvs sitter på mer än 100k SEK? Hur kontrollerar dom sådant?

 

 

Jag är säker på att fler är i samma situation och har liknande funderingar, vore bra om det kunde redas ut,

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena jont.

 

Angående vilket inkomstslag pokervinster sorterar under spelar för dej ingen roll. ALLA inkomster är reducerar de bidrag/lån du får. Här har du litet länkar.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/bostadsbidrag/hur_stort/inkomst/

http://www.csn.se/gemensaminformation/fribelopp/fribelopp.asp?MenyIdnr=7

 

Men dina pokervinster är ju inget som hamnar i deklarationen om du nu själv inte vill vara en (s)kötsam skattebetalare. :-o Är det så att du har tagit ut 100k sammanlagt, men uppdelat på olika tillfällen, så kan du vara lugn. Eller är det ngn som inte håller med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att du har tagit ut 100k sammanlagt, men uppdelat på olika tillfällen, så kan du vara lugn. Eller är det ngn som inte håller med?

 

Du menar väl bara när man tar ut genom check eller direkt till ett bankkonto? Med neteller debit card bör det väl inte spela nån roll hur mycket man tar ut samma dag eller? Ska om ca en månad ta ut ca 50k SEK. Är det bättre att jag delar upp uttagen under hela månaden eller spelar det ingen roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att gränsen för CSN är ca 92.000kr (brutto/netto vet jag inte, men det står nog på csn.se)

http://www.csn.se/GemensamInformation/Fribelopp/Fribelopp.asp?MenyIdnr=509

 

Rättsläget vad gäller skatt på pokervinster så är det osäkert. Ingen kan säga med all säkerhet. Min lärare (professor i skatträtt på Stockholms Univ) skriver just så i läroboken i skatterätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att gränsen för CSN är ca 92.000kr .

 

Tråkigt nog; brutto! Därtill beräknas fribeloppet per kalenderhalvår.

 

Du menar väl bara när man tar ut genom check eller direkt till ett bankkonto? Med neteller debit card bör det väl inte spela nån roll hur mycket man tar ut samma dag eller? Ska om ca en månad ta ut ca 50k SEK. Är det bättre att jag delar upp uttagen under hela månaden eller spelar det ingen roll?

 

Jag menar bankkonto. Bankerna har till skatteverket rapporteringsskylighet om det flyter in pengar från utlandet. Beloppet är dock väldigt tvistat, men engånsinsättningar över 75000 torde vara i farozonen.

 

Ang check/debitcard har jag ingen erfarenhet.

 

 

Sen kan man ju fundera över det rent moraliska att ta studiemedel om man drar in 20 000 SEK i månaden, skattefritt.

 

Så sant så sant. Men moralen brukar få sig en törn när det gäller den egna portmonnän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju fundera över det rent moraliska att ta studiemedel om man drar in 20 000 SEK i månaden, skattefritt.

 

Moraliskt... Se det istället som att samhället tjänar på att du spelar poker. Du tar främst pengar från amerikaner (åtminstone jag) och sedan köper du saker som du annars aldrig skulle ha haft råd med och staten får därigenom in moms och företagen blomstrar. Hade du inte spelat poker skulle du ändå fått bidraget från staten så jag tycker att det är moraliskt riktigt att ta studiebidraget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju fundera över det rent moraliska att ta studiemedel om man drar in 20 000 SEK i månaden, skattefritt.

 

eftersom det ändå är pengar som skall betalas tillbaka så är väl det inte så farligt, då tycker jag nog det är värre att ha bostadsbidrag och dyl när man faktiskt inte behöver det.

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte orimligt att så osäkra inkomster som "lotteri" ska kunna sänka CSNbidraget?

 

Vet någon var FK och CSN får sina uppgifter ifrån?`

 

saxat från csn.se

Vad är fribelopp?

Fribeloppet är den maximala inkomst (av tjänst, av näringsverksamhet och av kapital före skatt) du får ha per halvår utan att ditt studiemedel minskas

Var går "lotterivinster" in här?

 

förresten, angående min moral så skrev jag ju lite om det i första inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utländska lotterivinster är inkomst av kapital i lagens mening.

 

Däremot ska du ju inte ens deklarera pokervinster från inom EU/EES, så hur fasingen CSN ska få reda på det är väldigt oklart. (Däremot ska du deklarera, och betala skatt på, alla vinster från utom EU.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Sen kan man ju fundera över det rent moraliska att ta studiemedel om man drar in 20 000 SEK i månaden, skattefritt.

 

Moraliskt... Se det istället som att samhället tjänar på att du spelar poker. Du tar främst pengar från amerikaner (åtminstone jag) och sedan köper du saker som du annars aldrig skulle ha haft råd med och staten får därigenom in moms och företagen blomstrar. Hade du inte spelat poker skulle du ändå fått bidraget från staten så jag tycker att det är moraliskt riktigt att ta studiebidraget.

 

Det samhället tjänar på dig förlorar de på mig, jag spelar mestadels mot svenskar (b2b) och reser upp alla pengar, spenderar alltså i utlandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...