Gå till innehåll

Glimne i AB...


sulla

Recommended Posts

Ska inte säga att jag kan spela fixed, men är inte detta spelet sjukt dåligt, fattar ärligt inte Glimnes resonemang. Vi "vet" att vi har bäst hand men vill ändå inte höja, och motiveringen är inte slowspel utan snarare "vi vet mer vart vi står när floppen kommit så först då ska vi försöka få in pengar"

 

http://www.aftonbladet.se/poker/glimnespokerskola/article3304792.ab

 

Nån som har en vettig förklaring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 73
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Föklaringen är helt enkelt som det står, han vill ge dåliga pottodds på floppen för de andra spelarna. Han kommer betta ut alla floppar (utan ett A) och kärringen höjer oftast, de får då dåliga odds för att spela vidare med lägsta par, håldrag mm. Ligger det ett extra bett från alla innan floppen kommer de ha mkt bättre odds på floppen och kommer syna med allt som träffat något.

 

Edit : av ungefär samma anledning är det bättre att betta ut floppen (och hoppas på raise) istället för c/r, då spelarna efter kärringen kommer att ha odds både på hennes bett och ditt c/r.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl egentligen

 

"Ditt främsta mål är att vinna potten, inte nödvändigtvis att maximera den som i no-limit"

 

vi har liksom KK och förutsätter vi att folk är med på mellanpar, hålpipor mm mm efter flopp lär vi väl få bra värde av att beta beta beta tills dess att nån sätter sig emot alt att ett A träffar brädan.

 

Att folk viker pre har vi ju redan uteslutit oavsett vårt move. Spelar verkligen alla FL spelare så strikt matematiskt att de skulle vika floppen om potten var mindre men givet spela vidare om de får hyfsade odds? Vad vet jag, är FL-fisk, men tycker det låter konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit : av ungefär samma anledning är det bättre att betta ut floppen (och hoppas på raise) istället för c/r, då spelarna efter kärringen kommer att ha odds både på hennes bett och ditt c/r.

 

Om de flesta verkligen spelar så undrar man varför inte collusion är vanligare än vad det är på FL, borde ju vara tokenkelt att driva ut andra spelare om de stirrar sig blinda på matematiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de flesta verkligen spelar så undrar man varför inte collusion är vanligare än vad det är på FL, borde ju vara tokenkelt att driva ut andra spelare om de stirrar sig blinda på matematiken.

 

Tror tyvärr att det är extremt vanligt med collusion, å andra sidan är det väl inte jättevanligt med collusion bland de som verkligen vet hur man ska utnyttja det på rätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen höjdare på limit men förutsätter inte Glimnes spel att motståndarna är mer villiga att lägga in pengar preflop än flop?

 

Om vi återhöjer pre så borde vi kunna anta att stol 1 återhöjer ytterliggare en gång och då är det ju i princip samma effekt som om vi betar ut på flop. Enda skillnaden är att de som synat med marginella kort pre och som träffat på flop inte kommer att lägga.

 

Eller tänker jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Nej, folk kommer inte vika någon hand med outs att slå KK på floppen hur fan vi än spelar. Möjligen med undantag av små pockets när det är överkort, och de vill vi få med på så många bet det går.

 

2) Även om de skulle kunna göra det finns det inget som säger att den sannolikheten skulle öka så mycket.

 

3) En prehöjning är värd i storleksordningen 2-4 små bet rakt i handen. Eftersom det kan bli en 28 bets pott. Är det 5 bets cap är det värt ännu mer eftersom en överaggro gambler (iofs glimnes kommentar, så det innebär väl bara att hon kan ha annat än AA där) borde vara rätt sugen på 4-bet så vi kan 5-beta och få in totalt 35 bet i potten pre.

 

4) Glimne vill alltså snitta en rejäl bit över 1/7 i extra equity i en 14 bets pott genom att få folk att vika händer med outs de annars skulle spelat. Det motsvarar att få loss 6-7 rena outs mot KK som man inte skulle fått loss i en återhöjd pott. Det finns i stort sett inte.

 

5) Det här är så jävla dumt.

 

6) Det är låglimitslask, höj any2 suited, alla par, alla stora ess och kanske KQ för värde.

 

7) Det här är så jävla dumt.

 

8) Implicit collusion har inget med Glimnes spel att göra. Det är bara så jävla dumt.

 

9) Om vi snackade om AJo/AQo kanske man skulle ha ett argument. Men det skulle också vara fel.

 

10) Om man viker floppen med parträff, hålpipa eller överkort + bakdörrsdrag så är man dum i huvudet och spelar inte i närheten av "matematiskt".

 

11) Snälla, sluta säga "strikt matematiskt".

 

12) Undrar vad Glimne får för att skriva den här skiten?

 

13) Det är nog nästan gratis från AB:s sida och pengarna kommer från Unibet så det blir sorts artikelannons. Hoppas jag.

 

14) Det finns ingen gud.

 

15) Omg, naturligtvis donkar vi ut och 3-betar/4-betar/cappar aggromongot på flopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är sjukt dåligt tips av Glimne att slowa med KK i en flervägspott preflop. Helt sjukt. Med dessa argument måste du ju slowa AA i en multipott också, eller hur?

 

Finns ingen rim och reson och jag har aldrig stött på argumentet i någon limit pokerbok.

 

Karln måste ha fått hjärnsläpp.

 

Beror det inte helt på hur många det är i "multipotten".

 

Jag håller inte heller med om alla analyser han gör, men just KK i flervägspot som denna i Fixed Limit är rätt ofta stendöd. Likaså AA. De gör sig inget bra i flervägspotter i Fixed. Är det däremot 3 spelare är det en annan sak.

 

Med en dåres passus: jag har ej räknat på det, så detta kan självklart vara helt fel. Men detta är känslan utav situationen som jag själv haft i Fixed med dessa hålkort och 5 spelare eller fler som synar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL. Nån cred kanske han skall ha.

 

Han har ju varit ITM i WSOP, och det är ju mer än vad 99% utav forumets medlemmar kan skryta med..

Han är ju ngt slags självutnämnd ambassadör för poker genom att han är den person som syns och hörs mest för den breda massan. När man då gång på gång uttrycker sig helt uppåt väggarna i s k analyser och råd förtjänar man tvärtom rätt mycket kritik.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha raisat KK preflop varje dag, allra helst med resultatet att utg reraisar och på så vis får bort övriga spelare redan innan floppen (om man tror att hon kommer att reraisa flop, varför skulle hon inte trebetta pre?, hon har ju ännu mer att vinna på att isolera mig, då hon får spela resten av handen i position). Men jag tycker inte att glimnes resonemang är helt utanför kartan, även om jag inte tror att det fungerar i praktiken,

 

Apropå collusion och implicit collusion, så är ju det senare ett av de starkaste verktygen du har i fl; c/r funkar bra för att bygga en pott, men för att kunna isolera måste du ju "samarbeta" med någon annan, för att få folk att tvingas syna mer än ett bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett pokerordspråk som säger:'

"Om du ska skriva en pokerbok så ska du inte lära ut alla knep och du ska ge lite felaktiga tips. På så sätt kommer de som läst boken inte att spela optimalt och du kan dra fördel av det när du spelar mot dem."

 

Är det inte så att Glimne är superslug och ger felaktiga tips med flit för att han sedan ska kunna dra fördel av det?. ;)

 

Skämt å sido, sluta klaga på Glimne, dra istället fördel av att han lär ut strategier som inte är optimala mot de som är dumma nog att följa hans råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL. Nån cred kanske han skall ha.

 

Han har ju varit ITM i WSOP, och det är ju mer än vad 99% utav forumets medlemmar kan skryta med..

 

Och det bevisar verkligen att han är bra på att spela poker? :rolleyes:

 

Tycker att dom flesta artiklar han skriver samt saker han uttalar sig om bevisar att han har hyffsade brister. Säger dock inte att jag är felfri, men om man syns så mycket i media och ska vara den pokerambassadören bla bla bla osv så borde man kunna kritisera hans uttalanden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det bevisar verkligen att han är bra på att spela poker? :rolleyes:

 

Tycker att dom flesta artiklar han skriver samt saker han uttalar sig om bevisar att han har hyffsade brister. Säger dock inte att jag är felfri, men om man syns så mycket i media och ska vara den pokerambassadören bla bla bla osv så borde man kunna kritisera hans uttalanden..

 

Nej det behöver kanske inte betyda ett smack. Och jag håller med om att en del utav hans analyser är lite skumma. Men å andra sidan, det finns knappt två pokerboksförfattare som håller med varandra 100% i allt heller.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har väl också en framskjuten placering i amsterdam classic.. om inte en första placering.. eller andra... för bara nåt år sen. Så så jävla värdelös kanhan ju inte vara...

 

Träffade honom i Vegas i somras ialla fall, o han verkar ialla fall vara en trevlig jävel:)

 

hade gott

 

Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL. Nån cred kanske han skall ha.

 

Han har ju varit ITM i WSOP, och det är ju mer än vad 99% utav forumets medlemmar kan skryta med..

 

Han har väl också en framskjuten placering i amsterdam classic.. om inte en första placering.. eller andra... för bara nåt år sen. Så så jävla värdelös kanhan ju inte vara...

 

Träffade honom i Vegas i somras ialla fall, o han verkar ialla fall vara en trevlig jävel:)

 

hade gott

 

Tomas

 

Wow, killen har kommit i pengarna i turneringar mot skitmotstånd. Han har väl spelat WSOP Main fler gånger än 99% av forummedlemmarna också.

Han är bara så äckligt, löjligt dålig. Däremot har han nu och då roliga storys att berätta.

Förresten, KK och AA står sig riktigt bra i flervägspotter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har väl också en framskjuten placering i amsterdam classic.. om inte en första placering.. eller andra... för bara nåt år sen. Så så jävla värdelös kanhan ju inte vara...

 

Träffade honom i Vegas i somras ialla fall, o han verkar ialla fall vara en trevlig jävel:)

 

hade gott

 

Tomas

 

En ITM-placering på 30 år är ju jättebra!!111ett

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...