Gå till innehåll

Alkohollagen minderåriga


ludvvig

Recommended Posts

Är absolut ingen expert på alkohollagstiftning men är det inte relevant att veta om:

 

- du hyr en lokal och isåfall av vem?

- folk betalar inträde?

- serveras/säljs det alkohol

- syftet med tillställningen?

- du sökt någon form av tillstånd?

 

Kanske är irrelevant men det är iaf frågor som jag ställer mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ögnat igenom alkohollagen och alkoholförordningen. Om du varken serverar, tillhandahåller eller förvarar alkohol åt någon minderårig så kan det inte bli något ansvar för din del. Inte vad jag har hittat i alla fall. Och vid ringa fall av servering, tillhandahållande eller förvaring (vilket det nog skulle vara här om det bara gäller några få personer och alkohol för en fest) så blir det överhuvudtaget inget straff.

 

Kom även att tänka på att jag inte såg någonstans att det är olagligt för en minderårig att inneha eller förtära sprit. Inte i alkohollagen i alla fall. Kan ju finnas andra ställen såsom föräldrabalken och dylikt. Om det inte är olagligt, vad betyder det? Kan polisen i så fall konfiskera spriten eller är det förbjudet? Spontant så känns det som att de borde få det men på vilka grunder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte det på offentlig plats?

 

En annan fråga, har polisen rätt att bara stövla in i lokalen? :o

Såklart det var på offentlig plats :mrgreen: Förstår dock din poäng...

 

Polisen stövlar väl in om de har anledning att misstänka att något olovligt pågår eller om de fått anmälan om att ni stör friden. Eller dylikt :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyr en lokal som rymmer 800 personer

Folk betalar inträde

Sälj eller serveras ingen alkohol

Större privatfest, inget särskilt syfte

Inget tillstånd eftersom det klassas som en privatfest

 

 

 

Önskar det vore så väl!

 

Så länge det inte säljs eller serveras alkohol så tror jag det är lugnt. Du kan ju inte ansvara för vad varenda människa på festen gör.

 

Inte direkt en kommentar angående just alkohol hos minderåriga, men mig veterligen så är man väldigt ansvarig för vad gästerna gör om man är den som anordnar tillställningen. Eller har jag helt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte direkt en kommentar angående just alkohol hos minderåriga, men mig veterligen så är man väldigt ansvarig för vad gästerna gör om man är den som anordnar tillställningen. Eller har jag helt fel?

 

Tja, man är väl ansvarig för lokalen som sådan, men är knappast ansvarig för den allmänna ordningen så länge man inte uppviglar folk.

 

Men du menar alltså att du kan åka dit om jag snortar kokain på toaletten på en fest som du har hyrt lokalen till? I think not.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, man är väl ansvarig för lokalen som sådan, men är knappast ansvarig för den allmänna ordningen så länge man inte uppviglar folk.

 

Men du menar alltså att du kan åka dit om jag snortar kokain på toaletten på en fest som du har hyrt lokalen till? I think not.

 

En person som går in på toan och drar en lina är en väldigt isolerad händelse. Dessutom, så länge han inte uppträder klart drogpåverkad senare så har du ingen möjlighet att avstyra det. En sån sak tror jag inte att man kan bli anklagad för som ansvarig för lokalen.

 

Däremot tror jag absolut att du som festfixare är ansvarig för att se till att den allmänna ordningen upprätthålls, vilket var det jag menade i mitt inlägg. Eftersom du bjuder dit folk så är det på grund av dig som ordningen störs. Om du inte avhyser folk som stör eller sysslar med olagligheter öppet borde det ge påföljder för dig. Jag skulle i alla fall bli väldigt förvånad om lagen säger något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot tror jag absolut att du som festfixare är ansvarig för att se till att den allmänna ordningen upprätthålls, vilket var det jag menade i mitt inlägg. Eftersom du bjuder dit folk så är det på grund av dig som ordningen störs. Om du inte avhyser folk som stör eller sysslar med olagligheter öppet borde det ge påföljder för dig. Jag skulle i alla fall bli väldigt förvånad om lagen säger något annat.

 

Du är ansvarig att ha ordningsvakter osv vid vissa tillställningar (vet inte var gränsen går) men du är inte ansvarig för att förhindra brott, vare sig inne på festen eller utanför. Vakterna, liksom gästerna får göra envarsingripanden men har inget ansvar att göra så.

Om du har öppet för allmänheten så är det möjligtvis ditt ansvar att se till att minderåriga inte dricker sprit men på en privat fest skulle jag nog tippa att det är de själva som åker dit om de är straffmyndiga. I annat fall är väl föräldrarna ansvariga.

 

Kan också tänka mig att man har ett ansvar för den allmänna ordningen om man säljer eller serverar sprit men så var ju inte fallet här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ansvarig att ha ordningsvakter osv vid vissa tillställningar (vet inte var gränsen går) men du är inte ansvarig för att förhindra brott, vare sig inne på festen eller utanför. Vakterna, liksom gästerna får göra envarsingripanden men har inget ansvar att göra så.

Om du har öppet för allmänheten så är det möjligtvis ditt ansvar att se till att minderåriga inte dricker sprit men på en privat fest skulle jag nog tippa att det är de själva som åker dit om de är straffmyndiga. I annat fall är väl föräldrarna ansvariga.

 

Kan också tänka mig att man har ett ansvar för den allmänna ordningen om man säljer eller serverar sprit men så var ju inte fallet här.

 

Var tvungen att googla lite eftersom jag blev nyfiken. Lite intressant information från lagen.nu:

 

Ordningslag

 

2 kap. Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar

 

3§ Med offentlig tillställning enligt denna lag avses

 

1. tävlingar och uppvisningar i sport och idrott,

2. danstillställningar,

3. tivolinöjen och festtåg,

4. marknader och mässor, samt

5. andra tillställningar som inte är att anse som allmänna sammankomster eller cirkusföreställningar.

 

För att en tillställning skall anses som offentlig krävs att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den.

 

En tillställning till vilken tillträdet är begränsat genom krav på inbjudan, medlemskap i en viss förening eller annat villkor är dock att anse som en tillställning som allmänheten har tillträde till, om tillställningen uppenbarligen är en del av en rörelse vars verksamhet uteslutande eller väsentligen består i att anordna tillställningar av detta slag. Detsamma gäller om tillställningen med hänsyn till omfattningen av den krets som äger tillträde, de villkor som gäller för tillträdet eller andra liknande omständigheter är att jämställa med sådan tillställning.

 

Enligt sista stycket känns det som att en fest med 400 deltagare mycket väl kan klassas som en offentlig tillställning. I samband med paragrafen finns en dom upptagen där ett par gymnasieungdomar dömts för anordning av offentlig tillställning då de utan tillstånd fixat en fest för 300 personer på sin skola där deltagarna var tvungna att ha en personlig biljett för att komma in.

 

Om det nu är att klassa som en offentlig tillställning, vilket jag tror att vi får anta, så gäller följande:

 

Ordningsföreskrifter

 

16§ Den som anordnar en allmän sammankomst eller offentlig tillställning skall svara för att det råder god ordning vid sammankomsten eller tillställningen.

 

Nu är jag ingen jurist på något sätt, men "god ordning" skulle jag tippa bland annat innebär att inget olagligt sker. Dessutom:

 

18§ Vid en offentlig tillställning får spritdrycker, vin eller starköl drickas bara om det sker vid tillåten servering av sådana drycker. Spritdrycker, vin eller starköl som inte får drickas vid tillställningen får inte heller förvaras i lokalen eller på platsen.

 

Polismyndigheten får för särskilda fall medge undantag från första stycket.

 

Den som bryter mot förbudet i första stycket är skyldig att på tillsägelse lämna tillställningen.

 

Alltså får alkohol inte över huvud taget intas om inte serveringstillstånd finns, om festen blir betraktad som allmän tillställning.

 

Vad gäller polisens ingripande gäller följande:

 

21§ Chefen för polismyndigheten skall ha fritt tillträde till allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Detsamma gäller andra personer som polismyndigheten har utsett att närvara.

 

Polisens rätt att inställa och upplösa allmänna sammankomster och offentliga tillställningar

 

22§ Polismyndigheten får inställa eller upplösa en allmän samman- komst eller offentlig tillställning som hålls i strid med ett beslut som innebär avslag på en ansökan enligt 6 § eller i strid med en föreskrift enligt 15 § eller ett förbud enligt 25 §.

 

23§ Polismyndigheten får utöver vad som sägs i 22 § upplösa

 

1. en allmän sammankomst, om det uppkommer svårare oordning vid själva sammankomsten eller, som en direkt följd av den, i dess omedelbara omgivning eller om sammankomsten medför avsevärd fara för de närvarande eller allvarlig störning av trafiken,

2. en offentlig tillställning, om det vid den förekommer något som strider mot lag eller om den medför oordning, fara för de närvarande eller allvarlig störning av trafiken.

 

Det är lite luddigt för mig vad som anses i 21§ med "Detsamma gäller andra personer som polismyndigheten har utsett att närvara", men en gissning säger att polismän i tjänst är utsedda att närvara vid offentliga tillställningar och därför får ta sig en runda i lokalen för att se till att allt står rätt till.

 

Ser man då till 23§ punkt 2 får alltså polisen upplösa festen om någon, myndig eller ej, dricker alkohol om inget serveringstillstånd finns.

 

Med tanke på den här informationen och hur vagt skriven lagen är tycker jag att det bästa hade varit att kontakta polismyndigheten (som är ansvariga för att utfärda tillstånd för offentliga tillställningar) för att höra vad som gäller i just ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror möjligen också att det kan falla på att det är just 400 pers som är där. Däremot tror jag inte att polis som besöker tillställningen kommer att upplösa festen för att ett fåtal (?) minderåriga dricker medhavd sprit.

 

Har själv anordnat en fest för 120 personer med öppen bar. Alla inbjudna, ordningsvakter anställda. Kollade visserligen med polisen först men det räknades visst som ett slutet sällskap så länge jag hade en namnlista att visa upp och vakterna kunde skilja på bjudna och ickebjudna (dvs med stämpel).

 

Nåja, 400 gymnasiekids är ändå att be om trubbel, oavsett om minderåriga dricker sprit eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite luddigt för mig vad som anses i 21§ med "Detsamma gäller andra personer som polismyndigheten har utsett att närvara

De ordningsvakter som är hyrda för att vara där räknas som sådana.

 

Dessa vakter har alltså laga rätt att stänga festen om den börjar spåra ut (De kan även avlägsna personer som dricker alkohol i lokalen eftersom det råder alkoholförbud på allmän plats)

Detta lär ju själklart inte ske, men rent juridiskt sätt så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kom även att tänka på att jag inte såg någonstans att det är olagligt för en minderårig att inneha eller förtära sprit. Inte i alkohollagen i alla fall. Kan ju finnas andra ställen såsom föräldrabalken och dylikt. Om det inte är olagligt, vad betyder det? Kan polisen i så fall konfiskera spriten eller är det förbjudet? Spontant så känns det som att de borde få det men på vilka grunder?

 

Innehav av alkohol för en minderårig är olagligt(det har jag själv fått erfara i yngre år :roll: ) Däremot är väl förtäring knappast olaglig med tanke på att polisen då skulle få en omöjlig uppgift i att arrestera alla berusade ungdommar, som det är nu så tar ju polisen omhand om redlöst berusade ungdommar men man döms ju inte för något brott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Enligt sista stycket känns det som att en fest med 400 deltagare mycket väl kan klassas som en offentlig tillställning. I samband med paragrafen finns en dom upptagen där ett par gymnasieungdomar dömts för anordning av offentlig tillställning då de utan tillstånd fixat en fest för 300 personer på sin skola där deltagarna var tvungna att ha en personlig biljett för att komma in."

 

länka gärna!

 

Saken är den. Vi är ett väldigt slutet sällskap då jag känner alla personligen som bjudits in. Det kommer finnas 4 ordningsvakter på 400 pers vilket är väldigt mycket i deras ögon, de hade varit nöjda med tre. De säger också att det är inga problem att få dit 4-5 till om det skulle behövas.

 

Vi kommer inte förvara någon alkohol åt gästerna i någon garderob eller liknande.

 

Vad tror ni om deT? Är du vänlig och länkar domen ska jag be min jurist gå igenom den!

 

Länk direkt till ordningslagen jag citerade.

 

Domen går tyvärr inte länka till, men du kan hitta den om du går till Rättsinfosök, klickar in på "Avancerad" där du under "Domstol/myndighet" väljer "Göta hovrätt" och under "Målnummer" knappar in B792-96.

 

Som de andra säger så är det ju absolut inte säker att något händer, men om du vill vara på den säkra sidan kan det vara värt att kolla upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...