Gå till innehåll

FL7CS - Lite funderingar kring ante steal


Bjorn_

Recommended Posts

Jag lirar ju en del FL7CS och tycker att jag (i alla fall jämfört med motståndet på mina nivåer) har hyffsad koll på de flesta grundläggande koncept.

 

En sak som jag dock tycker är problematiskt är när det blir antestöldsituationer och jag tänkte därför se om det finns någon hjälp att få på forumet. Är också extremt intresserad av tips på bra böcker, websites och bloggar som tar upp dessa saker.

 

Tänkte börja med att fråga ungefär vilka händer som folk tycker att man skall stjäla respektive försvara med.

 

Om vi tänker oss att spelare A gjort bring in för en enhet på ett 2/4 bord med en oduplicerad tvåa och det foldas fram till spelare B som sitter precis till höger om honom (dvs i sista position) med t.ex. en oduplicerad knekt.

 

Vilka händer bör B spela (för en höjning) om det i potten ligger ungefär (från antes, bring in är ej medräknat):

1) 4 enheter ("kvartsante" fullbord)

2) 2 enheter ("åttondelsante fullbord alt. "kvartsante" kort bord)

3) 1 enhet eller mindre (typ tiondels och tjugondelsante)

Den rätt uppenbara följdfrågan är också i så fall med vilka händer spelare A bör försvara i de tre situationerna.

 

En annan sak som jag undrar är hur mycket (och hur) sitauationen påverkas av hur högt uppkort spelare B har. Hans hand kommer ju i snitt vara starkare om han har t.ex. en kung än en åtta. Å andra sidan ökar ju chansen att man får agera sist på fjärde och femte gatan om man har ett lägre uppkort och det kan ju vara en fördel?

 

För bring in borde det ju också vara så att chansen att han har en vettig försvarshand ökar en del för varje steg högre hans uppkort är. Rimligtvis är det mycket större chans/risk att (X X) 5 har stegpotential än att (X X) 2 har det, plus självklart att t.ex. ett par i femmor är bättre än ett par i tvåor och så...

 

Ska försöka kolla om jag har några bra händer att posta också, här blev det en del svammel tror jag...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I fall 1 så lär ju båda spelarna köra nästan allt. Är ju mer pengar i potten än i HU hold'em, samtidigt som bring-in antingen ligger rätt nära i handstyrka eller har väldigt bra chans på position handen igenom.

 

Exempelvis är random tvåa vs random A lite bättre än 3:2 och kommer ju antingen ha position eller substantiellt förbättra sin hand över kommande gator.

 

Till och med 752rb vs **A har ju 37-63.

 

Uppenbarligen ska man ju ta showdownsiffrorna med en nypa salt och modifiera för att man måste släppa en del vinnare mot läskiga brädor, men när man får bättre än 1:5 så blir det sick svårt att inte peela iaf en gata.

 

Fall 2 och 3 orkar jag inte räkna på nu, men går ju lätt att kolla hur mycket BI måste vika för att Stjälaren ska göra autopengar på any2 och använda det som någon sorts tröskel. Gissningsvis så blir fall 3 jävligt tight.

 

Frågan är imo mer hur man ska spela 2-bet, 3-bet och sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...