Gå till innehåll

Positiva pott-odds och -EV


telle

Recommended Posts

Funderade lite igår på konceptet pott-odds och blir inte riktigt klok.

 

Det ligger $70 i potten på river, motståndare höjer $10.

Pott-odds: 1:8.

Detta innebär väl att jag ska ha minst drygt 11% (vinna potten 1 gång av 9) chans att vinna för att jag ska kunna syna med +EV?

 

Så långt är jag med.

 

Men den här syningen är ju inte hela min investering i potten...

 

Säg att jag har investerat $30 av dom där $70 som ligger i potten innan fi höjer på river. Om jag synar $10 har jag ju investerat $40 för att vinna $90 vilket ger pott-odds på 4:9 och innebär att jag måste ha ~30% (vinna potten 4 gånger av 13) chans att vinna potten för att få ett +EV.

:?

 

Hur hänger det här ihop? Har jag missuppfattat hele konceptet med pott-odds? :x

 

//Telle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hänger det här ihop? Har jag missuppfattat hele konceptet med pott-odds?

 

Jepp.

 

Dina pottodds i ditt exempel är 7 mot 1, och om du anser att dina odds mot att slå din motståndre är bättre än så ska du syna.

 

Vad du gjort längre bak i tiden spelar ingen roll, då du inte kan begära pengarna tillbaka som ligger i mitten. Du kan bara hoppas på att du hade bra koll på pottoddsen även då. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hänger det här ihop? Har jag missuppfattat hele konceptet med pott-odds?

 

Jepp.

 

Dina pottodds i ditt exempel är 7 mot 1, och om du anser att dina odds mot att slå din motståndre är bättre än så ska du syna.

 

Vad du gjort längre bak i tiden spelar ingen roll, då du inte kan begära pengarna tillbaka som ligger i mitten. Du kan bara hoppas på att du hade bra koll på pottoddsen även då. :)

 

Däremot kan det spela roll om det kommer fler satsningsrundor, då de effektiva oddsen kan bli sämre än vad potoddsen nu föreslår.

Exempel:

Det ligger 70$ i potten på turn. Din motståndare satsar 10$. Potoddsen just nu är alltså 1:8.

Men om man kan anta att motståndaren kommer att satsa 10$ på river också, blir dina effektiva odds 2:9, alltså 1:4,5 (du måste syna 20$ för att vinna en pot på 90$), och genast är du i ganska mycket sämre form...

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina pottodds i ditt exempel är 7 mot 1, och om du anser att dina odds mot att slå din motståndre är bättre än så ska du syna.

 

Que?

Det ligger $70 i potten, fi höjer $10, potten är på $80.

Det kostar $10 för att syna, vinner jag så kammar jag hem $90.

:?

Blir det inte 1:8??

Vinner jag 1 gång och förlorar 8 så har jag gått +/-0...

 

Lite luddig frågeställning...

Vad jag egentligen undrade var om jag alltid kan lita på att pott-odds för att syna på river som är lägre än mina odds att vinna potten resulterar i ett +EV.

 

Svaret borde vara nej, då jag nu fattat att det är på varje betningsrunda som man får räkna fram pott-oddsen samt chansen att vinna potten.

 

//T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot kan det spela roll om det kommer fler satsningsrundor, då de effektiva oddsen kan bli sämre än vad potoddsen nu föreslår.

 

Är det effektiva oddsen som kallas implied odds??

 

/Telle

 

Nä...Det är motsatsen kan man säga. Effektiva odds är när man måste justera potoddsen till ett sämre resultat, medan implied (Antydda?) odds är när du kan förvänta dig att tjäna mer än vad potoddsen just nu antyder.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen har det aldrig hänt mig att jag tänkt "jag tror han bluffar i ett fall av tio här och om jag synar så kommer jag vinna bla bla i längden". Enda gångerna jag överhuvudtaget närmar mig att räkna i FL är när det inte är helt uppenbart att det är värt att spela ett drag med spelare bakom mig som ska agera.

 

I NL är det en annan historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej implied odds är att du kan få bättre odds pga mer betting senare. Dvs du kan gå med på en hand som inte har oddsen just då men kan ge dig rejält med betalt om du träffar.

 

Det är svårt att förutse exakt vad ens "implied odds" är då det är upp till vad motståndarna ger för action när man träffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...