Gå till innehåll

Hur behandlar ni "smartcalls"


davecat

Recommended Posts

Vet inte vad jag skulle kalla det, så det fick bli "smartcalls".

 

När ni preflop raisar eller reraisar och FI så smart läser att ni har en stark hand, troligtvis AK, AA, KK, QQ, JJ, och FI väljer att syna (smartsyna) med random hand som t.ex. 46off, 72off T6s osv.

 

Detta ställer till ohyggligt mycket problem för mig på SvS 0.50/1 kr SH.

 

Oftast är det spelare som sitter med fulla inköp och spelar på dom implicita oddsen.

 

T.ex. FI raisar med random hand T6off och jag slår tillbaka hårt med KK (eller så raisar jag först och FI synar med T6off, whatever) På floppen träffar Fi tvåparet på brädan T62 och vi hamnar snart all-in, självklart, och jag förlorar mitt inköp.

 

Finns det någon bra bot mot dessa synar med random händer, omöjligt att ta reda på om FI träffat monster eller tvåparet innan det är försent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad jag skulle kalla det, så det fick bli "smartcalls".

 

När ni preflop raisar eller reraisar och FI så smart läser att ni har en stark hand, troligtvis AK, AA, KK, QQ, JJ, och FI väljer att syna (smartsyna) med random hand som t.ex. 46off, 72off T6s osv.

 

Detta ställer till ohyggligt mycket problem för mig på SvS 0.50/1 kr SH.

 

Oftast är det spelare som sitter med fulla inköp och spelar på dom implicita oddsen.

 

T.ex. FI raisar med random hand T6off och jag slår tillbaka hårt med KK (eller så raisar jag först och FI synar med T6off, whatever) På floppen träffar Fi tvåparet på brädan T62 och vi hamnar snart all-in, självklart, och jag förlorar mitt inköp.

 

Finns det någon bra bot mot dessa synar med random händer, omöjligt att ta reda på om FI träffat monster eller tvåparet innan det är försent.

 

 

 

Prova spela på en nivå där FI respekterar dina raisar och foldar t,6 off mot 4-bett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kallar det för mongosyner, inte smarta syner.

 

Smartcalls (FI är jättesmart som förstår att jag har en starkhand och kan då läsa mig :roll: ) var något sarkastiskt jag uppfann precis innan jag skapade tråden, men mongosyner blir bra.

 

Men är det alltid ett förlorande spel? Ok, sitter jag med AA, KK ,QQ osv torskar FI så fort ha inte träffar tvåpar eller bättre vilket ur oddsmässig synvinkel är ett förlorande spel för FI.

 

Men hur ofta träffar man tvåpar eller bättre med random hand? Om fi är deep och likaså jag så är det ju bara för FI att vika om floppen inte är givande och jag plockar inte hem speciellt mycket pengar, medans FI får hem alla mina marker (minst 200) om han träffar.

 

Och med händer som AK är jag väldigt rädd för att spela postflopp om jag inte träffar, mot vilken amatör som helst, eftersom han kan träffat vad som helst på brädan 239, blir det förlorande spel nu också? För jag träffar ju bara 1 på 3 ggr, även fi som dock har en tendens att beta på alla brädor som inte innehåller AK eller Q eftersom han "läst" att jag inte har ngt annat.

 

Mitt motstånd mot detta brukar vara att istället raisa med lägre sekvenskort för att FI ska bygga upp potten åt mig om jag träffar, vilseledande spel helt enkelt. Men känns inte som detta är bästa motståndet.

 

Är jag bara överdrivet velig eller har ni några handfasta tips att ge mig? Vill hålla nere förlusterna mot detta typ av motstånd , som dock kan ge stora pengar då korten är med mig.

 

Spela inte själv med 200 bb stack då. Bara för att du floppar ett överpar så innebär inte det att 200bb ska in i mitten...

 

 

Självklart betyder det inte det, men med raise och reraise preflop och lika så post så är oftast dom flesta markerna snart i mitten. Eftersom det i längden är vinnande att spela hårt med toppar och överpar i hålkorten på SvS micro gör jag självklart det, men önskar att jag kunde hålla nere förlusterna eftersom det oftast ryker ett inköp när FI träffar.

 

Jag spelar med fullt inköp eftersom jag tror det gynnar mig då jag känner att jag har övertag mot dom flesta på denna nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

korrekt uppfattat?

- du vill spela dessa nivåer för du tycker du har edge.

- du vill spela stor stack för du har edge.

- du gillar inte att de synar med skräp och drar ut.

 

tja, pumpa på pre ordentligt så kanske de släpper T6o.

 

Vad har jag för val med en rulle som fortfarande inte håller för 1/2?

 

Men inte helt korrekt uppfattat, dom flesta kastar skräp och dom som inte gör det har inget emot att syna med hela sin stack mot mig med lågt par lr liknande. So far so good.

 

MEN, jag har märkt att det finns en typ utav spelare som alltså med flit spelar lägre kort, oftast sekvenskort i hopp om att dra ut mig på flopp eller kastar handen om han missar. Jag får oftast inte betalt mot denna motståndaren till skillnad mot dom som i ovisshet synar ner med par eller utan någonting alls.

 

Denna spelare sitter alltså ofta med fulla inköp, hittar aggresive davecat och försöker gillra en fälla.

 

Visst går jag smått pluss mot dom, men vad är bästa sätt att få betalt utav en en sådan spelare som är väldigt lös preflop, men tight post? Undvika dom totalt kanske vore det bästa just nu.

 

Är fruktansvärt jävla trött nu så har säkert lyckats vela till texten och inte fått fram det jag ville :rolleyes:

 

så kallade smart calls är bra mot så kallade stupid raises dvs när motståndare bara höjjer en viss typ av händer.

 

 

Tycker jag blir dubbellärd här. Själv har jag alltid sett det som en självklarhet att ibland raisa eller reraisa med 67off J9s osv för att vilseleda och kunna floppa monster. Sedan läser man på forumet och skulle en HH innehålla raise med 45s så är spelare dum i huvudet, största fisken någonsin och sedan bannad.

 

Är det motiverat med vilseledande spel på micronivå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är det motiverat med vilseledande spel på micronivå?

 

Vadå vilseledande spel? Försök att alltid det det beslut som är mest +$EV

Om de exploaterar den luckan du har när du bara raisar typ JJ+, AK pre med djupa stackar så är det väl bara att börja raisa fler händer?

Om de lägger sig på floppen varje gång de inte träffar två par eller bättre så är det väl bara att slå upp med 100% av alla händer och cbetta hem typ 90% av alla floppar medans du ger upp så fort du floppar sämre än två par och får motstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN, jag har märkt att det finns en typ utav spelare som alltså med flit spelar lägre kort, oftast sekvenskort i hopp om att dra ut mig på flopp eller kastar handen om han missar. Jag får oftast inte betalt mot denna motståndaren till skillnad mot dom som i ovisshet synar ner med par eller utan någonting alls.

 

Ja, det är ju en mycket lönsam strategi när stackarna är djupa. Det står förvånande bra saker om detta i Harrington on Cash Games.

 

När spel ofta går till showdown som på 0.5/1 svenska spel så är framförallt floppen mycket betydelsefull, dvs det är så enkelt att stora potter bäst spelas med en bra flopp.

 

Det finns en vanlig uppfattning om att bra spelare är bra för att de väljer de bästa starthänderna och sedan 'ska ha betalt' för sina fina AA eller top pair top kicker, och förbereder till en stor pott genom att starta lavinen med måttliga höjningar preflop och ett cb. Det de i själva verket förbereder är att förlora hela stacken.

 

Det är lite knepigt, eftersom, iallafall för mig, de mest lönsamma spel jag betingats till ( på Everest) är att spela just så. För där brukade man få med sig spelare med mellanpar och annat trams. Naturligtvis är detta spel fortfarande lönsamt mot ett visst motstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå vilseledande spel? Försök att alltid det det beslut som är mest +$EV

 

Frågan är om det finns något värde att hämta i att spela vilseledande på micronivå (i syfte att få FI att fatta fel beslut), just eftersom 90% av spelarna nog inte ens tänker på mina kort, eller om jag bara gör det svårare för mig själv och hjälper motståndaren att spela korrekt.

 

 

Ser nu att jag rörde till det väldigt mycket för mig igår när jag skulle få ner mina tankar på datorn, det var i ren frustration eftersom jag tycker det är så tråkigt och ibland svårt att spela på micro nivå eftersom motståndarna oftast inte vet vad dom gör och på så sätt faktiskt blir svårspelade i vissa lägen.

 

Iaf kul att så många var hungriga på att svara, tackar för det.

 

 

 

En fråga till er lite mer avancerade spelare.

 

I vilka lägen och emot vilket motstånd väljer ni att raisa/reraisa med en hand som ni vet måste vara den sämsta preflopp? Ge exempel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man ska råda bot på detta? Det låter rätt uppenbart för mig, du måste höja oftare preflop helt enkelt så att FI inte kan sätta dig på en liten hand-range, höjer du preflop ca 5% så blir det ju lätt att spela mot dig eftersom han oftast vet var han har dig. Samma sak gäller när du ska 3betta eller 4betta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så kallade smart calls är bra mot så kallade stupid raises dvs när motståndare bara höjjer en viss typ av händer.

 

Precis, jag håller med dig till 100%. På SHNL 0,5-1 finns det en rad töntar och idioter som bara raisar en viss typ av händer, de är extremt lättexploaterade och man får bra betalt av dem eftersom den generella "moron raiser" lätt blir kär i sina hålkort och inte släpper dem. Därför har man mot dessa implicita odds för att syna med skit då de i slutänden kommer att betala av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vad är bästa sätt att få betalt utav en en sådan spelare som är väldigt lös preflop, men tight post? Undvika dom totalt kanske vore det bästa just nu.

 

Det svåra i poker är just postfloppspelet (preflopp finns det ju relativt enkla modeller för), och spelare som är duktiga på detta blir därför svåra. De kan lätta skaffa sig en uppfattning om hur de ligger till, och lägger därför spekulativa händer om de missar, eller inser att de kan skrämma dig från potten.

 

Ju djupare stackar, desto viktigare blir postflopspelet och desto fler händer går att spekulera i pre. Dessa spelare söker sig därför till dubbla-inköp-rum.

 

Som några varit inne på så kan detta drabba dig ifall du har visat upp ett förutsägbart spel senaste tiden.

 

Om det är samma spelare du stöter på ofta, så kan det vara lönt att riskera lite pengar för att ta reda på hur dem reagerar på olika "moves". Testa att checkraisa dem, eller floata dem och se hur de reagerar. Dessa pengar kommer betala tillbaka sig, dels för att du får värdefulla anteckningar, och dels att du blir mindre attraktiv för dem att utöva detta på, så då söker de upp någon annan istället.

 

Är du 100% säker på att du har bättre edge på dubbla inköp? En variant kan vara att köpa in dig på 100bb, vilket också gör det mindre attraktivt för motspelarna att utöva denna typ av spel. Det kanske passar din spelstil bättre helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du 100% säker på att du har bättre edge på dubbla inköp? En variant kan vara att köpa in dig på 100bb, vilket också gör det mindre attraktivt för motspelarna att utöva denna typ av spel. Det kanske passar din spelstil bättre helt enkelt.

 

Håller med dig. Jag själv försöker undvika spela med för djupa stackar för att jag känner att jag inte riktigt behärskar det spelet så bra som jag vill, köper därför in för 100BB och lämnar bordet när spelet börjar bli effektiva stackar på 200 BB ungefär om jag inte känner att jag har en jätte edge mot Fi som sitter där.

 

Börja själv slå tillbaka lite mot dem som slår på dig, lägg till alla suited connectors och även suited one gappers i din öppningsrange så blir du lite mer svår spelad och slå tillbaka tom då och då...

 

Sedan så ingår det ju även (tyvärr) att man torskar ngn pott då och då i poker...

Annars så kan du ju försöka hålla ner pottstorleken när du bara har t.ex. TPTK. Dont go broke with a pair...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är samma spelare du stöter på ofta, så kan det vara lönt att riskera lite pengar för att ta reda på hur dem reagerar på olika "moves". Testa att checkraisa dem, eller floata dem och se hur de reagerar. Dessa pengar kommer betala tillbaka sig, dels för att du får värdefulla anteckningar, och dels att du blir mindre attraktiv för dem att utöva detta på, så då söker de upp någon annan istället.

 

Är du 100% säker på att du har bättre edge på dubbla inköp? En variant kan vara att köpa in dig på 100bb, vilket också gör det mindre attraktivt för motspelarna att utöva denna typ av spel. Det kanske passar din spelstil bättre helt enkelt.

 

Bra tankar, ska fundera över om det är 200bb som är det bästa för mig, det är ju trots allt inte så vanligt med spelare som sitter med hela 200bb och dom som gör det är enligt mina erfarenheter tighta och svårare att vinna pengar av.

 

 

Vill bara tillägga att jag INTE är en spelare som bara raisar bra och speciella hålkort, jag är varierande och lös preflopp och kan raisa med det mesta dels för att jag VILL få syn av ovanstående händer men stöter ofta på problem preflop. Kan nog mycket väl vara därför FI oftare spelar sämre kort mot mina rais och rerais (no shit).

 

Hur som helst, som jag trodde är det inte mycket att göra åt och jag får helt enkelt leva med att det är micro nivå jag spelar på och glädja mig åt pengarna istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många gånger spelar du en 400bb pott på flopp med den action pre du beskrev, där ett naket överpar är bästa handen?

 

Om det är fler än 50% så fortsätt. Är de färre så kanske du får tänka om och hitta fold knappen oftare helt enkelt.

 

50% tycker jag låter lite mycket?

 

Dom gånger hela 200bb hamnar i mitten är väl med AA möjligtvis KK med rais och rerais preflop på en regnbågsfärgad bräda utan drag. Men visst, det är väldigt sällan jag är all-in mot FI med 200bb om jag själv är djup redan på floppen om jag inte träffat nötterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man ska råda bot på detta? Det låter rätt uppenbart för mig, du måste höja oftare preflop helt enkelt så att FI inte kan sätta dig på en liten hand-range, höjer du preflop ca 5% så blir det ju lätt att spela mot dig eftersom han oftast vet var han har dig. Samma sak gäller när du ska 3betta eller 4betta.

 

Neej! Du vill att fi ska kunna sätta dig på en jätteliten range, så länge den långt ifrån stämmer. Du får gärna höja varje hand 1k händer i rad om alla tror att du har AK+, JJ eftersom du skulle ta ner så många potter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neej! Du vill att fi ska kunna sätta dig på en jätteliten range, så länge den långt ifrån stämmer. Du får gärna höja varje hand 1k händer i rad om alla tror att du har AK+, JJ eftersom du skulle ta ner så många potter.

 

Jo det funkar ju också, men vad är bäst? Sno några få potter när man har låg PFR och höjer med motsatt hand-range eller få bra betalt med starka kort i få potter när man har starka kort?

Men förstår din poäng, det gäller att spela sin table-image.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...