Gå till innehåll

FLT - AKo i CO, får TPTK på turn


morberg

Recommended Posts

Här är en överkortshand jag har funderat lite på och skulle vilja höra vad ni tycker.

 

Party Poker 1/2 Hold'em (10 handed) converter

 

Har ingen aning om stämningen på bordet, jag har precis satt mig. Har tittat på i ett par varv och PlayerView säger 25% VPIP för bordet. Alla spelarna är nya för mig.

 

Preflop: Hero is CO with Ac, Kd. Hero posts a blind of $1.

1 fold, UTG+1 raises, 1 fold, MP1 calls, 2 folds, Hero (poster) 3-bets, 3 folds, UTG+1 calls, MP1 calls.

 

Postar blind i CO (det är lönsamt vid fullbord, jag lovar) och får AK. Preflopp är det bara att ge järnet. SB och BB donerar sina blinds till tre spelare som går vidare och ser följande:

 

Flop: (10.50 SB) 2d, 7h, Jc (3 players)

UTG+1 bets, MP1 calls, Hero calls.

 

Hyfsad pott, två överkort och kanske ett bakdörrsstegdrag (är det något att räkna med alls, eller är det bara relevant för bakdörrsfärg?). Mot preflopphöjarens bet nöjer jag mig med att syna och stänga satsningsrundan. För vekt? I denna potten kan jag inte se att fold är ett alternativ, men en höjning kanske hade varit mera lämplig?

 

Turn: (6.75 BB) Kh (3 players)

UTG+1 checks, MP1 bets, Hero raises, UTG+1 folds, MP1 3-bets, Hero calls.

 

Får en kung på turn och höjer när det kommer till mig. UTG+1 väljer att gå hem, men MP1 3-bettar (han som cold-callade preflopphöjningen) och jag saktar ner och nöjer mig med en syn. En aning passivt, eller?

 

Om MP1 har any broadway ligger min pot equity enligt PokerStove på 78% nu. Om jag snävar in hans tänkbara handdistribution till AA-JJ, AKs, KQs, QJs och AKo ligger jag på 55%. Mot en okänd motståndare känns det svårt att vara så exakt, dock.

 

River: (12.75 BB) Ks (2 players)

MP1 bets, Hero raises, MP1 3-bets, Hero calls.

 

Tretal och ess som kicker känns bra. Jag höjer men fegar igen när MP1 3-bettar och väljer syn före cap.

 

Pokerstove säger 92% till mig mot any broadway, och 72% mot den snävare distributionen AA-JJ, AKs, KQs, QJs och AKo.

 

Final Pot: 18.75 BB

 

Nå. Är jag för passiv på någon (samtliga?) gator? Borde jag spelat annorlunda och i så fall varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flop: (10.50 SB) 2d, 7h, Jc (3 players)

UTG+1 bets, MP1 calls, Hero calls.

 

Hyfsad pott, två överkort och kanske ett bakdörrsstegdrag (är det något att räkna med alls, eller är det bara relevant för bakdörrsfärg?).

 

Miller gör en rätt bra genomgång av bakdörrsdrag i SSH och hans slutsats är att bakdörsfärg är ungefär 1½ out och att bakdörrstege är ungefär 1½, 1 respektive ½ out med noll, ett och två hål.

 

Givet risken för omvänd dominering samt redraws skulle jag räkna överkorten som ungefär 1½-2 outs styck plus ½ out för bakdörrstegen så allt som allt ungefär en fyroutare vilket ger dig odds att dra men inte med någon stor marginal.

 

Turn: (6.75 BB) Kh (3 players)

UTG+1 checks, MP1 bets, Hero raises, UTG+1 folds, MP1 3-bets, Hero calls.

 

Får en kung på turn och höjer när det kommer till mig. UTG+1 väljer att gå hem, men MP1 3-bettar (han som cold-callade preflopphöjningen) och jag saktar ner och nöjer mig med en syn. En aning passivt, eller?

 

Tycker att det är helt rätt att sakta ner. Rimligtvis har han minst TP här och mycket möjligt mer.

 

Skulle tro att han sitter på någon av följande händer: KJ, AJ med färgdrag, KK, AK, AA, JJ.

 

River: (12.75 BB) Ks (2 players)

MP1 bets, Hero raises, MP1 3-bets, Hero calls.

 

Tretal och ess som kicker känns bra. Jag höjer men fegar igen när MP1 3-bettar och väljer syn före cap.

 

Pokerstove säger 92% till mig mot any broadway, och 72% mot den snävare distributionen AA-JJ, AKs, KQs, QJs och AKo.

 

Tycker faktiskt du kan nöja dig med att syna ned här. Skulle inte bli det minsta förvånad om han visar upp en kåk här. KJs är en av få händer han korrekt kan ha cold callat med preflop och många synar även två kallt med JJ eller KJo även om jag tycker det är fel.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givet risken för omvänd dominering samt redraws skulle jag räkna överkorten som ungefär 1½-2 outs styck plus ½ out för bakdörrstegen så allt som allt ungefär en fyroutare vilket ger dig odds att dra men inte med någon stor marginal.

 

Jag har precis läst SSH för första gången och om jag förstod den rätt kan man tillåta sig något lösa syner på floppen.

 

Tycker faktiskt du kan nöja dig med att syna ned här.

 

Det låter rimligt.

 

Skulle inte bli det minsta förvånad om han visar upp en kåk här. KJs är en av få händer han korrekt kan ha cold callat med preflop och många synar även två kallt med JJ eller KJo även om jag tycker det är fel.

 

Vad tycker du är korrekt spel preflopp med JJ resp. KJo mot en höjning? Själv hade jag höjt med JJ och muckat KJo.

 

Tack för dina synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givet risken för omvänd dominering samt redraws skulle jag räkna överkorten som ungefär 1½-2 outs styck plus ½ out för bakdörrstegen så allt som allt ungefär en fyroutare vilket ger dig odds att dra men inte med någon stor marginal.

 

Jag har precis läst SSH för första gången och om jag förstod den rätt kan man tillåta sig något lösa syner på floppen.

 

Det där är ingen en "lös syn".

 

Vad tycker du är korrekt spel preflopp med JJ resp. KJo mot en höjning? Själv hade jag höjt med JJ och muckat KJo.

 

Tack för dina synpunkter.

 

Ja. Raise/Reraise med JJ. Lägg dig med KJo mot en legitim raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte heller att synen på floppen är LÖS, ville bara påpeka att den inte är korrekt med någon supermarginal. Räknar man sina överkort som tre hela outs var här kan man lätt hamna snett.

 

Du får ju dock 12½-1 så du behöver ju bara runt 3½ outs för en syn och det har du ju helt klart.

 

Vill också påpeka att MP1s syn gör att chansen att man faktiskt har högst hand NU med AK high är väldigt låg och man därför i princip bara kan räkna på med potodds för at dra. Hade handen varit HU så blir den sanolikheten klart högre och då skall man antagligen höja tillbaks.

 

Vill också förtydliga att jag tycker du skall syna ned redan mot hans ursprungliga bet på rivern. Att fyrbetta när det kommer en reraise tillbaka skulle jag inte ens överväga.

 

KJo mot en raise är ju en enkel och solklar fold preflop. JJ är mer svårspelat och beror lite på reads på den som höjt, eventuella cold-calls och varifrån höjningen kommer.

 

Höjer en tight jäkel från UTG kan jag tänka mig att folda, men oftast är det ju reraiseläge. Kan även i vissa lägen coldcalla OM det är två eller fler som har coldcallat innan.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...