Gå till innehåll

NL50, AA mot all-in


Recommended Posts

Expekt Bearwood 0.25/0.50, hand converted by the iPoker Converter

 

Button 101z ($50.45)

SB xBTLx ($53.10)

BB nigeru ($129.35)

UTG HERO ($52.52)

UTG+1 02071974 ($50.75)

 

Preflop: HERO is UTG with :As::Ac:

HERO raises to 1.50, 02071974 calls 1.50, 3 folds.

 

Flop (3.75) :2c::6c::5c:

HERO bets 3.75, 02071974 raises to 49.25

 

Vad fan gör jag här? Ingen direkt read på spelaren men hyfsat tidigt in i sessionen. Är det en given syn eller fold?

 

Synpunkter och idéer tas tacksamt emot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

A A är alltid svårspelat. Men den behöver inte vara det.

 

Grundregeln är självklar, AA är bästa handen och den slår precis allt, men bara innan floppen och ska därmed behandlas som detta. Respektfullt och med eftertryck, men gör det innan floppen. Slowplay är endast att överväga när man sitter med premiumhänder i sen position.

 

Din bet på 3 ggr BB (vilken jag tolkar som slowplay) skickar inga signaler till dina motståndare. Du kan sitta på precis vad som helst och följdaktligen riskerar du att få syn från en lös/mediumlös spelare som sitter med en spekulativ hand som t.ex. höga kopplade färgkort eller vilket lågt par som helst. En tajt spelare behöver däremot nog starkare hålkort som QQ KK AK för att syna eller höja.

 

Ärligt talat vill du inte, när du sitter i tidig/mellan-position, riskera att den löse spelaren med sin spekulativa hand är med till floppen. Det är den starka handen som den tajte spelaren har som du vill ha med eftersom floppen många gånger ser harmlös ut som i det här aktuella fallet. Det ger stor chans att dina AA leder dig till en stor pott då motståndaren lugnt kan leva på bilden att hans/hennes KK håller.

Visst det finns ett färgdrag som försvårar fortsatt betande men du har ju stor chans att ditt klöver A kan ta hem den striden med två kort till som ska ut på bordet.

 

Så mitt tips är att, särskilt i tidiga positioner, höja ordentligt med premiumhänderna AA, KK, QQ samt AK, hoppas på syn och sedan fortsätta höja efter floppen för att ta reda på värdet i din hand.

 

Hade du höjt mer (5-6 ggr BB) före floppen och du hade fått syn så hade du efter floppen kunnat vara mer lugn eftersom sannolikheten att du är uppe mot en färgstege, stege, färg och till och med en triss är ganska liten. Antagligen sitter din motståndare på ett högt par eller höga kopplade kort och kommer få svårt att göra den monsterhöjning som du mötte i just den här handen.

Nu handlar visserligen det här om en ganska låg nivå, men eftersom potten ligger på över 50$ får vi hantera handen som om vi satt åtminstone en nivå högre.

 

Vad ska du gör då? Du har tyvärr bara dig själv att skylla nu när du målat in dig i hörnet Som läget är gör du rätt i att folda här, men nästa gång, med en starkare höjning före floppen, sitter du säkrare och har de långsiktiga oddsen på din sida. och sånt gillar vi, eller hur? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A A är alltid svårspelat. Men den behöver inte vara det.

 

Grundregeln är självklar, AA är bästa handen och den slår precis allt, men bara innan floppen och ska därmed behandlas som detta. Respektfullt och med eftertryck, men gör det innan floppen. Slowplay är endast att överväga när man sitter med premiumhänder i sen position.

 

Din bet på 3 ggr BB (vilken jag tolkar som slowplay) skickar inga signaler till dina motståndare. Du kan sitta på precis vad som helst och följdaktligen riskerar du att få syn från en lös/mediumlös spelare som sitter med en spekulativ hand som t.ex. höga kopplade färgkort eller vilket lågt par som helst. En tajt spelare behöver däremot nog starkare hålkort som QQ KK AK för att syna eller höja.

 

Ärligt talat vill du inte, när du sitter i tidig/mellan-position, riskera att den löse spelaren med sin spekulativa hand är med till floppen. Det är den starka handen som den tajte spelaren har som du vill ha med eftersom floppen många gånger ser harmlös ut som i det här aktuella fallet. Det ger stor chans att dina AA leder dig till en stor pott då motståndaren lugnt kan leva på bilden att hans/hennes KK håller.

Visst det finns ett färgdrag som försvårar fortsatt betande men du har ju stor chans att ditt klöver A kan ta hem den striden med två kort till som ska ut på bordet.

 

Så mitt tips är att, särskilt i tidiga positioner, höja ordentligt med premiumhänderna AA, KK, QQ samt AK, hoppas på syn och sedan fortsätta höja efter floppen för att ta reda på värdet i din hand.

 

Hade du höjt mer (5-6 ggr BB) före floppen och du hade fått syn så hade du efter floppen kunnat vara mer lugn eftersom sannolikheten att du är uppe mot en färgstege, stege, färg och till och med en triss är ganska liten. Antagligen sitter din motståndare på ett högt par eller höga kopplade kort och kommer få svårt att göra den monsterhöjning som du mötte i just den här handen.

Nu handlar visserligen det här om en ganska låg nivå, men eftersom potten ligger på över 50$ får vi hantera handen som om vi satt åtminstone en nivå högre.

 

Vad ska du gör då? Du har tyvärr bara dig själv att skylla nu när du målat in dig i hörnet Som läget är gör du rätt i att folda här, men nästa gång, med en starkare höjning före floppen, sitter du säkrare och har de långsiktiga oddsen på din sida. och sånt gillar vi, eller hur? ;-)

 

I loled.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

tackar för det utförliga svaret. I normala fall höjer jag alltid 4 BB med AA, KK, QQ och AK här (har aldrig slowspelat dom), dock den här gången fick jag, ja vi kan väl kalla det tillfälligt hjärnsläpp och det fick jag sota för. Nån som höjer 5-6 BB preflop på den här nivån har jag faktiskt aldrig sett.

 

Jag gjorde tvärtemot vad du rekommenderade ovan och blixtsynade, snubben visar 22 och jag får ingen hjälp på turn eller river.

 

Lession learned!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som höjer 5-6 BB preflop på den här nivån har jag faktiskt aldrig sett.

 

Det kan säkert stämma. Den erfarenheten att göra på det sättet har jag med mig från att jag själv spelar på ett snäpp lägre i nivå, 0.10/0.25 och där är raise 5-6 BB med monsterhand och tidig position riktigt effektivt.

 

Try it! You´ll like it!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är (såklart) om han har set eller annat nötigt tillräckligt ofta för att motivera en fold. Du har ju hyfsat värde med färgdraget, så jag tror att han måste sitta på en sån hand en sisådär 80% av gångerna för att göra det ovärt att syna. Är andra överpar (med klöver) så otänkbara? Är drag så otänkbara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vik preflop, man blir ändå bara utdragen.

 

levling?

 

Varför skulle det vara levling? Vet du inte att antingen vinner du en liten pott eller så förlorar du en stor pott, med American Airlines? Låter det bra tycker du?

 

Ett alternativ är ju annars att man bara foldar The Pocket Rockets (preflop) när ett av Ässen är ett Hearts t.ex.. Detta för att Balansera sitt spel så att man blir Oexploaterbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A A är alltid svårspelat. Men den behöver inte vara det.

 

Grundregeln är självklar, AA är bästa handen och den slår precis allt, men bara innan floppen och ska därmed behandlas som detta. Respektfullt och med eftertryck, men gör det innan floppen. Slowplay är endast att överväga när man sitter med premiumhänder i sen position.

 

Din bet på 3 ggr BB (vilken jag tolkar som slowplay) skickar inga signaler till dina motståndare. Du kan sitta på precis vad som helst och följdaktligen riskerar du att få syn från en lös/mediumlös spelare som sitter med en spekulativ hand som t.ex. höga kopplade färgkort eller vilket lågt par som helst. En tajt spelare behöver däremot nog starkare hålkort som QQ KK AK för att syna eller höja.

 

Ärligt talat vill du inte, när du sitter i tidig/mellan-position, riskera att den löse spelaren med sin spekulativa hand är med till floppen. Det är den starka handen som den tajte spelaren har som du vill ha med eftersom floppen många gånger ser harmlös ut som i det här aktuella fallet. Det ger stor chans att dina AA leder dig till en stor pott då motståndaren lugnt kan leva på bilden att hans/hennes KK håller.

Visst det finns ett färgdrag som försvårar fortsatt betande men du har ju stor chans att ditt klöver A kan ta hem den striden med två kort till som ska ut på bordet.

 

Så mitt tips är att, särskilt i tidiga positioner, höja ordentligt med premiumhänderna AA, KK, QQ samt AK, hoppas på syn och sedan fortsätta höja efter floppen för att ta reda på värdet i din hand.

 

Hade du höjt mer (5-6 ggr BB) före floppen och du hade fått syn så hade du efter floppen kunnat vara mer lugn eftersom sannolikheten att du är uppe mot en färgstege, stege, färg och till och med en triss är ganska liten. Antagligen sitter din motståndare på ett högt par eller höga kopplade kort och kommer få svårt att göra den monsterhöjning som du mötte i just den här handen.

Nu handlar visserligen det här om en ganska låg nivå, men eftersom potten ligger på över 50$ får vi hantera handen som om vi satt åtminstone en nivå högre.

 

Vad ska du gör då? Du har tyvärr bara dig själv att skylla nu när du målat in dig i hörnet Som läget är gör du rätt i att folda här, men nästa gång, med en starkare höjning före floppen, sitter du säkrare och har de långsiktiga oddsen på din sida. och sånt gillar vi, eller hur? ;-)

Det här är ju helt underbart.

 

Ang handen OP så är det blixtsyn om du inte fattat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...