Gå till innehåll

Ny turneringsstruktur?

anth

Recommended Posts

Om någon känner till att man testat detta så får ni gärna hänvisa med länk, annars så får ni gärna kommentera hur ni tror att det fungerar-

Tänk er ett cashgame,

där preflop-potter rakeas, där raken är 10 % och där det inte finns någon cap.

Usch och blä skulle de flesta av er säga, eftersom raken skulle äta upp allas pengar väldigt snabbt.

Tänk er en TexasNL-turnering,

där man börjar med 1-2 i mörkar och 400 i marker (eller 25-50, 10000 om ni hellre föredrar det).

Säg nu att det INTE fanns några perioder och att mörkarna INTE gick upp, ISTÄLLET så hade man 10 % rake på turneringsmarkerna.

Att spela med samma mörkar, men minskade antal marker får ju samma resultat som att spela med samma antal marker men med stigande mörkar.

- vad skulle det bli för skillnad på en sådan turnering jämfört med en vanlig turnering?

- hur lång tid borde en sådan turnering ta om det var ett bord med tio deltagare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka händer vore spelbara? Spontant så tycker jag att alla som inte har AA foldar fram till knappen eller small blind, som stjäl. Repeat.

En intressantare struktur är att typ alla börjar med 30 big blinds, och sedan hålls denna relation hela tävlingen igenom (gentemot snittstacken alltså). Omöjligt att köra live, men online är det en barnlek - säg att vi börjar med blindar 25-50 och 1500 i startstack. Så åker en spelare ut, snittstacken går upp och därmed går blindarna upp till kanske 26.52-53.04 (som exempel).

Ingen kan nu klaga på att blindarna gick upp för fort och att det var dålig struktur - då har du suttit på din tajta röv för länge - för big blind är hela tiden 30 ggr snittstacken.

Sen får man prova sig fram till vad som är roligast/mest spelbart, om det är 10 bb i snittstack, 20, 30 eller 50...

Länk till kommentar

Vilka händer vore spelbara? Spontant så tycker jag att alla som inte har AA foldar fram till knappen eller small blind, som stjäl. Repeat.

En intressantare struktur är att typ alla börjar med 30 big blinds, och sedan hålls denna relation hela tävlingen igenom (gentemot snittstacken alltså). Omöjligt att köra live, men online är det en barnlek - säg att vi börjar med blindar 25-50 och 1500 i startstack. Så åker en spelare ut, snittstacken går upp och därmed går blindarna upp till kanske 26.52-53.04 (som exempel).

Ingen kan nu klaga på att blindarna gick upp för fort och att det var dålig struktur - då har du suttit på din tajta röv för länge - för big blind är hela tiden 30 ggr snittstacken.

Sen får man prova sig fram till vad som är roligast/mest spelbart, om det är 10 bb i snittstack, 20, 30 eller 50...

Det där lät ju kul!

Länk till kommentar

Påminner mig om något som jag har för mig att jag föreslog för ett par år sedan:

WSOP-struktur (man börjar med 200 bb) turneringen kör på som vanligt tills mörkarna ska höjas så att genomsnittstacken har mindre än 50 bb, då STANNAR man klockan och höjer inte mörkarna förrän så många spelare åkt ut att genomsnittstacken har minst 50 bb, då går klockan igång igen.

F.ö. så är din idé helt genomförbar live om man spelar 1-bords turnering:

10 manna (1 bord)

Startstack 600 marker, vi kör med 1-marker

10 spelare 10-20

9 spelare 11-22

8 spelare 12-24

7 spelare 14-28

6 spelare 16-32

5 spelare 20-40

4 spelare 25-50

3 spelare 33-66

2 spelare 50-100

Det skulle t.o.m. gå att ha 5-marker som lägsta valör och avrunda ovanstående mörkar till närmaste 5:a.

Skulle nog fungera med 2-3 bord också, förutsatt att spelarna klarade av att ropa player out. ;)

Länk till kommentar

Jag har testat en liknande variant live, med syftet att snittstacken (mätt i antal BB) ska sjunka lagom sakta. Vi körde då så här:

6 spelare med startstacken 20000 chips vardera.

6 spelare: Mörkar 200-400 (snittstack = 50 BB)

5 spelare: Mörkar 300-600 (snittstack = 40 BB)

4 spelare: Mörkar 400-800 (snittstack = 37,5 BB)

3 spelare: Mörkar 600-1200 (snittstack = 33,3 BB)

2 spelare: Mörkar 1000-2000 (snittstack = 30 BB)

Länk till kommentar

Jag skulle nog kunna få Douglas att programmera till det i lagpokerklienten för att testa det (man får väl fjanta till det med "enmannalag" så det inte blir alldeles för stora förändringar i lagpokerklienten, men det duger ju för att testa det hela i en 30-mannaturre), om folk är intresserade.

Länk till kommentar