Gå till innehåll

Illvillja - numera en gift tvåbarnspappa!


Illvillja

Recommended Posts

Efter att ha varit aktiv inom olika delar av pokervärlden och dess tillhörande forumvärld sedan 2005 så börjar jag känna att det är dags att ha en löpande dagbok. Dock finns det stor risk att den handlar om andra saker än bara poker, som rubriken försöker göra gällande. Här kommer en inledning som de allra flesta av er troligen tycker är för lång.

 

Jag har aldrig varit någon spelare över huvudtaget. Vi kan börja där. Uppväxt i en frikyrklig familj har tanken liksom aldrig slagit mig. Åtminstone inte innan jag såg poker på TV när jag var i Dallas 2003, under ett event som ni som spelat datorspel mycket väl vet vad det är, CPL (Cyberathlete Proffesional League). För er andra räcker det med att säga "datorspels-VM" så kommer ett simsponaktigt "HAHA *pekar finger*, datanörd!". Det var WPT och vi satt hela laget och kollade på. En av killarna har åtminstone efter det blivit en stabilt vinnande highstakes spelare sedan flera år tillbaka.

 

I slutet av 2004 bestämde jag mig för att lära mig mer om det, då jag började inse att det inte bara var keno som låg bakom. Jag hittade en sida som hette http://www.texas-holdem.se . Jag läste allt där (innehållet kan jämföras med Winning Low limit Holdem, av Lee Jones, en mycket tight/weak approach till FL kan man kanske säga, men bra uppbyggd och pedagogisk). Jag läste allt en gång till, och en gång till. Efter det började jag nästan förstå pokerreglerna och registrerade på Unibet. Jag gick in på ett $0.25/0.50 bord som på denna tid var det lägsta som siterna erbjöd. Jag vann lite, men tröttnade på köerna till borden som var på denna tid på B2B. Jag tog ut och hade då gjort en liten vinst, flyttade till Betsson där jag under 3 månaders tid snittade 14BB/100 på låga nivåer FL.

 

Jag var fast, även om man nu i efterhand inser att man ju hade en bra rush. Mina stats var runt 12% VPIP och 7-8% PFR. Jag bytte i ett senare skede till Pacific Poker där jag lyckades vinna ännu lite mer pengar innan jag upptäckte något som kallas "propping". "Get paid to play poker" var något som tilltalade mig då jag precis blivit arbetslös efter studierna. Trots en minimal bankrulle på runt $500 så blev jag halvt tvingad att försöka få dem att räcka till, för någon A-kassa får man inte i detta land. Iaf inte om man bara jobbat 68 timmar i månaden i 8 månader. För att få A-kassa behöver man ha jobbat 70 timmar månaden i 6 månader...

 

Jag spelade på diverse småsiter, jag var väl egentligen aldrig särskilt vass, men 100%+ i rakeback hjälpte mig iaf att komma igenom. Jag plussade alltid nog för att betala räkningarna, sen började man om igen. Hela tiden har jag haft min sambos stöd för spelandet. I maj 2006 drog jag och grundaren av texas-holdem.se igång ett eget prop team som jag fortfarande driver (världens största aktiva team idag), dock tillsammans med min sambo. Kommer dock inte promota det mer här.

 

I augusti samma år lämnade vi äntligen det sunkiga bostadsområde i Borås där vi bott i 2 år och flyttade till Stockholms skärgård, en sjötomt där vi hyrde min farbrors hus. Knappt hann vi packa upp sista lådan innan det dimper ner en förfrågan från ett rekryteringsbolag i UK som undrar om jag vill bli affiliate manager för Unibet i Belgien. Efter ett par omtumlande dagar med resor ner till Gent så bestäms det att jag skall börja ett par veckor senare.

 

Detta är nog ett av mina mest livsavgörande beslut. Man brukar alltid säga att det inte finns något "rätt läge" att skaffa barn. I detta läge är det mer sant än någonsin annars. Det tar tid för prop teamet att göra vinst, så vi har väldigt lite inkomst. Min sambo är precis färdig med studierna, och som gravid är det inte lätt att få jobb uppe i Stockholm så ekonomin är klart körd i botten. Vi lever i princip fortfarande på mina låga nivåers spel. Vi har också precis skaffat en andra hund, så utan körkort, en mil från närmsta samhälle lämnar jag nu min sambo gravid i 6e månaden för att flytta ner och jobba i Belgien.

 

Det blir en otroligt turbulent tid nere i Belgien. Jag får otroligt höga mål på vad jag ska prestera, och nu i efterhand känner jag att jag inte riktigt var redo för allt. Jag hade kunskapen om pokermarknaden, men inte riktigt kunskapen att förvalta det jag visste på bästa sätt. 2 veckor efter att min son föds i slutet av januari får jag beskedet att kontoret i Belgien ska läggas ned och flytta till London. Jag beslutar mig för att flytta hem till Sverige i samråd med chefen och fortsätter senare som konsult ett tag.

 

Tack vare detta jobb i Belgien har vår ekonomi åtminstone förbättrats, och när jag vinner en $20 rebuy en vecka innan min son föds (för övrigt pengar jag fick av en $10 no deposit deal som fanns här på forumet) och kan ta hem $8000 så ser det riktigt ljust ut, trots att jag bara kunde bo 2 veckor i huset i Belgien, en flytt som kostade totalt 20 000.

 

Väl i Sverige flyttade jag ut tillsammans med min son och sambo till Lysekil. "Varför Lysekil?" e en fråga vi ofta får, men det räcker med att titta ut genom fönstret, eller gå ett par meter tills du är vid havet för att ge svar på frågan. När man jobbar som vi gör så att man inte behöver pendla så kan jag inte tänka mig något bättre. Att få ha varit med nu i 18 månader och få se min son växa upp, att utvecklas är något jag alltid kommer ha med mig, något som andra pappor allt för sällan får ta del av.

 

I oktober kommer nästa barn om allt går som det är tänkt. Fram tills dess ska jag försöka få in ett vettigt antal SNGs som är det jag för tillfället spelar. Generellt kommer ni få se väldigt få HHs från cashgame, då jag är totalt fisk om det är fler än 2 spelare. De som kommer är då troligen från CC i Göteborg dit jag ibland förvillar mig.

 

Tanken är också att få in lite bilder och tankar från mitt liv som småbarnspappa, jag tror att det kan vara en nyttig erfarenhet för alla unga (ok, jag e inte så gammal själv) pokerspelare som inte har en aning om hur livet egentligen är.

 

Till nästa gång, lycka till vid borden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 419
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

OS är slut... måhända var det ett riktigt skit-OS för svensk del, men likväl OS är slut! Igår när de släckte elden kände jag en tomhet, och när jag i bilen lyssnade på en del händelser från OS, som Kallurs fall, Holms darrande rivning och Bolts världsrekord så blev det en klump i halsen, och jag fick kämpa för att inte fälla en tår. Måste sett roligt ut när jag i en tyst stunds begrundande satt med tårfyllda ögon medan pausmusiken spelar ngn hemsk ballad från ngt okänt jävla smörpopsband på färjan.

 

Det var inte med samma glädje jag gick upp i morse när "Lillvillja" vaknade vid 7. Förvisso var det mycket senare än jag gått upp nu under OS, men jag visste ju att det inte fanns några hopp, inga nya spännande sporter som jag inte sett på fyra år. Det känns som om hela Sverige drabbats av en downstreak. Ni vet en sådan där hemsk när man uppgivet tittar ner på AA och undrar vad man kommer förlora mot denna gång. Jag började förra veckan med en sådan streak. 16 st fjärdeplatser av 20 stycken SNGs (fullring), 9 raka. För att göra saken värre så bubblade jag i livespelet med. Jag vände dock och hade en riktigt fin lördag med 7s 1a och 3 st andraplatser på 12 SNGs, detta tillsammans med en tredjeplats och 4000 kr i vinst på CC på kvällen.

 

Så mycket fjärdeplatser som det blivit detta OS måste Sverige ha satt ngt slags rekord i att vara nära men ändå misslyckas. Dock är det skillnad på fjärdeplats och fjärdeplats. Ryttarna (även om jag inte följde sporten, då det är en av få grenar som jag inte bemödar mig med att glo på) gjorde sitt bästa resultat någonsin och blev fyra, och ingen kunde vänta sig annat av Jörgen Persson. Snarare hade ALLT annat än en fjärdeplats varit en osannolik bragd så som läget blev. Birkmark i segling dock kunde förtjänat ett bättre öde, precis som bronset som Lööf och hans partner fick. I deras fall räckte det ju i princip med att inte bli sist så var saken biff.

 

Kallurs vurpa får väl närmast liknas med att råka klicka på "all-in" ist för "fold" på bubblan i en WSOP-sattelit för att se ngn vika upp AA. Kallt som bäfverblod kan man säga!

 

Hade tänkt att spela lite grann innan jag hämtade ungen på dagis, men en av mina vänner här i stan ringde. Han hade ramlat ner från taket och behövde lite hjälp med att bära en byggställning. Nu är jag ju trött i armarna...

 

Tack alla som önskat mig välkommen, jag ska försöka vara bättre på att uppdatera än jag brukar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till med spelet, kommer att följas. :-)

 

Jaså? Hässleholmen e paradiset på jorden :)

 

nick på den tiden?

 

Ja, precis som Ludde skvallrar om så nickade jag HotBanana. Jag var i Dallas som manager för boråslaget clan-vic som gjorde ett par mindre starka framträdanden på svenska gamingscenen. Laget slutade 17-24e efter att ha blivit utslagna av Evil Genuises har jag för mig. Deltog även på CPL Copenhagen och lite andra events runt omkring i Europa innan Caféet lade ner.

 

Jag var nog mer känd ett par år tidigare som chefsredaktör för counter-strike.nu som på den tiden var största siten (eller blev under min ledning) med över 30 000 unika besökare per dag. Jag blev sedermera en rätt hyfsad CSS-spelare under 2005, men valde pokern framför att fortsätta satsa i e-star (som blev relativt framgångsrika sedan i dignitas).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis lagt lillen. Det är alltid ett projekt i sig. Ibland går det ganska bra. Ibland är det en jävla kamp. Idag gick det på 45 minuter, men fördröjdes av att han lyckades säga "pappa" korrekt (för första gången) varpå både han och jag blev så glada att vi sade det i en kvart. Han är ganska lustig, för han ligger i sängen och vrider och vänder på sig. Han möblerar om sina gosedjur och snuttefiltar. Han ligger och pratar lite för sig själv, men man får inte svara, eller klappa honom, för då sätter han sig rakt upp. Man måste ligga och låtsas sova, och han genomskådar mig direkt om jag glömmer att ta av glasögonen.

 

Sen när han väl bestämmer sig somnar han på 10 sekunder. Ett par gånger har han bokstavligen suttit upp och pratat för att sen falla ner och sova innan han träffar kudden. Tanken är att hitta lite grind nu, så återkommer säkert senare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hässleholmen är inget bostadsoråde!!!

 

Och var det illa då, skulle du se det nu.

Polisen åker dit med två bilar, den andra för att vakta den första:evil:

 

Mjo, de undrade många ggr vad jag gjorde ute runt 4 på morgonen, det var ju då jag slutade spela och tog nattpromenaden med hunden. Kände mig alltid trygg där med hunden, de var livrädda för honom (och ännu mer när vi hade gråhunden med). Dock morrar vår hund numera så fort han hör ngn prata på "jalla-jalla-språk" (var nog albanska som var dominerande i detta fall, och nej, det är inte PK att skriva så, men jag betvivlar att någon tar illa vid sig) så antar att jag innerst inne inte kände mig så trygg (hundar känner ju ofta på sig sådant och reagerar därefter).

 

Hittade lillplusset denna session trots 3 bubblor på slutet när jag låg bra till. Sprang in i AA, AA och AK i tre tourer som fick ett abrupt slut. Känner mig tung i huvudet nu, så känner inte för att spela fler än de 10+ jag lirade nu... I morrn har jag "sovmorgon" så blir nog mer då, speciellt som jag tror jag vaknar hyfsat tidigt iaf. Min kropp vaknar av någon anledning efter 8 timmars sömn sedan ett par veckor tillbaka. Antar att det är det slutgiltiga beviset på att man fått överskott av vuxenpoäng och numera klassas som gubbe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med lite småbarnspoker

Har 2 pojkar själv på 1,5 och 3,5 och spelar deltid pga att få mer tid att träffa kidsen o ägna mig åt mitt stora intresse pokern :) Fungerar bra tycker jag iaf när dom passerar året och sover hyffsat regelbundet.

Kan man vinna lite på poker är det ju en suverän möjlighet att vara hemma o lära känna dom ordentligt ist för att behöva jobba *** av sig.

Lycka till med grinden o trotsen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med lite småbarnspoker

Har 2 pojkar själv på 1,5 och 3,5 och spelar deltid pga att få mer tid att träffa kidsen o ägna mig åt mitt stora intresse pokern :) Fungerar bra tycker jag iaf när dom passerar året och sover hyffsat regelbundet.

Kan man vinna lite på poker är det ju en suverän möjlighet att vara hemma o lära känna dom ordentligt ist för att behöva jobba *** av sig.

Lycka till med grinden o trotsen :)

 

Det var ett under när han började på dagis och man faktiskt hade ett par timmar utan en skrikande unge att spela på...

 

Det där med 8 timmars sömn om ingen väcker mig verkar ha failat nu efter OS. Sov drygt 12 timmar i natt. Sov dock ganska oroligt, hade massa mardrömmar om att jag behövde åka in till förlossningen och det var värkar hit och dit och allt var så rörigt som det kan vara i drömmar. Jag sov bättre efter att lillen och min sambo gått upp. Då drömde jag massa galna drömmar om att det var OS, men verkar som om man mest kommenterade hur mycket allt kostade, inte de idrottsliga framgångarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...