Gå till innehåll

losing streak??


shuvit

Recommended Posts

  • Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

För vad förstått så handlar variansen inte om hur mycket pengar du vunnit eller förlorat utan om korten kommer som förväntat eller inte och det går ej att påverka genóm att spela små potter, att spela små potter som strategi för att inte förlora mycket är inte heller ett bra generellt tanke sätt, då är det bättre och spela tight agresivt på mycket lägre nivå.

 

Du har missförstått vad varians är för något. Varians är ett tekniskt mått på hur de enskilda utfallen är spridda runt medelvärdet, dvs hur mkt de skiljer sig från ditt EV. Om du har övertaget i en pott, men korten faller ut fel, så förlorar du ju hela värdet i den potten. Dvs korten gör att ditt utfall skiljer sig mer från ditt EV än om du hade vunnit den, dvs variansen ökar. Så korten påverkar helt klart variansen, och är en faktor däri, men det betyder inte att det bara är detta som varians avser.

 

Genom att spela mindre potter så minskas spridningen av utfallen. Du vinner inte så mkt mer än ditt EV, men du förlorar heller inte så mkt i relation till ditt EV, och då minskas din varians. Ofta på bekostnad av en minskning av ditt EV, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har missförstått vad varians är för något. Varians är ett tekniskt mått på hur de enskilda utfallen är spridda runt medelvärdet, dvs hur mkt de skiljer sig från ditt EV. Om du har övertaget i en pott, men korten faller ut fel, så förlorar du ju hela värdet i den potten. Dvs korten gör att ditt utfall skiljer sig mer från ditt EV än om du hade vunnit den, dvs variansen ökar. Så korten påverkar helt klart variansen, och är en faktor däri, men det betyder inte att det bara är detta som varians avser.

 

Genom att spela mindre potter så minskas spridningen av utfallen. Du vinner inte så mkt mer än ditt EV, men du förlorar heller inte så mkt i relation till ditt EV, och då minskas din varians. Ofta på bekostnad av en minskning av ditt EV, dock.

 

Okej, då vet jag det :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det jag läste (var några månader sen) kan ha varit 10-100 miljoner händer kanske? Så är det matematiskt omöjligt att variansen ligger på mer än en halv % åt något håll.

 

Det är som att säga att det är omöjligt att singla en slant en miljon gånger och få krona alla gånger. Det är inte alls omöjligt, men väldigt osannolikt.

 

Vanligtvis pratar man om konfidensintervaller inom sannolikhetsläran. De kan ha sagt att variansen är mindre än 0.5% med en konfidensintervall på 99.9%. Dvs 99.9% av gångerna så kommer variansen vara inom 0.5%. Men att likställa 99.9% med 100% är väldigt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som att säga att det är omöjligt att singla en slant en miljon gånger och få krona alla gånger. Det är inte alls omöjligt, men väldigt osannolikt.

 

Vanligtvis pratar man om konfidensintervaller inom sannolikhetsläran. De kan ha sagt att variansen är mindre än 0.5% med en konfidensintervall på 99.9%. Dvs 99.9% av gångerna så kommer variansen vara inom 0.5%. Men att likställa 99.9% med 100% är väldigt fel.

 

låter rimligt det du säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat rätt länge. Har ingen exakt statistik, men tror att längsta backresultatet är typ 15k händer, och längsta breakeven typ 20k händer.

 

Jag har aldrig spelat seriöst över 2/4$, och den mesta tiden spelat kring 0.5/1$-1.5/3.0$. Framförallt på SvS, iPoker, Unibet, och detta under tillfällen då dessa sidor kännts relativt rika på dåliga spelare.

 

Vidare har jag skött backresultat relativt bra, och för det mesta snabbt tagit ett djupt andetag och skärpt till mig. Blivit hårdare med tex. table-selection sådana perioder.

 

Men andra ord ser det ut ungefär såhär för mig:

Trotts att jag i regel varit sjukt mycket bättre än tomtefolket till motståndare, varit grymt noga när saker och ting inte går vägen, samt inte tiltat i någon större utsträckning, så har jag hittat break-even reultat över 40+ timmar 4-tabling och backresultat över nästan lika många timmar.

 

Detta innebär att om du spelar högre upp (eller, om du till skillnad från mig möter kompetent motstånd), så kan du säkert hitta back över en riktigt lång period oavsett hur "rätt" du spelar eftersom marginalerna blir mycket mindre än mina då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag har spelat rätt länge. Har ingen exakt statistik, men tror att längsta backresultatet är typ 15k händer, och längsta breakeven typ 20k händer.

 

Jag har aldrig spelat seriöst över 2/4$, och den mesta tiden spelat kring 0.5/1$-1.5/3.0$. Framförallt på SvS, iPoker, Unibet, och detta under tillfällen då dessa sidor kännts relativt rika på dåliga spelare.

 

Vidare har jag skött backresultat relativt bra, och för det mesta snabbt tagit ett djupt andetag och skärpt till mig. Blivit hårdare med tex. table-selection sådana perioder.

 

Men andra ord ser det ut ungefär såhär för mig:

Trotts att jag i regel varit sjukt mycket bättre än tomtefolket till motståndare, varit grymt noga när saker och ting inte går vägen, samt inte tiltat i någon större utsträckning, så har jag hittat break-even reultat över 40+ timmar 4-tabling och backresultat över nästan lika många timmar.

 

Detta innebär att om du spelar högre upp (eller, om du till skillnad från mig möter kompetent motstånd), så kan du säkert hitta back över en riktigt lång period oavsett hur "rätt" du spelar eftersom marginalerna blir mycket mindre än mina då.

 

Du skrev att du spelat bra poker mot sämre spelare och gått break-even eller tom back ca 15-20k händer.

Med vilken regelbundenhet är det? på hur många händer toltalt?

Något som jag tycker är konstigt är varför variansen skulle ofta välja att visa sej veckovis eller månadsvis per halvår/år/två år tex istället för några timmar/ dagar mer regelbundet. För man hör ju oftast att folk hade en lossing period på tex 3-4 veckor det senaste året och i övrigt bra perioder.

 

Jag har själv haft väldigt många 3-4 dagar till max 3 veckors break even och lite back perioder. det konstiga tycker jag är att det inte är för mej som för dom flesta andra spelarna att jag går stadigt plus dom allra flesta dar i flera månader för att sen emallan åt ha en sån där loosing period på några veckor.

 

obs jag spelar också mot mestadels kast motstånd och har så gott som slutat tilta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

liten uppdatering för eventuellt intresserade.

 

Jag såg över mitt spel efter jag skrivit det första inlägget och rättade till en del saker och har även gått med i ducescracked och kollat lite videor.

Ca 2000 händer senare så vände det och jag började vinna ca 4-8 inköp per 1500-2000 händer (per dag), forsatte så i en vecka och sen så vände det och jag gick långsamt back i ca en vecka ca 10K hämder , ca 1 inköpp per dag. Och idag ligger jag svagt på plus.

 

Ligger ju helt klart på plus dom senaste 22K händerna sen jag skrev inägget men känns jävligt segt att det inte kan gå stadigt plus mer en några dagar en vecka i taget.

Jag spelar bra för nivån jag är på och små tiltar knappt ens nån gång längre men blir antingen väldigt ofta utdragen eller så jävlas korten genom att få alla andra att lägga sej när jag får en hand eller att slå min bra hand genom att träffa set och floppade stegar mm sjukt ofta. Har också missat jävligt många billiga multiway syner för starka drag och när jag har en hög triss tex så har nån kickern högre eller en kåk med ett lågt andra kort.

Vidare har jag fått lägga mej eller förlorat vid showdown väldigt många gånger eftersom nån fisk som synar mej med vad som helst när jag höjer med händer som Ak Aq mm i sen position och jag missar floppen synar nästan jämt min fortsättningssatsning eller höjer direkt och har oftast träffat något på floppen eller gör det på turn och jag lyckas nästan aldrig komma i kapp på turn eller river och får ofta ge upp min hand och investerade pengar. ( att fortsätta bluffa stort är väldigt sällan ett lönsamt alternativ)

Visst så är det väll för alla då och då men va jag uppfattar det som när andra skriver om sina bad streaks så är dom OFTAST under en period och följt av långa perioder där allt går helt okej. Om så är fallet när faan är det min tur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså har du seriöst läst hela denna tråden och förstår inte ändå?

 

Att ha typ en vecka där du vinner 7 dagar i sträck är extremt ovanligt. Backdagar har vi alla, klarar du inte av dem ska du inte spela heller...

 

Jag själv har haft väldigt tungt med långa downstreaks, beroende på att jag blir så psykologiskt påverkad av coldstreaks att jag också börjar spela dåligt utan att egentligen märka det då det inte är i jättestora potter utan istället många små misstag i mellanstora potter.

 

Ändå är jag en plussande spelare och har totalt sett en helt okej winrate. Trots detta kan jag ha perioder på 40k händer där jag går minus. Jag brukar inte heller ha bra perioder över 4 dagar.

 

Jag vet inte om mitt inlägg gav dig så mycket, men du måste ju nån gång inse att poker inte handlar om att långsamt vinna lite varje gång. Det går upp och ner som en jävla bergochdalbana. Thats it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså har du seriöst läst hela denna tråden och förstår inte ändå?

 

Att ha typ en vecka där du vinner 7 dagar i sträck är extremt ovanligt. Backdagar har vi alla, klarar du inte av dem ska du inte spela heller...

 

Jag själv har haft väldigt tungt med långa downstreaks, beroende på att jag blir så psykologiskt påverkad av coldstreaks att jag också börjar spela dåligt utan att egentligen märka det då det inte är i jättestora potter utan istället många små misstag i mellanstora potter.

 

Ändå är jag en plussande spelare och har totalt sett en helt okej winrate. Trots detta kan jag ha perioder på 40k händer där jag går minus. Jag brukar inte heller ha bra perioder över 4 dagar.

 

Jag vet inte om mitt inlägg gav dig så mycket, men du måste ju nån gång inse att poker inte handlar om att långsamt vinna lite varje gång. Det går upp och ner som en jävla bergochdalbana. Thats it.

 

Hade nog inte skrivit om jag hade hajat det hela riktigt, och folk har svarat rätt så olika med.

 

Det låter ungefär som mitt spel har varit fast jag tycker inte det går bergochdalbana neråt så mycket, oftast sakta neråt eller står still för mej.

 

Och jag fattar att inte bra och vinnande spelare vinner nästan varje dag men det låter på många proffs som att dom går plus dom allra flesta dar i långa perioder, kanske plus 4 dar lite back en dag plus 8 dar mycket back 2 dar plus 3 dar stilla 1 dag plus 11 dar back 1 dag osv. för mej har det rört sej om rätt så många dar långsamt back.

Eftersom jag spelar ett bättre spel än dom flesta jag möter bör jag ju sluta på plus mycket mer än hälften av dagarna i längden vilket många proffs verkar göra, men än så länge gör inte jag det även att jag är rätt bra för min limit. kan va att jag bara behöver rida ut en dålig period och tidigare så var mitt spel inte lika stabilt som nu vilket gjorde att jag då förlorade många dagar med.

Jag vet inte hur bra du är eller vilken spelstil du har vilket kan påverka variansen och bergodalbane effekten väligt mycket. Det är ju knappast lika stor varians för alla spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar helt klart folk som kallar sig Mr_Tight och tappar 40 inköp p.g.a. "varians." :-D

Känns som jag ifrågasätter din tableselection om du är duktig.

 

 

 

Du skrev att du spelat bra poker mot sämre spelare och gått break-even eller tom back ca 15-20k händer.

Med vilken regelbundenhet är det? på hur många händer toltalt?

Något som jag tycker är konstigt är varför variansen skulle ofta välja att visa sej veckovis eller månadsvis per halvår/år/två år tex istället för några timmar/ dagar mer regelbundet. För man hör ju oftast att folk hade en lossing period på tex 3-4 veckor det senaste året och i övrigt bra perioder.

 

Jag har själv haft väldigt många 3-4 dagar till max 3 veckors break even och lite back perioder. det konstiga tycker jag är att det inte är för mej som för dom flesta andra spelarna att jag går stadigt plus dom allra flesta dar i flera månader för att sen emallan åt ha en sån där loosing period på några veckor.

 

obs jag spelar också mot mestadels kast motstånd och har så gott som slutat tilta.

Min varians börjar mer och mer påminna om den jag ofta läser att en del CG-profiler dras med. D.v.s., det går trögt ett bra tag (trögt i det här fallet vore allt <5bb per 100 händer)... Sedan smäller det. Plötsligt har jag 50bb/100 händer över 15000 händer eller nåt (det var min senaste "rush").

 

Antingen är det bara tillfällighet att det blivit så på senaste, eller så är det för att jag nu spelar med helt ok BR vilket innebär att jag pushar rätt marginellt och letar varenda liten edge - möjligtvis högre varians.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...