Gå till innehåll

Strategier för övermörk?


pixit

Recommended Posts

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

med samma logik så vinner man från bb pga blindsbattle mot sb... och det gör man inte, punkt... (och gör man det krossar man sin nivå brutalt å ska gå upp)

 

Ser du vårt exempel ovan plussar han ju mer på BB än SB.

 

Men jag hävdar fortfarande att beroende på spelstil så kan övermörk antingen vara positivt eller negativt. En lösagressiv spelare som ofta är tablecaptain lär krossa den extra BB som mörken innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ofta bra EV eftersom SvS:

- Är passivt/vekt

- Kör 5-max istället för 6-max

 

Vissa bord vägs det i princip upp av alla walks, vilket är rätt sick. Vid andra bord räcker det med att då och då knycka limpsen. Sen vill jag visserligen att fler dåliga spelare ska börja med det, men det ligger sanning i det också...

 

Snackar då om low, upp till 5/10 typ.. Vet inte om det är riktigt lika skoj på 25/50.

 

Vidare borde ni sluta diskutera BB tycker jag, eftersom det är grymt olika positioner. Enda likheten är att vi är tvugna att betala mörkt. Tycker ni att SB och BB också är samma sak eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, bb i spel utan övermörk är jävligt likt en övermörk. Du måste väl förstå att skillnaden mot sb, som inte har positionsfördel preflop bl.a, är jättestor - och helt väsenskild från det vi faktiskt har "diskuterat" innan du ramlade in?
Uhm, så du försöker påstå att BB har bra pos? Vi har bara pos mot sb, och sb gillar inte ens att spela händer. Skillnaden mellan sb/bb samt skillnaden mellan bb/övermörk är däremot mer likvärdig. Vid rundfold har vi en nästan identisk situation, med skillnaden att BB mot övermörk kommer att känna sig bra mycket mer pressad än han skulle i SB mot BB - om han inte är en särkilt bra spelare.

 

Med andra ord anser jag att övermörk har ungefär lika stor fördel mot BB som BB har mot SB, vilket räcker för mig på ett svagt bord. Det är inte ett dugg kul att spela mot en straddle om man sitter i blindsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

It kind of is.
Om du tycker att det är roligt att sitta och raisa OP är jag imponerad om du är framgångsrik. För vad du säger här är att du tycker att det är skitkul att sitta i SB i ett vanligt game typ, då skilladen är rätt liten. Personligen tycker jag SB är en vidrig nödvändighet som bara kostar pengar.

 

Att knappen har roligt när någon straddlar är en annan femma, men det förutsätter att knappen vet vad han gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför? :shock:

En bra spelare kommer ju spela ut dig i sin pos. från BB, och min uppfattning är att även dåliga spelare kör grymt light från BB även om dom själva kanske inte greppar konceptet bakom att göra det. Det är ju BB som mår bra i BvB. Av samma skäl mår straddle bra mot blindsen.

 

Nu menar jag inte att få er att tighta till i SB eller så, för i min värld ser jag gärna att ni kör på. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är roligt för att det i praktiken är att spela HU mot någon som openlimpar 100%. Den förlusten för honom är större än förlusten för dig av att spela ur position och posta en halv blind.

 

Tänk själv hur stor edge någon kan ha på dig pga positionen. Inte jättemånga fractions av en bet. Att han måste posta 1/2 BB mer än du i varje hand väger rätt tungt i relation till hans positionsedge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att vi tappade tråden i diskussionen om övermörk. Men Appel var inne på en bra start för att ge svar på frågan. Pixit, om du inte känner dig bekväm med straddlen bör du inte spela med den eftersom en hel del av de som använder sig av den gör det av just den anledningen som Appel lyfte fram, de anser sig vara bättre än "dig" och vill få dig att begå dina misstag i större potter. Huruvida de spelar preflop, handselektion etc, i kombination med övermörken blir då mindre viktig eftersom de anser sig kunna spela ut dig på flopp eller vidare även om du kanske startat med den bättre handen. Därmed inte sagt att alla som använder övermörksfunktionen är duktiga spelare, det finns gott om det motsatta också. Men om du vill prova spela ut lite mer på dessa borden kan en strategi vara att attackera övermörkarna lite mer då de, som för övrigt sagts av andra redan, ofta är lite mer synvilliga preflop..detta medför att du tvingas satsa vidare även om du kanske är svag men av ovanstående anledning så är ofta de det också. Tvinga de till att fatta beslut. En annan taktik kan vara att floata floppen eftersom många faktiskt lugnar sig på turn med svaga händer, detta är dock en taktik som förutsätter psyke till att verkligen lägga sig om man misstänker styrka. Men en sak som kan vara farlig med övermörken är att det ständigt cirkulerar bluffmisstankar i spelarnas huvud och av den anledning bygger man ibland för stora potter för vad handen i fråga kan vara värd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

I min värld så är det i det långa loppet som att slänga pengarna i sjön att syna från SB med marginella kort. Varje gång du synar med skräp och missar så är det givetvis en bortslängd 1/2 blind. Lägg ihop alla bortslängda 1/2 blinds som ni "skulle kunna få träff på" och jag är övertygad om att dessa kan användas till bättre tillfällen.

 

Straddlare=gamblers=ett högt VPIP i övrigt med, vilket ger mig värdefull information om spelaren ifråga.

 

Att straddla är precis som bananuz säger till stor del image, du köper dig möjligheten att snacka sist i första rundan, sitter du på ett lågt bord med en djup stack och har tråkigt så kan det vara ett sätt att få lite mer action. Själv föredrar jag i såfall att istället köpa mig knappen då jag sitter på position innan knappen för samma summa kan jag ofta få knappen och det efter att jag har fått titta på mina kort. Där hittar iaf jag mer värde än att sitta och posta en överblind utan att få se korten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...