Gå till innehåll

Hur mkt är 8* bonus värd?


gladdrkim

Recommended Posts

ehh, jo det har han...

Det var väl inte alls solklart? Det är väldigt få bonusar som har samma omvandlingstal. De enda jag kan komma på är väl typ denna och everests.

 

Säg nån som inte har det. Tror aldrig jag sett en sån. Och då pratar vi inte typ ps vipsystem, för man får 5 grundpoäng där för varje dollar i rejk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg nån som inte har det. Tror aldrig jag sett en sån.

 

Ok... pokerstars, ipoker, Party Poker, microgaming, Bodog, Betfair, crypto, ladbrokes, absolute är de sajter/nätverk jag kan komma på på rak arm där omvandlingstalet inte är proportionellt mot hur mycket rake som tas.¨

Ev finns det några till då jag inte är 100% insatt i exakt hur alla poker-bonusar fungerar.

 

Förstår inte riktigt vad du menar med "Och då pratar vi inte typ ps vipsystem".

I stort sett varenda bonus är ju baserad på vips, fpp, raked hands etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, 30-45 är ena svaret, det andra "38-42, sök själv" ... Klockrena svar imo...:roll:

 

Ok, Jag klipper ut Gurravasas (Pokerfacket.) beräkningar från 2+2 för NL400 på 5-max (Med en korrigering.)

Hur det blir på andra stakes vet jag inte.

 

 

 

"OK the struggle goes on.

 

The problem could be in the SF% from PT. I thought it was how many players that see the flop, but it's off course how often a player sees a flop. Thinking about it it's pretty obvious since if 22% of the players at a 5-max tables sees the flop, well then there is no flop!

 

So I need the avg amount that is still in the hand when a flop is actually dealt. I had to export the hands to excel and do some filtering but eventually I found out that whenever there is a flop the average number of players is 2.28. So that means that 2.28 of 5 players gets points which equals about 46%. Then we need to add the hands where you put something in the pot preflop but don't see the flop and the pot is raked. I've calculated this to 20%, so actually the average player should get points in 66% of the hands.

 

0,66*62,5%=41%

 

So my new number is that 8*bonus should equal 41% rakeback for the average NL $4 SH player"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... pokerstars, ipoker, Party Poker, microgaming, Bodog, Betfair, crypto, ladbrokes, absolute är de sajter/nätverk jag kan komma på på rak arm där omvandlingstalet inte är proportionellt mot hur mycket rake som tas.¨

Ev finns det några till då jag inte är 100% insatt i exakt hur alla poker-bonusar fungerar.

 

Förstår inte riktigt vad du menar med "Och då pratar vi inte typ ps vipsystem".

I stort sett varenda bonus är ju baserad på vips, fpp, raked hands etc.

 

:roll:

 

Ja, det är ju ofta man får raked hands på sng, och vad spelar vip för roll??

 

Den ända skillnaden kan vara om man har spelat länge på sajter och därmed har högre vip nivå än de som precis börjar, men nej, ongame har inget sånt.

 

Sluta trolla!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... pokerstars, ipoker, Party Poker, microgaming, Bodog, Betfair, crypto, ladbrokes, absolute är de sajter/nätverk jag kan komma på på rak arm där omvandlingstalet inte är proportionellt mot hur mycket rake som tas.¨

Ev finns det några till då jag inte är 100% insatt i exakt hur alla poker-bonusar fungerar.

 

Förstår inte riktigt vad du menar med "Och då pratar vi inte typ ps vipsystem".

I stort sett varenda bonus är ju baserad på vips, fpp, raked hands etc.

 

I dom du nämner är omvandlingstalet exakt samma för varje dollar i rejk per turningen oavsett nivån.

 

Det jag menar är alltså att du håller på att jämföra typ en silverstar med en platinumstar, vilket såklart är konstigt. Men det spelar ingen roll om sng man spelar som platinumstar har $1 i avgift eller $50, du kommer få 50 gånger mer poäng för den med dyrare avgift.

 

Sorry för OT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Jag klipper ut Gurravasas (Pokerfacket.) beräkningar från 2+2 för NL400 på 5-max (Med en korrigering.)

Hur det blir på andra stakes vet jag inte.

 

 

 

"OK the struggle goes on.

 

The problem could be in the SF% from PT. I thought it was how many players that see the flop, but it's off course how often a player sees a flop. Thinking about it it's pretty obvious since if 22% of the players at a 5-max tables sees the flop, well then there is no flop!

 

So I need the avg amount that is still in the hand when a flop is actually dealt. I had to export the hands to excel and do some filtering but eventually I found out that whenever there is a flop the average number of players is 2.28. So that means that 2.28 of 5 players gets points which equals about 46%. Then we need to add the hands where you put something in the pot preflop but don't see the flop and the pot is raked. I've calculated this to 20%, so actually the average player should get points in 66% of the hands.

 

0,66*62,5%=41%

 

So my new number is that 8*bonus should equal 41% rakeback for the average NL $4 SH player"

 

Tack för att du korrigerade mitt slarvfel på slutet DrRoland! Det finns även ett sätt att räkna ut värdet på 8*bonus på ongame för din egen spelstil.

 

Det går till såhär:

Ta reda på din "see flop" procent i PT. Alltså inte VPIP utan hur ofta du ser en flop oavsett om du stoppat in pengar med vilje eller inte. Du hittar denna siffra under "more details" under "general info" fliken i PT2.

 

Gå sen till "summary" fliken och titta på statistiken för den aktuella nivån i game summary fönstret. Ta "total hands" dividerat med "raked hands". Multiplicera resultatet med din "see flop" procent. Lägg sedan till 20% om du spelar 5-max och 10% om du spelar full ring. (Detta görs för att kompensera för de gånger du stoppar in pengar i potten preflop men inte ser floppen men potten blir ändå rejkad)

 

Den procentsiffra du fått fram multiplicerar du med 0,625 och voila så har du hur mycket 8*bonus är värt för dig i rakeback termer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta "total hands" dividerat med "raked hands". Multiplicera resultatet med din "see flop" procent. Lägg sedan till 20% om du spelar 5-max och 10% om du spelar full ring. (Detta görs för att kompensera för de gånger du stoppar in pengar i potten preflop men inte ser floppen men potten blir ändå rejkad)

 

Jag hänger inte med riktigt. Borde inte detta bli 1? Eller var tänker jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1? Hur kom du fram till det? Borde dock förtydliga att jag hanterar procent som heltal i beräkningen.

 

Ok. Då menar jag 100. Jag menar att (total hands)*(see flop-andel) borde vara lika med ens antal raked hands (efter korrigering), och om man sen dividerar med "raked hands" borde man komma till 1.

Och om man sen använder procent istället för decimaler borde man komma till 100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Då menar jag 100. Jag menar att (total hands)*(see flop-andel) borde vara lika med ens antal raked hands (efter korrigering), och om man sen dividerar med "raked hands" borde man komma till 1.

Och om man sen använder procent istället för decimaler borde man komma till 100.

 

See flop siffran är ett mått på hur många av de händer du bli delad som du ser en flopp med. Det vi vill veta är hur många av de floppar som delas som du är med i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte guesstimera den siffran utifrån sina egna stats då? Borde bli bättre, framför allt om man har mer än 2k händer på sig själv?

 

Hur gjorde du när du räknade fram siffran utifrån andra spelare?

 

Jo det går säkert men då måste man skicka en fråga till databasen med hjälp av ett annat verktyg än pokertracker eftersom det inte finns några filter som passar. Jag använde gamenotes-fliken och kollade många händer där en spelare med normala stats stoppat in pengar men vikt preflop och potten är rakead.

 

(behövde naturligtvis bara gå igenom de händer som var rakeade och där han hade minus i BB/100 kolumnen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Jag tänkte nog att 'raked hands' var de händer där jag bidrog till potten. My bad.

 

Det blir tyvärr lite invecklat när man ska göra sådana här beräkningar. Det är ju tydligt att sajterna inte konstruerat sina återbäringssystem för att de ska vara enkla att värdera och jämföra.

 

Kanske hade varit mer pedagogiskt att förklara det såhär: Av tio händer du blir delad så säger vi att du ser en flop 30% (see flop i PT). Du ser alltså en flop med 3 av 10 händer. Av 10 händer på din nivå så säger vi att 5 blivit rakeade (flop har delats ut, detta får vi fram från "game summary" i PT). Du ser alltså 3 av 5 floppar dvs 60%.

 

Ta sedan och kompensera för de gånger du bidrag till potten men inte sett floppen och du har procentsiffran på hur många av de rakeade potterna du får poäng i. Skulle du få poäng i 100% av de rakeade potterna så skulle värdet vara 62,5% eftersom det är det maximala värdet av 8*bonus dealen.

 

Om du spelar SH och ser 3 av 5 floppar så ska du addera 20% till dina 60% och hamnar alltså på 80%. 80% av 62,5 är 50% så då är bonusen värd 50% i rakebacktermer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...