Magaluf Raider Postad 21 Mars , 2005 Rapport Postad 21 Mars , 2005 Smågnetar på FL .25/.50 borden för att få ihop rulle till större bord. Undrar lite över den här handen därifrån. Illustrerar hur svårt det kan vara att möta passiva spelare som inte bettar/raisar när de ska. Funderingar och förslag till förbättringar mottages tacksamt. Fi (T-bone2) är passiv newbie och tycker det är kul att spela med lite vad som helst. Texas Hold'em Fixed Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Satu Mare" Game ended 2005-03-21 17:14:41 UTC Players: gustav9 (EUR 10,50 in seat 4) perth (EUR 6,50 in seat 5) T-Bone2 (EUR 9,25 in seat 6) minin (EUR 2,00 in seat 7) oke81 (EUR 40,25 in seat 8) Sputti (EUR 10,00 in seat 9) Hero (EUR 16,50 in seat 10) Dealer: perth Small Blind: T-Bone2 (0,25) Big Blind: minin (0,25) Hero was dealt: Ah - Ts oke81 Fold Sputti Fold Hero Call (0,25) gustav9 Fold perth Fold T-Bone2 Check minin Check Flop Qs - 4s - 3s * * Misstänker steal och synar, raise/fold hade fungerat mot * en bättre spelare, men knappast mot T-Bone2... * T-Bone2 Bet (0,25) minin Fold Hero Call (0,25) Turn Qs - 4s - 3s - Td * * Om jag inte var före på floppen lär jag vara det nu.. * T-Bone2 Check Hero Bet (0,50) T-Bone2 Call (0,50) River Qs - 4s - 3s - Td - 5d T-Bone2 Check Hero Bet (0,50) T-Bone2 Call (0,50) * * Och hur det gick i vitt nedan.. * Hero shows: Ah - Ts (a pair of tens) T-Bone2 shows: Qh - 2h (a pair of queens) T-Bone2 wins: EUR 3,25 (with a pair of queens) * RP - QoS * Citera
magzter Postad 21 Mars , 2005 Rapport Postad 21 Mars , 2005 Förstår inte varför du klagar på att han inte raisar/bettar.. Killen sitter ju Q med absolut sämsta kicker. Citera
Hjort Postad 21 Mars , 2005 Rapport Postad 21 Mars , 2005 Smågnetar på FL .25/.50 borden för att få ihop rulle till större bord.Undrar lite över den här handen därifrån. Illustrerar hur svårt det kan vara att möta passiva spelare som inte bettar/raisar när de ska. Det är de överlägset lättaste spelarna över huvud taget att möta. Visst kommer du förlora potter till dem då och då, men de är betydligt mindre än om du varit uppe mot en mer kompetent spelare. Funderingar och förslag till förbättringar mottages tacksamt. Hero Call (0,25) Syn först in i potten från allt annat än tidig position är stort no-no, och om du ska göra det så måste du ha en genomtänkt blandningsstrategi där du limpar både starka och svaga händer. Orsaken är att en stor del av en hands värde kommer från foldade mörkar, och höjer du inte kan du inte få några foldade mörkar. För nästan alla händer du får så är det en stor vinst att ta potten osynad så tidigt som möjligt. Flop Qs - 4s - 3s * * Misstänker steal och synar, raise/fold hade fungerat mot * en bättre spelare, men knappast mot T-Bone2... * Eh, snubben är passiv, om det inte är så att han bluffar ibland och värdebetar ännu mer sällan så har han något här. Dessutom är potten liten och du har bara tre outs om han nu råkar ha topparet. Ett av sätten man exploaterar passiva (som bara betar sina allra starkaste händer) spelare på är att helt enkelt inte ge dem någon action. Om du nu av någon anledning tror att den här passive spelaren faktist betar utan par en stor del av tiden här så ska du ju höja. Men jag kan inte se att du har så stor anledning att tro att du har bäst hand här. ** Om jag inte var före på floppen lär jag vara det nu.. * T-Bone2 Check Hero Bet (0,50) T-Bone2 Call (0,50) Ok, här kan jag hålla med om att du antagligen ligger före då t-bone checkar. Och i snitt så ligger du säkert före också, fundera på vilka händer han kan ha här och hur många av dem som ger dig vinst. Sen är det ju självklart att en del av hans möjliga händer slår din, så är det alltid och det innebär ju inte att man inte ska värdebeta. Avslutningsvis så tycker jag att ni gjorde ungefär ett misstag var, du som inte höjde preflopp och han som inte betade turn. Av de två misstagen lutar jag åt att ditt var störst. Citera
Magaluf Raider Postad 21 Mars , 2005 Författare Rapport Postad 21 Mars , 2005 Syn först in i potten från allt annat än tidig position är stort no-no, och om du ska göra det så måste du ha en genomtänkt blandningsstrategi där du limpar både starka och svaga händer. Orsaken är att en stor del av en hands värde kommer från foldade mörkar, och höjer du inte kan du inte få några foldade mörkar. För nästan alla händer du får så är det en stor vinst att ta potten osynad så tidigt som möjligt. Ska prova att ändra strategin där lite, thnx för tipsen Raisar man PF från mellan/sen position med händer som ATo vid ett bord med många newbies så kommer man ibland att åka dit mot oraisade pocket AA/AK utav en eller flera av anledningarna: - Har inte hittat raiseknappen ännu - Slowspelar AA - raisar bara färdiga händer och alltså AK först efter floppträff Ska hur som helst prova som du föreslår att vara lite mer aggressiv då jag borde vara före PF, får återkomma med en utvärdering senare. Citera
Hjort Postad 21 Mars , 2005 Rapport Postad 21 Mars , 2005 Raisar man PF från mellan/sen position med händer som ATo vid ett bord med många newbies så kommer man ibland att åka dit mot oraisade pocket AA/AK Än sen? De kommer åka dit betydligt oftare, antingen med skräpsyner eller felaktiga foldar (och ja, samma spelare gör ofta båda typerna av misstag). utav en eller flera av anledningarna:- Har inte hittat raiseknappen ännu - Slowspelar AA - raisar bara färdiga händer och alltså AK först efter floppträff Ja du kommer förlora, och förlora stort ibland. Återigen: "Än sen?" Det är inte det viktiga, det viktiga är hur mycket extravärde du får in av sämre händer eller lyckas stjäla åt dig genom din aggression. Fixlimit kan sammanfattas: "Pound! Pound! Pound! - No Fear!" (från Super System 2). Raiseknappen ska glöda när du träffar något alls och en hyffsad del av gångerna som du inte träffar något alls. Sen får du ju ha klart för dig att vilka händer som är värda att raisas ändras rätt mycket jämfört med shorthandedspel och flervägspotter, men hög aggression är komponenten som ingår i *alla* vinnande pokerstrategier. Att vara aggressiv är mycket viktigare än att vara tight. Ett sätt att tänka på det hela är hur mycket du vinner och förlorar med varje hand, en aggressiv spelare kommer tjäna mycket mer på AA än en synstation. Ska hur som helst prova som du föreslår att vara lite mer aggressiv då jag borde vara före PF, får återkomma med en utvärdering senare. Citera
Bjorn_ Postad 22 Mars , 2005 Rapport Postad 22 Mars , 2005 Flop Qs - 4s - 3s * * Misstänker steal och synar, raise/fold hade fungerat mot * en bättre spelare, men knappast mot T-Bone2... * T-Bone2 Bet (0,25) minin Fold Hero Call (0,25) Tycker ditt resonemang om steal är helt felaktigt. Om jag har förstått det hela rätt är T-Bone2 Loose-passive och då kan du här vara 99% säker på att han har träffat något. Tycker dock ändå att du skall syna då du har ett överkort samt ett färgdrag och får 4ggr pengarna. Normalt sett är väl inte ett enkortsdrag till färg med en tia speciellt mycket att hurra för men här tyder ändå det mesta på att ditt färgdrag är live i 90% eller mer av fallen. Alternativt kan det vara läge att höja för gratiskort här men det beror lite på hur passiv han är. Är han tillräckligt passiv kan man ju få gratiskort ändå på turn och då är det ju bara slöseri. /Bjorn Citera
Bjorn_ Postad 22 Mars , 2005 Rapport Postad 22 Mars , 2005 Syn först in i potten från allt annat än tidig position är stort no-no, och om du ska göra det så måste du ha en genomtänkt blandningsstrategi där du limpar både starka och svaga händer. Orsaken är att en stor del av en hands värde kommer från foldade mörkar, och höjer du inte kan du inte få några foldade mörkar. För nästan alla händer du får så är det en stor vinst att ta potten osynad så tidigt som möjligt. Till skillnad från Hjort kan jag tänka mig att openlimpa fram till MP2 (3 steg från knappen) ungefär givet att bordet är löst och passivt men då skall det ju vara med en hand som starkt föredrar multiway typ en suited connector. Här är ju så verkligen inte fallet. Skulle vilja hävda att ATo (och KQo-KTo & QJo-QTo) ska man näst intill alltid höja eller folda vare sig man är först in eller inte. Höga offsuit kort är väldigt mycket bättre mot få spelare än multiway så du vill definitivt inte släppa med massa spekulativa händer billigt. Eh, snubben är passiv, om det inte är så att han bluffar ibland och värdebetar ännu mer sällan så har han något här. Dessutom är potten liten och du har bara tre outs om han nu råkar ha topparet. Ser du inte att han har ett färgdrag också? Visserligen inte världens starkaste sådant men att diskontera det helt är väl lite magstarkt? Skulle själv räkna att han har ca 10 outs, ungefär 7½ för färgen och 2½ för Essen. Tycker att det är en hyffsad approximation av riskerna att han har A, K, J i spader eller ett tvåpar. Den överlägset troligaste handen är ändå en dam med en kicker som varken är ett ess, ger honom tvåpar eller ett bättre färgdrag. Tycker för övrigt hjälten även gör ett klart misstag som inte tar frikortet på turn. En loose passive kommer tillräckligt ofta checka en svag dam där för att jag skulle gissa på att jag ofta är bakom. /Bjorn Citera
Uben Postad 22 Mars , 2005 Rapport Postad 22 Mars , 2005 Raisar man PF från mellan/sen position med händer som ATo vid ett bord med många newbies så kommer man ibland att åka dit mot oraisade pocket AA/AK Än sen? De kommer åka dit betydligt oftare, antingen med skräpsyner eller felaktiga foldar (och ja, samma spelare gör ofta båda typerna av misstag). utav en eller flera av anledningarna:- Har inte hittat raiseknappen ännu - Slowspelar AA - raisar bara färdiga händer och alltså AK först efter floppträff Ja du kommer förlora, och förlora stort ibland. Återigen: "Än sen?" Det är inte det viktiga, det viktiga är hur mycket extravärde du får in av sämre händer eller lyckas stjäla åt dig genom din aggression. Fixlimit kan sammanfattas: "Pound! Pound! Pound! - No Fear!" (från Super System 2). Raiseknappen ska glöda när du träffar något alls och en hyffsad del av gångerna som du inte träffar något alls. Sen får du ju ha klart för dig att vilka händer som är värda att raisas ändras rätt mycket jämfört med shorthandedspel och flervägspotter, men hög aggression är komponenten som ingår i *alla* vinnande pokerstrategier. Att vara aggressiv är mycket viktigare än att vara tight. Ett sätt att tänka på det hela är hur mycket du vinner och förlorar med varje hand, en aggressiv spelare kommer tjäna mycket mer på AA än en synstation. Ska hur som helst prova som du föreslår att vara lite mer aggressiv då jag borde vara före PF, får återkomma med en utvärdering senare. Att vara aggresiv är viktigt men inte fullt lika viktigt på fixed low limit. En stor del av värdet i att vara aggresiv ligger ju i att skydda potter men på den här nivån är det ofta som det inte går. Därmed inte sagt att man ska vara passiv, men att vara lika aggresiv på .25/5 som 15/30 är helt enkelt inte lönsamt. Citera
Hjort Postad 22 Mars , 2005 Rapport Postad 22 Mars , 2005 Att vara aggresiv är viktigt men inte fullt lika viktigt på fixed low limit. En stor del av värdet i att vara aggresiv ligger ju i att skydda potter men på den här nivån är det ofta som det inte går. Jag är mycket, mycket tveksam till det uttalandet. Därmed inte sagt att man ska vara passiv, men att vara lika aggresiv på .25/5 som 15/30 är helt enkelt inte lönsamt. Jag kan hålla med om att man ska höja mindre eftersom låglimitspelare i regel betar alldeles för lite och deras bet ofta indikerar förhållandevis mer styrka. Dock ska man beta mycket mer mot spelare som är dåliga på att checkraisa och höja än man ska mot spelare som inte är fega för att höja tillbaka. Behöver man inte vara särskilt rädd för att bli återhöjd kan man helt enkelt beta mycket mer än annars. Jag är rätt säker på att aggression lönar sig mer på låglimit än på högre limitar, helt enkelt för att låglimitnissarna inte utvecklat några bra skyddsstrategier (nämligen att spela tillbaka). Sen kan man ju komma undan med att inte vara särskilt aggressiv mot väldigt dåliga spelare och ändå tjäna pengar, men den bästa strategin innehåller ändå ett rejält mått aggression. Citera
Recommended Posts