Gå till innehåll

Jättestack, supermisstag, hur hitta och undvika fel?


parre

Recommended Posts

Okej. Har på sistone märkt av att jag har en enorm läcka i mitt cashgamespel som äter upp en stor del av eventuell profit.

 

Jag kan spela bra poker i timtal, men sen dyker en storpott upp där jag gör något katastrofalt och jättedumt fel och kostar mig en stor portion av stacken. Dessa fel brukar jag oftast göra när jag har byggt upp en rejäl stack (eller så märker jag inte mina stora tomtemoves när jag har liten stack). Jag vet inte riktigt vad det beror på.

 

Några exempel:

 

Homegame förra året, jag har typ 800 med mörkar på 1/2, fi täcker mig. Jag har typ 99 på första två korten i sökö (eller sökö8) och hamnar i ett raisekring mot någon med ett öppet A. Naturligtvis har han AA.

 

Homegame för nån vecka sen. Jag har tre hjärter på bordet och par i kungar inför sistagatan. Fyra pers med i potten varav två är all-in. Jag blankar sistagatan och ställer in mot någon med öppet par, vilket är ren idioti eftersom han bara synar om han satt tvåparet på sistagatan (nu hade han inte gjort det men det var ett jättefel som had kunnat kosta mig 600kr på rivern).

 

Samma homegame, sista potten. Jag har typ 2800 i stacken (1/2 Texas). Synar bort 1500 av dom mot någon med AK på KQx-flop när jag har damen och han betar pott på flop, turn och ställer in på river bara för att jag trodde han missat flushdraget (vilket var helt ologiskt).

 

Sökö8 på Klubben i lördags. Jag har runt 1200 i stacken och täcker bordet. Jag har 44 i hålet. Någon bringinar 5, en med öppen nia höjer till 25, jag synar. Därefter utbryter ett totalt raisekrig där till sist en annan storstack höjer upp till 400 med 400 till bakom. Jag får hjärnsläpp: "Du har inte damen under, jag re-raisar pott". Naturligtvis har han damen under och jag torskar 800 på ren och total idioti.

 

Dessa situationer har dykt upp när jag spelat vad jag ansett vara mitt A-game (undantaget första exemplet), när jag inte varit tiltad eller på dåligt humör (kanske full nån av homegame-gånerna). I övrigt har jag spelat jättebra poker med några få mindre misstag som ju alla gör.

 

Nu är min fråga hur jag ska identifiera dessa situationer och undvika dom? Jag menar, även om jag SKULLE ha bäst hand med 44 så är det ingen idé att riskera så mycket. Även om min dam står så är det bäst att folda när han betar pott på turn igen. Eller hur?

 

Är det något speciellt jag bör tänka på för att undvika totala hjärnsläpp? Någon annan med samma problem? I övrigt har jag spelat bra poker och plussat under de flesta av dessa sessioner. Okej att jag spelat min vanliga lösaggrostil men jag har spelat den bra. Märker att jag torskar enormt mycket på ett fåtal händer vilket minskar min totala vinst eller gör att jag backar rakt ut.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dessa händelser är helt slumpmässiga och inte bundna till tider/humör/spel/koncentration - utan helt enkelt är blanka hjärnsläpp.

 

Så är det ju ett diciplinärt problem, mer rutin resulterar i mindre fel.

 

Man måste göra fel för att lära - tror det stämmer för poker också.

 

Gäller att bearbeta givarna, tänka över dom och i framtiden kunna hitta liknande misstag och komma bort ifrån dom snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte säga, spela fler bord så man inte hinner med o göra sådana misstag men live vettefan.

Luktar lite som du blir kär i dina händer när du ser en stor vinst hägrar?

 

Sen att spela looseagg innebär väl att du kommer göra flera sådana misstag än andra spelare, speciellt i studspel där det är så tydligt för motståndaren.

 

Sen vad man ska göra åt det är nog svårt, bara att hitta läckan är ju det största problemet... lätt o säga att man ska tänka till en gång extra när man väl sitter vid bordet och actionen är snabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller att bearbeta givarna, tänka över dom och i framtiden kunna hitta liknande misstag och komma bort ifrån dom snabbt.

 

Jo - frågan är bara hur. Under mina längre pokersessioner på sistone har jag haft ett eller ett par riktigt grova misstag som antingen kostade mycket eller hade kunnat kosta mycket. Naturligtvis upptäcker jag det först efteråt, när det är för sent.

 

Luktar lite som du blir kär i dina händer när du ser en stor vinst hägrar?

 

Stämmer delvis. Dock så beror det även på att jag övertygar mig själv över att motståndaren inte har nånting, trots att det är rätt uppenbart att jag är slagen.

 

Sen att spela looseagg innebär väl att du kommer göra flera sådana misstag än andra spelare, speciellt i studspel där det är så tydligt för motståndaren.

 

Jo, att re-raisa små pocketpar i sökö, särskilt hi/lo är ju döden. Jag blir inte sur om jag torskar mycket på en mis-read, om den readen i efterhand visar sig vara logisk med tanke på informationen jag hade. Om motståndaren hittar monstersynen mot mig så är det bara gratulera, göra en mental anteckning och fortsätta spela.

 

Om jag däremot torskar på rena hjärnsläpp så är det en annan sak. I poker måste man agera hyfsat logiskt och rationellt baserat på ens reads, samtidigt som man försöker sprida en irrationell och ologisk image för att göra det svårare för andra. Ibland har man fel. Dock är det inget vett någonstans i att få hjärnsläpp och donera pengar.

Sen vad man ska göra åt det är nog svårt, bara att hitta läckan är ju det största problemet...

 

Jo. Får tacka mte som påpekade detta för mig på irc igår. Sedan tänkte jag efter och det stämmer ju verkligen 100% - jag torskar för många jättepotter på ren idioti!

 

Har en känsla av att det har lite av min gamblerpersonlighet att göra, ännu ett negativt drag som jag måste få bort... Men att ha identifierat detta gör det förhoppningsvis lättare att ta itu med denna läcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jupp.. jag satt ju med när du gav dig in i megapotten med 44 och det va givetvis helt sjukt, alla vid bordet undrade vad i helsike du höll på med ;)

 

jag hade samma fel förut och har det fortfarande till en viss del. jag har försökt att inte spela stora potter om man inte är jättefavorit.

 

egentligen ska man inte spela potter där man inte är raisaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jupp.. jag satt ju med när du gav dig in i megapotten med 44 och det va givetvis helt sjukt, alla vid bordet undrade vad i helsike du höll på med

 

Ja, får väl i alla fall hoppas att folk inte bluff-raisar mig med högre uppkort pga risken att jag slår om allin ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känner igen vissa tendenser av det där jag med, känns lite som när man nångång lyckas syna ner nån med mittenpar när han laddar på alla gator, och det visade sig att han bara bluffade blir man så stolt över vilken otrolig read man gjorde, men faktum är ju ändå att man inte vinner så stora potter utan bra träff. Om man ransakar sig själv och funderar över hur kvällen har gått så är det i 9/10 fall så att man har haft bra träff när man vunnit de stora potterna, små potter kan man göra bra syner och bra bluffar, men de stora bluffarna/synerna (stavning?) på de stora potterna hör nog snarare hemma på film än i verkligheten.

 

Oftast bättre att övervärdera än att undervärdera folks händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...