Gå till innehåll

NLT - Trn, svårighet mot buy-in?


Mikey

Recommended Posts

Jag håller på för fullt med Harringtons Hold'em tourney bok och Doyles SS2. Jag spelar mycket MTTs och SnGs med bra resultat (går givetvis upp och ner, men överlag bra resultat). Jag har kört på $5+0,5 nivån och $10+1.

 

Det jag har märkt är att det går bra mycket bättre på $10+1 nivåerna än på $5+0,5, framförallt i MTTs. När det gäller SnGs kan jag nog tycka att de ligger lika.

 

Men det jag funderar kring, det är om man ska öka sin BR så att man har råd att spela på $20 MTTs istället? Det känns som att $5 nivån dels inte hjälper mig utvecklas alls förutom min coin-flip teknik. $10 nivån känner jag är mer poker. Men jag vet inte när det vänder? När börjar de riktigt duktiga spelarna komma?

 

Har lite svårt för att bestämma mig för en nivå. $10 eller $20 är det som gäller mestadels framöver tror jag. Jag känner att jag har nytta av mina böcker och kunskaper i $10 nivån men inte alls i $5. Folk bryr sig liksom inte om de åker ut eller inte.

 

Tacksam för hjälp att bestämma mig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt säker på att du inte har tillräckligt med material för att bedöma hur det går efter resultat.

 

För att få en bra bild av det så behöver du i storleksordningen tusentals turneringar, och det hoppas jag verkligen inte att någon har plågat sig igenom på 5+0,5-nivån.

 

Spela för övrigt aldrig med så brutal rake som en tiondel av inköpet, åtminstone inte om det finns alternativ. Både win-rate och rullekrav bör vara betydligt bättre på 10+1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nje det är nog möjligt att jag inte har tillräckligt material för att bestämma absolut, men det är ju klart man har en uppfattning efter ett par hundra iaf. Och man ser ju klart en skillnad mellan nivåerna, trots de relativt få spelade turneringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När börjar de riktigt duktiga spelarna komma?

Du kommer aldrig se några höga koncentrationer av riktigt duktiga spelare i MTT om inte inköpet är väldigt högt och det saknas sateliter till turneringen. I SnG:er så blir det rätt tätt med duktiga spelare på $200+. Sen kommer ju naturligtvis frekvensen öka men de riktigt grymma spelarna är, än så länge iallafall, i liten minoritet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det antagligen EV- att spela mot bättre motstånd, men då han som nämnt är mitt uppe i ett par böcker om turneringsspel är det väl inte idioti att söka bättre motstånd för att utvecklas som spelare?

 

Spela för övrigt aldrig med så brutal rake som en tiondel av inköpet, åtminstone inte om det finns alternativ. Både win-rate och rullekrav bör vara betydligt bättre på 10+1.

Var hittar man överhuvudtaget lägre turneringar med mindre än 10% av inköp. Stars har väl 200+15 och jag tror jag såg någon 600$ med 9% rake på paradise, men i lägre sammanhang är det ju så gott som alltid 10%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner som några har nämnt ovan att $5 nivån inte ger mig ett skvatt. Det är inte bara lätta pengar jag är ute efter, utan jag vill bli bättre. Annars hade jag som sagt inte läst en hel massa böcker om ämnet heller ;)

 

Sen är det ju ofta lättare att tillämpa de kunskaper man får genom böcker på bättre motstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar man överhuvudtaget lägre turneringar med mindre än 10% av inköp. Stars har väl 200+15 och jag tror jag såg någon 600$ med 9% rake på paradise, men i lägre sammanhang är det ju så gott som alltid 10%.

Jag menade förstås att det var jättebrutalt med 20% rake på en turnering. 10% är ju ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Var hittar man överhuvudtaget lägre turneringar med mindre än 10% av inköp. Stars har väl 200+15 och jag tror jag såg någon 600$ med 9% rake på paradise, men i lägre sammanhang är det ju så gott som alltid 10%.

B2B (24h m.fl. alltså) tar 7 % om jag minns rätt. 7 % av inköpssumman inklusive avgift det vill säga.

10+1 är 9,1 % med det sättet att räkna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...