Gå till innehåll

AJ off mot all in halvsent i sattelit


Recommended Posts

Sattelit till Veckopotten på Svenska Spel. Ca 15 spelare kvar varav de 8 första får pengar eller går vidare. Medelstacken är en bit över 3000. Luciano2 har inte gjort något väsen av sig. Har en liten halvread på att han är tight, men med tanke på hur ofta man förflyttas i dessa turneringar är den readen inte väl underbyggd. Höjde 3bb för cirka ett var sedan och blev stackad all in av en spelare bakom (ej samma som i denna hand). Foldade den gången.

 

***** Hand 755994855 *****

100.00/200.00 Texas Hold'em (No Limit )

 

Plats 1: Chrille760 (2845.00)

Plats 2: Bong17 (5375.00)

Plats 4: Kristiano (7972.00)

Plats 5: seaworld (2485.00)

Plats 6: Erixxxon (2590.00)

Plats 7: hero (2320.00)

Plats 8: vaddå? (4040.00)

Plats 9: luciano2 (3550.00)

Bong17 lägg LM 100.00

Kristiano lägg SM 200.00

** Giv **

 

hero [Kns, Er]

 

*** Bet Runda 1 ***

seaworld Lägg

Erixxxon Lägg

hero Höj till 600.00

vaddå? Lägg

luciano2 All-in 3550.00

Chrille760 Lägg

Bong17 Lägg

Kristiano Lägg

 

hero?

 

 

Vad gör man i detta läge? Har ca 1700 kvar efter min höjning och måste dubbla upp åtminstone 1 gång till för att ha möjlighet att gå vidare. Blindsen har förövrigt nyligen gått upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon gräns för när man bör openshova kontra när man bör höja "normalt". Läste i en bok där Howard Lederer pratar om 3-10-30 regeln som innebär att för att höja 3bb pre behöver man en stack på minst 10bb. Förstår att det är gränsfall i just denna hand men hur tänker ni i dessa situationer. Fattar att det, som allt annat, är readberoende men har ni någon specifik tumregel ni följer. Är det beroende av position osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså det beror ju på helt från situation till situation. Ibland höjer jag bara med 9bbs kvar med en marginell hand just för att det ska se ut som en stark. Synar eller höjer nån så syn/pushar jag ju givetvis. Finns inga fel sätt i poker sålänge du vinner på det :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som sitter efter dig täcker din stack. Att du inte innan du höjer reflekterat över vad du gör om du blir rrai-ad är jättedåligt.

Självklart hade jag reflekterat över det. Mot ett par av de mer aktiva spelarna hade jag synat automatiskt. Eftersom luciano2 inte hade gjort något väsen av sig (vilken kan indikera att han är tight) blev jag mer tveksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt honom på 88 - AA, AJ - AK, då har du 36% eqiuty, som är ungefär detsamma som dina pottodds. Du närmar dig bubblan i en sattelit ====> enkel fold.

 

för övrigt,

Alla som sitter efter dig täcker din stack. Att du inte innan du höjer reflekterat över vad du gör om du blir rrai-ad är jättedåligt.

 

Hur orkar du vara så förbannat dryg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du närmar dig bubblan i en sattelit ====> enkel fold.

 

Jag har ingen möjlighet att folda mig till pengarna. Har för mig att jag låg 11 eller 12a (av ca 15 kvarvarande) vid detta tillfället (där de 8 främsta får pengar). Känner att jag behöver dubbla relativt snart (altenativt stjäla blindsen ett par gånger) innan jag blir alldeles för short. Tar jag synen i detta läge och dubblar upp bör jag ha goda chanser att gå vidare. Frågan är om man skall ta syn eller inte när det ligger på gränsen EV-mässigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför höjer du preflop?

Enkelt openshove/foldläge med den stacksizen. Tycker att det är rätt värdelöst att ha en raiserange där.

 

Det kan vara bra. Om dom vid miniraise i genomsnitt pushar 77+, AQ+ och synar med typ AJ, KJ-KQ, ibland med KK+, AQ, så pushar 5 personer 6% av händerna. Lite mindre då AJ tar bort ett A och J. BB kommer syna bra mycket mer, men han är en av fem personer bakom och riktigt lätt att spela mot efter floppen. Om folk inte är jättegalna bakom och har ungefär den här HDn är går man möjligen något back på att minihöja och autolägga i resten av handen, och har bra equity dom gångerna man blir synad.

Det kan vara lösare eller tajtare, och då får man fixa till sitt spel. Om det är riktigt galet kanske man kan höjsyna, men jag tror limp är bättre då. Jag kör faktiskt limp på ett tajt bord också.

 

Jag gillar inte att höja mer än minihöjning här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra. Om dom vid miniraise i genomsnitt pushar 77+, AQ+ och synar med typ AJ, KJ-KQ, ibland med KK+, AQ, så pushar 5 personer 6% av händerna. Lite mindre då AJ tar bort ett A och J. BB kommer syna bra mycket mer, men han är en av fem personer bakom och riktigt lätt att spela mot efter floppen. Om folk inte är jättegalna bakom och har ungefär den här HDn är går man möjligen något back på att minihöja och autolägga i resten av handen, och har bra equity dom gångerna man blir synad.

Det kan vara lösare eller tajtare, och då får man fixa till sitt spel. Om det är riktigt galet kanske man kan höjsyna, men jag tror limp är bättre då. Jag kör faktiskt limp på ett tajt bord också.

 

Jag gillar inte att höja mer än minihöjning här.

 

Vidga dina ranges otroligt mycket!

Tror inte att någon annan än big blind ska ha en synrange här. Han kan ha en shoverange på typ 22+, A7s+, ATo+, QJo+, 98s+,K9o+, K5s+ om han fattar att vi raise-foldar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidga dina ranges otroligt mycket!

Tror inte att någon annan än big blind ska ha en synrange här. Han kan ha en shoverange på typ 22+, A7s+, ATo+, QJo+, 98s+,K9o+, K5s+ om han fattar att vi raise-foldar här.

 

Om motspelarna pushar vidare distributioner än de synar all-in med måste det finnas en tanke i att höja lite mindre pre (förutsatt att vi inte är committade).Det lär knappast vara någon bakom som har synrange (mot 3bb) i detta läge (BB möjligen). Tror vi exempelvis att BB pushar med din distrubution (och synar med en tightare) bör det vara fördelaktigt att höja 2-3bb. Jag hade, som jag skrev i inledningen, bet-foldat mot omslag tidigare (hade ca 20bb då och var täckt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon gräns för när man bör openshova kontra när man bör höja "normalt". Läste i en bok där Howard Lederer pratar om 3-10-30 regeln som innebär att för att höja 3bb pre behöver man en stack på minst 10bb. Förstår att det är gränsfall i just denna hand men hur tänker ni i dessa situationer. Fattar att det, som allt annat, är readberoende men har ni någon specifik tumregel ni följer. Är det beroende av position osv.

 

Lederer kan ta sig i arslet. om jag ser någon med 10bb som openraisar 3bb och sen lägger sig så skriver jag fisk direkt som note.

 

personligen openfoldar jag aldrig en hand med 11,5bb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidga dina ranges otroligt mycket!

Tror inte att någon annan än big blind ska ha en synrange här. Han kan ha en shoverange på typ 22+, A7s+, ATo+, QJo+, 98s+,K9o+, K5s+ om han fattar att vi raise-foldar här.

 

Nej. Folk spelar inte så löst.

Han kan (ska) ha en shoverange på 23+, minus typ AA-JJ om han fattar att vi höjlägger här. Jag vet int evad du pratar om här.

Folk synar ibland när man spelar minihöjning här. Jag tror inte att alla bakom spelar KJ-KQ, AJ som syn ens 50% av gångerna i genomsnitt, men jag lade till dom för att få till lite lösare hds, då jag inte ser folk pusha AJ, KQ efter oss särskilt ofta. Och ibland spelar man mot folk som synar riktigt brett efter en

 

För övrigt kan minihöjning eller limp vara stort profitabelt i vissa lägen, t.ex kommer dom flesta att inte höja dig utan AK, TT+ om du limpar UTG med 8-12BB om du har viss image.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidga dina ranges otroligt mycket!

Tror inte att någon annan än big blind ska ha en synrange här. Han kan ha en shoverange på typ 22+, A7s+, ATo+, QJo+, 98s+,K9o+, K5s+ om han fattar att vi raise-foldar här.

 

Nej. Folk spelar inte så löst.

Han kan (ska) ha en shoverange på 23+, minus typ AA-JJ om han fattar att vi höjlägger här. Jag vet int evad du pratar om här.

Folk synar ibland när man spelar minihöjning här. Jag tror inte att alla bakom spelar KJ-KQ, AJ som syn ens 50% av gångerna i genomsnitt, men jag lade till dom för att få till lite lösare hds, då jag inte ser folk pusha AJ, KQ efter oss särskilt ofta. Och ibland spelar man mot folk som synar riktigt brett efter en

 

För övrigt kan minihöjning eller limp vara stort profitabelt i vissa lägen, t.ex kommer dom flesta att inte höja dig utan AK, TT+ om du limpar UTG med 8-12BB om du har viss image.

 

Jag snackar obv om att vi har en range som vi raise-foldar med.

En sådan image har jag nog aldrig.

Alltså, du verkar förutsätta att alla är sämst, som dom kanske är i typ $100fo( eller livespel), men spelar du mot kompetent motstånd är det utan tvekan sådana som slår upp 99 efter en limp.

Om folk inte shovar AJ efter en miniraise är dom ju verkligen sämst, typ iPokerkvalite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror han är såpass tajt, lägg. Men tänker du raise-syna så måste du vara säker på att folk återstjäl brett. I satelliten till veckopotten gör de flesta det nog inte.

 

Visst, det är en bit till bubblan och visst måste du typ dubbla, men chipvärdet påverkas redan enormt och du kan inte ta syner som är tveksamma redan på chip-nivån. Det finns absolut lägen att även med halvbra händer locka fram en resteal ut übertricky spelare, men knappast här.

 

Om du ofta hamnar i såna här knipor, försök höja mer eller mindre än 3BB med det stackdjupet så får du lättare beslut när någon trycker in eller stop&goar.

 

Hur orkar du vara så förbannat dryg?

Hej Kalleballe! Du var mig riktigt otrevlig. Du är också den första som i något sammanhang kallat mig dryg. Jag hoppas verkligen du missförstått nånting. Hej då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...