Gå till innehåll

PLO 0.25/0.50 - Kan vi folda på river?


davidthepro

Recommended Posts

Morsning. Är nybörjare på PLO och undrar om ni skulle folda Khög flushen här på river? eller ens reraisa på turn? Uppskattar era tankar och konstruktiva kritik. Tack på förhand!

 

 

Full Tilt Poker Game #7347717623: Table Evora (6 max) - $0.25/$0.50 - Pot Limit Omaha Hi - 20:31:12 ET - 2008/07/23

Seat 1: davidftw ($172.15)

Seat 2: Gator519 ($20)

Seat 3: Cbass9 ($106.25)

Seat 4: Skidtfisk ($63.60)

Seat 5: optimusprim0 ($114.85)

Seat 6: jbburke21 ($42.70)

davidftw posts the small blind of $0.25

Gator519 posts the big blind of $0.50

The button is in seat #6

*** HOLE CARDS ***

Dealt to davidftw King of HeartsJack of Hearts5 of Spades7 of Spades

Cbass9 folds

jbburke21: ouch

jbburke21: is right

Skidtfisk has 15 seconds left to act

Skidtfisk folds

optimusprim0 raises to $1.75

jbburke21 folds

davidftw calls $1.50

Gator519 folds

*** FLOP *** 10 of ClubsQueen of Hearts4 of Hearts

davidftw bets $2

optimusprim0 has 15 seconds left to act

optimusprim0 raises to $6

davidftw calls $4

*** TURN *** 10 of ClubsQueen of Hearts4 of Hearts3 of Hearts

davidftw checks

optimusprim0 has 15 seconds left to act

optimusprim0 bets $12

davidftw raises to $32

optimusprim0 has 15 seconds left to act

optimusprim0 calls $20

*** RIVER *** 10 of ClubsQueen of Hearts4 of Hearts3 of Hearts7 of Hearts

davidftw checks

optimusprim0 has 15 seconds left to act

optimusprim0 bets $65

davidftw raises to $130

optimusprim0 calls $10.10, and is all in

Uncalled bet of $54.90 returned to davidftw

*** SHOW DOWN ***

davidftw shows King of HeartsJack of Hearts5 of Spades7 of Spades a flush, King high

optimusprim0 shows 8 of Hearts7 of ClubsAce of HeartsKing of Clubs a flush, Ace high

optimusprim0 wins the pot ($227.20) with a flush, Ace high

*** SUMMARY ***

Total pot $230.20 | Rake $3

Board: 10 of ClubsQueen of Hearts4 of Hearts3 of Hearts7 of Hearts

Seat 1: davidftw (small blind) showed King of HeartsJack of Hearts5 of Spades7 of Spades and lost with a flush, King high

Seat 2: Gator519 (big blind) folded before the Flop

Seat 3: Cbass9 didn't bet (folded)

Seat 4: Skidtfisk didn't bet (folded)

Seat 5: optimusprim0 showed 8 of Hearts7 of ClubsAce of HeartsKing of Clubs and won ($227.20) with a flush, Ace high

Seat 6: jbburke21 (button) didn't bet (folded)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker spelet känns ok förutom rivern där jag tycker du måste leda ut direkt om du checkraisar turn. Om man kommer ifrån denna handen mot random fi så anser jag att man har stora läckor i sitt spel.

 

Hans spel ser väldigt mycket ut som set / lägre färg med den passiva linjen han tar så att få in pengarna här är absolut inget dåligt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte säga att han tar en superpassiv linje direkt. Ditt flopbett tyder ju starkt på att du enbart har drag. Han träffar nöten på turn, bettar och du höjer. Att bara syna må vara en liten gamble, men har han satt dig på drag, vilket han borde ha gjort, är det nog inte helt fel. Sen vill han givetvis ha betalt på river, och du har visat att du är villig att betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog också förespråka att höja tillbaka på floppen. Sen är det ju alltid vanskligt hur man ska spela handen.

 

Tycker inte alls att det är fel med en höjning på turn men däremot så måste du ju bli lite försiktig när du får syn. Sen så finns det ju inte många händer han kan ha (om han inte är en riktig tomte) för att leda ut på rivern sådär. Jag hade nog lagt mig 8/10 beroende på känsla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det apdåligt att potta tillbaka på floppen?

 

Nej jag pottar gärna tillbaka floppen här så egentligen spelar de ingen roll hur du spelar handen då du borde få in pengarna med dessa dragen så gott som alltid. Dock spelar jag den nog hellre långsamt som ovan när vi är så djupa som vi är.

Men med 100BB så pangar jag nog tillbaka väldigt ofta på floppen för att balansera upp min range med sets och annat. Synar du alltid med dina drag så är du väldigt lättläst till slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.......

*** HOLE CARDS ***

Dealt to davidftw King of HeartsJack of Hearts5 of Spades7 of Spades

Cbass9 folds

jbburke21: ouch

jbburke21: is right

Skidtfisk has 15 seconds left to act

Skidtfisk folds

optimusprim0 raises to $1.75

jbburke21 folds

davidftw calls $1.50

Gator519 folds

*** FLOP *** 10 of ClubsQueen of Hearts4 of Hearts

.......

 

Betfolda flop någon?

 

Alla vill få in pengarna med färg/steg draget här men hur många nötouts har vi?

 

Jag får det till exakt 7 Ace of Hearts ger oss nötfärg. de övriga essen ger oss nötstegen men mycket troligt en split. sen har vi 3 nior som ger oss nötstegen (9 of Hearts ger oss andra nötfärgen)

 

Betar man och blir synad så måste man anta att fi drar till nötterna. Förmodligen en kombo av nötfärg och nötstege. Mao så har vi väldigt låg equity då vi oftast kommer att vara slagna även när vi träffar (eller splitta).

 

Att inte kunna vika andra nöten och då speciellt när det gäller färgen är ett kostsamt misstag i PLO

 

Vill du ändå komma till showdown med din andra nöt skulle jag check-syna alla gator till river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tycker inte det är att ta det åtta steg för långt att betfolda en sådan flop?

 

Kanske extremt men man måste inse att det enda vi har är ett 7outare till nötterna. Och alla andra händer kan i värsta fall bli väldigt dyra. Känns som handen har höga omvända implicita odds men väldigt låga implicita odds.

 

om vi turnar nötterna kommer vi ju sällan få betalt men om vi turnar andranöten kan det bli väldigt dyrt.

 

Omaha handlar om att dra till nötterna.

 

Med de faktiska händerna i spel så har op bara 25% ev i potten

 

http://twodimes.net/h/?z=4984519

pokenum -o kh jh 5s 7s - ah 8h 7c kc -- tc qh 4h

Omaha Hi: 820 enumerated boards containing Tc Qh 4h

cards win %win lose %lose tie %tie EV

7s 5s Kh Jh 198 24.15 612 74.63 10 1.22 0.248

Kc 7c Ah 8h 612 74.63 198 24.15 10 1.22 0.752

 

Om vi skulle asigna Fi en hand som AQQJ inge färgdrag (setet alla pratar om)

får vi följande utfall 40% EV

 

http://twodimes.net/h/?z=4984524

pokenum -o kh jh 5s 7s - ad qd qc js -- tc qh 4h

Omaha Hi: 820 enumerated boards containing Tc Qh 4h

cards win %win lose %lose tie %tie EV

7s 5s Kh Jh 331 40.37 483 58.90 6 0.73 0.407

Js Qc Ad Qd 483 58.90 331 40.37 6 0.73 0.593

 

Säg han har tvåpar och sämre färgdrag än OP Tex Th 9h Jc Qc då har op 45% Nu börjar vi närma oss ev+ med pengar redan i potten men fortfarande gränsfall

http://twodimes.net/h/?z=4984525

pokenum -o kh jh 5s 7s - th 9h jc qc -- tc qh 4h

Omaha Hi: 820 enumerated boards containing Tc Qh 4h

cards win %win lose %lose tie %tie EV

7s 5s Kh Jh 367 44.76 437 53.29 16 1.95 0.457

Qc Jc Th 9h 437 53.29 367 44.76 16 1.95 0.543

 

Vilka händer sätter vi fi på som ger oss ett bra övertag här som han inte foldar för en flop-raise ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev ovan vill man ha showdown ska man nog check-syna ner till river.

 

Om fi nu sitter med en T hög färg på turn och han vet att han är slagen av alla A, K, och J höga färger kommer han knappast syna ett omslag men däremot jublar han om han har A hög färg själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det apdåligt att potta tillbaka på floppen?

 

Inte om du är beredd att folda om han 5-betar pott tycker jag. Han borde antingen ha en hand han är beredd o släppa om du 4-betar och om han 5-betar borde du vara beredd att ge honom kredit för en hand som totalt dominerer din.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betar man och blir synad så måste man anta att fi drar till nötterna. Förmodligen en kombo av nötfärg och nötstege.

 

Jag kan se väldigt många kort-kombinationer som en vanlig spelare synar med utan att dra till vare sig nötstege eller nötflush... Sedan vågar jag faktiskt påstå att betfold troligen är sämsta alternativet på den floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan se väldigt många kort-kombinationer som en vanlig spelare synar med utan att dra till vare sig nötstege eller nötflush... Sedan vågar jag faktiskt påstå att betfold troligen är sämsta alternativet på den floppen.

 

den är iaf uppe där med tillsammans med C/F som kandidat till årets klippspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte om du är beredd att folda om han 5-betar pott tycker jag. Han borde antingen ha en hand han är beredd o släppa om du 4-betar och om han 5-betar borde du vara beredd att ge honom kredit för en hand som totalt dominerer din.

 

Lol detta är ju bara för dåligt. För det första så finns det MÅNGA som 5bettar toptvå och sets på denna brädan och händer såsom QJT9, och mot den rangen så har vi tillräckligt bra equity, och att folda efter att ha fyrbettat är generellt jäkligt dåligt om vi inte gör det som en bluff.

 

Om du ska fyrbetta på denna floppen är det ju för att få in pengar i potten, inte för att bluffa. Am I right? Ska du checkfolda eller betfolda denna brädan mot random fi så kommer du bli överkörd i omaha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför raisar du både turn och river när han bettar in i dig?

orkar inte ens svara på den här tråden.......

 

Turn tyckte jag kändes rätt, tänkte att har han nöten så har han, vill inte lägga Khög flush där. Fast om han haft set så kanske han hade saktat ner på turn?

 

River känns riktigt dumt nu i efterhand men ville bara få in hans sista 10$ i potten, varför vet jag inte riktigt..

 

Angående turnspelet, borde jag betta ut direkt där när jag träffar flushen eller checkraisa som jag gjorde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turn tyckte jag kändes rätt, tänkte att har han nöten så har han, vill inte lägga Khög flush där. ....?

 

Just det som jag skrev ovan att inte vara beredd att folda andra nöten i PLO ibland är en JÄTTE läcka i PLO.

 

Vill du inte släppa som jag sa check-call till river. annars fold på turn eller river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol detta är ju bara för dåligt. För det första så finns det MÅNGA som 5bettar toptvå och sets på denna brädan och händer såsom QJT9, och mot den rangen så har vi tillräckligt bra equity, och att folda efter att ha fyrbettat är generellt jäkligt dåligt om vi inte gör det som en bluff.

 

Om du ska fyrbetta på denna floppen är det ju för att få in pengar i potten, inte för att bluffa. Am I right? Ska du checkfolda eller betfolda denna brädan mot random fi så kommer du bli överkörd i omaha.

 

 

Jag håller med dig OM vi ska 4-beta är det för att få in pengarna. Men jag anser att vi INTE ska fyrbeta denna flop för jag tror inte det är EV+ i långa loppet.

 

Sen finns det de som 5-betar med top två här sant. men innan jag sett dessa stollespel utgår jag från att de vet någorlunda vad de pysslar med.

 

De flesta omaha spelare lär sig snabbt att top två och tillochmed mellan set inte är nötterna i omaha så när de är beredda att stoppa in ska man som regel räkna med att de har stål. Sen finns det ju undantag men då vill man allt ha lite read på dem först innan man sätter hela stacken på spel med andra nöten eller som i det här fallet ett drag till andranöten.

 

Vad gäller handen QJT9 om fi inte har några hjärter eller bakdörrsfärgdrag har vi en slantsingling fast fi leder marginellt

http://twodimes.net/h/?z=4995266

pokenum -o kh jh 5s 7s - qc js td 9s -- tc qh 4h

Omaha Hi: 820 enumerated boards containing Tc Qh 4h

cards win %win lose %lose tie %tie EV

7s 5s Kh Jh 388 47.32 417 50.85 15 1.83 0.482

Js 9s Qc Td 417 50.85 388 47.32 15 1.83 0.518

 

den stora faran med handen är ju inte hur stor risken är att vi förlorar kontra vinner. Vi antingen ligger marginellt under eller marginellt över. Utan faran ligger i vad händer om vi träffar. Leder vi stort vinner vi förmodligen inte hela fis stack men om vi träffar andranöten (stor risk just med denna hand som bara har 7 nöt outs) så kan det kosta oss hela stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...