Gå till innehåll

Hur bemöta aggressivt 3-bettande preflop på NL50


John_teh_Donk

Recommended Posts

En av spelarna som var anledningen till att jag skrev den här tråden (han 3-bettade extremt mycket under en session) satte sig vid mitt bord igår.

Det tog inte många händer innan han 3-bettade då jag höjde med AKs från tidig position. Då satte jag honom all-in direkt för hela inköpet... han lade sig, och 3-bettade inte en enda gång till under sessionen :-P Så mot såna extrema spelare fungerar det uppenbarligen ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Alltså. Motiveringen lyder:

 

Eftersom han 3betar light kommer han också bli tvungen att slänga ofta när du 4betar.

Du blir mer svårläst.

Du får lättare betalt när du faktiskt har något riktigt starkt.

Han kommer förmodligen 3beta dig mindre i framtiden, vilket gynnar dig om han är en duktig spelare.

Eftersom du stör hans spel blir han frustrerad och börjar förhoppningsvis göra misstag. Han kan inte längre spela sitt eget A-game, vilket du tjänar på.

 

Jo det funkar ju om han viker mot din 4bet.. men som i OP där han synar QJ mot hans 4bet.. nu vet jag ju inte vilka händer ni frespråkar att man ska 4beta light eftersom det inte verkar vara någon som vet.... ska man 4beta AJ? KQ? 88? 87s? om det är någon som har lite riktilinjer osv fr hur man ska tänka osv så är jag tacksam för hjälp..

 

Själv tycker jag ju att på nl50- nl100 så är det bara att sitta och vänta tills man har tex... AK och 4beta honom i de lägena ist.. men det kanske är för att jag inte fått någon hjälp med 4betandet här;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är bra för oss om vi får syn med QJ.

 

Ja men orka. skriv flera enmenings svar....

okej om vi får syn av QJ blir det lätt att spela 88 då på brädan T45 där FI är galen och vi måste gissa om han har JJ+ eller bara skräp... ? Är det inte lättare att vänta på KK och få honom att göra bort sig? jag tror nyckelordet är. MOTIVERA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men orka. skriv flera enmenings svar....

okej om vi får syn av QJ blir det lätt att spela 88 då på brädan T45 där FI är galen och vi måste gissa om han har JJ+ eller bara skräp... ? Är det inte lättare att vänta på KK och få honom att göra bort sig? jag tror nyckelordet är. MOTIVERA.

 

Nyckeln i framgångsrikt spel är att få Fi att göra misstag.

 

Om Fi synar 4bet med QJ så gör han ett misstag mot vår 4betsrange.

 

Om vi väntar på KK och låter Fi komma undan med att 3betta oss med en stor range, så gör vi ett misstag.

 

Att du sedan tycker att det är svårt att spela 88 på T45 mot en galen Fi hör inte till saken. Självfallet blir svängningarna större och spelet mer marginellt mot en maniac än mot en TAG, men sådan är pokern.

 

Så hur vill du spela spelet? Genom att låta Fi göra misstagen lr själv göra dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyckeln i framgångsrikt spel är att få Fi att göra misstag.

 

Om Fi synar 4bet med QJ så gör han ett misstag mot vår 4betsrange.

 

Om vi väntar på KK och låter Fi komma undan med att 3betta oss med en stor range, så gör vi ett misstag.

 

Att du sedan tycker att det är svårt att spela 88 på T45 mot en galen Fi hör inte till saken. Självfallet blir svängningarna större och spelet mer marginellt mot en maniac än mot en TAG, men sådan är pokern.

 

Så hur vill du spela spelet? Genom att låta Fi göra misstagen lr själv göra dem?

 

Ja alltså jag har ju inte sagt att det är fel att 4beta som alla verkar tro:P

jag gör det inte bara för att jag inte vet hur jag ska göra det eller vilken 4bet range man ska använda i olika situationer, och det verkar näst intill omöjligt att få igång nån slags diskussion om det eftersom alla ( nästan:P ) svarar med otroligt korkade svar som "för att vi gillar pengar" eller liknande..

 

Men okje.

 

Jag sitter på Knappen och höjer 3.5bb, mainiac 3betar till 12 för 1000gången och jag 4betar till 28 med 88. floppen kommer T45. potten på 56 och fi checkar... hur spelar ni den?

 

Eller

Jag har AJo i MP och häjer 3.5bb mainiac 3betar på knappen till 12, 4betar ni här? om ja. hur spelar ni floppen när den kommer 269off? hur spelar ni för stack på A hög bräda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså jag har ju inte sagt att det är fel att 4beta som alla verkar tro:P

jag gör det inte bara för att jag inte vet hur jag ska göra det eller vilken 4bet range man ska använda i olika situationer, och det verkar näst intill omöjligt att få igång nån slags diskussion om det eftersom alla ( nästan:P ) svarar med otroligt korkade svar som "för att vi gillar pengar" eller liknande..

 

Men okje.

 

Jag sitter på Knappen och höjer 3.5bb, mainiac 3betar till 12 för 1000gången och jag 4betar till 28 med 88. floppen kommer T45. potten på 56 och fi checkar... hur spelar ni den?

 

Eller

Jag har AJo i MP och häjer 3.5bb mainiac 3betar på knappen till 12, 4betar ni här? om ja. hur spelar ni floppen när den kommer 269off? hur spelar ni för stack på A hög bräda?

Antal komb som piskar/totala antal komb i hans HD. Detta betyder i detta fall att du måste spela för stackar. Om minsta stack =100BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att de alltid har nötterna fast de 3-bettar 20% av alla händer :(

 

Ja saken är ju den att när dom synar din 4bet lägger dom ju allt dom missar sedan på flopp, du däremot, om du ska beta med tex 88 på en T54 bräda så kommer du ju, när du får syn vara slagen i princip 100% av gångerna..

Jag är kasnek ute och cyklar men ajg skulle gärna vilja hra en lite längre utläggning om varfr man ska 4beta och vilka händer samt hur man ska bete sig på floppar.. lite övergripande iaf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon avancerad teknik hur man ska bemöta 3bet och hur mkt man bör 4beta behövs inte NL100> utan är ett kapitel som i min mening kommer mkt högre upp. Därför uppstår lite dom här midstakes mot lowstakes då man oftast har delad mening.

 

Nej må så vara.. känns ju dock som att en spelare som lirar nl50 och som ska brja 4beta light kommer vara ute och veva i onödan och inte riktigt ha koll på vad han gör.. det är ju först uppåt nl400 osm man börjar behöva tänka på image och börja ta tag i aggressiva motståndare.. imo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på Knappen och höjer 3.5bb, mainiac 3betar till 12 för 1000gången och jag 4betar till 28 med 88. floppen kommer T45. potten på 56 och fi checkar... hur spelar ni den?

 

Med position är det nog bättre att syna mer händer preflop. Sen blir det såklart inte alltid lätt postflop, men det blir nog ännu svårare för fi som sitter ur position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supertequilas svar är väldigt bra tycker jag. Förstår inte riktigt vad du söker faktiskt.

 

Om jag floppar T42 mot en maniac med 88 så mår iaf jag bra. Låt honom bluffa om han är så jäkla aggresiv...

 

edit: ska du 4beta marginella händer är det väldigt mycket lättare om du är i pos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Har vi effektiv stack 100 BB o jag hamnar mot en Fi som 3bettar riktigt ofta så 4bettar jag all in med ALLA Ax samt AA o KK (enligt CTS i annan tråd) samt 4 bettar max 25% av min stack med, 77-QQ och QJ, KQ, KJ.

 

Sedan spelet efter flop beror på hur han spelet postflop tidigare. Bara för att han 3bettar mkt pre betyder det inte att han är en maniac post.

 

Är han maniac post så spelar jag för stack relativt ofta med marginella träffar eller Ess-högt.

 

Spelar han bra postflop så kan jag tänka mig o check-folda flop i vissa lägen, lr checka efter för att se turn med både träff o tomt.

 

Det är inte lätt o ge ett recept för bra postflopspel för det är så många faktorer som spelar in, men preflop är ganska lätt o lösa.

 

Du får inte låta rädslan för svåra beslut postflop förhindra dig från att göra rätt drag pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Någon avancerad teknik hur man ska bemöta 3bet och hur mkt man bör 4beta behövs inte NL100> utan är ett kapitel som i min mening kommer mkt högre upp. Därför uppstår lite dom här midstakes mot lowstakes då man oftast har delad mening.

Det är nog sant! Känns som att man får ta det från "fall till fall" på NL50, då det är lite av en övergångsnivå för 3-bettande osv.

 

Men nu när man vant sig med nivån, och fått lite ordning på sina funderingar med hjälp av den här tråden tycker jag det går ganska lätt att läsa av motståndarnas 3bettade.

 

Mycket bra inlägg förresten Supertequila!

 

Nu ska jag läsa vidare om 3bettande på dom där länkarna som postades nån sida bakåt, får se om man hittar nåt användbart :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...