Gå till innehåll

Anställa sig själv


zinna

Recommended Posts

Jag lever på att spela poker och har gjort det sedan hösten 06 med undantag några månader när jag jobbade i Danmark och har för tillfället inte några större planer på att börja jobba.

 

Jag känner mig lite som en parasit i och med att jag inte betalar någon skatt och samtidigt hade lite pensionspoäng inte varit dumt att skaffa sig.

 

Hur ser möjligheterna ut att starta ett handelsbolag/enskild firma och anställa sig själv som konsult där lönen baseras på hur spelet går?

 

Vad för sorts avdrag kan man göra? Internet? Datorgrejer? Cardrunners? Resor till Cosmopol?

 

Vad skulle det kosta att betala en lön där jag får ut 15000 i månaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lever på att spela poker och har gjort det sedan hösten 06 med undantag några månader när jag jobbade i Danmark och har för tillfället inte några större planer på att börja jobba.

 

Jag känner mig lite som en parasit i och med att jag inte betalar någon skatt och samtidigt hade lite pensionspoäng inte varit dumt att skaffa sig.

 

Hur ser möjligheterna ut att starta ett handelsbolag/enskild firma och anställa sig själv som konsult där lönen baseras på hur spelet går?

 

Vad för sorts avdrag kan man göra? Internet? Datorgrejer? Cardrunners? Resor till Cosmopol?

 

Vad skulle det kosta att betala en lön där jag får ut 15000 i månaden?

 

Bruttokostnaden för företaget är c:a 28-30.000 kr vid nettolön på 15.000 kr. Att starta bolag går förstås bra, men frågan är hur du ska beskriva verksamheten så att den går igenom hos Skatteverket och att du i förlängningen ska kunna yrka avdrag för dina kostnader för inkomsternas förvärvande. Det blir nog dessvärre svårt med dagens lagstiftning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt dålig idé att försöka bolagisera sitt spelande för att kunna betala skatt. Jag menar ... lol.

 

Pensionssparande och -försäkringar funkar bättre i egen regi.

 

Vill du förtränga parasitkänslan är det ju bara att donera lämplig summa till socialstyrelsen, regim-tv, kungahuset, slöjdmuseet i Ånge, ngn av de fria teatergrupperna, eller något annan av de livsnödvändiga och värdefulla saker som våra skattepengar går till.

 

Men det bästa är nog att starta företag för pokerverksamheter utöver själva spelandet. Fördelen med detta är att du kan dra av spelkostnader utan att pokervinsterna beskattas. Det bygger förstås på att du har pokerrelaterade inkomster som inte kommer från spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du spelar på skattefria EU-sajter finns absolut ingen anledning att känna sig som en parasit. Då är du ju per definition undantagen skatt. Att då ens fundera på beskattning är inte vettigt. Däremot om du spelar på skattepliktiga sajter och drar in stora pengar utan att deklarera vinsterna finns ju lite större anledning att känna sig som en parasit. Då är du dessutom i teorin en skatteflykting som kan råka illa ut om myndigheterna "kommer på" dig.

 

Några här har rekommenderat privata alternativ i form är pensionsförsäkringar, vilket kan vara värdefullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En definitionssak till: Du kan inte anställa dig själv i egen firma. Du kan däremot anställa dig i ett egenägt AB.

 

Ja jag vet att OP troligen inte menar strikt anställningsförhållande i sin fråga, men det är relevant ändå. Äger du ett AB som du är anställd i, så kan du få ersättning när du blir arbetslös (med ett jävla massa krångel). Detta får du inte i en enskild firma (efterssom du inte är anställd).

 

Sen som sagt, ett bolag i Sverige kan mig veterligen inte syssla med spel på lotterier.

 

Sedan även om det gick: Vi antar nu att du har pokervinster från en skattepliktig sajt: Känner du dig som parasit så är det ju bara att betala in 30% kapitalskatt och vara parasitfri. Om du skulle ta in det via ett bolag (anta att det gick) så blir skatten i alla fall över 50% i stället (löneskatt 30% och sociala avgifter på 34%).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En definitionssak till: Du kan inte anställa dig själv i egen firma. Du kan däremot anställa dig i ett egenägt AB.

 

Ja jag vet att OP troligen inte menar strikt anställningsförhållande i sin fråga, men det är relevant ändå. Äger du ett AB som du är anställd i, så kan du få ersättning när du blir arbetslös (med ett jävla massa krångel). Detta får du inte i en enskild firma (efterssom du inte är anställd).

 

Sen som sagt, ett bolag i Sverige kan mig veterligen inte syssla med spel på lotterier.

 

Sedan även om det gick: Vi antar nu att du har pokervinster från en skattepliktig sajt: Känner du dig som parasit så är det ju bara att betala in 30% kapitalskatt och vara poarasitfri. Om du skulle ta in det via ett bolag (anta att det gick) så blir skatten i alla fall över 50% i stället (löneskatt 30% och sociala avgifter på 34%).

 

gdaily, du har huvudet på skaft, som alltid. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E Äger du ett AB som du är anställd i, så kan du få ersättning när du blir arbetslös (med ett jävla massa krångel). Detta får du inte i en enskild firma (efterssom du inte är anställd).

 

Du kan bara få detta en gång. Andra gången du vill bli arbetslös så måste du avveckla/sälja bolaget först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga LOL eller idiot här ...gillar din mognad i tanken, LOL-människorna kommer gula och inte orka skaffa 7-4 jobb och tänderna ruttnar plågsamt bort !

 

Men som sagt ...lägg undan allt du bara kan men betala så lita skatt som möjligt ;)

 

...allt har ett slut !

 

Hmm, är OP dum eller inte, moget att vilja betala skatt, sure. Finns det folk som vill det :shock:

F.ö. du säger emot dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, är OP dum eller inte, moget att vilja betala skatt, sure. Finns det folk som vill det :shock:

F.ö. du säger emot dig själv.

 

OP frågade väll inte om han var dum eller inte?

Det jag reagerade på var att någon "LOLLADE" honom ...givetvis tycker jag inte att OP ska registrera någon firma och betala skatt men tycker att eftertanken om pension är vettig.

Är man 22 och är "proffs" så blir man ganska upplåst och ju mer luft desto högre smäll ;)

 

Sett det själv och varit där själv !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en intressant diskussion detta tycker jag, det är ju inte bara pension man behöver fundera på, är det inte bra att kunna visa upp en inkomst till typ kommunen om man någon gång ska skaffa familj, eller köpa bostad eller liknande?

 

Rent teoretiskt, så är ju pengar man tjänar på att vara affiliate skattepliktiga i sverige? skulle man inte kunna starta en egen firma som sysslade med det?

Och om man nu inte har problem med att mygla lite så kan man ju styra själv lite hur mkt man egentligen tjänar då det är i princip omöjligt för skattemyndigheten att hålla koll på det?

Det skulle ju också kunna innebära att OP skulle kunna säga att endel av hans inkomster är affiliatedeg och skatta på det viset även fast dom inte är det:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en intressant diskussion detta tycker jag, det är ju inte bara pension man behöver fundera på, är det inte bra att kunna visa upp en inkomst till typ kommunen om man någon gång ska skaffa familj, eller köpa bostad eller liknande?
Kan nästan garantera dig att kommunen inte bryr sig om var dina pengar kommer ifrån om du vill bo tillsammans med en flicka och eventuellt yngla av dig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot är det ett mindre helvete att få bolån, billån och annat om du inte har en årsinkomst att redovisa.

Köpte ny laptop för några dagar sedan och tog den på 12 månader "räntefritt" eftersom jag fortfarande är så jävla blåögd att jag tycker det känns billigare att lägga 850:- i månaden än att slanta upp drygt 9K cash. För att få den på räntefri avbetalning var jag tvungen att ha en redovisad årsinkomst på minst 150K brutto annars var det tack och hej...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja okej, men typ banken, hyresrättsföreningen, om man vill ha barnomsorg?
Banken löser sig så länge du har en bra relation till din bankman och kan visa upp en positiv kontohistorik + pynta in kontantinsats.

 

Är du arbetslös så har du inte rätt till barnomsorg i samma utsträckning som en vanlig knegare. Tror du får ha barnet där 15 timmar/vecka om man står som arbetslös (att du spelar poker räknas inte som arbete tror jag :-D )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...