Gå till innehåll

FL - Preflop, calla, men folda mot raise?


Largo-Sama

Recommended Posts

Ska kanske börja med att säga att jag gjorde mitt första seriösa försök att spela limit igår.

 

Idag när jag spelade på ett 10-manna limit bord så fick jag KJs i mittpos. När jag kollar på min preflop-tabell från "Internet texas holdem" av matthew Hilger (är den bra föresten?) så står det att jag ska calla med minst en limper i en oraisad pot, och folda en raisad pot. Eftersom det var minst en limper och potten var oraisad så callade jag.

 

Någon efter mig höjde i alla fall. i tabellen står det att man ska folda en raisad pot, men eftersom jag redan hade lagt in en bet så tänkte jag att det inte kan göra någon skillnad om jag lägger in en till. Tänkte jag rätt här? Är det någonsin motiverat att lägga sig om man hamnar i samma situation med en annan hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någonsin motiverat att lägga sig om man hamnar i samma situation med en annan hand?

 

Nej

 

Inte om du frivilligt har lagt in pengarna, sitter du dock på BB så är det en helt annan sak. I från BB i höjd pott brukar jag spela höga connectors och höga suitade kort. Dock gillar jag inte att spela offsuitade broadway-kort från BB i höjd pott, så KQo och neråt slänger jag mot höjning i BB om jag har minsta respekt för killen som höjde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det när man sitter med skräp i Big Blind då? Där brukar jag alltid folda i raisade potter såvida jag inte har något bra, eftersom det käns så -EV att slänga in ett bet till med 27o

Det finns tabeller för vad man ska behålla/kasta ifrån BB också. Men i princip kastar jag allt utom monster om det är reraisat medans jag köper på pocket pair, två av samma färg och om det är många i potten, ibland även unsuited connectors om det bara är raisat en gång.

Ett vanligt misstag är att calla en raise med halvbra händer typ KJo från blindsen. Raisaren har en dominerad med typ AKo lite för ofta för att det skall vara nyttigt för ens bankrulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...