Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjoo! Tänkte formatera om datorn nu och jag har några frågor. För det första så är det en hyrdator. Hur gör jag om jag tex vill spara min musikmapp och mina bilder. Datorn har 2 diskar C respektive D går det att rensa enbart C och spara grejer på D eller hur funkar de ?

Eftersom att det är en hyrdator brukar det finnas typ återställningsskivor el liknande ? Läste någonstans att precis när den är rensad ska man ha bränt ut något program på en skiva och inte koppla upp datorn mot internet innan den är installerat för att undvika virus och liknande

aja hoppas någon har ett svar på mina frågor

Postad
Kan nog va bra att installera service pack 2 innan du kopplar upp dig. Det är nog det du läst. Det är typ en Windowsuppdatering

mhm okej, hittade skivan som jag ska använda och på skivan står det att även en annan skiva ska installeras som heter Drivers and utilities el serverstart. Kan programmet finna på någon av dem ?

Postad
mhm okej, hittade skivan som jag ska använda och på skivan står det att även en annan skiva ska installeras som heter Drivers and utilities el serverstart. Kan programmet finna på någon av dem ?

Nej windows service pack är ett tilllägg till ditt operativsystem och finns till störrsta sannolikhet inte på någon utav dina cdskivor. Vad du däremot kan göra är att ladda ner windows service pack 2 till ditt operativsystem och bränna ut på en skriva innan du formaterar.

Angående formateringen. Ja det går att formatera så bara innehållet på 1 disk försvinner (förslagsvis den med operativsystemet på).

Postad
Nej windows service pack är ett tilllägg till ditt operativsystem och finns till störrsta sannolikhet inte på någon utav dina cdskivor. Vad du däremot kan göra är att ladda ner windows service pack 2 till ditt operativsystem och bränna ut på en skriva innan du formaterar.

Angående formateringen. Ja det går att formatera så bara innehållet på 1 disk försvinner (förslagsvis den med operativsystemet på).

hehe jag lyckades med att få in nya windows på disken D där jag inte har haft någonting förrut men nu till mitt nya problem. Jag högerklickar på disk C och tar formatera och så går formateringen av den disken igång men precis innan den är slutförd kommer det upp "formatering kunde inte slutföras" och jag måste börja om. Någon som vet vad som är fel eller finns det något annat sätt att få radera ut allt på disk C ?

Postad
hehe jag lyckades med att få in nya windows på disken D där jag inte har haft någonting förrut men nu till mitt nya problem. Jag högerklickar på disk C och tar formatera och så går formateringen av den disken igång men precis innan den är slutförd kommer det upp "formatering kunde inte slutföras" och jag måste börja om. Någon som vet vad som är fel eller finns det något annat sätt att få radera ut allt på disk C ?

Det funkar inte att högerklicka och välja formatera eftersom det inte går att formatera en disk när windows körs på den disken. Allra enklast hade varit om du haft en ren windowsskiva och bootat från skivan.

Postad
Det funkar inte att högerklicka och välja formatera eftersom det inte går att formatera en disk när windows körs på den disken. Allra enklast hade varit om du haft en ren windowsskiva och bootat från skivan.

Det jag försökte med nu, kommer fram till där man väljer disk och liknande och så tar jag disk C och trycker d för att radera. Då kommer detta fram "Det går inte att utföra den begärda åtgärden på den valda partionen. Den här partionen innehåller temporära installationsfiler som krävs för att slutföra installationen"

vad betyder detta ? Någon som vet hur jag lyckas radera disk c ?

Postad
Det jag försökte med nu, kommer fram till där man väljer disk och liknande och så tar jag disk C och trycker d för att radera. Då kommer detta fram "Det går inte att utföra den begärda åtgärden på den valda partionen. Den här partionen innehåller temporära installationsfiler som krävs för att slutföra installationen"

vad betyder detta ? Någon som vet hur jag lyckas radera disk c ?

Förmodligen beror det på att du har en återställningsskiva. Är inte säker dock. Tycker inte om återställningsskivor. Är mest skräp. Försök få tag på en vanlig windowsskiva.

Postad
Förmodligen beror det på att du har en återställningsskiva. Är inte säker dock. Tycker inte om återställningsskivor. Är mest skräp. Försök få tag på en vanlig windowsskiva.

Är det enda sättet att försöka få tag i en Xp skiva ? gah tilta mig långsamt

finns det inget annat sätt, varför finns då de här förbannade återställningsskivorna ?

Postad

finns det inget annat sätt, varför finns då de här förbannade återställningsskivorna ?

Jag vet inte om det går att formatera med återställningsskivan. Är lite olika från skiva till skiva. Men främsta syftet brukar oftast vara att reparera windows och återställa det till som det var när datorn var ny. Jag förmodar att dom är gjorda för att det ska vara enkelt för en icke-kunnig att fixa till ev problem. Personligen tycker jag att såna är mest skit.

Postad

Funkar säkert. Problemet är bara att det förmodligen inte kommer att formatera c:. Vilket innebär att det inte blir rensat och allt gammalt skräp du vill bli av med ligger kvar.

Postad
Funkar säkert. Problemet är bara att det förmodligen inte kommer att formatera c:. Vilket innebär att det inte blir rensat och allt gammalt skräp du vill bli av med ligger kvar.

men va fan, hur ska jag få bort all skit från disk C ? Det måste ju finnas nått sätt eller ?

Postad

Nu har jag aldrig använt en återställnigskiva... men är det inte meningen med den att återställa c:/ original installationen, inte installera om till annan disk?(för nu har du väl 2 win installationer?, säker att du inte fortfarande bootar från c: då går det knappast att formatera inifrån windows då filer är i användning)

Återställnignskivan har väl boot möjlligheter ... ställ in datorn att boota först från cd/dvd skivan o starta om: borde du få upp valmöjligheter att återställa utan att ha windows igång. Som sagt: använder inte återtällningsskivor men annars gick det ju inte att återställa om windows vägrar starta.

Oberoende om du tänkte återställa eller skaffa annan win skiva, föreslår jag du inte försöker göra sånt där inifrån windows, boota utan windows med skivan du har och gör önskade inställningar(återställ eller ställ in filsystem, formatering och installera sedan OS )

Postad
Nu har jag aldrig använt en återställnigskiva... men är det inte meningen med den att återställa c:/ original installationen, inte installera om till annan disk?(för nu har du väl 2 win installationer?, säker att du inte fortfarande bootar från c: då går det knappast att formatera inifrån windows då filer är i användning)

Återställnignskivan har väl boot möjlligheter ... ställ in datorn att boota först från cd/dvd skivan o starta om: borde du få upp valmöjligheter att återställa utan att ha windows igång. Som sagt: använder inte återtällningsskivor men annars gick det ju inte att återställa om windows vägrar starta.

Oberoende om du tänkte återställa eller skaffa annan win skiva, föreslår jag du inte försöker göra sånt där inifrån windows, boota utan windows med skivan du har och gör önskade inställningar(återställ eller ställ in filsystem, formatering och installera sedan OS )

öh fattar inte riktigt hur jag ska göra ? Boota ? Hur gör jag för att köra utan att windows är igång. Ja korrekt nu har jag 2 win installerade.

Snälla försök förklara lite enklare så en trög person som jag kan förstå ;)

uppskattar det verkligen

Postad

Som jag förstår det så använder återställningsskivan sig av filer som finns på c: när den ska installera och därmed går det inte att formattera c: mha återställningsskivan. (enligt inlägg #6)

Postad

har tagit bort partionen på disk D så finns enbart disk C nu. Men Såg nu att när jag startar datorn så kmr det upp en svart ruta och långt ner står det "tryck på valrfri tangent för att boota direkt från skivan" antar att det är så jag ska göra ?

tänkte prova nu att formatera disk C och se om det försvinner och sen installera om allting

EDIT! Nu gjorde jag så att jag bootade direkt från skivan och då finns alternativet att ta bort disk C , är det bara att göra det nu och sen köra i skivan igen och installera in Xp igen ?

Väntar på svar innan jag gör de så jag inte helt förstör datorn :P

Postad
öh fattar inte riktigt hur jag ska göra ? Boota ? Hur gör jag för att köra utan att windows är igång. Ja korrekt nu har jag 2 win installerade.

Snälla försök förklara lite enklare så en trög person som jag kan förstå ;)

uppskattar det verkligen

Det är ju hopplöst då man varken sitter vid datorn eller har information om den... googla, gå till tillverkarens hemsida o leta guider..

tex: har HP tydligen nåt sånt(googla så hittar du säkert dokumentation på din datorn nånstans)

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/fastFaqLiteDocument?lc=sv&cc=se&docname=c00048077&dlc=sv&printable=yes&encodeUrl=true&

9. Hur gör jag en Systemåterställning?

Systemåterställning i Windows XP:

Tryck ned knappen F10 precis efter att datorn har startats. Detta gör att datorn startar från en speciell återställningspartition som möjliggör återställningen av datorn och dess förinstallerade applikationer.

(Knappen är F11 om man har Vista på samma dator)

men alla datorer och modeller är olika, leta reda på manualen till datorn, särskilt om det var en laptop eller stationär märkesdator(dom har ofta märkes/modell specifika trix.) Kan även stå på skärmen i uppstarten vilka tangenter som går att använda fär återställning, bios osv..

----

att ändra ordningen på bootenhetet om du ska installera från orginal skiva:

det är i BIOS du ändrar från vilka enheter datorn ska boota först(även BIOS kommer i olika märken och man tar sig in i dom på olika vis beroende på dator/bios modell och ser olika ut. Återigen, kolla manualen,,, men brukar stå på skärmen också vid uppstarten av datorn... några vanliga tangenter brukar vara F2 eller Del

där bilder på hur de kan se ut, nåt liknande heter de ju i alla Bios: googla efter "boot sequence bios" på bilder (lägg till din bios modell i söksträngen)

http://images.google.se/images?&q=boot+sequence+bios

First boot devices(om det nu kallas så i din) ska ju va enheten du tänkte slänga orginal win skivan i.

Postad
har tagit bort partionen på disk D så finns enbart disk C nu. Men Såg nu att när jag startar datorn så kmr det upp en svart ruta och långt ner står det "tryck på valrfri tangent för att boota direkt från skivan" antar att det är så jag ska göra ?

tänkte prova nu att formatera disk C och se om det försvinner och sen installera om allting

EDIT! Nu gjorde jag så att jag bootade direkt från skivan och då finns alternativet att ta bort disk C , är det bara att göra det nu och sen köra i skivan igen och installera in Xp igen ?

Väntar på svar innan jag gör de så jag inte helt förstör datorn :P

Det trodde jag du redan hade provat men Ja, boota från skivan och se om det går att formatera c:.