Gå till innehåll

FL - 6-manna, hur löst spelar jag?


Lobo_sthlm

Recommended Posts

Har funderat på en sak de senaste veckorna. Jag spelar Texas Holdem FL 1/2 på Ladbrokes. Spelar bara 6-bord och ligger på 33% flops seen. 26% win av flops seen. Snitt flops seen på borden brukar vara 55-65%.

 

Någon som vet om dessa 33% innefattar blindsen? Jag tycker själv inte att jag spelar särskilt löst, men om man jämför med de 20-25%riktlinjer som figurerar så ligger jag ju helt klart en bit över.

 

Frågan är i så fall vilka typer av händer som det är läge att skrapa bort för att i alla fall ta sig ned under 30%-gränsen. Inte så att det är ett mål i sig, men man vill ju alltid lära sig hur man gör spel tightare. Eller ska jag kanske inte sikta på det, eftersom borden är så lösa och passiva?

 

Hur somh elst, någon som har erfarenhet av "klassiska" händer som en relativ nybörjare (6 månader) som ligger runt mina 30% spelar för många av? Några exempel, kanske...

 

QJo spelar jag oftast pf, men sällan UTG och aldrig mot en höjning (såvida jag inte redan har pengar i potten)

 

Kxs spelar jag bara på knappen om ett par har limpat in före mig.

 

J10s spelar jag i sen position. J10o nästan aldrig (kanske någon gång från knappen med många limpers)

 

Spelar nog alla låga par får jag erkänna. Men UTG har jag nog 66 som omedveten gräns. Spelar inga låga par mot höjningar.

 

Så...det var lite funderingar hur jag ska nå nästa "nivå" i mitt spel. Svår fråga att besvara kanske, men jag uppskattar alla försök!

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att nybörjare lirar för mkt händer av typen Ax där X<9 och låga pockets.

 

Iofs tror jag inte att 33% flops seen är för mkt, jag har inte statistik på antalet flops seen men jag har 28% Voluntarily put money into pot(från bb slipper man ju lägga in pengar ibland).

 

Spelar för övrigt 5/10 sh på partynätverket och statistiken är på 5500 händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker 44 från utg på 6-player bord är given fold. Om bordets stämning är väldigt lös och någon är på tilt(eller allmän maniac) så kan man kanske spela en hand som 44 i hopp om att få in riktigt stora pengar med set.

 

KJo är en hand jag oftast spelar dock inte säkert från utg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ställer ni er till händer som KJo i 6-bord då? Personligen spelar jag den nog ur de flesta positioner; känns ofta som att ett högt par räcker för att vinna på de här borden?

Om jag är först in eller om någon limpat med svag handdistribution (alltså höjer alla sina stora händer och limpar in med en massa svaga) så kan jag lira handen, men om potten är höjd eller någon hyffsat tight spelare har limpat in är det en fold.

 

Låga par? Är tex 44 utg på 6-bord en given fold?

Det blir lite fel om du tänker på UTG, tänk istället på avståndet från knappen. Med tre spelare + mörkar kvar efter så tror jag man kan släppa 44. Tror dock 66 nästan måste spelas i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hmm, jag spelar väldigt mycket 6-h FL o ett det bara jag som reagerar över den låga win percentage if flops seen?

 

Efter ca 15200 händer ligger mitt flops seen också på 33%. Dock har jag win if seen på 49%. Dock är även ganska mycket 2 3 -handed spel medräknat här. Tror du kanske ska pröva att spela lite aggressivare när du väl går med.

 

Sen blir ju variansen lite större om man e som mig. Showdowns won på 56% skryter man ju inte gärna med....

 

Vill du få ner flops seen så släng A med dålig kicker, framförallt limpa inte med en hand som A-8off men här e det nog Hjort som vet bäst.

 

Glömde även att JQ off e en hand man ska akta sig för, i synnerhet om andra limpat in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ställer ni er till händer som KJo i 6-bord då? Personligen spelar jag den nog ur de flesta positioner; känns ofta som att ett högt par räcker för att vinna på de här borden?

 

Tycker en vettig grungregel är att ALDRIG syna med offsuit broadway (AKo-JTo) utom möjligtvis ur blindsen. Om dessa är spelbara så är de i princip alltid värda en höjning speciellt om det kan få handen heads up.

 

Sedan varierar de förståss oerhört mycket i spelstyrka inbördes, JTo skulle jag nog bara spela som först in från knappen och eventuellt cutout, AKo spelas givetvis (i princip) alltid.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man spelar 6max måste man omvärdera händerna. suited connectors är i princip skräp, medan alla höga kort går upp i värde. KT är en riktigt hygglig hand shorthanded. När jag spelar försöker jag ha "fold or raise" som grundregel. Aggressivt ska det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en showdown% won på ca 70% kanske. betyder förmodligen att jag har en tendens att bara gå med när jag är "säker" på att vinna.

 

Du kommer nog att tjäna mer på att se showdown lite oftare.

Shorthanded är det många som bettar hela vägen med ett missat steg eller färgdrag. Är du väl med till rivern är det ofta värt att syna ett bet med exempelvis mellanpar.

Jag vet inte säkert runt vilken procent man ska ligga (Hjort kanske kan mer om det). Själv har jag en showdown won på 54% vilket kanske är någon procent för lågt, men jag tror inte den behöver vara mycket högre shorthanded.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pfr = Preflop raise? Där tror jag nog att jag har relativt höga siffror. Är duktig på att höja preflop med bra händer; inte heller rädd för att reraisa eller cappa.

 

Börjare genom diskussionen känna alltmer att det är postflop som min lucka kommer. Att jag har svårt för att fortsätta dunka på även om jag missar floppen, eller "bara" träffar mellanpar. Därav förmodligen mitt problem med aggressiva bord, jag utgår ifrån att de som bettar och raisar sitter med topp-par eller bättre när de i verkliga fall förmodligen bara spelar sund, aggressiv poker med mellanpar eller draghänder och på så sätt skrämmer bort mig.

 

Tror det var Hjort som citerade Doyle - "Pound, pound, pound". Ska nog skriva ut och sätta upp på väggen bredvid datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altså borde inte ofta en vinnande spelare på sexmanna ha en vinstprocent som överstiger 1/6 eller 17%?

 

Nu beror det väl visserligen på vilken strategi man använder och denna beror ju i sin tur på vilken sorts misstag fisken på bordet gör. Gör fisken huvudsakligen lösa passiva misstag går rimligtvis vinstprocenten ned (men snittvinsten per pott upp). Om fisken istället främst gör weak-thight misstag borde vinstprocenten gå upp (men då går ju istället snittvinsten ned).

 

Idealfisken är väl en som kombinerar dessa egenskaper och gör loose-passive misstag preflop men weak-thight misstag postflop.

 

Eller är mitt resonemang helt åt skogen nu?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...