Gå till innehåll

Vad är en ladder/rounder/step-turnering?


Angel Eyes_

Recommended Posts

Är nybörjare i pokersvängen och har precis tagit mina första staplande steg i karriären. För tillfället spelar jag mest på Ladbrokes och kunde för ett tag se att det tillkommit en ny turneringsform som heter Ladder. Antar att det bygger på någon form av stegmodell som namnet avslöjar,men skulle gärna vilja att någon förklarade lite mer ingående. Om någon kunde förklara Leaderboard konceptet oxå så skulle jag vara mycket tacksam.

 

MVH

Kim

 

* RP, la till dom andra "namnen" på turneringsformen - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladder betyder att du istället för prispengar vinner en token att delta i nästa nivå av laddern. Det brukar finnas 4-6 nivåer beroende på site. Du kan inte vinna några pengar förrän du är på den sista nivån.

Det är ett billigt sätt att kunna vinna stora pengar. Man kan om man vill köpa in sig med pengar till vilken nivå som helst.

 

Leaderboarden på ladbrokes ger poäng för alla turneringar som du placerar dig i. Poängantalet bestämms av hur högt inköpet i turneringen är, antalet deltagare samt din placering.

(För exakta detaljer hur många poäng som delas ut se ladbrokespoker.com)

Varje vecka får den som samlat ihop flest poäng spela HeadsUp mot ett LadbrokesProffs om runt 1-5k beroende på hur stor den ackumulerade prissumman är.

De topp-placerade över en månad och över ett år får prispengar, se ladbrokespoker.com för detaljer hur många och hur mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Tack så mycket. Laddergrejen låter ju riktigt kul. Om man åker ut på säg nivå 3, innbär det då att man är tillbaka på nivå noll igen eller får man fortsätta igen på denna nivå tillls man lyckas?

 

Det vanliga är att om du "åker ut", så är du nere på första nivån igen. Åker ut gör vanligtvis alla utom dom 1-3 första, i en 10-manna. Sen går vanligen 1 och 2an vidare upp till nästa nivå, och trean får spela om samma nivå. Förstår du? Du kan alltså lira samma nivå om och om igen, om du kvalificerar dig för det, men annars åker du ut och får börja om.

 

Ett exempel:

 

Rounder 1 (Ladder kallas ibland också Rounders),

Pris 1a + 2a till nivå 2.

 

Rounder 2

Pris 1a + 2a till nivå 3. 3an får spela om nivå 2.

 

Rounder 3

Pris 1a + 2a till nivå 4. 3an får spela om nivå 3.

 

Rounder 4

Pris 1a + 2a till nivå 5. 3an får spela om nivå 4.

 

Rounder 5 - The Money!

 

Så kan det se ut.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom kör en turboladder på ladbrokes,

 

Steg 1 = $2

Steg 2 = $20

Steg 3 = $200

 

Bara vinnaren går vidare från steg 1-2 och sen $1000/$600/$400 i prisstruktur i lvl 3. Jagvann steg två för flera dagar sen och har försökt få igång ett steg 3 bord sens dess men där sitterdet typ 2 pers 24/7 och väntar, bordet blir aldrig fullt.

Undra hur länge man kommer få vänta på att lira sista bordet :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personlige gillar jag en struktur där man får poäng som man kan spela alla möjliga niåer med vilket gör att man alltid kan spela en omgån även om det inte finns någont "finalbord" igång... slipper man även börja om från början om man arbetar upp lite poäng i en "bank"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personlige gillar jag en struktur där man får poäng som man kan spela alla möjliga niåer med vilket gör att man alltid kan spela en omgån även om det inte finns någont "finalbord" igång... slipper man även börja om från början om man arbetar upp lite poäng i en "bank"...

 

Det låter ju bra. Vilka siter kör med det systemet?

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladbrokes kör så men man måste hålla sig innom samma "gren", dvs jag kan inte ta mina tokens från Turbo till att lira i tex Double up laddern.

 

Sen har jag precis cashat ut och tänkt lägga pokern (online) på is ett tag och lira mer live. Mina 200tokens vill jag inte spendera på typ lvl 1 igen, torskar jag då så sitter jag med 198 tokens (antar jag) och med min tur så drar väl lvl 3 igång precis då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personlige gillar jag en struktur där man får poäng som man kan spela alla möjliga niåer med vilket gör att man alltid kan spela en omgån även om det inte finns någont "finalbord" igång... slipper man även börja om från början om man arbetar upp lite poäng i en "bank"...

 

Det låter ju bra. Vilka siter kör med det systemet?

 

//Hickmott

 

Kör du inom Prima så finns det alltid bord i gång på de första Levelen och de två sista kan man ibland få vänta på innan det går i gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag kollade lite på Party's steps. Ser ju riktigt kul ut som omväxling.

Är det någon som har kört där?

Om man vinner en nivå. Kan man stänga av och köra nästa nivå dagen efter?

 

Måhända har någon här kört på olika sajter och kan ge lite för och emot?

 

Edit: Kollade lite på en match på sista steget i orginal-step'en på Party.

En spelare blev brutalt utslagen som 7:a. Jag trodde i min enfald att alla som kom till den nivån fick pris. Men han hade tydligen klättrat förgäves...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett billigt sätt att kunna vinna stora pengar. Man kan om man vill köpa in sig med pengar till vilken nivå som helst.

NEJ DET ÄR INTE BILLIGT! Det är ett svindyrt sätt att försöka vinna stora pengar. Eftersom siten rakear bort pengar i varje steg så blir det sjukt ogynnsamt att köpa in på de lägre nivåerna. Så här ser det ut på party:

 

tourney cost equity $juice %juice tjfattdtiesatl*

------- ---- ------ -------- ------ --------------

STEP V 1065 1000.00 65.00 6.5% $1300.00

STEP IV 535 462.11 72.89 15.8% $3154.66

STEP III 215 169.79 45.21 26.6% $5325.40

STEP II 55 39.40 15.60 39.6% $7918.78

STEP I 12 7.88 4.12 52.3% $10456.85

*tjfattdtiesatl = total juice for a twenty thousand dollar tourney if everyone started at this level.

 

Full artikel hittas här: http://www.livejournal.com/users/walterzuey/35457.html

 

Det relevanta för att se om man blir fullständigt rånad på de lägre nivåerna är om pengarna från prispoolen går oavkortat till prispoolen på nästa nivå. Om en bit av de redan rakeade pengarna går till mer rake så är det i stort sett omöjligt att vara en förväntad vinnare på de lägre nivåerna. U uppläget ovan skulle jag bedömma att världens bästa spelare kan vara marginellt vinnande på step III, vi vanliga dödliga kan bara förvänta oss meningsfull vinst om vi köper in direkt på step IV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort, förstår absolut resonemanget, MEN... torde det inte vara ovanligt mycket fisk för en level 5 step, till exempel?

 

Folk som Gigabet har ju uppenbarligen gått över till att enbart lira dessa steps... Men som sagt, de köper in sig på rätt nivå också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...