Gå till innehåll

AKh på bubblan - en superkort


Recommended Posts

Kan jag hitta folden med AKh här, eller är det alltid push?

 

TEXAS_HOLDEM, NO_LIMIT, T4-70928539-32

played at "Antofagasta" for USD TC from 2008-06-28 15:15 until 2008-06-28 15:15

 

Seat 1: BIG---ASS ($10,925 in chips)

Seat 2: kaysix6 ($2,620 in chips)

Seat 6: woodzmeister ($400 in chips)

Seat 8: ThePrutt ($1,055 in chips)

 

ANTES/BLINDS

woodzmeister posts blind ($200), ThePrutt posts blind ($400).

 

PRE-FLOP

BIG---ASS bets $900, kaysix6 folds, woodzmeister folds, ThePrutt xxxxxx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett skämt? solklar push...

 

Haha oj, CG spelare som jag är såg jag inte att de va bubblan och att seat 6 satt med 400$. Klart du kan hitta fold, beror ju på om du är ute efter att vinna eller efter att gambla om 3dje platsen. Personligen hade jag foldat om jag spelade en större turnering/s&g, men om jag grindade vanligt hade jag hittat push för att dubbla stacken och sen försöka vinna skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Segt att seat 6 lägger sig, men jag degar alltid. Efter att du vikt Din BB och din SB (vilket du rimligen måste göra om det ska vara nån poäng att vika här) så har du 400 vs hans 200. Visserligen träffar blindsen honom först men ändå, de extra markerna är ju liksom inte helt utan värde. Jobbig situation dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Push är väl rimligen mest lönsamt, men också större varians.

Håller med starvin89, fold om det handlar om stora pengar, push om det är vardags-sng.

 

(Är det här helt fel tänk?)

 

 

Ja det är fel tänk, mest +EV lär vara att folda, inte för att jag orkar räkna men lär vara ganska givet då vi nära alltid får syn o showdown här och som bäst har 70/30 men troligen 60/40.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är fel tänk, mest +EV lär vara att folda, inte för att jag orkar räkna men lär vara ganska givet då vi nära alltid får syn o showdown här och som bäst har 70/30 men troligen 60/40.

 

å andra sidan som blir vi som bäst trea om vi foldar denna och nästa för att endast försöka hoppas att shortyn torskar sin flip (fyra ibland, bättre ibland)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shove. Foldar vi så har vi ~600 kvar och efter small blind så är vi nere på ~400 och med andra ord lika liten stack som shortisen. Han kommer exakt att vara AI på sin big blind och alltid få syn av alla händer från åtmindstonde small blind där båda kommer att ha random kort, dvs rangen kommer att ge equity 50-50. Med andra ord så är det flip på om vi kommer trea eller om shortisen dubblar upp. Om vi däremot pushar med AK så har vi bättre equity än 50-50 på att dubbla upp och med stor säkerhet hamna innanför bubblan.

 

Dock så brister min teori en aning om shortisen får syn av fler än 1 spelare när han är all in, men jag tycker att det kompenseras med att om vi vinner med AK så har vi större chans att vinna hela turneringen än om vi skulle vänta tills shortisen åkte nästan gång han var blindad all in. Är strukturen mellan ettan och trean är jämn så kan jag hellre tänka mig att folda än om den vore brant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Push!

 

Du har ju redan nästan halva din stack inne i form av BB. Vinner du handen är drar du nästan jämt med Kay, och kan säkert komma tvåa och med lite tur kan du komma etta.

 

Detta beror givetvis på bordets dynamik och hur har storstacken spelat hittills på bubblan? Jag förutsätter att han höjer med väldigt bred range, nästan ATC.

 

Om du foldar och lillstacken vinner sin auto-all in, kommer han sitta på 800 och du 600. Lillstacken kan ju dessutom själv ställa om han får en ok hand, och dubbla upp. Så det är ju ingen given 3:e plats bara för att du foldar.

 

EDIT: RÄKNEFEL, lillstacken har ju bara 200 kvar sedan, vilket försvagar mitt resonemang

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket viker ni alltså här? Upp till JJ?

Mitt resonemang innebär att om vi viker den här så viker vi också nästa hand i SB. Detta ger oss 455 kvar. Handen därefter kommer givetvis kortisarna vika, och chippien pusha mot tvåan. Detta ger följande läge handen därefter:

12 125

2 220 (SB)

200 (BB)

455

 

Här kommer givetvis chippie pusha och isolera, varpå tvåan måste vika. Vinner då kortisen så har han 600, och vi måste slå två händer när vi är BB handen därefter.

 

Vore soft om nån orkade räkna ICM på det hela. Jag har svårt att se att det är bättre att kasta här, men viker mig förstås om en ICM uträkning visar nåt annat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hindrar att vi viker och sen synar tillsammans med 1 el 2 när shortien är allin? Har svårt att nån av dem viker en vettig hand när vi synat med 1BB

 

Alla de resonemang som framförts är ofullständiga då man förutsätter ditten o datten som inte på något sätt är givet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore soft om nån orkade räkna ICM på det hela. Jag har svårt att se att det är bättre att kasta här, men viker mig förstås om en ICM uträkning visar nåt annat...

 

ICM säger att vi behöver drygt 80% eq för att kunna spela handen, och det är vi naturligtvis inte i närheten av med AK.

 

Emellertid tar ju ICM inte hänsyn till den ordning i vilken mörkarna kommer i de närmsta händerna, och som det ser ut i just detta fall är det i sig en faktor som talar för att att handen bör spelas. Men som jag ser det väger den faktorn inte ens tillnärmelsevis tillräckligt tungt. Jag foldar direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hindrar att vi viker och sen synar tillsammans med 1 el 2 när shortien är allin? Har svårt att nån av dem viker en vettig hand när vi synat med 1BB

 

Alla de resonemang som framförts är ofullständiga då man förutsätter ditten o datten som inte på något sätt är givet.

 

Sant!

 

ICM säger att vi behöver drygt 80% eq för att kunna spela handen, och det är vi naturligtvis inte i närheten av med AK.

 

Emellertid tar ju ICM inte hänsyn till den ordning i vilken mörkarna kommer i de närmsta händerna, och som det ser ut i just detta fall är det i sig en faktor som talar för att att handen bör spelas. Men som jag ser det väger den faktorn inte ens tillnärmelsevis tillräckligt tungt. Jag foldar direkt.

 

Okej, trodde inte vi behövde så mycket! Jag hör vad ni säger och får börja omvärdera läget framöver möjligtvis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni bara tagit i beräkning att vi kan komma 3a om vi foldar? Vinner vi med AK här ligger 2a platsen nära... eller varför inte 1a plats med lite tur?

 

Rätt eller fel .... jag går all-in! (Vem vill bli ihågkommen som en fegis?)

 

Nu råkar jag iofs veta hur det gick i den aktuella handen/sng'n. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni måste tänka på att det absolut inte är säkert att bubblan är klar om han foldar handen. Dessutom innebär en fold en mycket sämre chans att komma 2:a eller 3:a.

 

En annan sak som bör tänkas på är vilken handrange man sätter bigstacken på i det här läget. Paradoxalt nog är det sämsta du kan möta en som pushar any two här. Det bästa du kan möta är en spelare som bara höjer sina 30% bästa händer eftersom chansen att du då möter A8 eller KJ är mycket större och du har honom då dominerad.

 

Teoretiskt kan man gå igenom den här handen hur mycket man vill, men det finns inte en chans i helvete jag kastar i hett läge. Och ni som gör det är garanterat weaktighta i andra lägen med och får gärna komma och spela med mig en sväng ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...