Gå till innehåll

Uttryck/ord som kommer och går


MacDaddy

Recommended Posts

Fascinerad av uttryck som kommer i mode helt plötsligt. Känner en som alltid säger "Stort" om något han gillar, kan oxå va lite sarkastiskt menat.

 

Det har ju finnits en jäkla massa såna här uttryck som kommit och gått genom åren men minns rätt få nu. Några ni minns lr som används nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här uppe i norra Sverige användes ordet "rå" väldigt mycket när jag var barn. T ex råbra, råtung osv...

 

Vid semester på Skara Sommarland då för länge sedan blev jag alldeles stum när jag hörde en liten grabb exalterat utropa "råheavy" ! Jag antar att "heavy" var ett populärt ord i södern på den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fascinerad av uttryck som kommer i mode helt plötsligt. Känner en som alltid säger "Stort" om något han gillar, kan oxå va lite sarkastiskt menat.

 

Det har ju finnits en jäkla massa såna här uttryck som kommit och gått genom åren men minns rätt få nu. Några ni minns lr som används nu?

 

Jag är helt fascinerad av de nya koncept som media tar fram. Här är några nya höjdare:

 

MAN CAVE

TURBO DETOX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett ord som används väldigt mycket just nu är ordet "sjukt". Då menar jag såklart i betydelsen "väldigt" eller "mycket". T.ex. "Det var sjukt mycket folk på matchen igår".

 

Det kommer såklart att försvinna, precis som alla andra modeord.

 

Detsamma gäller ordet "grymt", med ungefär samma betydelse som "sjukt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En parantes, hämtade systerbarnen från dagis häromdagen och de använde ordet "ägigt" om något som var bra. "Det var ägigt". ägigt? Ja, tydligen funkade det att beskriva både en handling eller en sak (bilen är ägig). "att äga" har hittat nya böjningsformer på dagisgolvet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En parantes, hämtade systerbarnen från dagis häromdagen och de använde ordet "ägigt" om något som var bra. "Det var ägigt". ägigt? Ja, tydligen funkade det att beskriva både en handling eller en sak (bilen är ägig). "att äga" har hittat nya böjningsformer på dagisgolvet.

 

Ganska logiskt då det finns 57 pf-inlägg som innehåller "sugigt"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...