Gå till innehåll

Skatt / avdrag...hur resonerar man?


Weedobooty

Recommended Posts

Det är en sak av filosofisk karaktär som jag har tänkt på genom åren. Staten tycker att om du och jag tar våra beskattade pengar och spelar poker mot varandra och du eller jag (förmodligen du) går vinnande ut matchen, så tillhör en del av vinsten staten. Vinsten är skattepliktig.

 

Redan här tycker jag det är idiotiskt, men jag kan leva med det, för jag är van med att staten stjäl ur mina fickor så fort jag exponerar mina pengar i något sammanhang.

 

Men det jag undrar är: varför blir inte en förlust i rimlighetens namn avdragsgill? Kan någon som ägnat mer tid lutad över böcker om ekonomi förklara statens syn på detta på ett sätt så att jag kan säga "aha, det kan jag köpa"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, staten säger i princip: "om du är så dum att du tar upp pengar ur plånboken och riskerar dom på en investering med -EV, så ska du ge oss lite av vinsten om du lyckas trotsa sannolikhetslagarna".

 

Men det här är det enkla svaret och du har förstås helt rätt på den nivån, men jag tycker att poker ligger närmare daytrading än att köpa dumlotter på tobaksbutiken. Om jag har en massa pengar och ägnar dagarna åt att riskera pengarna på att köpa och sälja värdepapper, så får jag dra av courtage och depåavgifter (rake) och när jag gör en förlustaffär, så får jag kvitta förlusten mot eventuella vinster. Jag använder kunskap och information för att göra bästa möjliga affärer och fatta bästa möjliga beslut i alla lägen, exakt som i poker.

 

Pokerspel är i princip essensen i vilken vinstdrivande affärsverksamhet som helst, men bara för att den är virtuellare (finns det ordet?) än något annat, så blir den plötsligt ett lotteri.

 

Jämför t.ex med ett försäkringsbolags verksamhet, som ju egentligen är bookmaking eller ett spel med pengar och sannolikheter. Dom har t.ex en portfölj med fordonsförsäkringar och sen sitter det aktuarier och beräknar sannolikheten för att din bil med värdet x ska bli stulen i kommunen y eller att motorn ska braka ihop innan din maskinförsäkring går ut. Det är poker. Skillnaden är bara att den spelas av nyduschade nördar i kostym i ett kontor på Birger Jarlsgatan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en sak av filosofisk karaktär som jag har tänkt på genom åren. Staten tycker att om du och jag tar våra beskattade pengar och spelar poker mot varandra och du eller jag (förmodligen du) går vinnande ut matchen, så tillhör en del av vinsten staten. Vinsten är skattepliktig.

 

Redan här tycker jag det är idiotiskt, men jag kan leva med det, för jag är van med att staten stjäl ur mina fickor så fort jag exponerar mina pengar i något sammanhang.

 

Men det jag undrar är: varför blir inte en förlust i rimlighetens namn avdragsgill? Kan någon som ägnat mer tid lutad över böcker om ekonomi förklara statens syn på detta på ett sätt så att jag kan säga "aha, det kan jag köpa"?

 

Fast så är det ju hela tiden när du investerar dina skattade pengar och gör vinst för dem. Då får du skatta en gång till (fast ofta med avdragsrätt).

 

Vad gäller lagstiftningen så är det helt enkelt så att lagstiftaren helt enkelt inte har hängt med alls. Poker har sedan länge ansetts vara ett lotteri och sådana är skattefria (inom Sverige och nu även inom EU/EES). Vinsten är alltså endast skattepliktig om du spelar utanför EU/EES.

 

Eftersom alla eller i alla fall en majoritet av pokerspelarna inser att poker är ett skicklighetsbaserat spel så bör det alltså inte längre anses vara ett lotteri. Då bör pokerspel falla inom inkomstslaget kapital. Det skulle innebär att alla vinster (med avdrag för utgifter) skall beskattas med 30% men även att förluster bör kunna kvittas mot andra kapitalvinster. Dessutom skulle alla pokervinster, även inom EU/EES vara skattepliktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom alla eller i alla fall en majoritet av pokerspelarna inser att poker är ett skicklighetsbaserat spel så bör det alltså inte längre anses vara ett lotteri....

 

Tyvärr är det väl andra som ska övertygas först ;-)

 

I övrigt - wow we're talking. Det var precis det här jag ville diskutera.

 

Vilka spel är klassade som skicklighetsspel och hur ser reglerna ut om man vinner pengar där? Schack, backgammon, bridge, Bingolotto :-D

 

Är vi inne på exakt samma territorium som sporten om vi hamnar i att det är ett skicklighetsspel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...