Gå till innehåll

NL - Vad göra med AK-AQ som inte träffar?


magzter

Recommended Posts

Hej !

Har läst på forumet ett tag och tycker det är kanon! Så tänkte be er om lite hjälp nu. Spelar oftast NL Holdem $1-2 Har upptäckt vad det är jag går back på i mitt spel. Det är när jag får AK-AQ som jag höjer med innan flop och sedan inte träffar. Vad gör man då?

 

Vad jag gör nu är att jag bettar ca 8-12 dollar preflop beroende på stämning på bordet.

 

Om jag inte träffar så brukar jag betta ut ungefär samma belopp efter floppen. Visst ibland lägger sig fi då, men vad ska jag göra när jag får syn ?

 

Och sedan fortsätter jag betta samma eller högre efter turn, och checka river för att sedan lägga mig när jag får ett bet emot mig eller bli höjd om jag bettar även efter river.

 

Hur ska jag hantera dessa situationer ?

 

Checka hela vägen och visa mig svag ? Det känns som att om jag checkar så ger jag möjligthet till ngn att bluffa mig med i princip vilka kort som heslt, gör ofta själv så, ofta med god framgång när jag känner att preflop höjaren är svag.

 

Tacksam för lite råd !

 

/ magzter

 

* RP och flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem när jag började spela - fick rådet att alltid överväga fold om inte floppen stärkte min hand markant - och det var tillräckligt för att vända en negativ trend för mig. Allt utom fold i sådana situationer är för mig numera undantag motiverade av särskilda omständigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har läst på forumet ett tag och tycker det är kanon! Så tänkte be er om lite hjälp nu. Spelar oftast NL Holdem $1-2 Har upptäckt vad det är jag går back på i mitt spel. Det är när jag får AK-AQ som jag höjer med innan flop och sedan inte träffar. Vad gör man då?

Har du prövat check-folden? Den är ett rätt underskattat verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har läst på forumet ett tag och tycker det är kanon! Så tänkte be er om lite hjälp nu. Spelar oftast NL Holdem $1-2 Har upptäckt vad det är jag går back på i mitt spel. Det är när jag får AK-AQ som jag höjer med innan flop och sedan inte träffar. Vad gör man då?

Har du prövat check-folden? Den är ett rätt underskattat verktyg.

 

Är det inte lite vekt att check-folda alla missade floppar? Om inte blir man lättläst och folk som spelar $1-$2 NL bör ju kunna ha lite koll på motståndet.

 

Mot en eller två mostånderna brukar jag betta lite under pott, får jag syn så blir det ofta check-fold om inte turn ser trevlig ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite vekt att check-folda alla missade floppar? Om inte blir man lättläst och folk som spelar $1-$2 NL bör ju kunna ha lite koll på motståndet.

 

Mot en eller två mostånderna brukar jag betta lite under pott, får jag syn så blir det ofta check-fold om inte turn ser trevlig ut.

 

Känns som du blir lika lättläst om du check foldar varje missad turn.

Som om du skulle check folda floppen. :D

 

Om man bettar floppen tycker jag att man måste ha på känn att fi kan lägga sig.

 

Nä.. check fold tycker jag är jätte bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite vekt att check-folda alla missade floppar? Om inte blir man lättläst och folk som spelar $1-$2 NL bör ju kunna ha lite koll på motståndet.

Ja det är lite väl vekt, men det behöver du ju inte göra heller. Om du har en helt missad flopp (alltså no pair - no draw) så ska du folda majoriteten av tiden. Det innebär ju inte att du inte kan bluffa ibland också, eller att du får en bra read på din motspelare att hans hand är ännu skräpigare än din.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det beror lite på korten som kommer på floppen också. Om jag höjer med AK och floppen är QJ3 eller 89T så checkar jag oftast medan om floppen ser ofarligare ut så bettar jag pot. Ju fler spelare jag är uppe mot desto mindre chans att jag bettar utan att ha träffat. Men kom ihåg att om fi foldar mer än 50% av gångerna är det ett direkt vinnande spel i längden att beta ut och jag tror att det är viktigt att man gör det så fort man tycker att man identifierat ett bra läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du höjer lite för mycket. Försök höja preflop med 3BB ungefär. Blir du reraisad så syna och checka om du missat floppen. Om du däremot höjt 3BB och får en syn så betta lite mindre än pottsizen (90-95%) på floppen även om du missat. Får du syn då så ta det lugnt och var beredd på att ge upp om du inte förbättrar på turn resp river.

 

Sedan beror ju detta på hur du spelar i övrigt. Om du sällan bettar först på floppen utan brukar checka för att checkraisa eller bara syna så ser det ju märkligt ut att du helt plötsligt bettar relativt kraftigt direkt.

 

Men så som jag beskrev ovan spelar jag. Genom att betta ut på floppen när du missat förvandlas din A,K till ett högt par och du kommer ta hem potten fler gånger än du får syn eller en raise emot dig. Det är just detta som är så bra med att vara en aggressiv spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju se det så här tex:

Du sitter på AQ säger vi, du höjer 3-4 BB, floppen kommer Kxx, utan att du träffar alltså. Om du agerar först här är det nog lika bra att checka om du inte har nån speciell read på de som hänger med om att de kanske inte har K, eller om det kanske bara är 1 kille kvar som du kan prova bluffa på, annars om du INTE agerar först (tror problemet är nog allra störst när det är en själv som agerar först, agerar nån annan före och bettar har man lättare att lägga sig) så är det ju bara lägga sig om nån bettar för mycket för att vara värt en call.

 

Och vid tillfällen när det inte finns kort som kan verka farliga som typ 257 på floppen medans du sitter på AQ eller kanske AK så finns det ju faktiskt en ganska stor möjlighet, större till och med om det är flera som ser flopp, att nån sitter på ett pocket par, som kanske till och med gör en triss.

Men just när det bara kommer låga kort brukar och jag är först att agera händer det att jag brukar provbetta lite för att kolla om nån bara callsynar eller till och med raisar, och då en bet på kanske 4 BB för att det samtidigt inte ska kännas för billigt för motståndarna att kunna calla och hoppas på att kanske deras AJ ska träffa nåt.

 

Mina 2 cent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en miljon olika faktorer som väger in här känns det som.

Possition, antal spelare i poten, vilka spelare i potten, vilka kort

som kommer och framförallt din table image.

 

Har du bluffat flera händer innan när du missat och folk har lagt sig?

Då är det knappast läge att bluffa.

 

Har du flera spelare i potten är det ofta channs betydligt större channs att någon har något.

Jag brukar dra gränsen vid att aldrig bluffa när det är 2 personer och det ligger färgdrag.

 

Dock har jag märkt att är det 2 spelare i potten tror de att det är mindre channs att du bluffar, vilket i sin tur medför att bluffen funkar lite oftare.

 

Det viktigaste är ju vem du möter dock.

Kommer floppen med 26J och du tror att du kan få honom att släppa 88

så är det ju grymt bra bluff läge. Men är han misstänksam eller en fisk så är det ingen ide alls.

 

En grej jag testat lite det sista. framförallt mot fiskar.

Är att betta 50-70% av potten när jag tex har possition.

Synar han då checkar jag ofta bakom på turnen (vid miss) och ger upp den på river. Vet inte hur bra denna strategi är än dock men man får ju väldigt ofta odds för spelet (6 outs)

 

Har också märkt att på sista tiden har många börjat syna floppen bara för att så många ger upp sina bluffar på turnen.

Med andra ord mot halvduktiga till duktiga spelare är det extremt viktigt

att dunka in ett hårt turn bet då och då. Dock måste man vara försiktig när det kan bli dyrt om man läser motståndarna fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...