Gå till innehåll

$30+3 10manna, stegdrag


Recommended Posts

Party Poker No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t400 (5 handed)

 

UTG (t7030)

MP (t1530)

Button (t3340)

SB (t3900)

Hero (t4200)

 

Preflop: Hero is BB with 7[:club:], 9[:diamond:].

UTG calls t400, 1 fold, Button calls t400, 1 fold, Hero checks.

 

Flop: (t1400) 8[:heart:], 6[:diamond:], 4[:club:] (3 players)

 

Pott: 1400

 

Hero: ?

 

Inga avancerade reads direkt, men båda fi är ganska passiv fisk obv. Förmodligen kapabla att göra rätt korkade syner också. Ställa eller bör jag hoppas på rundcheck?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning försökte jag göra en EV beräkning på det här.

 

Jag valde att abstrahera lite och räkna med att om någon synar är det knappen. Det är givetvis ett jätteantagande och jag är inte säker på hur det hela påverkas av situationen att någon annan synar. Förmodligen måste man göra samma beräkning för alla.

 

Jag har använt SNGEGT för equity-beräkningar

 

Har aldrig gjort någon sådan här beräkning förut, så racka gärna ner på mig och säg var jag tänker fel :-)

 

innan 21.8% equity

 

fold 21.8% equity

push och alla foldar ger 24.9%

push, knappen synar, du träffar och eliminerar honom: 34.5 equity

push, knappen synar och du förlorar: 6.9% equity

 

Stegdrag vinner 37.8% mot t.ex. Tc 8s

 

Utfall 1: Fold 21.8%

Han synar x%:

 

Alla foldar: 24.9*x

Push vinst: 34.5* (1-x)*0.378

Push förlust: 6.9* (1-x)*0.622

 

EV för push är 24.9*x + 34.5*(1-x)*0.378+6.9*(1-x)*0.622

 

Detta måste vara större än 21.8

 

Vi förenklar EV för push:

24.9x +13.04-13.04x+4.29-4.29x

 

7.57x+17.33 > 21.8

 

7.57x > 4.57

 

x > 4.57/7.57

 

x > 60%

 

Så om det bara var du och knappen räckte det med att han foldar 6 gånger av 10 (och det lär han ju lätt göra).

 

Frågan är sedan hur det kompliceras av de andra tre i potten.

 

Min känsla är att du är helt i gränslandet och att beslutet är read-beroende. Utan reads skulle jag nog checka och hoppas på rundcheck. Du ligger ju ändå rätt bra till (har precis betalat BB och är tvåa) och kan vänta på ett bättre pushläge preflopp så du slipper svåra beslut (vilket är bra i 33:or tycker jag).

 

Jag spelar upp till 109s själv, så jag tror jag har mer än noll koll, fast det här sättet att räkna har jag inte provat själv tidigare (i alla fall inte offentligt) :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva beräkningen ser korrekt ut. Problemet är dock att antagandena att endast knappen kan syna samt att check = fold är så orealistiska.

 

Jag pushade iaf. denna och lutar hyfsat starkt åt att det är rätt. Det som gör att jag började funderade lite är just att chansen för rundcheck är någorlunda hyfsad även om någon av motståndarna har något, vilket i så fall ger en gratischans. Det är dock lite svårt att kvantifiera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva beräkningen ser korrekt ut. Problemet är dock att antagandena att endast knappen kan syna samt att check = fold är så orealistiska.

 

Jag pushade iaf. denna och lutar hyfsat starkt åt att det är rätt. Det som gör att jag började funderade lite är just att chansen för rundcheck är någorlunda hyfsad även om någon av motståndarna har något, vilket i så fall ger en gratischans. Det är dock lite svårt att kvantifiera.

 

Jag håller med dig på alla punkter.

 

Frågan är också hur mycket värde du får ut om du checkar runt, sätter stegen och sedan bettar, vad ska de syna med som de inte bettar på floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som vill CRAI?

 

Jag tror du har för lite fold equity och för liten stack här, men jag kan ha fel, om det vore andra motståndare kanske de kan ta en stabb och sedan lägga sig men en passiv motståndare som väl bettar har stor risk att syna om han blir checkraisad på den här nivån, IMHO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är också hur mycket värde du får ut om du checkar runt, sätter stegen och sedan bettar, vad ska de syna med som de inte bettar på floppen?

Finns väl några varianter åtminstone. Faller en tia får jag värde av alla tior, faller en femma får jag värde av alla sjuor. Sen finns det väl en del idiotiskt spelade monster och sådant man kan tänkas springa in i om de har gått svenska spels pokerskola.

 

Angående CRAI så känns det inte så lockande av de skäl som tidigare skribenter tagit upp. Å andra sidan hade jag nog knappast orkat vika mot ett ensamt minbet heller, så det kanske hade blivit resultatet ändå vid check :-) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag checkar nog den helt enkelt. Du har för djup stack för att ge dig ut på några äventyr där du måste kasta efter en reraise, och openpushen känns brutal här då du bara får syn när du är slagen och är tvungen att dra ut.

 

Jag skulle checka, sedan syna om jag fick odds för det och kasta om jag inte. Tycker det känns onödigt att gambla bort stacken i det här läget i turren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...