Gå till innehåll

NLT - Överspelade AA eller?


Tao136

Recommended Posts

Bakgrundsfakta:

Min första hand history...försökt att göra den efter konstens alla regler lär väl bli fel hur som haver ;) Frågan är överspelar jag den här handen...

 

Bordsstämning

Har bra koll på spelarna runt bordet efter ca en timmes spel. Ser FI som en bra spelare.

 

Spelet

Texas Hold'em NL $ 0.10 / 0.25

 

SB ($23.65)

FI ($29.03)

Hero ($56.63)

 

 

 

OpeningBetRound

Hero was dealt: A :heart: A :club:

 

SB posts small blind ($0.1)

FI posts big blind ($0.25)

Hero calls ($0.25)

 

SB calls ($0.15)

FI raises ($0.75)

Hero raises ($2.75)

 

SB fold

FI call ($2.00)

 

Jag limpar bara in eftersom jag inte vill skrämma bort någon i och med att vi är shorthanded. Hoppas självklart på en raise och får den. Höjer då upp med 2 dollar och får syn. I det här läget sätter jag fi på A K. Är väldigt säker på att han inte sitter på ett högt pp i och med att han bara synar min höjning (ett antagande jag gör efter tidigare händer han spelat).

 

Flop

T :spade: -K :club: - 2 :spade:

 

Får en mycket bra flop i mina ögon. Min känsla att han har A K stärks av hans potbet

 

FI Bet ($3.00)

Hero Raise all-in ($53.63)

 

Trycker in stacken då jag är övertygad om att jag ligger före och hoppas på att bli synad. Efter en stunds tankearbete kommer synen.

 

FI Call all-in ($23.03)

 

Turn

3 :spade:

 

River

 

J :club:

 

Showdown

 

FI shows A :spade: Q :spade: a flush, ace high

Hero shows A :heart: A :club: a pair of aces

 

Avslutning

Go natt han träffar nöt färgen. Frågan är om jag skulle ha spelat handen annorlunda. Har känslan av att pengarna hade åkt in innan rivern hur jag än hade spelat handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet skulle du kunna spela dina AA precis hur som helst, låt inte ens fantasin sätta gränserna. Du hade kunnat calla hela vägen, folda preflop eller gå all in kvart över sju.

Motståndaren är helt oberäknelig, och det som skulle varit rätt i denna hand kommer att vara helt galet i nästa "liknande" situation.

 

Det är iaf vad jag tror ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På floppen har han i och för sig 12 nötouts, sen tror han säkert själv att ässen är outs också vilket skulle gett honom 3 outs till. Du säger att han verkade bra så då kan man ju fråga sig vad han satte dig på för hand?

 

Trodde han att du hade:

AA/AK - Då försvinner ju 3 av hans outs, och att syna ett 5xPotbet är ju lite tungt

KK - Då är det ju RIKTIGT fel i och med att han kan träffa och ändå förlora

QQ - Då har han ju faktiskt 15 outs och synen verkar inte alls dålig

JJ - Då har han 17 outs och synen är bra, men det verkar ju inte rimligt att du skulle limp/re-raisa sen gå all-in med JJ

 

Ärligt talat tror jag inte din motståndare var så jäkla bra. Övertro på färgdrag är ju ett klassiskt tecken på att spelaren inte är så avancerad. Du är väl ca 53% favorit när du ställer in så det är ju rätt spelat, men vi kan ju titta på ett alternativ...

 

Om du raisar pott istället för all-in, eller bara synat, och turn INTE är ett spader eller knekt, då hade du varit nästan 75% favorit istället, och hade säkerligen fortfarande fått syn om du ställt in. Det är en grej som jag har börjat göra mer på sistone, efter att ha läst om det i TOP, vänta till turn innan du ställer in mot folks draghänder.

 

Så som situationen var så var det nog inget misstag av din motståndare att syna, särskilt inte om ser till att det är 9 dollar i potten redan och det FINNS en liten chans att du bluffar, dessutom har du ju position på honom vilket är ytterligare en anledning att se turnkortet innan du committar dej. Kommer en :spade: eller en J så ser ju brädet så farligt ut att man faktiskt kan lägga AA mot ett rejält bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att vänta till turn för att gå all in känns bara bra om man har bra read på motståndaren. I det här fallet har man ingen aning om att motståndaren sitter på färgdrag. Jag tycker det är helt rätt att raisa fett på floppen, sitter motståndaren t.ex på AK så vill du att han ska betala på en gång och inte bli skraj av ett eventuellt spaderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att vänta till turn för att gå all in känns bara bra om man har bra read på motståndaren. I det här fallet har man ingen aning om att motståndaren sitter på färgdrag. Jag tycker det är helt rätt att raisa fett på floppen, sitter motståndaren t.ex på AK så vill du att han ska betala på en gång och inte bli skraj av ett eventuellt spaderkort.

 

Visst vill man ha betalt av AK här, men frågan är om man får det på ett bra sätt genom att överbeta potten så mycket? Jag skulle ha svårt att hitta synen på det överbettet med bara AK på hand utan read på Fi.

 

Jag skulle nog ha höjt upp till 10-12 och hoppast på att turnen inte blir farlig. Får jag syn och turnen ser lung ut kanske jag hade ställt in då istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får nog sägas vara ganska dumt att gå all in med aa i detta läge. iof verkar folk spela helt koko efter vad den här handen visar. Fast vad gör du om du möter på nån med pocket par ? bara för dem att syna dig med sitt par med 2,5 dollar och sen har de en chans av 8 att träffa triss alltså har de väldigt bra utdelning eftersom de lägger 2,5x8 dollar för att vinna 50, Men om du tror att du kan få syn av folk med färgdrag toppair så är det ju en annan sak, men med spelare som inte är helt kassa kommer taktiken all in på floppen med aa inte vara så bra du lägger vad 50 för att vinna 6 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...