Gå till innehåll

FL - 6-manna, kritisera mina starthänder!


TheFnatte

Recommended Posts

Jag försöker lära mig att spela fixed 6-max. Eftersom jag har grindat 2/4 på party under en längre tid är jag alldeles för tight och har inte riktigt koll på var man ska vara lite lösare. Därför tog jag mig lite tid och surfade runt efter starthänder till 6-max men hittade ingen komplett lista, så jag gjorde min egen.

Listan är inte helt komplett, den säger tex inte vad jag trebettar med osv.

Fast den täcker de flesta situationer, nu är frågan bara om jag är helt fel ute eller om jag prickat in en hyffsat preflop strategi.

 

Jag har som mål att snart gå upp på 5/10 sh, men just nu så är det 2/4 sh som gäller. Så det är för dessa nivåer som listan är tänkt.

 

All kritik är välkommen men skriv gärna lite vad du spelar och så.

 

Först in!

UTG:

Raise AT+,A8s+,KJ+,QJs+, JTs+ 66+.

 

UTG+1 först in:

Raise samma som UTG.

 

CO först in:

55+, A7o+, QJo+, Axs+, K9s+, QTs+, JTs+.

 

KNAPPEN först in:

Ax+, Axs+,alla 2 ofärgade kort över T, K7s+, Q8s+, J9s+, T8s+, 98s+.

 

SB först in:

samma som knappen, men callar aldrig.

 

1 limper

 

UTG+1

Raise samma som UTG

Call Axs lower than A8s, 66, QJs.

 

CO 1 limper:

Raise 77+, AT+, KJ+, A8s+, K9s+, QTs+, JTs+.

Call Axs lower than A8s, 66-55.

 

KNAPPEN 1 limper:

Raise: 55+,A5o+, Axs+, K9o+, K7s+ QTo+, Q9s+ -

 

SB after 1 limper:

Samma som UTG+1 efter en limper pluss completerar med alla Ax+, any pair, alla 2 ofärgade T+, alla 2 färgade 9+. connectors 56s+.

 

2 limpers

 

Raise TT+, AJo+, A8s+, KTs+ QJs+.

Call 55+ AT, Axs+ Här har jag också dålig koll men på knappen blir det endel konstiga saker som K9s KTo, 76s+.

 

DEFEND!!

Deff BB (raise från UTG)

callar 99-55, A7o+, Axs+, KTo+, K8s+, Q9s+, J9s+, 76s+. Om någon cold callat går jag med på lite fler suited kort och alla par.

Reraise AQ+, AJs+ TT+

 

Deff BB(raise från knappen)

Callar 66-44, reraise 77) Ax+ 87o+, Axs+ Kxs+ Q7s+ 75s+

65s+, och en massa annat skräp som K7o, Q8o, J8o.... kostar bara 1/4 och

man får par 1/3.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar 5/10 SH, tror definitivt SH är vägen att gå för att förbättra sitt FL spel :)

 

Ungefär så här spelar jag iaf (ofta mer t.ex på button kan jag ofta open raisa A5o lätt, är ju inte med nedan, allt beroende på hur det känns):

 

UTG

Raise: AA-66, AKs-A7s, AKo-ATo, KQs-K9s, KQo-KJo, QJs-QTs

 

UTG+1

Typ samma som ovan, men kan ibland omväxlande:

open limp/call: ATs-A6s, KTs-K9s, QJs-Q9s, JTs-J9s, T9s

open limp/reraise: AKo,AKs-AJs,AA-JJ,KQs-KJs

open raise: AQo-ATo, TT-77,KQo

 

CO

Gillar såklart inte limpa först in från CO eller button (RAISE)

 

call: A2s-A4s, K7s-K8s, Q9s, J9s, T9s, A8-A7, KTo-K9o, QTo, JTo, 55

open limp/raise/reraise: AKs,AA-JJ

open raise: AQs-A5s, KQs-K9s, QJs-QTs, AKo-A9o, KQo-KJo, QJo,TT-66

 

Button

open raise: AQs-A3s, KQs-K8s, QJs-Q9s, AKo-A8o, KQo-KTo, QJo-QTo, JTo,TT-55

open limp/raise/reraise: AKs,AA-JJ

fold/call: A2s, K7s-K3s, Q8s-Q6s, J9s-J8s, T9s-T8s, 98s, A7-A3, K9o-K7o, Q9o, J9o, 44

 

rätt mycket som jag missat ha med här... allt så svårt att skriva ner för det är så situtionsberoende, t.ex om nån raisar UTG o jag har button så är min standard linje att folda ATo, men reraisa ATs. ALDRIG cold call.

 

 

Vad är din VP$IP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker lära mig att spela fixed 6-max. Eftersom jag har grindat 2/4 på party under en längre tid är jag alldeles för tight och har inte riktigt koll på var man ska vara lite lösare. Därför tog jag mig lite tid och surfade runt efter starthänder till 6-max men hittade ingen komplett lista, så jag gjorde min egen.

Har du kollat Abduls starthandsguide? Den är bra, tänk dock på att du måste modifiera de här listorna ganska mycket ibland eftersom många av dem antar att det spelas utan rake.

 

 

All kritik är välkommen men skriv gärna lite vad du spelar och så.

Primärt lirar jag 10-20 shorthanded men lirar ibland också 15-30 och 20-40, samt 5-10 och 0,01-0,02.

 

Först in!

UTG:

Raise AT+,A8s+,KJ+,QJs+, JTs+ 66+.

Ser hyffs ut, möjligen tighta till en liten aning pga den höga raken. Ska du tighta till är det primärt offsuitade kort som ska bort.

 

UTG+1 först in:

Raise samma som UTG.

Eftersom det 20% färre motståndare kvar att agera efter så ska det ju vara en märkbar skillnad i antal händer man spelar (inte 20% dock). Gå ner till

 

CO först in:

55+, A7o+, QJo+, Axs+, K9s+, QTs+, JTs+.

Paren är tyvärr bättre än man tror så du får nog gå ned till 44/33 här iallafall.

 

KNAPPEN först in:

Ax+, Axs+,alla 2 ofärgade kort över T, K7s+, Q8s+, J9s+, T8s+, 98s+.

Du kan nog lira K2s och Q3s här också, plus Q7s och 65s.

 

SB först in:

samma som knappen, men callar aldrig.

SB är den enda positionen som jag någonsin limpar först in i, i alla andra positioner öppnar jag med en höjning eller inte alls. I SB (mot en spelare som inte lägger sig för mycket) så limpar jag mina svagaste händer och mina allra starkaste händer (typ KK/AA).

 

Detta beror på att många motståndare helt enkelt inte lägger sig tillräckligt ofta i BB för att det ska vara lönt att höja med 64o, samtidigt som oddsen man får är så pass bra att man nästan måste syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 limper

När någon redan limpat in i potten så måste man blir jäkligt mycket mer restriktiv med vilka händer man spelar och även hur man spelar med dem. Den starkaste orsaken till det är att sannolikheten att vinna potten osynad har gått ned enormt mycket jämfört med om man är först in.

 

Om man ska dela upp sin händer i raise/limp-kategorier så är det viktigt att kategorierna inte blir för genomskinliga. I det här fallet så blir det ju väldigt tydligt att dina limpdistribution är rejält svag om dina motståndare är observanta.

 

Med en limper skulle jag rekommendera att du inte limpar något par över huvud taget. De mindre parens EV är starkt beroende av att bara ha max 2 motståndare eller väldigt många motståndare, när du limpar in shorthanded är risken stor att du hamnar med 3-4 motståndare, vilket inte alls är bra om du har exempelvis 44. Är ett par inte tillräckligt bra att höja efter en limper så är det i stort sett inte alls tillräckligt bra att spela.

 

Med bara en limper så är händer som A5s eller A9s inte alls särskilt spelbara. De har ingen vettig foldequity, de kan lätt vara dominerade, och de är inte så jäkla starka på egna meriter heller.

 

Generellt sett så brukar jag se till att enbart limpa när två spelare limpat innan mig, det är först då som småparen, suitade ess, mm får tillräckliga implicita odds för att bli spelbara. Har man passiva syntomtar efter sig så kan man naturligtvis lätta upp på limpkraven.

 

Det är också mycket tråkigt att behöva betala två bet med en hand som A7s om man bara är uppe mot två motståndare.

 

Spela heller inte osuitade kort om du inte är säker på att de är hyffsat mycket bättre än limperns snitthand (och spelarnas bakom dig).

 

 

CO 1 limper:

Raise 77+, AT+, KJ+, A8s+, K9s+, QTs+, JTs+.

Call Axs lower than A8s, 66-55.

Jag har fortfarande normalt ingen syndistribution här och jag skulle nog skära bort AT och KJ mot alla utom ordentligt lösa limpers. Dock skulle jag nog lägga till 55+

 

Möjligen skulle jag också köra minst KTs som minsta tia och QJs som minsta knekt.

 

Jag tycker generellt sett att du verkar för lös efter en limper.

 

KNAPPEN 1 limper:

Raise: 55+,A5o+, Axs+, K9o+, K7s+ QTo+, Q9s+ -

Du måste fortfarande förvänta dig att ha antingen en bättre hand eller att få ett stort övertag för att en höjning ska vara bra här. Jag tror inte K9o/KTo i regel är bättre än de flesta limpdistrioner.

 

SB after 1 limper:

Samma som UTG+1 efter en limper pluss completerar med alla Ax+, any pair, alla 2 ofärgade T+, alla 2 färgade 9+. connectors 56s+.

Spela any-two-suited korten du ska se upp med är osuitade händer med jättemånga gaps eller väldigt små kort.

 

2 limpers

 

Raise TT+, AJo+, A8s+, KTs+ QJs+.

Call 55+ AT, Axs+ Här har jag också dålig koll men på knappen blir det endel konstiga saker som K9s KTo, 76s+.

Jag skulle nog höja med 88+, AJo+, AJs+, KQs+. Även syn med par ned till 44, de flesta suitade ess, och ett rejält gäng suitade connectors och semiconnectors. Limpar väldigt sällan med osuitade kort.

 

DEFEND!!

Deff BB (raise från UTG)

callar 99-55, A7o+, Axs+, KTo+, K8s+, Q9s+, J9s+, 76s+. Om någon cold callat går jag med på lite fler suited kort och alla par.

Reraise AQ+, AJs+ TT+

Det här beror ju väldigt mycket på hur tight höjaren är och om det finns någon annan spelare i potten. Här skulle jag spela rätt mycket fler händer, med betoning på par och suitade kort.

 

Hur och om man ska reraisa är lite av en vetenskap i sig faktiskt, mot en aggrospelare kan det ofta vara bäst att aldrig reraisa preflopp i dålig position utan istället ta checkraisen på floppen.

 

Deff BB(raise från knappen)

Callar 66-44, reraise 77) Ax+ 87o+, Axs+ Kxs+ Q7s+ 75s+

65s+, och en massa annat skräp som K7o, Q8o, J8o.... kostar bara 1/4 och

man får par 1/3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
CO först in:

55+, A7o+, QJo+, Axs+, K9s+, QTs+, JTs+.

Paren är tyvärr bättre än man tror så du får nog gå ned till 44/33 här iallafall.

 

Ajdå. Jag har börjat fuska i 6-max och trivs inte med mina låga PP; brukar slänga dem allt som oftast.

 

Är det inte lite väl löst att öppna UTG med 55 (som Abduls tabell säger)? Det känns inte bra när man kommer från fullbord och helst vill spela dem mot många motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen måste du givetvis variera dig och ta lite risker(t ex höja utg med 67s).

 

På låg-limit korthänt är det att kasta bort sina pengar. Kanske ändras på 10/20, men innan dess så kan du hålla dig väldigt nära ditt ABC. Drag som har negativt väntevärde på den handen men möjligen har något väntevärde i ett längre perspektiv är överskattade live och i det närmaste meningslösa på de lägre nivåerna online.

 

Ett par misclicks om dagen är nog med vilseledning. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har spelat sh 6 manna nu ett bra tag på interpoker och trivs inte med det aggressiva stuket. där sker det mycket limp och jag tjänar mest pengar av alla tokfiskar som limpar med Kx och dylikt. En raise mot ett sådant löst och passivt bord (tror) jag försämrar min avkastning. en viktig faktor är självklart att man väldigt sällan undkommer med stealförsök - de ger sej fan på att syna ner en från exempelvis BB.

 

Dock har jag sett polarn spela på partynätverket och där är det ju en annan femma. han spelar aggresivt och fint preflop och det verkar hålla bra då spelarna är tokaggresiva där, man måste få tyst på dom liksom. Fast skulle jag börja lira på party hade jag nog fortsatt i min passiva preflop anda och checkraisat utav bara helvete efter floppen när man väl prickat.

 

Greets Toolanen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda jag känner som spelat någon större mängd låglimit korthänt på Cryptorummen har en win rate på drygt 4bb/100 på sina 120k händer sedan han skaffade PT. Han höjer 18% preflop. (Spelar deras $/€3/6 och £2/4 mest.)

 

Det betyder ju inte nödvändigtvis att det är optimalt, men helt klart funkar det strålande att vara väldigt aggressiv där också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...