Gå till innehåll

combo analys, FL 2/4


Nemesis

Recommended Posts

Jag behöver lära mig att räkna combos Såg att du använde hold em ranger, pokerfacket. Så jag laddade ner den och tänkte att den kan vara bra för mig att använda för att få en uppfattning av hur händerna fi kan ha är vägda mot varandra. Försökte knappa in följande situation:

 

Fi är TN och kallsynar med ca 2% (ganska mycket för en tight spelare). Hans turn AF är bara 1.5 så jag gav honom följande range för att höja turn... QJs(25%),KTs (100%),J9s(10%),AQo(75%),KQs(50%),KQo(25%),99(25%)

 

Mot denna range har jag ca 58% equity. Är detta tillräckligt bra för att 3beta? Jag räknar med att han cappar KT (och kanske 99) och synar ned med resten. Vad behöver jag för equity för att reraisa om jag räknar med att fi reraisar/cappar med de händer han har som slår mig?

 

2/4 Limit Holdem

6 players

 

Pre-flop: (1.5 SB, 6 players) Hero is UTG Q:club: J:club:

Hero raises, 2 folds, BTN calls, 2 folds

 

Flop: J:spade: 9:club: 5:heart: (5.5 SB, 2 players)

Hero bets, BTN calls

 

Turn: Q:diamond: (3.8 BB, 2 players)

Hero bets, BTN raises, Hero ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi är TN och kallsynar med ca 2% (ganska mycket för en tight spelare).

 

Med TN menar du Tight-Neutral eller? Ge honom gärna stats så är det mindre risk att vi bedömmer spelaren olika. DVS även om du inte har stats så kan du säga att han spelar som en 25/20/2 eller liknande.

 

Hans turn AF är bara 1.5 så jag gav honom följande range för att höja turn... QJs(25%),KTs (100%),J9s(10%),AQo(75%),KQs(50%),KQo(25%),99(25%)

 

Vad är hans totala AF? Hans turn-AF ser inte häpnadsväckande låg ut när man ser den utan att kunna ställa den i relation till VPIP.

 

Ang din range så ger du t ex KTs 100%? Då säger du att han alltid kallsynar med KTs på knappen, du måste väga in alla gator före turnen i din stove. AQo skulle jag nervärdera mer eftersom den borde höjt pre mer än 25%.

 

Mot denna range har jag ca 58% equity. Är detta tillräckligt bra för att 3beta? Jag räknar med att han cappar KT (och kanske 99) och synar ned med resten. Vad behöver jag för equity för att reraisa om jag räknar med att fi reraisar/cappar med de händer han har som slår mig?

 

Tumregeln är att du behöver 67% equity för att raise om du planerar att syna en reraise. Detta gäller i HU-situationer och är framförallt tillämpligt river. Ju tidigare gata desto fler undantag till tumregeln.

 

67%-regeln kommer av att när du raisar så måste du vinna 2 av 3 gånger när fi synar din raise eftersom du förlorar 2 bets när fi återhöjer och du synar med en sämre hand. Som med alla tumregler så finns det en massa antaganden som måste stämma för att tumregeln skall gälla. Har du 67% equity kan du dock alltid höja du behöver aldrig mer.

 

Mot en tajt och inte särskilt aggressiv spelare så behöver du antagligen mindre än 67% eftersom han inte kommer att re-raisa alla händer som slår dig. Men samtidigt så kommer han kanske att lägga en del sämre händer vilket minskar värdet på din raise. Kan du däremot få honom att felaktigt lägga en hand med odds att dra eller tom en bättre hand så ger det ju ett jätteplus.

 

I den här situationen har ju den tajta och inte så aggressiva spelaren redan höjt på turn vilket gör chansen att få honom att vika felaktigt känns väldigt liten. 58% känns för lite i den här situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med TN menar du Tight-Neutral eller? Ge honom gärna stats så är det mindre risk att vi bedömmer spelaren olika. DVS även om du inte har stats så kan du säga att han spelar som en 25/20/2 eller liknande.

 

Vad är hans totala AF? Hans turn-AF ser inte häpnadsväckande låg ut när man ser den utan att kunna ställa den i relation till VPIP.

 

Ja, jag menar Tight-Neutral. (trodde detta var vedertaget)

Hans stats är 29/17/1.3 (över 800 händer.)

 

Ang din range så ger du t ex KTs 100%? Då säger du att han alltid kallsynar med KTs på knappen, du måste väga in alla gator före turnen i din stove. AQo skulle jag nervärdera mer eftersom den borde höjt pre mer än 25%.

 

Som vanligt så vet jag knappt vad spelare kallsynar med. Den som gör det väldigt sällan, mindre än 0.3% (som typ jag), han gör nog det mest med AJs, ATs, KQs och kanse med ett mellanPP mot en UTG höjare. Men denna spelare kallsynar ca 2% så jag antar att broadway kort som är suited är antagligen det mest sannolika och kanske en AJo, ATo, KQo hand. Om han kallsynar med dessa slags händer så borde väl det vara 100% av KTs händerna? Du har rätt med AQo den kanske mer borde vara AQo(25%). Då har vi betydligt sämre equity.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag menar Tight-Neutral. (trodde detta var vedertaget)

Hans stats är 29/17/1.3 (över 800 händer.)

 

Det kanske det är. Det känns som det finns många bud om vad som är vedertaget dock. Jag gillar siffror bättre (oväntat va?). Jag hade bedömt ovanstående spelare som semi-lös/semi-passiv. Hans turn AF på 1,5 är inte speciellt låg med tanke på hans stats.

 

Som vanligt så vet jag knappt vad spelare kallsynar med. Den som gör det väldigt sällan, mindre än 0.3% (som typ jag), han gör nog det mest med AJs, ATs, KQs och kanse med ett mellanPP mot en UTG höjare.

 

Nu är vi där igen. TAG-oket låser fast dig och förhindrar ditt spel att utvecklas. Beroende på situation så kallsynar jag en ganska bred range på knappen. Händer som T9s och JTs kallsynar jag ofta med, speciellt om blindsen är lösa.

 

Men denna spelare kallsynar ca 2% så jag antar att broadway kort som är suited är antagligen det mest sannolika och kanske en AJo, ATo, KQo hand. Om han kallsynar med dessa slags händer så borde väl det vara 100% av KTs händerna? Du har rätt med AQo den kanske mer borde vara AQo(25%). Då har vi betydligt sämre equity
.

 

Ja som sagt om han alltid kallsynar KTs preflop i den här situationen så är ju 100% av de händerna med när han raisar turn. KTs är ingen bra kallsynhand dock eftersom den inte är connectad. Dessutom har den hysat highcard värde vilket gör att den bör raisas om den ska spelas. Om jag var fi skulle jag nog muckat KTs och kallsynat QJs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är vi där igen. TAG-oket låser fast dig och förhindrar ditt spel att utvecklas. Beroende på situation så kallsynar jag en ganska bred range på knappen. Händer som T9s och JTs kallsynar jag ofta med, speciellt om blindsen är lösa.

 

Jag säger ju att jag inte vet vad en tight spelare kallsynar med. Men jag försöker ändå göra en modig gissning och du dissar den. Om du läser igen så ser du att denna uppskattning inte kan hålla mig tillbaka så mycket som du verkar tro eftersom det inte är den range jag sätter honom på. Jag sätter ju honom på en mycket vidare range eftersom han har en rel. hög coldcall%. Jag är ledsen, pockerfacket, att jag inte kan vara där du vill att jag ska vara. (någon annanstans än i 28/20/2.4 träsket) Jag har flera andra jobb och

jag spelar inte lika mycket som många andra

 

Om du kallsynar med en ganska bred range så syns det på dina stats och på mina reads och följdaktigen sätter jag dig på en bredare range. På vilket sätt håller mig detta tillbaka? Och om du pratar generellt så är jag ledsen... men det hjälper mig inte! Jag kan inte spela mer LAG i största allmänhet. Utan peka istället på min misstag i dom händer som jag postar. Då kanske jag lär mig i min egna takt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade generellt nemesis. Du sa att du kallsynar 0,3%. Jag sa att jag tycker det är för lite och gav exempel på bra kallsynhänder. Rangen kommenterade jag inte alls. Varför så upprörd? Tror du missförstod mig.

 

Jag tyckte du sa att det var mitt resonmang kring denna hand som påvisar ett TAG-ok som håller mig kvar. Men varje gång jag postat händer där jag spelat "annorlunda" och inte "straightforward" (i vår studiegrupp) så har du tyckt att det var olämpligt och ditt råd har varit att spela mer straightforward. Det är tydligt att jag har blivit förvirrad och inte förstår vad du menar. Kanske avspeglar sig detta i mina poster. Det är säkert så att jag missförstår.. peace.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...