Gå till innehåll

NLT - Korrekt syn mot förmodad AA?


dgeez

Recommended Posts

Tjena!

Tänkte höra vad ni har att säga om denna hand som utspelade sig på primapokers 10 personers $1/$2 NL Texas bord...

 

Jag sitter till höger om knappen.

 

the_Brunson has the dealer button

 

skevihue posts small blind ($1.00)

Mofflowis posts big blind ($2.00)

** Dealing down cards **

dgeez was dealt [ 8 :diamond: 9 :diamond: ]

MattyG530 calls for $2.00

gumpshow calls for $2.00

Stylinstu raises for $4.00

NinjaFeet folds

Condorcet folds

dgeez calls for $4.00

the_Brunson raises for $12.00

 

Alla foldar utom Stylinstu och jag (dgeez) som callar. Stylinstu's stack minns jag inte, the_Brunson har $135.75. Jag täcker båda två. Har ingen riktig read på nån av dem, men jag har inte sett the_Brunson i speciellt många potter.

 

** Dealing Flop ** [ 5 :diamond: J :diamond: 7 :club: ]

Stylinstu checks

dgeez bets $25.00

the_Brunson went all-in for $135.75

Stylinstu folds

dgeez calls for $110.75

 

Riktigt bra flop för mig. Här har jag färgdrag och double belly-buster. Ruter eller 6 eller 10 räddar mig. Slänger iväg en bet, kanske i underkant, men den borde räcka för att få the_Brunson att folda om han har AK. Han ställer in. I detta läge är jag helt säker på att vara uppe mot AA eller KK. Jag callar eftersom jag är nästan säker på att potten ger mig rätt odds.

 

** Dealing Turn ** [ 4 :diamond: ]

 

** Dealing River ** [ 5 :heart: ]

 

dgeez shows Flush, winning $311.50

(I hand historyn ser jag att han hade A :diamond: A :spade: )

 

Hur skulle ni ha spelat denna hand? Var min syn korrekt? Skulle ni bettat alls på floppen?

Efter att jag hade höjt, stämmer det då att jag hade rätt odds att calla?

Om jag hade checkat, och han av någon anledning ställt in direkt, hade jag haft odds att calla honom då?

Och hur hade oddsen varit om the_Brunson haft JJJ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Board: 5d Jd 7c

Dead:

 

equity (%) win (%) / tie (%)

 

Hand 1: 51.1524 % [ 00.51 00.00 ] { 9d8d }

Hand 2: 48.8476 % [ 00.49 00.00 ] { AA-JJ }

 

 

Du är favorit mot hans troliga handdistribution AA-JJ + A:diamond:K:diamond: (som är med, men inte syns, i beräkningarna ovan).

 

som de andra sagt så är det solklar syn.

 

Worst case är om han sitter på A:diamond:K:diamond: eller JJ.

 

equity (%) win (%) / tie (%)

 

Hand 1: 33.8384 % [ 00.34 00.00 ] { 9d8d }

Hand 2: 66.1616 % [ 00.66 00.00 ] { AdKd }

 

equity (%) win (%) / tie (%)

 

Hand 1: 40.3030 % [ 00.40 00.00 ] { 9d8d }

Hand 2: 59.6970 % [ 00.60 00.00 ] { JJ }

 

och med följande potodds: 110.75/311.5 = 0.355

så är det fortfarande rätt att syna även mot JJ, och marginellt fel att syna mot A:diamond:K:diamond:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har stora brister i mitt mattetänkande, och eftersom det var ett så fint exempel med här så ställer jag min fråga här.

 

Jag förstår inte hur hand 1 kan vara favorit? Hand ett måste ju ha ett kort för att bli vinnare efter den floppen, men hand 2 behöver inga fler kort. Visst är det väl så att det finns fler negativa kort som kan komma på turn och river, än positiva kort för hand 1? Men ändå är den favorit att vinna handen.

 

Vore väldigt tacksam om nån kunde förklara för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte ihop hur han kan ha färg med AA på hand och bara tre ruter på brädan?

 

Ang. spelat så tycker jag att det är helt ok att syna hans all-in på floppen. Skulle ha satt han, precis som du, på AA eller KK efter hur han spelade preflopp, och då har du odds att syna alla dagar i veckan då du som redan har sagts är favorit på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har stora brister i mitt mattetänkande, och eftersom det var ett så fint exempel med här så ställer jag min fråga här.

 

Jag förstår inte hur hand 1 kan vara favorit? Hand ett måste ju ha ett kort för att bli vinnare efter den floppen, men hand 2 behöver inga fler kort. Visst är det väl så att det finns fler negativa kort som kan komma på turn och river, än positiva kort för hand 1? Men ändå är den favorit att vinna handen.

 

Vore väldigt tacksam om nån kunde förklara för mig.

 

Det beror på att det är två kort som är kvar att komma, inte bara ett. Därför blir draghanden liten favorit trots att de flesta korten inte hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raptorjr: Hand 1 vinner om det kommer en ruter, 6:a , 10:a eller två perfekta kort i form av 8,8, 8,9, 9,9.

Enda undantaget är om hand2 sitter på ruter ess (och träffar en ruter till) eller om rutern är esset och han träffar en kåk eller fyrtal.

Missade jag nått?

 

 

Summan av kardemumman ger ungefär 15 outs... 51,62% mot AA med ruter esset, och 56,26% mot AA utan ruter esset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har stora brister i mitt mattetänkande, och eftersom det var ett så fint exempel med här så ställer jag min fråga här.

 

Jag förstår inte hur hand 1 kan vara favorit? Hand ett måste ju ha ett kort för att bli vinnare efter den floppen, men hand 2 behöver inga fler kort. Visst är det väl så att det finns fler negativa kort som kan komma på turn och river, än positiva kort för hand 1? Men ändå är den favorit att vinna handen.

 

Vore väldigt tacksam om nån kunde förklara för mig.

Ja, visst verkar det konstigt?! Att hand 1 är favorit beror på att den har så många som 15 outs (9 ruter + tre sexor + tre tior), och att det är två kort kvar.

 

Om vi förutsätter att hand 1 vinner om han träffar någon av sina outs, kan han räkna så här: det finns 47 kort kvar i leken. Jag har 32/47 chans att missa på turn, och 31/46 chans att också missa river. (32/47)*(31/46) = 46% chans att inte sätta draget; d.v.s. 54% chans att träffa.

 

I verkligheten kan det förstås vara så att man träffar draget men motståndaren vinner ändå, t.ex. med en högre färg. Detta var också fallet här, varför sannolikheten för vinst i själva verket blev 52%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte ihop hur han kan ha färg med AA på hand och bara tre ruter på brädan?

 

Ang. spelat så tycker jag att det är helt ok att syna hans all-in på floppen. Skulle ha satt han, precis som du, på AA eller KK efter hur han spelade preflopp, och då har du odds att syna alla dagar i veckan då du som redan har sagts är favorit på floppen.

Fi får ju inte färg :)

 

Eller missuppfattade jag din undran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...