Gå till innehåll

Kontrollanters rätt till våld i Oslo - Albert i klammeri med rättvisan del4


Albert

Recommended Posts

Scenario i korthet: Försenad till jobbet. Hinner inte ta med cash tll biljett till t-bane. Iaf tre stationer innan min hållplats stiger fem pakistanska kontrollanter in. Ber att få se min biljett. Har ingen biljett. De ber om namn. Jag uppger ett falskt sådant. De blir sura eftersom att de kontrollerar det via telefon. Vi är nu vid min hållplats och jag säger att jag måste hinna i tid till jobbet och "Jag tror inte att ni får röra mig". Oj vad fel man kan ha. De fem pakistanierna har bildat en halvcirkel som jag tog ett steg emot och vips så har jag en arm över bröstet som svingar in mig i en stolpe i vagnen. Jag tjuter till som den skolflicka jag är. Frågar hur friska de är i huvudet. Iaf nån som har koll på om de får bruka våld?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Han syftade på den underlägsna vaktrasen obv.

 

jag syftar på Albert= Svensk. Oj har du stått för full i kön o inte fått komma in o ändå muckat?

 

men helt klart att Albert är ute efter något eftersom han säger att dom var "pakistanier"...Frågade Albert var dom härstamma ifrån?

 

Albert hade väl tur denna gången att dom bara var kontrollanter och inte poliser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Sverige har väl kontrollanterna rätt att hålla kvar dig om du försöker smita från platsen? Skulle inte förvåna mig om samma sak gäller i Norge, den sista kommuniststaten.

 

En smäll i bröstet på en tyken svensk är nog inte så mkt att larma om. Btw, varför råkar du ut för sånt här stup i kvarten Albert?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har inte rätt att anvälda våld, men de har rätt att hålla kvar dig genom att omringa dig precis som de gjorde.

Lite grand ditt fel eftersom du uppgav falskt namn.

Om du kolla inne i juridikforumet inne på flashback så hittar du nog ett antal trådar om vakternas befogenheter.

Det brukar komma någon tråd från någon som plankat in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om lagar/regler är samma som i Sverige... Eftersom du inte vill visa din biljett har kontrollanterna rätt att hålla fast dig tills polis kommer. Försöker du gå där ifrån har dom rätt att med kraft hålla kvar dig (du begår ännu ett brott, våld mot tjänsteman. När du dessutom uppger falskt namn ger du dem ännu en orsak att med kraft hålla kvar dig.

 

Dom gör ett "envarsgripande" eftersom du troligen begått ett brott med fängelse på straffskalan. Japp, det är upp till sex månaders fängelse att planka på allmänna kommunikationsmedel!

 

Våld är aldrig tillåtet.

 

I Sverige finns en § som kan befria dig från att behöva betala kontrollavgift om du t.ex. inte är från orten och inte kände till reglerna.

 

Hejja Pakistan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg till polisen att dom frågade efter din biljett och att du snällt gav den till dom men att dom helt plötsligt eldade upp din biljett.

Sedan frågade dom "har du någon biljett nu då", du kände dig väldigt hotad så du försöker lämna tåget.

Men när du försöker lämna tåget så tar dom tag i dig, ställer sig i en ring runt dig och säger "vet du inte att det är olagligt att åka tåg utan biljett?".

5 sekunder senare så slänger dom ner dig på golvet och du får ta emot sparkar både mot kropp och huvud.

En av dom tog även upp en kniv och sa till alla andra på tåget att dom dom säger någonting till polisen dör dom + deras familjer.

 

Tror du polisen helst tror på en väluppfostrad hårt arbetande svensk eller gäng från pakistan som precis har misshandlat svensken och hotat resten av tåget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under din redan låga standard, kingcosmokramer.

 

Till OP, tror de får hålla kvar dig men inte bruka våld. Men har jävligt svårt att se att ngn slags anmälan skulle leda nånvart.

 

Ett tips är att betala dina böter utan bråk, det brukar jag göra när jag åker fast. Du får räkna om det är ev+ att inte betala åkkort beroende på hur ofta du åker utan att bli kontrollerad. I Göteborg brukar det vara det.

 

Kontrollanterna försöker ju bara göra sitt fåniga jobb, känns mindre relevant var de kommer ifrån och bogus verkar vara en synnerligen stor fjant.

 

Till Cyntax, vad tror du ska behöva hända för att någon verkligen ska få fängelse för att planka? :). Menar i verkligheten, och inte i lagboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Cyntax, vad tror du ska behöva hända för att någon verkligen ska få fängelse för att planka? :). Menar i verkligheten, och inte i lagboken.
Ingen aning. Sjukt högt straff. Kanske att man hittar kopior av månadskort för flera år tillbaka hos dig?

Ett halvår för att planka, ett år för att sparka ihjäl någon på Kungsholmen?! Att skjuta en varg eller att köra ihjäl två människor på fyllan har också sjukt snedvridna straff enligt min mening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom gör ett "envarsgripande" eftersom du troligen begått ett brott med fängelse på straffskalan. Japp, det är upp till sex månaders fängelse att planka på allmänna kommunikationsmedel!

 

Har svårt att tro att de har rätt att göra ett envarsingripande om de tar någon utan biljett. Om någon hoppar över spärrarna är det en sak eftersom de då tar killen/tjejen på bar gärning vilket krävs för att man ska få göra ett envarsingripande.

Om en kontrollant stöter på någon på tåget utan biljett kan det teoretiskt sett vara så att personen har betalat men tappat bort biljetten och därmed inte begått något brott.

 

Tror inte att det räknas som brott då man inte kan uppvisa färdbevis. Har hänt mig ett antal gånger att man inte fått biljett på ngn liten station ngnstans för att pappret i automaten varit slut eller vad som. Har man sagt det till kontrollanten har de bara suckat (eftersom de antagligen inte har trott mig) och sedan gått vidare. Ingen som någon gång har ställt till med en scen och det här har hänt säkert 5-6 gånger de senaste två åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Initialt har de inte rätt att göra ett nörvärnsingripande om inte lagen ändrats på sistonde. Men de kan ställa sig i en ring runt precis som de gjorde.....

 

Rent teoretisk skall de väl lämna någon öppning för annars blir det egenmäktigt förfarande eller nåt. Det gäller väl mer saker tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tro att de har rätt att göra ett envarsingripande om de tar någon utan biljett. Om någon hoppar över spärrarna är det en sak eftersom de då tar killen/tjejen på bar gärning vilket krävs för att man ska få göra ett envarsingripande.

Om en kontrollant stöter på någon på tåget utan biljett kan det teoretiskt sett vara så att personen har betalat men tappat bort biljetten och därmed inte begått något brott.

 

Tror inte att det räknas som brott då man inte kan uppvisa färdbevis. Har hänt mig ett antal gånger att man inte fått biljett på ngn liten station ngnstans för att pappret i automaten varit slut eller vad som. Har man sagt det till kontrollanten har de bara suckat (eftersom de antagligen inte har trott mig) och sedan gått vidare. Ingen som någon gång har ställt till med en scen och det här har hänt säkert 5-6 gånger de senaste två åren.

 

Ett "envarsgripande" får INTE göras ifall brottet inte är av den kalibern som kan rendera fängelsestraff.

Det kontrollanterna gör, är en form av olaga frihetsberövande.

 

Stäm skiten ur dem, Albert.

 

Så vitt jag vet, har ingen fått skaka galler för att ha rest utan biljett.

Varken här eller i Norge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett "envarsgripande" får INTE göras ifall brottet inte är av den kalibern som kan rendera fängelsestraff.

Det kontrollanterna gör, är en form av olaga frihetsberövande.

 

Stäm skiten ur dem, Albert.

 

Så vitt jag vet, har ingen fått skaka galler för att ha rest utan biljett.

Varken här eller i Norge.

Men det är fängelsestraff på skalan för att planka på tunnelbanan... iaf i Sverige.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är fängelsestraff på skalan för att planka på tunnelbanan... iaf i Sverige.

 

Visa då praxis, eller något liknande.

En plankning på tunnelbanan vill jag att du visar en lagtext på.

Annars kan man ju hitta på vad fan som helst, efter eget godtycke.:shock:

 

Edit. Flashback är definitivt inte en källa som ska framföras som den slutgiltiga sanningen, när det gäller rättsfall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var något fall här i Stockholm som jag läste om i någon tidning för ett par år sedan. Tydligen gör man sig skyldig till brottet "Bedrägligt beteende" när man åker utan giltigt färdbevis, och det har fängelse i straffskalan just för att man skall få göra envarsgripanden när man tar någon på bar gärning för det. Därmed får man också hålla kvar folk och dessutom använda så mycket våld som nöden kräver för att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var något fall här i Stockholm som jag läste om i någon tidning för ett par år sedan. Tydligen gör man sig skyldig till brottet "Bedrägligt beteende" när man åker utan giltigt färdbevis, och det har fängelse i straffskalan just för att man skall få göra envarsgripanden när man tar någon på bar gärning för det. Därmed får man också hålla kvar folk och dessutom använda så mycket våld som nöden kräver för att göra det.

 

OK. Jag köper det direkt om jag får se en lagtext på det.

Dessutom vore det intressant att se någon dom. Praxis alltså.

Visa mig någon som fått sitta på kåken för en plankning på tunnelbanan. Typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var något fall här i Stockholm som jag läste om i någon tidning för ett par år sedan. Tydligen gör man sig skyldig till brottet "Bedrägligt beteende" när man åker utan giltigt färdbevis, och det har fängelse i straffskalan just för att man skall få göra envarsgripanden när man tar någon på bar gärning för det. Därmed får man också hålla kvar folk och dessutom använda så mycket våld som nöden kräver för att göra det.

 

Hoho, jag höll på att polisanmäla en korkad flicka för just bedrägligt beteende i samband med en lägenhetsaffär för några år sedan. Det var budgivning och hon budade friskt och vann. Det visade sig sedan att hon hade noll kronor och inget lånelöfte. Jag kopplade in advokat men tydligen var det inte olagligt att buda hur mycket som helst på en lägenhet. Sinnesjukt men sant.

 

Hur som helst. Envarsingripande får man göra om följande kriterier uppfylls:

 

1. Man bevittnar brottet.

2. Man kan gripa gärningsmannen på bar gärning. Detta innebär att man inte får släppa personen ur sikte efter att man bevittnat brottet. En skitunge som knivar ner en gammal tant och sen springer runt en hörna får man inte gripa när man själv kommer runt hörnet 2 sekunder senare.

3. Brottet måste ha fängelse i straffskalan. Det spelar ingen roll om brottet i sig inte kommer ge fängelse, det räcker med att brottsrubriceringen kan ge tid i finkan. Har för mig att det finns typ två brott i Sverige som inte kan ge fängelse, minns inte riktigt vilka dock.

4. Man får använda det våld som nöden kräver för att hålla kvar brottslingen på platsen, Det innebär inte att man kan puckla på en snubbe får att "hålla honom på mattan".

 

Om du känner dig hotad till livet får du använda dig av nödvärnsrätten, dvs att du får använda det våld som nöden kräver för att värja dig. Man kan också ta över någon annans nödvärnsrätt om personen i fråga är oförmögen att försvara sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...