Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Tänkte dra igång en dagbok för att få respons på mitt spel och hoppas också det ska hjälpa mig att inte slänga pengarna i sjön då jag "måste" visa mina resultat för er.

Började spela för några år sedan och spelade då NLSH jagade bonusar och gick väl marginellt plus på spelet. Jag tröttnade för ca ett år sedan och plockade ut alla mina pokerpengar och köpte lite fina saker. Tyckte pokern tog upp alldeles för mycket tid av mitt liv i förhållande till vad det gav tillbaka och jag tyckte inte det var kul längre.

För ca två månader sedan så började suget komma tillbaka och jag kollade runt på mina pokerkonton och hittade några hundra $ som jag inte lyckats ta ut tidigare. Har nu fördelat dessa mellan fulltilt och svenska spel. Party Poker hade även satt in lite pengar på mitt konto så dessa har jag spelat upp till ca 250$, men min energi kommer jag lägga på fulltilt pga av aktiv bonus och rb.

Har de två senaste veckorna börjat spela PLO och tycker det är skitkul men pengarna rinner sakta genom fingrarna på mig.

Hoppas att med er hjälp kunna vända den trenden och bli vinnande.

Är som sagt helt grön på PLO så kritik kommer uppskattas.

Jag jobbar heltid så kommer bara spela på kvällar och helger.

Lägger upp några händer från igår kväll om ett litet tag och hoppas att det är någon som har något att säga.

Mvh Slö

Postad

Full Tilt Poker Game #6323926209: Table Ashby (6 max) - $0.10/$0.25 - Pot Limit Omaha Hi - 15:47:44 ET - 2008/05/07

Seat 1: charleston1 ($14)

Seat 2: sloman123 ($7.75)

Seat 3: CiCi Pizza ($11.05)

Seat 4: chang lee ($25.65)

Seat 5: Sparty007 ($10)

Seat 6: sdub4200 ($11)

sloman123 posts the small blind of $0.10

CiCi Pizza posts the big blind of $0.25

The button is in seat #1

*** HOLE CARDS ***

Dealt to sloman123 3 of Clubs7 of Hearts6 of Hearts8 of Clubs

chang lee folds

sdub4200 calls $0.25

charleston1 calls $0.25

sloman123 calls $0.15

CiCi Pizza checks

*** FLOP *** 5 of HeartsJack of Hearts7 of Spades

sloman123 has 15 seconds left to act

sloman123 checks

CiCi Pizza checks

sdub4200 bets $0.50

charleston1 folds

sloman123 calls $0.50 Här borde jag höjt?

CiCi Pizza folds

*** TURN *** 5 of HeartsJack of Hearts7 of Spades2 of Diamonds

sloman123 checks

sdub4200 bets $1

sloman123 calls $1

*** RIVER *** 5 of HeartsJack of Hearts7 of Spades2 of Diamonds9 of Diamonds

sloman123 bets $3.25 Här borde jag checkat och synat bet?

sdub4200 has 15 seconds left to act

sdub4200 raises to $6.50

sloman123 calls $2.75, and is all in

Uncalled bet of $0.50 returned to sdub4200

*** SHOW DOWN ***

sdub4200 shows Queen of Hearts8 of Spades10 of HeartsJack of Clubs a straight, Jack high

sloman123 mucks

sdub4200 wins the pot ($15.20) with a straight, Jack high

sloman123 is sitting out

*** SUMMARY ***

Total pot $16 | Rake $0.80

Board: 5 of HeartsJack of Hearts7 of Spades2 of Diamonds9 of Diamonds

Seat 1: charleston1 (button) folded on the Flop

Seat 2: sloman123 (small blind) mucked 3 of Clubs7 of Hearts6 of Hearts8 of Clubs - a straight, Nine high

Seat 3: CiCi Pizza (big blind) folded on the Flop

Seat 4: chang lee didn't bet (folded)

Seat 5: Sparty007 is sitting out

Seat 6: sdub4200 showed Queen of Hearts8 of Spades10 of HeartsJack of Clubs and won ($15.20) with a straight, Jack high

Postad

Rätt spelat eller ska jag ta det mycket lugnare med lägsta trissen?

Full Tilt Poker Game #6323844765: Table Ashby (6 max) - $0.10/$0.25 - Pot Limit Omaha Hi - 15:40:33 ET - 2008/05/07

Seat 1: charleston1 ($13.85)

Seat 2: sloman123 ($6.20)

Seat 3: CiCi Pizza ($11.15)

Seat 4: chang lee ($25)

Seat 5: barberq ($12.85)

Seat 6: sdub4200 ($13.15)

sdub4200 posts the small blind of $0.10

charleston1 posts the big blind of $0.25

5 seconds left to act

chang lee posts $0.25

The button is in seat #5

*** HOLE CARDS ***

Dealt to sloman123 Queen of Diamonds5 of HeartsQueen of Spades5 of Spades

sloman123 raises to $0.75

CiCi Pizza folds

chang lee calls $0.50

barberq calls $0.75

sdub4200 folds

charleston1 folds

*** FLOP *** 8 of SpadesJack of Hearts5 of Diamonds

sloman123 checks

chang lee bets $1.30

barberq folds

sloman123 raises to $5.45, and is all in

chang lee calls $4.15

sloman123 shows Queen of Diamonds5 of HeartsQueen of Spades5 of Spades

chang lee shows King of Hearts8 of Hearts8 of Clubs7 of Diamonds

*** TURN *** 8 of SpadesJack of Hearts5 of Diamonds8 of Diamonds

*** RIVER *** 8 of SpadesJack of Hearts5 of Diamonds8 of Diamonds3 of Spades

sloman123 shows a full house, Fives full of Eights

chang lee shows four of a kind, Eights

chang lee wins the pot ($12.85) with four of a kind, Eights

sloman123 is sitting out

*** SUMMARY ***

Total pot $13.50 | Rake $0.65

Board: 8 of SpadesJack of Hearts5 of Diamonds8 of Diamonds3 of Spades

Seat 1: charleston1 (big blind) folded before the Flop

Seat 2: sloman123 showed Queen of Diamonds5 of HeartsQueen of Spades5 of Spades and lost with a full house, Fives full of Eights

Seat 3: CiCi Pizza didn't bet (folded)

Seat 4: chang lee showed King of Hearts8 of Hearts8 of Clubs7 of Diamonds and won ($12.85) with four of a kind, Eights

Postad
Rätt spelat eller ska jag ta det mycket lugnare med lägsta trissen?

Det finns lägen när man kan ta det lugnt med lägsta trissen. Detta är inte ett sådant, inte när du spelar shortstackad. Han höjjer med vad som helst där, så bara att panga på.

Postad
Det finns lägen när man kan ta det lugnt med lägsta trissen. Detta är inte ett sådant, inte när du spelar shortstackad. Han höjjer med vad som helst där, så bara att panga på.

Okej, gott. Vad tycker du om den andra handen?

Postad

Blev knappt någon poker igår, spelade lite medans maten tillagades :)

31 händer och 12,05$ sen var jag upptagen med annat.

Men idag är det fredag och jag har absolut inget planerat så förhoppningsvis kommer det bli en del poker.

Postad

Om jag får säga vad jag tycker så tycker jag att du spelar helt rätt fram till river. Stirra dig inte blind på att du har färgstegedrag, en 7-hög färg är sällan särskilt bra i Omaha.

På river tror jag att du har rätt i att du borde ha checksynat. Det enda du egentligen kan få syn av när du betar är ett överambitiöst tvåpar eller en triss, alternativt en stege som splittar eller slår dig. Det känns troligare att han skulle beta med tvåparet/trissen så att du får ut mer av din stege än att han synar ner din pottbet med en förlorande hand.

Vad gäller QQ55-handen så kan du inte lägga den. Som two_aces sa, du är short. Dessutom har spelaren som synat postat BB i sen position, vilket i stort sett alltid betyder att han är villig att försvara den med any four.

Postad

Alltså, jag tycker ofta att på lägre nivåer, när de spelare inte betar pott, tyder det ofta på drag. Hade fi haft tvåpar eller set så hade han velat skydda sin hand och antagligen pottat. Nu kan man tolka detta som att han har en bra draghand istället. Nian ser ju rätt bra ut för oss, men han kan ju ha ett högre stegdrag. Som du säger, check/syn är ofta ganska bra spel på river här. Däremot hade jag kunnat tänka mig att slå om på turn.

Postad
Alltså, jag tycker ofta att på lägre nivåer, när de spelare inte betar pott, tyder det ofta på drag. Hade fi haft tvåpar eller set så hade han velat skydda sin hand och antagligen pottat. Nu kan man tolka detta som att han har en bra draghand istället. Nian ser ju rätt bra ut för oss, men han kan ju ha ett högre stegdrag. Som du säger, check/syn är ofta ganska bra spel på river här. Däremot hade jag kunnat tänka mig att slå om på turn.

Om jag får säga vad jag tycker så tycker jag att du spelar helt rätt fram till river. Stirra dig inte blind på att du har färgstegedrag, en 7-hög färg är sällan särskilt bra i Omaha.

På river tror jag att du har rätt i att du borde ha checksynat. Det enda du egentligen kan få syn av när du betar är ett överambitiöst tvåpar eller en triss, alternativt en stege som splittar eller slår dig. Det känns troligare att han skulle beta med tvåparet/trissen så att du får ut mer av din stege än att han synar ner din pottbet med en förlorande hand.

Vad gäller QQ55-handen så kan du inte lägga den. Som two_aces sa, du är short. Dessutom har spelaren som synat postat BB i sen position, vilket i stort sett alltid betyder att han är villig att försvara den med any four.

Jag tackar så mycket för era svar.. Känns endå på era svar som om jag inte är helt ute och cyklar.

Kika gärna in snart igen för att lämna nya kommentarer.

Postad

Tänkte bara säga en sak som jag inte nämnde i första inlägget. Jag har valt att spela shortstackad nu i början eftersom jag känner att jag gör många misstag.. förlusterna blir inte så stora.. iof inte vinsterna heller men jag tror jag känar mer på detta för tillfället.

Vad bör man sikta på för flopp%? Jag skulle tippa på att jag ser mellan 43-47% av flopparna.. Ser jag för många?

Postad
Full Tilt Poker Game #6323926209: Table Ashby (6 max) - $0.10/$0.25 - Pot Limit Omaha Hi - 15:47:44 ET - 2008/05/07

The button is in seat #1

*** HOLE CARDS ***

chang lee folds

sdub4200 calls $0.25

charleston1 calls $0.25

sloman123 calls $0.15

CiCi Pizza checks

sloman123 checks

CiCi Pizza checks

sdub4200 bets $0.50

charleston1 folds

sloman123 calls $0.50 Här borde jag höjt?

CiCi Pizza folds

sloman123 checks

sdub4200 bets $1

sloman123 calls $1

sloman123 bets $3.25 Här borde jag checkat och synat bet?

sdub4200 raises to $6.50

*** SHOW DOWN ***

sdub4200 shows Queen of Hearts8 of Spades10 of HeartsJack of Clubs a straight, Jack high

sloman123 mucks

sloman123 is sitting out

*** SUMMARY ***

Seat 2: sloman123 (small blind) mucked 3 of Clubs7 of Hearts6 of Hearts8 of Clubs - a straight, Nine high

Seat 6: sdub4200 showed Queen of Hearts8 of Spades10 of HeartsJack of Clubs and won ($15.20) with a straight, Jack high

Du måste betta suckerstegen. Annars hamnar du i en situation där han alltid bettar när du är slagen och sällan bettar när du slår honom. Däremot kan han syna din bet med en lång rad händer.

Postad

The button is in seat #1

*** HOLE CARDS ***

chang lee folds

sdub4200 calls $0.25

charleston1 calls $0.25

sloman123 calls $0.15

CiCi Pizza checks

sloman123 checks

CiCi Pizza checks

sdub4200 bets $0.50

charleston1 folds

sloman123 calls $0.50 Här borde jag höjt? Nej du borde ha kastat in skiten i mucken, du har 3 nötouts och en massa andra outs som bara kommer kosta dig pengar?

CiCi Pizza folds

sloman123 checks

sdub4200 bets $1

sloman123 calls $1

sloman123 bets $3.25 Här borde jag checkat och synat bet?Ja, dels för att låta honom bluffa och dels för att han kommer inte syna dig med allt för stor range ( JJJ, T8, 86,är typ enda du får syn av

sdub4200 raises to $6.50

*** SHOW DOWN ***

sloman123 mucks

sloman123 is sitting out

*** SUMMARY ***

I fortsättningen sluta spela skithänder ur position, då position är #1 i Omaha

Postad
I fortsättningen sluta spela skithänder ur position, då position är #1 i Omaha

Tack för svar.. Jo du har väl säkert alldeles rätt. Är väl ett problem kan jag tänka mig att man ser potential i många händer.. Men ska säkert slänga de flesta händerna från sb och bb.

Är som sagt helt grön på PLO så kritiken uppskattas.

Postad

Att se 40-50% av flopparna är imo för högt, jag låg länge på runt 35 men har sänkt mig till runt 22-25 nu. Många händer ser mycket bättre ut än vad de är. Förmodligen kan du spela lite fler än 25% om det konstant limpas runt.

Deucescracked.com som är en videocoaching sajt har 7 dagars gratis testmedlemskap, kräver kreditkort men inget debiteras så länge man unsubcribar inom de 7 dagarna. De har ett gäng nybörjar-PLO filmer som ska vara rätt ok.

Postad
Ah okej, vart kör du och hur går det för dig?

Svs och Fulltilt, shorthanded.

Går lite sådär, ligger lite plus men det beror nog mest på tur:mrgreen:

Lär mej lite efterhand. Jag har bara spelat ca 4000 händer så jag kan inte lita på några stats ännu.

Postad

Igår gick det helt åt helvete.. -42$

Går ner till plo10 tills jag spelat tillbaka pengarna. Inga roliga händer sparade jag heller.. Eller det fanns väl inga.. Dåligt spel och utdragen i de händer jag spelade bra..

Nya tag idag

Postad
Att se 40-50% av flopparna är imo för högt, jag låg länge på runt 35 men har sänkt mig till runt 22-25 nu. Många händer ser mycket bättre ut än vad de är. Förmodligen kan du spela lite fler än 25% om det konstant limpas runt.

Deucescracked.com som är en videocoaching sajt har 7 dagars gratis testmedlemskap, kräver kreditkort men inget debiteras så länge man unsubcribar inom de 7 dagarna. De har ett gäng nybörjar-PLO filmer som ska vara rätt ok.

Jo det kändes som det var aningen högt.. Igår sänkte jag det till 32%, känns mer rätt.. Men det gick åt helvete endå ;P

Ah jag halkade in på den sidan igår.. får ta en nogrannare titt där. Tack för tipset.

Postad
Svs och Fulltilt, shorthanded.

Går lite sådär, ligger lite plus men det beror nog mest på tur:mrgreen:

Lär mej lite efterhand. Jag har bara spelat ca 4000 händer så jag kan inte lita på några stats ännu.

Aja samma sidor som mig då. Men plus ligger jag inte :rolleyes: ligger väl en 100$ minus sen jag började med plo.

Postad

Fullring eller shorthanded?

Postad

Har inte blivit mycket spel.. Både i förgår och gårdagen har jag ägnat min lediga tid till att kolla filmer och läsa artiklar om plo och det kommer jag göra idag och imorn också. Efter morgondagen hoppas jag ha fått lite kött på benen och känna mig lite säkrare på spelet.

Kör kanske några händer ikväll beroende på hur det känns.

Postad

Har i dagarna kollat på lite plofilmer och det känns som det har gjort rätt mycket för mitt spel.. Spelade några händer igår kväll och det kändes rätt bra.

Men jag ska traska försiktigt framåt. Tänkte att jag iaf skulle plussa 10 inköp på plo10 innan jag går upp till 25 igen.

Kommer spela ikväll och återkommer förhoppningsvis med lite händer som ni gärna får kika på och kommentera.

Mvh Slö