Gå till innehåll

Vill du bli coachad?


Tele

Recommended Posts

Jag misstolkade dig lite, eftersom jag fick intrycket av att kapitalism leder till att den med bäst produkt eller tjänst alltid blir vinnare.

 

Antar att du syftade på att om jag testar en coach och blir missnöjd med vad han har att erbjuda, så väljer jag att inte anlita honom. Då tjänar han inga pengar.

 

Kan dock finnas en hake, rent filosofiskt... ha ha... bara för att krångla till det. Låt säga att jag anlitar en coach och sedan tycker synd om honom för att han var så kass, så att jag köper hans tjänster bara på grund av mitt samvete. Då har jag gått in med intentionen om att få tillbaka ett visst resultat, men betalar istället för att få sinnesro på grund av det dåliga samvetet som uppstått.

 

Jag tror att detta faktiskt är ganska vanligt. Säg att du går till en frisör som säger att du bara behöver betala om du blir nöjd. Du blir inte så nöjd som du hoppats på, men du betalar ändå på grund av att du inte vill såra frisören.

 

Bara så du vet har jag inte läst något om incitamentsystem innan, så jag är inte insatt i begreppets betydelse. Så jag kanske misstolkar det. Utveckla gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

 

Finns det några sådana kurser, förutom högskolekursen i Borås?

 

Orka, det verkar finnas många som missförstått denna statisktik och sannolikhetskurs som flörtar med pokern i sitt sätt att undervis pga att det finns mode i det, till att detta skulle vara en kurs där du på något sätt blir bättre i poker.

 

Har du inte klarat av matte A & B som troligen är det enda som krävs för all matte inom pokern så kanske detta är en kurs för dig, men troligen klarar man ju då inte hellere sig igenom denna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag finns i Västergötland. Vad coachingen kostar vill jag inte ta här men det är inte gratis om jag säger så. Är ganska säker på att om jag spelar själv så tjänar jag mer i snitt än på att coacha men jag gör detta för att själv utvecklas och jag tycker det är roligt att variera mig. Vad man får för det är väl personligt vad man vill ha, jag försöker hjälpa till med allt jag kan. Sen om det är nåt att ha är det upp till var och en att bedöma.

 

Givetvis, jag skulle själv kunna tänka mig att coacha om tiden fanns till att göra det seriöst. Detta var mest en fråga för att hjälpa dem som söker efter en coach, för att få en bild av vad det kostar. En prisdiskussion kan givetvis vara en stor hjälp för att verkligen få vad man letar efter till rätt pris. Det finns säkert många som frågar sig vad det kan kosta, eller vad det "borde" kosta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orka, det verkar finnas många som missförstått denna statisktik och sannolikhetskurs som flörtar med pokern i sitt sätt att undervis pga att det finns mode i det, till att detta skulle vara en kurs där du på något sätt blir bättre i poker.

 

Har du inte klarat av matte A & B som troligen är det enda som krävs för all matte inom pokern så kanske detta är en kurs för dig, men troligen klarar man ju då inte hellere sig igenom denna...

 

Matte A & B är inte det enda som krävs för att bli duktig på den matematiska biten inom poker. Matte A & B är inte det enda som krävs för att förstå alla resonemang i exempelvis Mathematics of poker som är en del av litteraturen i kursen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanlig coachning, om man ska tänka cashgame så kostar en coach för NL400 200$+/ h.

Det varierar ju sjukt mkt, men för att en respekterad spelare/coach ska coacha så kmr timlönen ligga på allt ifrån $200-$1.2k+.

 

$200/h kan du ofta få en 5-10 spelare som coach och för $1.2 k/h kan du få CTS även om de e kö på han.

 

Anledningen till att folk coachar är att variera sig men framförallt, så e de många som ser de som världens deal att ge upp lite av sin hourlyrate för att kunna tjäna variansfria dollars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det verkligen folk som betalar 1000-6000 kronor i timmen för att bli coachade i poker? Det finns massor av utmärkta alternativ till coaching genom webbportaler där man får hjälp av spelare i världsklass, där man kan följa hela sessioner eller turneringar och samtidigt lyssna till deras analyser. Det enda man missar är egentligen själva "coachingen", det vill säga att coachen hjälper, eller vägleder coachee att formulera mål och handlingsplaner. Men jag tvivlar på att flertalet av pokerspelare som finns där ute har någon expertis inom området coaching, utan deras styrka är själva pokerkunskaperna (och där finns det konkurrens till en billigare peng).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att detta faktiskt är ganska vanligt. Säg att du går till en frisör som säger att du bara behöver betala om du blir nöjd. Du blir inte så nöjd som du hoppats på, men du betalar ändå på grund av att du inte vill såra frisören.

 

 

Sant, men du går ju inte tillbaka dit nästa gång du ska klippa dig.

 

Finns det verkligen folk som betalar 1000-6000 kronor i timmen för att bli coachade i poker? Det finns massor av utmärkta alternativ till coaching genom webbportaler där man får hjälp av spelare i världsklass, där man kan följa hela sessioner eller turneringar och samtidigt lyssna till deras analyser. Det enda man missar är egentligen själva "coachingen", det vill säga att coachen hjälper, eller vägleder coachee att formulera mål och handlingsplaner. Men jag tvivlar på att flertalet av pokerspelare som finns där ute har någon expertis inom området coaching, utan deras styrka är själva pokerkunskaperna (och där finns det konkurrens till en billigare peng).

 

Du får ju tänka på att 2000 kr är

2 000,00 SEK ger dig 322,87 USD
allså mindre än ett inköp på NL400, det är ju inte så mycket.

 

Förstår du inte att poker är mer än att bara sitta och nöta? BR till exempel är hur viktigt som helst, table selection, hand reading och massa massa mer...

 

Att ha någon som har spelat och krossat nivåer du sitter och nöter på, som desutom är villig att hjälpa dig gå vidare kan ju aldrig vara fel.

 

Spelar man NL400+ så är en coach guld värt, och är du en vinnande spelare så kan det omöjligt vara -Ev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundera också över följande fråga:

En duktig pokerspelare tjänar riktigt bra pengar på sin poker. Varför skulle en sådan spelare vända sig till en privatperson och ta låt säga 500-600 i timmen? Ville han coacha någon för att han tycker att det är kul så hade han kanske nöjt sig med att bli bjuden på lunch eller liknande (om man ser till vilken livsstil många pokerspelare har).

 

Inte direkt mycket att fundera över.

 

De spelare som är riktigt bra är även de som har extremt hög IQ och är kreativa. Hög IQ i kombination med kreativitet medför lätt att personen kräks av att spela poker i längden. Vad är skillnaden på det och stå på ett löpande band i en fabrik lixom? (exl lön då)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår du inte att poker är mer än att bara sitta och nöta? BR till exempel är hur viktigt som helst, table selection, hand reading och massa massa mer...

 

Förstår inte vart du vill komma här faktiskt. Har jag uttryckt att jag inte har förstelse för att poker handlar om mer än att bara nöta?

 

Att ha någon som har spelat och krossat nivåer du sitter och nöter på, som desutom är villig att hjälpa dig gå vidare kan ju aldrig vara fel.

 

Nej, det är aldrig fel. Men det finns andra metoder också för att utvecklas också, och det är inte fel att använda dessa heller. Använder man alla metoder som finns så finns det inget utrymme kvar för att spela...

 

Spelar man NL400+ så är en coach guld värt, och är du en vinnande spelare så kan det omöjligt vara -Ev.

 

Det är klart det är bra att bli coachad, förutsatt att coachingen ger något. Det där argumentet är väl tillämpbart på det mesta också. Men att pröjsa ett inköp per coachtillfälle, då får man verkligen väga det mot vad man faktiskt lär sig under coachingen och ställa det i kontrast med vad man lär sig när man surfar på forum, läser litteratur, går igenom sessions som andra har spelat, och mycket mer. Vad är mest effektivt? Vad har mest +EV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte direkt mycket att fundera över.

 

De spelare som är riktigt bra är även de som har extremt hög IQ och är kreativa. Hög IQ i kombination med kreativitet medför lätt att personen kräks av att spela poker i längden. Vad är skillnaden på det och stå på ett löpande band i en fabrik lixom? (exl lön då)

 

Det beror lite på hur mycket man spelar. Jag har lirat i många år exempelvis, och jag tycks aldrig tröttna. Men jag har alltid älskat att spela, oavsett vad det är. Visst det kommer dagar då man tappar sugen lite, men håller man ett snitt på 4 timmar om dagen, fem dagar i veckan, så finns det ingen risk att jag tröttnar på poker. Älskar spelet. Även om jag hade obegränsade ekonomiska tillgångar hade jag lirat, så det är inte enbart pengarna som lockar. Men jag har inte extermt hög IQ, så jag faller nog inte in i den kategorin. Men låt säga såhär, när man inte kan lära sig mer om poker så (teoretiskt, praktiskt, mentalt) så är man högst upp på pyramiden förutsatt att det har gått en viss tid. Då sitter man och lirar high stakes och kammar hem miljoner. Då behöver man nog snarare en livscoach istället för en pokercoach. :) Hade jag varit högst upp på pyramiden så hade jag nog tyckt poker varit ännu roligare på grund av alla kreativa spel och avvägningar som blir korrekta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tröttnar ju inte just för att du inte har extremt hög IQ.

 

Varför skulle jag tröttna om jag hade det? Ser inget samband mellan hög IQ och att tröttna på poker. Om det är något som en person med hög IQ inte borde tröttna på så är det poker på grund av spelets komplexitet. Poker är inte som exempelvis Black Jack där du antingen kan fatta ett korrekt eller inkorrekt beslut. När du väl har lärt dig det så finns det inget mer att lära. Poker är mer komplext än så, eftersom du måste ta hänsyn till hur dina beslut tolkas av motspelarna, och hur beslutet i sig påverkar framtida beslut.

 

Poker är lite som att definiera variablerna i en väldigt lång och komplicerad ekvation där variablerna i sin tur påverkas av motspelarnas ekvation. Man måste vara duktig på att både uppskatta variablerna och på att lösa ekvationen, det vill säga komma fram till det beslut som är matematiskt korrekt givet att uppskattningarna är korrekta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det verkligen folk som betalar 1000-6000 kronor i timmen för att bli coachade i poker?

 

Ja, det finns en jäkla massa. Lite komiskt hur du uttalar dig kring coachning när du uppenbarligen inte har någon vidare koll.

 

Btw, läs gärna lite om hur man använder "på på grund av".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns en jäkla massa. Lite komiskt hur du uttalar dig kring coachning när du uppenbarligen inte har någon vidare koll.

 

Btw, läs gärna lite om hur man använder "på på grund av".

 

Trist att du går in och drygar dig när en snubbe (som visserligen varit medlem länge) börjar posta och försöker vara konstruktiv. Fy skäms! :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns en jäkla massa. Lite komiskt hur du uttalar dig kring coachning när du uppenbarligen inte har någon vidare koll.

 

Btw, läs gärna lite om hur man använder "på på grund av".

 

Varför detta personangrepp? Anledning? Vad vill du att jag ska svara? Har mina inlägg gjort dig upprörd? För jag förstår verkligen inte syftet med ditt inlägg.

 

Jag har ingen koll på kostnader kring coaching eftersom jag aldrig betalat för det eller tagit betalt, så det var därför jag frågade. När det gäller coaching i sig så har jag däremot hyfsad koll eftersom jag både har erfarenhet och har varit intresserad av personlig utveckling sedan tonåren. Poker är jag också duktig på.

 

Angående det språkliga så hittar du säkert fler felaktigheter då jag inte lägger ner någon större vikt vid att korrekturläsa mina inlägg och rätta till alla felaktigheter. Så om du vill lära mig svenska, så kan jag trösta dig med att större delen av alla felaktigheter beror på slarv och inte okunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Telefonkiosk är en sån turreklonkare så undrar jag om någon hört om han tänkt coacha i hur man sätter drag och träffar set? Det kanske är så att Iremark håller i den delen? ;-)

 

För övrigt så hade jag övervägt Teles coachning om jag spelat lite mer och bott lite närmare. Jag vill i alla fall se när en coach tar sig för huvudet och vrålar "Neeeej!" när jag synar ner...

 

Lycka till med coachningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...