Gå till innehåll

Lås, tack.


Kaobell

Recommended Posts

Hallå!

Har lirat olika former av nätpoker till och från sedan sommaren 07 och ligger mest troligt någon tusenlapp minus. Jag har under tiden känt att jag tar stapplande steg frammåt, dock inte tillräckligt för att bli en stadig vinnare. Om jag skulle rita en graf över mina inkomster/förluster så ser det ungefär ut som en sinuskurva. Där topparna hamnar på någon hundring plus och dalarna fler hundringar minus.

 

Mitt spel då?

Hittils har jag haft svårt att veta vad jag känner mig tryggast med. Ena dagen kan det kännas bäst med SNG medans jag hellre sitter och lirar CG en annan dag. Allt detta sker på Low-stake nivå SVS(inte så oväntat kanske?)

 

Funktionen jag väntar mig att denna dagbok skall fylla är att dels föra journal över mitt spelande för att få bättre koll på mitt money management, samt att posta händer där jag inte vet hur jag bör agera. Slutgiltigt mål är att gå kontinuerligt plus, annars finns ingen godkänd motivering till att fortsätta.

 

Vändpunkten som fick mig att inse att jag behöver detta är en hand idag där jag med AQ off suit höjer kraftigt preflop, ingen träff men nötfärgdrag på flopp, fortsatt stadig satsning fram till visning, varpå fi visar upp ett par lägre än brädan, trots skrämselkort i stil med K och J. Har ingen handhistorik tillgänglig men situationen kan säkert kännas igen. Jag känner mig som ett lätt byte och trivs inte alls med det.

 

Första handen lär jag presentera imorgon då jag bara lägger första inlägget idag för att försäkra mig om att jag verkligen tar steget och startar upp en dagbok.

 

Vi hörs / Kaobell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag #1

+53 (var uppe och vände på hundringen)

 

Har ofta känt att jag inte tänker tillräcklig på min position utan kollar gärna mest på korten och går med på exempelvis JT trots maffiga höjningar från folk i bättre pos. Idag gick jag in för att verkligen nöta positionstänket. Typ "fi höjer friskt UTG, min A-mellankicker kan sätta mig i en svår situation utan träff på flopp."

 

En hand jag visserligen inte tappade så mycket på men ändå känner mig osäker huruvida min fold är rätt är denna:

 

(FI blev efter en utdragning råaggresiv några händer, lugnade ner sig någon enstaka hand och sen händer detta)

***** Hand 680455549 *****

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 29 april 2008 19:03:37

Anna Turbo 24 (Vanlig/Cash Game)

Plats 1: Hero (176.89)

Plats 2: Fi1 (144.50)

Plats 3: Fi2 (139.00) (paus)

Plats 4: Fi3 (81.38)

Plats 5: Fi4 (103.58)

Fi3 lägg LM 0.50

Fi4 lägg SM 1.00

** Giv **

Hero [Er, Kr]

Fi1 [N/A, N/A]

Fi3 [N/A, N/A]

Fi4 [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Hero Höj till 3.00

Fi1 Syna 3.00

Fi3 Syna 3.00

Fi4 Syna 3.00

*** Flop(Board): *** : [9s, 3r, 5h]

*** Bet Runda 2 ***

Fi3 Passa

Fi4 Passa

Hero Satsa 3.00

Fi1 Lägg

Fi3 Höj till 6.00

Fi4 Lägg

Hero Syna 6.00

*** Turn(Board): *** : [9s, 3r, 5h, 10k]

*** Bet Runda 3 ***

Fi3 Satsa 15.00

Hero Lägg

*** Showdown *** : Rake: 0.59 Totalpott: 23.41

Hero Lägger mig Vinst: 0.00

Fi1 Lägger mig Vinst: 0.00

Fi2 [N/A, N/A] Högsta kort nia Vinst: 0.00

Fi3 Vinner potten Vinst: 23.41

Fi4 Lägger mig Vinst: 0.00

 

Det känns som en bra fold, eftersom jag inte träffar, men jag är osäker på hur jag bör lägga upp satsningar. Brädan var ju rainbow, bara mellankort. Har han träffat har han sannolikt valt att spela pocketkort, A-T9,K-9T,QT9,JT9 men alternativet som störde mig mest var att man riktigt såg ilskan i satsningarna efter utdragningen han var med om nån minut sen och kan ha spelat vad som helst.

 

Hur rädd bör man vara?

 

Och bör jag spela hårdare preflop?

 

All kritik är bra kritik så länge den är konstruktiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

preflopp är okej. Som först in bör du höja 3-4 x BB. Viktigt att lära in är att du alltid höjer lika mycket oavsett vad du har för hand när du väl höjer.

 

På flopp har du som jag ser det två alternativ.

 

Antingen gå efter att det är 4 stycken i potten och du har inte träffat något. Checka därför och vik om någon satsar anständigt.

 

Alternativ göra bedömningen att ingen heller har träffat denna flopp. Därför satsa typ 3/4-pott (8kr) och hoppas att folk viker.

 

Mellantinget att som nu satsa 3kr bör du undvika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad förre talare skrev att det är viktigt att du alltid preflop höjjer med samma summa oavsett vilka händer du har är rent struntprat och inget du bör lyssna på alls är iaf min åsikt sen vore det ju roligt att höra hans argument varför att det skulle va en genial plan att göra så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag#1 del 2

Lirade en session till där jag tappade en del. Nytt dagsresultat är 130minus.

Dock inget tveksamt spel. 3outad på rivern 3 gånger. Roligt nog triss med toppkicker alla gångerna. Så kan det gå.

 

Vad jag tror att Kees123 menar är att höja med samma summa varje gång man höjer preflop. För att på så vis inte ge någon tell om vad man gör med en specifik hand. Är det så tokigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är det typ ungefär som att bakbinda sina händer innan du ska slåss mot nån. Är man någorlunda duktig så varierar man sina höjningar så att motståndaren ändå inte vet vad du har och klarar du den enkla saken så kan du använda olika size på höjningarna till din fördel. Det finns en rad saker som man vill åt genom att höjja pre,,, för att nämna några stjäla blinds, få in mer pengar i potten, visa att du har en bra hand och ska nån med så ska de oxå ha bra osv osv sen varierar man sina bets så att det kanske ser ut som du vill stjäla blindsen men du sitter på AA och blir reraisad... massor med olika spel som du bara skiter i om du alltid raisar samma amount... men du vinner väääldigt lite på att göra det eftersom det ändå väldigt lätt går att spela så de inte kan läsa dina bets särskillt bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är det typ ungefär som att bakbinda sina händer innan du ska slåss mot nån. Är man någorlunda duktig så varierar man ej sina höjningar så att motståndaren inte vet vad du har och klarar du den enkla saken så kan du använda samma size på höjningarna till din fördel. Det finns en rad saker som man vill åt genom att höjja pre,,, för att nämna några stjäla blinds, få in mer pengar i potten, visa att du har en bra hand och ska nån med så ska de oxå ha bra osv osv sen varierar man ej sina bets så att det kanske ser ut som du vill stjäla blindsen men du sitter på AA och blir reraisad... massor med olika spel som du bara skiter i om du alltid raisar olika amount... men du vinner väääldigt lite på att göra det eftersom det ändå väldigt lätt går att spela så de inte kan läsa dina bets särskillt bra

 

FYP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag tror att Kees123 menar är att höja med samma summa varje gång man höjer preflop. För att på så vis inte ge någon tell om vad man gör med en specifik hand. Är det så tokigt?

 

Jag, och många fler skulle jag tro, brukar göra som så att jag höjer 3bb+1bb/limpare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17+

 

Rätt intetsägande dag. Gjorde halvdag på jobbet så jag satte mig ner och lirade en timme när jag kom hem. Den omtalade sinuskurvan gjorde sig bekant igen då jag först var uppe på typ 60+ sedan ner till 40- för att tillslut runda av vid 17+.

 

Har upptäckt en ny detalj jag alltid varit osäker kring. Hur lirar jag mellanhöga pocket ex 7-7,8-8,9-9 ? Jag vet att det givetvis är situationsberoende och har väl blivit lite färgad av att ha läst lite ur "spela poker som proffsen" där det rekommenderas att hyvla in pengar tidigt med pocket8 och uppåt.

 

Hur tolkar ni det här spelet?

 

***** Hand 681137195 *****

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 30 april 2008 13:25:00

Anna 43 (Vanlig/Cash Game)

Plats 1: Fi1 (194.50)

Plats 2: Fi2 (95.78)

Plats 3: Fi3 (51.36)

Plats 4: Fi4 (109.40)

Plats 5: Hero (152.89)

Fi2 lägg LM 0.50

Fi3 lägg SM 1.00

** Giv **

Fi1 [N/A, N/A]

Fi2 [N/A, N/A]

Fi3 [N/A, N/A]

Fi4 [N/A, N/A]

Hero [9r, 9k]

*** Bet Runda 1 ***

Fi4 Höj till 2.00

Hero Syna 2.00

Fi1 Lägg

Fi2 Syna 2.00

Fi3 Lägg

*** Flop(Board): *** : [3k, 5k, 2r]

*** Bet Runda 2 ***

Fi2 Passa

Fi4 Satsa 3.00

Hero Syna 3.00

Fi1 Lägg

*** Turn(Board): *** : [3k, 5k, 2r, Knr]

*** Bet Runda 3 ***

Fi4 Satsa 6.00

Hero Syna 6.00

*** River(Board): *** : [3k, 5k, 2r, Knr, Ek]

*** Bet Runda 4 ***

Fi4 Satsa 14.00

Hero Lägg

*** Showdown *** : Rake: 0.62 Totalpott: 24.38

Fi1 Lägger mig Vinst: 0.00

Fi2 Lägger mig Vinst: 0.00

Fi3 Lägger mig Vinst: 0.00

Fi4 Vinner potten Vinst: 24.38

Hero Lägger mig Vinst: 0.00

 

Varsågoda, hugg in!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+35

 

Bakispokern gick fint, var duktigt kortkall men lyckades ta hem en fet pott med 55 efter att ha prickat set. Känner att jag tajtat till mig och spelar med mer skärpa nu då jag måste visa upp mina bravader här.

 

En situation störde mig dock.

 

***** Hand 682339468 *****

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 1 maj 2008 16:55:53

Anna 76 (Vanlig/Cash Game)

Plats 1: revelino (102.58)

Plats 2: ikirouta (21.58)

Plats 3: Kristina55 (14.61)

Plats 4: tno (68.34)

Plats 5: Cowbell (234.31)

Kristina55 lägg LM 0.50

tno lägg SM 1.00

** Giv **

revelino [N/A, N/A]

ikirouta [N/A, N/A]

Kristina55 [N/A, N/A]

tno [N/A, N/A]

Cowbell [Er, Dk]

*** Bet Runda 1 ***

Cowbell Höj till 3.00

revelino Lägg

ikirouta Syna 3.00

Kristina55 Syna 3.00

tno Syna 3.00

*** Flop(Board): *** : [Knh, 3h, 10r]

*** Bet Runda 2 ***

Kristina55 Passa

tno Passa

Cowbell Satsa 5.00

ikirouta All-in 18.58

Kristina55 Lägg

tno Lägg

Cowbell Lägg

*** Showdown *** : Rake: 0.54 Totalpott: 21.46

revelino Lägger mig Vinst: 0.00

ikirouta Vinner potten Vinst: 21.46

Kristina55 Lägger mig Vinst: 0.00

tno Lägger mig Vinst: 0.00

Cowbell Lägger mig Vinst: 0.00

 

Skrev AQ i chatten och får senare 4 7 som svar. Om han talade sanning så hade ju blev jag ju lurad. Något jag tänkte på var att jag uppfattade honom som en riktig tomte innan då han kastade in pengar lite här och var och försökte sig på dumma bluffar och missade.

Är det alltid rådumt att syna med drag eller kan min situationsbeskrivning motivera en syn?

 

Nu ska jag käka en riktigt flottig pizza. hungover and out

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bestämde mig, dumt nog för att spela kvällskvist också. Brukar tycka det är kul att lira dom här turneringarna. Bestämde mig för att dokumentera vad jag gjorde på varje blindsnivå.

 

Kvällskvist

Nivå1

En dålig syn preflop med K3klöver bara för att kolla om färgdraget skulle komma

upp till 1800 med KJ

 

Nivå2

Ut med KK efter en dålig satsning river

Svårt att förstå den andre spelaren dock. Hur gör man för att få en sånhär ninja att lägga sina kort?

 

 

 

***** Hand 682746999 *****

15.00/30.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 1 maj 2008 22:12:29

Kvällskvist (Vanlig/Turnering)

Plats 1: JOHNY BG (1370.00)

Plats 2: valentin. (4550.00)

Plats 3: perrex (2760.00)

Plats 4: Mr.Foster (1500.00)

Plats 5: ardbeg (1735.00)

Plats 6: xxjokern (1650.00)

Plats 7: Dyers Eve (1020.00)

Plats 8: Cowbell (1790.00)

Plats 9: Baloo 66 (5060.00)

Plats 10: Little Bob (1450.00)

JOHNY BG lägg LM 15.00

valentin. lägg SM 30.00

** Giv **

JOHNY BG [N/A, N/A]

valentin. [N/A, N/A]

perrex [N/A, N/A]

Mr.Foster [N/A, N/A]

ardbeg [N/A, N/A]

xxjokern [N/A, N/A]

Dyers Eve [N/A, N/A]

Cowbell [Kh, Kr]

Baloo 66 [N/A, N/A]

Little Bob [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

perrex Syna 30.00

Mr.Foster Lägg

ardbeg Syna 30.00

xxjokern Lägg

Dyers Eve Lägg

Cowbell Höj till 180.00

Baloo 66 Syna 180.00

Little Bob Lägg

JOHNY BG Lägg

valentin. Lägg

perrex Lägg

ardbeg Syna 180.00

*** Flop(Board): *** : [3r, 3h, 7s]

*** Bet Runda 2 ***

ardbeg Passa

Cowbell Satsa 210.00

Baloo 66 Syna 210.00

ardbeg Lägg

*** Turn(Board): *** : [3r, 3h, 7s, 4k]

*** Bet Runda 3 ***

Cowbell Satsa 390.00

Baloo 66 Höj till 780.00

Cowbell Höj till 1170.00

Baloo 66 Syna 1170.00

*** River(Board): *** : [3r, 3h, 7s, 4k, Ek]

*** Bet Runda 4 ***

Cowbell All-in 230.00

Baloo 66 Syna 230.00

*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 3835.00

JOHNY BG Lägger mig Vinst: 0.00

valentin. Lägger mig Vinst: 0.00

perrex Lägger mig Vinst: 0.00

Mr.Foster Lägger mig Vinst: 0.00

ardbeg Lägger mig Vinst: 0.00

xxjokern Lägger mig Vinst: 0.00

Dyers Eve Lägger mig Vinst: 0.00

Cowbell [Kh, Kr] Två par, kungar och treor Vinst: 0.00

Baloo 66 [4r, Er] Två par, ess och fyror Vinst: 3835.00

Little Bob Lägger mig Vinst: 0.00

 

Hursomhelst var det bra att jag åkte eftersom jobbet startar kl7 imorgon. :roll:

 

Ska jag ställa redan på efter floppen och hoppas slippa titta in i AA?

 

Nytt dagsresultat +20

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bestämde mig, dumt nog för att spela kvällskvist också. Brukar tycka det är kul att lira dom här turneringarna. Bestämde mig för att dokumentera vad jag gjorde på varje blindsnivå. Blev lite antecknat dock.

 

Kvällskvist

Nivå1

En dålig syn preflop med K3klöver bara för att kolla om färgdraget skulle komma

upp till 1800 med KJ

 

Nivå2

Ut med KK efter en dålig satsning river

Svårt att förstå den andre spelaren dock. Hur gör man för att få en sånhär ninja att lägga sina kort?

 

 

 

***** Hand 682746999 *****

15.00/30.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 1 maj 2008 22:12:29

Kvällskvist (Vanlig/Turnering)

Plats 1: JOHNY BG (1370.00)

Plats 2: valentin. (4550.00)

Plats 3: perrex (2760.00)

Plats 4: Mr.Foster (1500.00)

Plats 5: ardbeg (1735.00)

Plats 6: xxjokern (1650.00)

Plats 7: Dyers Eve (1020.00)

Plats 8: Cowbell (1790.00)

Plats 9: Baloo 66 (5060.00)

Plats 10: Little Bob (1450.00)

JOHNY BG lägg LM 15.00

valentin. lägg SM 30.00

** Giv **

JOHNY BG [N/A, N/A]

valentin. [N/A, N/A]

perrex [N/A, N/A]

Mr.Foster [N/A, N/A]

ardbeg [N/A, N/A]

xxjokern [N/A, N/A]

Dyers Eve [N/A, N/A]

Cowbell [Kh, Kr]

Baloo 66 [N/A, N/A]

Little Bob [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

perrex Syna 30.00

Mr.Foster Lägg

ardbeg Syna 30.00

xxjokern Lägg

Dyers Eve Lägg

Cowbell Höj till 180.00

Baloo 66 Syna 180.00

Little Bob Lägg

JOHNY BG Lägg

valentin. Lägg

perrex Lägg

ardbeg Syna 180.00

*** Flop(Board): *** : [3r, 3h, 7s]

*** Bet Runda 2 ***

ardbeg Passa

Cowbell Satsa 210.00

Baloo 66 Syna 210.00

ardbeg Lägg

*** Turn(Board): *** : [3r, 3h, 7s, 4k]

*** Bet Runda 3 ***

Cowbell Satsa 390.00

Baloo 66 Höj till 780.00

Cowbell Höj till 1170.00

Baloo 66 Syna 1170.00

*** River(Board): *** : [3r, 3h, 7s, 4k, Ek]

*** Bet Runda 4 ***

Cowbell All-in 230.00

Baloo 66 Syna 230.00

*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 3835.00

JOHNY BG Lägger mig Vinst: 0.00

valentin. Lägger mig Vinst: 0.00

perrex Lägger mig Vinst: 0.00

Mr.Foster Lägger mig Vinst: 0.00

ardbeg Lägger mig Vinst: 0.00

xxjokern Lägger mig Vinst: 0.00

Dyers Eve Lägger mig Vinst: 0.00

Cowbell [Kh, Kr] Två par, kungar och treor Vinst: 0.00

Baloo 66 [4r, Er] Två par, ess och fyror Vinst: 3835.00

Little Bob Lägger mig Vinst: 0.00

 

Hursomhelst var det bra att jag åkte eftersom jobbet startar kl7 imorgon. :roll:

 

Ska jag ställa redan på floppen och hoppas slippa titta in i AA?

 

Nytt dagsresultat +20

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumheter Dumheter Dumheter. Back 200 kr

 

Bland det första jag gör är att plocka upp KJ.

blir höjd preflop, synar, flopp Kr-xr-xr- turn J river 9

Fi drar in något som jag uppfattar som en överbet och jag synar, turn gör mig ännu dummare så jag synar den. det sista är en bet som är i stil med potten så den borde jag ju ha uppfattat som förlust. Näe, höjde och stirrade givetvis in i en färg. :oops:

Inte nötfärgen men det fanns liksom inget som skulle kunna få honom att lägga. Tappar typ 150 spänn på den handen.

 

Redde nästan upp det då jag drog in mina sista pengar på en 20kr SNG. Vinner den så att jag bara är 100 back. lirar mer CG, plockar upp QQ, hänger på en fet raise preflop, bara mellankort och tappar hela hunkan där jag synar och stirrar in i KK på river.

 

Den skärpa jag inbillade mig att jag byggt upp visade sig vara en rökridå.

Får se om det blir nått spel imorgon. Måste ju helt klart bättra på mitt tålamod och inte ge bort pengar där jag mer eller mindre vet att jag är slagen.

 

Om det blir spel redan imorgon så blir det ABC tightare än asiatisk oskuld.

 

(Och nej jag kan inte inte skylla på att vara full.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-100kr Svenska spel

+15$ Betway

 

Efter att ha upplevt smärtsam sodomi fem gånger enbart med KK imorse insåg jag att det här håller inte, motriggen var för tung. Plockade ut min microrulle på svenska spel och satte in exakt samma summa pengar på betway där jag inte lirat på typ två månader.

 

Gick rätt fint, dom bord jag spelade kändes fiskigare än dom bord jag lirar på svenska spel(där jag uppenbart varit fisken). 15$ är ingen supersumma direkt men det är ändå mer än jag plussat dom dagar jag gått pluss på svs(sen dagboksstart).

Så alla som lirar på betway kan ju börja darra, för det är en ny sheriff i stan.

Ciao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betwayäventyret går bra.

Lirade en MTT 2K guarantee och slutate på 15e plats av 27betalda. Gav 28$ styvt. Den avgörande handen för mig att komma ITM blev A9h mot 22. Klonkade in en färg på rivern. Killen satt och gnällde på folk efter att ha slowspelat bort AA. Fick jag äran att visa honom till dörren.

 

Så på två dagar är jag 218 kr + på betway.

Nu blir det ut i solen och chilla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+5$

 

Spelade en loyality SNG för mina ihoptjänade bonuspoäng, åkte på bubblan med QQ mot Kx han floppar paret och det räcker.

 

Efter det lirade jag en halvtimme cashgame på .05/.10-nivå.

Rätt tungt kortmässigt men helt plötsligt blixtrar det till och jag plockar upp AA. höjer 0.50 pre flop, får återhöjning till 1,20 -> ställer all-in 9isch och får syn. AA står mot KK.

 

Två händer senare. AA igen. Höjer 0,40 från knappen. SB fold, BB kompletterar 0,30 och UTG synar även han. flopp QQT, får känslan av att nu är jag slagen. checkar UTG minbet. syn från mig och BB. turn T, UTG all-in, jag fold, BB call, river ointressant. visning BB: Q6, UTG: JJ. BB vinner typ 7$.

 

Nöjd med folden, men hur gör man en trovärdig höjning för att i första hand få folk med Q6 att lägga? (då man för två händer sedan haft AA brukar ju iallafall jag förvänta mig att spelaren troligen inte plockar den handen på ett tag.)

 

Vet inte hur ni andra resonerar men så fort jag plockar upp AA ändras mina pupiller från en cirkulär form till $-formade och jag försöker gillra fälla. Man vill ju inte bara sno blindsen utan helst dubbla hela sin bankrulle typ.

 

Kände mig rätt nöjd med spelet då jag skrivit nättenta ikväll och är lite slö. 5dollar på 30 min blir ju en krona i minuten iallafall. Många bäckar små blir snart miljontals kronor ;-)

 

Förresten, hur kopierar jag handhistoriken på Betway?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FYP

 

Jag vet inte du kanske tyckte du va rolig nu lr något. Men du kanske inte ska skriva så mycket och ge så mycket råd och håna andra om du inte riktigt vet vad du pratar om eller backar upp det med något alls...

 

Att höjja lika pre oavsett händer, visst många gör det och visst då går det inte riktigt att läsa vad du sitter på för kort pre... Om du tror att den fördelen överväger de fördelar med att inte höjja lika varje gång pre då kanske du ska sätta dig ner och fundera något steg längre.. Iofs brukar det vara lite mkt begärt av alltför trångsynta människor när det för dem är mkt lättare att säga att alla andra är idioter och har fel eftersom de själva alltid har rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+5$

 

Spelade en loyality SNG för mina ihoptjänade bonuspoäng, åkte på bubblan med QQ mot Kx han floppar paret och det räcker.

 

Efter det lirade jag en halvtimme cashgame på .05/.10-nivå.

Rätt tungt kortmässigt men helt plötsligt blixtrar det till och jag plockar upp AA. höjer 0.50 pre flop, får återhöjning till 1,20 -> ställer all-in 9isch och får syn. AA står mot KK.

 

Två händer senare. AA igen. Höjer 0,40 från knappen. SB fold, BB kompletterar 0,30 och UTG synar även han. flopp QQT, får känslan av att nu är jag slagen. checkar UTG minbet. syn från mig och BB. turn T, UTG all-in, jag fold, BB call, river ointressant. visning BB: Q6, UTG: JJ. BB vinner typ 7$.

 

Nöjd med folden, men hur gör man en trovärdig höjning för att i första hand få folk med Q6 att lägga? (då man för två händer sedan haft AA brukar ju iallafall jag förvänta mig att spelaren troligen inte plockar den handen på ett tag.)

Vet inte hur ni andra resonerar men så fort jag plockar upp AA ändras mina pupiller från en cirkulär form till $-formade och jag försöker gillra fälla. Man vill ju inte bara sno blindsen utan helst dubbla hela sin bankrulle typ.

 

Kände mig rätt nöjd med spelet då jag skrivit nättenta ikväll och är lite slö. 5dollar på 30 min blir ju en krona i minuten iallafall. Många bäckar små blir snart miljontals kronor ;-)

 

Förresten, hur kopierar jag handhistoriken på Betway?

 

Nu är ju jag inget pro som kanske skall ge tips igentligen, men jag sitter och harvar på samma nivå som dig och det går hyffsat, men tänk så här: hade du höjt mer, så hade du antagligen fått undan Q6 preflopp och bara fått med dig JJ och stackat honom eftersom han betalde av till Q6. Problemet är att Q6 kanske inte hade lagt sig ändå, även dom du höjt mycket mer, men då gör han ju fel och kommer väl knappast vinna på det spelet i längden.

Så spela dina bra händer hårt, både pre och post flop.

Visst, ibland lägger sig spelarna när du höjer ordentligt och du får bara blindsen, men oftast får du alltid med nån lyckosökare till floppen.

Höjer du ordentligt och bara får blindsen, så är väl det bättre än att alla vid bordet synar och du blir utdragen av en random hand?

 

Det absolut största misstaget som jag märker folk gör på denna nivån (iallfall på den sidan jag spelar på) är att de höjer förlite preflop, oftast bara en eller 2 bigblinds. Då blir det oftast många med i potten och bästa handen pre, är oftast sämsta på river.

 

det var mina 5 cents, lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte du kanske tyckte du va rolig nu lr något. Men du kanske inte ska skriva så mycket och ge så mycket råd och håna andra om du inte riktigt vet vad du pratar om eller backar upp det med något alls...

 

Att höjja lika pre oavsett händer, visst många gör det och visst då går det inte riktigt att läsa vad du sitter på för kort pre... Om du tror att den fördelen överväger de fördelar med att inte höjja lika varje gång pre då kanske du ska sätta dig ner och fundera något steg längre.. Iofs brukar det vara lite mkt begärt av alltför trångsynta människor när det för dem är mkt lättare att säga att alla andra är idioter och har fel eftersom de själva alltid har rätt

 

Vilka fördelar finns det med att höja olika varje gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tänkte kommentera händerna du postat eftersom jag inte tycker du fått så jättemycket feedback. Det kan säkert låta lite jobbigt och drygt i dina öron, men tanken är att du ska förstå att du gör misstag och kanske lära dig någonting. Du postade ju dem för att du var osäker och det hade du rätt i att vara. Det viktigaste för att utvecklas i början är att inse att man inte är så bra som man tror och där har du kommit en bra bit i.o.m. händerna du frågar om här. Saknar du motiveringar eller inte förstår någon av de "sanningar" jag skriver så fråga gärna.

 

Annars, gl i fortsättningen.

 

 

 

***** Hand 680455549 *****

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 29 april 2008 19:03:37

Anna Turbo 24 (Vanlig/Cash Game)

Plats 1: Hero (176.89)

Plats 2: Fi1 (144.50)

Plats 3: Fi2 (139.00) (paus)

Plats 4: Fi3 (81.38)

Plats 5: Fi4 (103.58)

Fi3 lägg LM 0.50

Fi4 lägg SM 1.00

** Giv **

Hero [Er, Kr]

Fi1 [N/A, N/A]

Fi3 [N/A, N/A]

Fi4 [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Hero Höj till 3.00 - Okej att höja till 3 här. På den här nivån är det bättre att höja 4-5, men det är ok.

Fi1 Syna 3.00

Fi3 Syna 3.00

Fi4 Syna 3.00

*** Flop(Board): *** : [9s, 3r, 5h]

*** Bet Runda 2 ***

Fi3 Passa

Fi4 Passa

Hero Satsa 3.00 - Du missar floppen, har 3 motståndare och potten är på 12. Det sämsta du kan göra här är att betta 2-4 SEK. Ett alternativ är att betta mer (8-9 kanske) men det egentligen helt självklara spelet på den här nivån är att checka och folda om någon bettar.

Du kan gott ha som regler att aldrig bluffa när du har mer än 2 motståndare med på floppen och aldrig betta mindre än halva potten och aldrig mer än hela, nånsin. Allting kommer bli så mycket enklare och du kommer tjäna enormt mycket på att följa de 2 enkla reglerna.

Fi1 Lägg

Fi3 Höj till 6.00

Fi4 Lägg

Hero Syna 6.00 - Här är egentligen ditt svåraste beslut i den här handen, hur konstigt det än kan låta. Den här höjningen är löjligt liten och du har förmodligen 6 outs, dvs odds att syna för att träffa turn. Risken är dock att han täcker damen eller esset och har ett par, och då kan det bli väldigt dyrt för dig att träffa.

Jag råder dig att lägga dig i det här läget i några år till för att inte krångla till det i onödan, även om jag hade synat.

*** Turn(Board): *** : [9s, 3r, 5h, 10k]

*** Bet Runda 3 ***

Fi3 Satsa 15.00

Hero Lägg - Given fold. Här ska du helst inte ens fundera på något annat, det är inte en "bra fold" utan bara helt självklart. Även om han nu skulle vara tiltad så har du ju ingenting. Ditt enda alternativ här är att bluffa med en raise, men det avråder jag starkt ifrån på den här nivån och ännu mer om du tror han är tiltad/dålig.

*** Showdown *** : Rake: 0.59 Totalpott: 23.41

Hero Lägger mig Vinst: 0.00

Fi1 Lägger mig Vinst: 0.00

Fi2 [N/A, N/A] Högsta kort nia Vinst: 0.00

Fi3 Vinner potten Vinst: 23.41

Fi4 Lägger mig Vinst: 0.00

 

 

Har upptäckt en ny detalj jag alltid varit osäker kring. Hur lirar jag mellanhöga pocket ex 7-7,8-8,9-9 ? Jag vet att det givetvis är situationsberoende och har väl blivit lite färgad av att ha läst lite ur "spela poker som proffsen" där det rekommenderas att hyvla in pengar tidigt med pocket8 och uppåt. - Varför gör du motsatsen här då?

 

Hur tolkar ni det här spelet?

 

***** Hand 681137195 *****

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 30 april 2008 13:25:00

Anna 43 (Vanlig/Cash Game)

Plats 1: Fi1 (194.50)

Plats 2: Fi2 (95.78)

Plats 3: Fi3 (51.36)

Plats 4: Fi4 (109.40)

Plats 5: Hero (152.89)

Fi2 lägg LM 0.50

Fi3 lägg SM 1.00

** Giv **

Fi1 [N/A, N/A]

Fi2 [N/A, N/A]

Fi3 [N/A, N/A]

Fi4 [N/A, N/A]

Hero [9r, 9k]

*** Bet Runda 1 ***

Fi4 Höj till 2.00

Hero Syna 2.00 - Du har 99 på ett 5-mannabord. Det är en stark hand. Hade han höjt till 4 här så är det ett alternativ att syna, men i det här läget är det en given höjning. Höj till någonstans mellan 7-9 här med 77,88,99,TT,JJ,QQ,KK,AA,AK,AQ samt eventuellt AJ och KQ. Syna kan du göra med lite SCs och paren under 77. Du har position och måste se till att få in mer pengar i potten när du väl har något.

Fi1 Lägg

Fi2 Syna 2.00

Fi3 Lägg

*** Flop(Board): *** : [3k, 5k, 2r]

*** Bet Runda 2 ***

Fi2 Passa

Fi4 Satsa 3.00

Hero Syna 3.00 - Här är en lika given höjning som före floppen. Du har en bra hand (vad hoppades du skulle falla på floppen om du inte höjer här?) och vill göra potten större eller låta motståndaren betala om han har två överkort/drag. En höjning till 9-10 verkar rimligt.

Fi1 Lägg

*** Turn(Board): *** : [3k, 5k, 2r, Knr]

*** Bet Runda 3 ***

Fi4 Satsa 6.00

Hero Syna 6.00 - Nu får du ett jättesvårt beslut här eftersom du spelar handen så dåligt före floppen och på floppen. Jag har ingen koll om hur folk på de här nivåerna spelar, så jag har ingen aning om vad han kan ha. Inget alternativ känns riktigt bra här, men fold kan jag inte riktigt se, så det får nog bli syn då.

*** River(Board): *** : [3k, 5k, 2r, Knr, Ek]

*** Bet Runda 4 ***

Fi4 Satsa 14.00

Hero Lägg - Där satt färgen också, så då blev det nog helt kört. Klar fold. Du måste försöka sträva efter att få in pengar i potten så länge du leder (eller förmodligen leder), inte som nu försöka hålla nere potten under tiden du förmodligen leder och sen lägga dig/syna när du inte gör det längre. Du får inte bra händer hur ofta som helst så att ta betalt när du väl får dem är fruktansvärt viktigt.

 

 

***** Hand 682339468 *****

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 1 maj 2008 16:55:53

Anna 76 (Vanlig/Cash Game)

Plats 1: revelino (102.58)

Plats 2: ikirouta (21.58)

Plats 3: Kristina55 (14.61)

Plats 4: tno (68.34)

Plats 5: Cowbell (234.31)

Kristina55 lägg LM 0.50

tno lägg SM 1.00

** Giv **

revelino [N/A, N/A]

ikirouta [N/A, N/A]

Kristina55 [N/A, N/A]

tno [N/A, N/A]

Cowbell [Er, Dk]

*** Bet Runda 1 ***

Cowbell Höj till 3.00 - Helt ok att höja till 3 även om 4 är bättre.

revelino Lägg

ikirouta Syna 3.00

Kristina55 Syna 3.00

tno Syna 3.00

*** Flop(Board): *** : [Knh, 3h, 10r]

*** Bet Runda 2 ***

Kristina55 Passa

tno Passa

Cowbell Satsa 5.00 - Som sagt, bluffa aldrig mot fler än två och betta aldrig mindre än halvpott. På den här typen av dragiga bräda bör du betta 10-12 om du ska betta, fast det ska du bara när du träffat. Du har ett insidedrag med två överkort. Inte helt uselt mot en motspelare, men mot 3 är det inget att ha.

ikirouta All-in 18.58

Kristina55 Lägg

tno Lägg

Cowbell Lägg - Lägg här. Kan kännas som du vinner på A,K eller Q men det är ganska ofta som Q/A ger honom t.ex. tvåpar. Han har ofta färgdraget här, och om han inte ljög i chatten om sin hand så hade han kanske 7h4h? Isåfall har du ändå bara 47% att vinna handen, och i snitt har du kanske 20-25% här och du behöver 29% för att syna.

*** Showdown *** : Rake: 0.54 Totalpott: 21.46

revelino Lägger mig Vinst: 0.00

ikirouta Vinner potten Vinst: 21.46

Kristina55 Lägger mig Vinst: 0.00

tno Lägger mig Vinst: 0.00

Cowbell Lägger mig Vinst: 0.00

 

Skrev AQ i chatten och får senare 4 7 som svar. Om han talade sanning så hade ju blev jag ju lurad. Något jag tänkte på var att jag uppfattade honom som en riktig tomte innan då han kastade in pengar lite här och var och försökte sig på dumma bluffar och missade.

Är det alltid rådumt att syna med drag eller kan min situationsbeskrivning motivera en syn? - Det är inte alltid rådumt att syna med drag utan det beror helt på vad du har för drag, hur stor potten är, hur stor hans höjning är och hur han spelar. Hade du haft KQ här hade det varit en enkel syn. Likaså om du hade 2 hjärter. Men nu har du bara inside.

 

Ut med KK efter en dålig satsning river - Skulle gärna vilja veta vad ditt alternativ till att satsa rivern skulle vara? Det finns ju massor av händer du slår och potten är alldeles, alldeles för stor för att du ska kunna folda någon hand utom möjligen dam hög och sånt.

 

Svårt att förstå den andre spelaren dock. Hur gör man för att få en sånhär ninja att lägga sina kort? - Du vill inte att han ska lägga sina kort. Han spelar potten sjukt dåligt helt enkelt och det händer hela tiden att man förlorar sådana potter. Get used.

 

 

***** Hand 682746999 *****

15.00/30.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 1 maj 2008 22:12:29

Kvällskvist (Vanlig/Turnering)

Plats 1: JOHNY BG (1370.00)

Plats 2: valentin. (4550.00)

Plats 3: perrex (2760.00)

Plats 4: Mr.Foster (1500.00)

Plats 5: ardbeg (1735.00)

Plats 6: xxjokern (1650.00)

Plats 7: Dyers Eve (1020.00)

Plats 8: Cowbell (1790.00)

Plats 9: Baloo 66 (5060.00)

Plats 10: Little Bob (1450.00)

JOHNY BG lägg LM 15.00

valentin. lägg SM 30.00

** Giv **

JOHNY BG [N/A, N/A]

valentin. [N/A, N/A]

perrex [N/A, N/A]

Mr.Foster [N/A, N/A]

ardbeg [N/A, N/A]

xxjokern [N/A, N/A]

Dyers Eve [N/A, N/A]

Cowbell [Kh, Kr]

Baloo 66 [N/A, N/A]

Little Bob [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

perrex Syna 30.00

Mr.Foster Lägg

ardbeg Syna 30.00

xxjokern Lägg

Dyers Eve Lägg

Cowbell Höj till 180.00 - Det klart bästa spelet du gör i någon av de här händerna. Lagom stor höjning.

Baloo 66 Syna 180.00

Little Bob Lägg

JOHNY BG Lägg

valentin. Lägg

perrex Lägg

ardbeg Syna 180.00

*** Flop(Board): *** : [3r, 3h, 7s]

*** Bet Runda 2 ***

ardbeg Passa

Cowbell Satsa 210.00 - Här är potten på 615 eller något. Som jag sagt tidigare så finns det egentligen inga lägen där du ska/bör betta mindre än halva potten. Det här dock ett hyfsat läge att göra det om du ska envisas, eftersom det inte finns några drag ute och du nästan garanterat har max 3 outs emot dig. På den här floppen är det enda du ska fundera på hur du lättast får in alla marker i potten. 350-400 känns som en mer normal bet dock, och dina chanser att få in alla marker ökar nog om du bettar så mkt här.

Baloo 66 Syna 210.00

ardbeg Lägg

*** Turn(Board): *** : [3r, 3h, 7s, 4k]

*** Bet Runda 3 ***

Cowbell Satsa 390.00 - Här är potten över 1000 och du har 1400 kvar. Spelar inte jättestor roll vad du gör i det här läget, men om du tror att det är större chans att han synar ifall du inte går all-in så är det ok. Generellt är det nog snarare tvärtom. Ofta har han ett par, typ 88-TT,A7 här och då är det bättre att du går all in direkt så han inte lägger sig på rivern.

Baloo 66 Höj till 780.00

Cowbell Höj till 1170.00 - Inget att knussla med, här är det bara att gå all-in.

Baloo 66 Syna 1170.00

*** River(Board): *** : [3r, 3h, 7s, 4k, Ek]

*** Bet Runda 4 ***

Cowbell All-in 230.00 - Likaså här, en given all-in. Har han dig slagen kommer du ändå vara tvungen att syna när han går all-in så det är mkt bättre att göra det själv för att få mer betalt av sämre händer.

Baloo 66 Syna 230.00

 

m.v.h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl ta och kommentera det här också:

 

Två händer senare. AA igen. Höjer 0,40 från knappen. SB fold, BB kompletterar 0,30 och UTG synar även han. flopp QQT, får känslan av att nu är jag slagen. checkar UTG minbet. syn från mig och BB. turn T, UTG all-in, jag fold, BB call, river ointressant. visning BB: Q6, UTG: JJ. BB vinner typ 7$.

 

Nöjd med folden, men hur gör man en trovärdig höjning för att i första hand få folk med Q6 att lägga? (då man för två händer sedan haft AA brukar ju iallafall jag förvänta mig att spelaren troligen inte plockar den handen på ett tag.)

 

Antar att UTG limpade. Höj mer före floppen, 0,5 minst - 0,6 gärna. Kan verka skitsamma men det är rätt viktigt i längden, Vad du höjer före floppen avgör väldigt mycket hur stor potten blir på slutet.

 

Exempel: Du har AA mot en limpare och höjer 0,4. Du får bara syn av limparen. Potten är på 0,85 när floppen faller. Du bettar ca 2/3-pott alla gator och han synar. Din bet på flopp blir 0,6 - på turn 1,4 och på rivern 3.2. Du vinner potten och den blir då på 11.25$

 

Samma sak händer, du har AA mot en limpare. Men höjer 0.6 istället och får syn. Du bettar ca 2/3-pott på varje gata, han synar ner och du vinner. Din bet på floppen blir 0,9 - på turn 2,10 - på rivern 4.90. Den potten blir istället på 17.15$ fast du inte har gjort större höjningar relativt sett på någon gata förutom före floppen.

 

Ta exemplet om du istället bettar 1/4-pott på varje gata (som du verkar ha en tendens att göra) och den potten blir på 2.95$ istället.

 

Det är ingen bra idé att tänka att man vill få betalt genom att betta lite, eftersom det egentligen ger helt motsatt effekt. Även om de inte synar riktigt lika ofta när du bettar ordentligt så vinner du så oerhört mycket mer de gånger dom gör det. Dessutom så tänker inte folk på dessa nivåer så mycket på hur mycket du bettar. Speciellt inte före floppen. De spelar sina händer ändå.

 

På floppen måste du höja även om du "känner på dig att du är slagen". Det är ca 1,5% risk att du är slagen på den floppen om de har en random hand och kanske 3% eller nåt om de spelar som folk brukar göra på de här nivåerna. Såvida du inte tror att du är en guru så kan du inte gå på den känslan förrän de åtminstone gjort nåt agerande som tyder på att du är slagen. Det spelar ingen roll att du var slagen just den här gången, det är helt ointressant. På turn förstörs din hand helt av att tian faller. Så där foldar du helt korrekt. Hade du höjt på floppen kanske nån med en tia kunde lagt sig, så då kanske du hade vunnit - inte i det här fallet men i andra liknande lägen. Hade däremot inte tian fallit, utan nåt annat kort så tycker jag du borde syna turn. han som gick all-in först hade ju faktiskt inte damen, så ponera att det fallit en 3a på turn. Då hade du knappast kunnat sätta killen efter dig på en dam eftersom han inte gjort nåt som tyder på att han har den. Han som går all-in kan du möjligen sätta på damen, men det är förmodligen bäst att bara få in pengarna på floppen i det här läget allt som oftast. Det beror lite på hur mkt de har iofs, någon av dem hade ju rätt lite eftersom potten inte blev särskilt stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka fördelar finns det med att höja olika varje gång?

 

Han skrev ju delvis det i sitt tidigare inlägg... Att man faktiskt kan använda sin höjjning till något mer än bara skapa värde i potten... det är en mängd saker man kan göra med olika size på sina höjningar. Stjäla blinds, representera en bra eller en medioker lr en draghand, Skapa värde i potten, vilja hålla potten låg eller vilja att slutpotten ska vara stor. Det är den informationen man ger och får genom höjningar som man försöker läsa då kan man oxå ge miss information genom sina höjjningar... vilket man aldrig kan göra om man alltid höjjer samma för att nämna några

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...