Gå till innehåll

Marginella situationer mot maniac-fisk


Steinmeyer

Recommended Posts

Tänkte bara fiska efter lite åsikter i detta ämne. Jag pratar om riktiga galningar, ni vet 50/40 -typen som synar alla trebets, gör massa moves, överskattar sin händer (läs: tvekar inte att stacka av med A4os på Axxxx). Vild och dålig helt enkelt. Jag pratar även uteslutande om stackar djupare än 100bb, det händer ju ofta att dessa personer minirushar och då vinner riktigt stort och man ser dem vid ett bord sittandes med 8-10 inköp.

 

Vi slickar oss nog alla om munnen i dessa lägen, man vet att man oftast har 20-30 min max innan killen har förlorat allt igen. Frågan är hur man så effektivt som möjligt tar pengarna. Jag tror man kanske inte ifrågasätter detta så mycket eftersom det är så lätt att man alltid lyckas till slut, hur fan man än beter sig. Problemet är ju att andra kanske hinner först eller att fisken drar.

 

Mina justeringar:

 

* Löser upp min CC-range i pos. Synar med allt möjligt då implicita odds är mycket högre.

 

* När djupa stackar gör jag ofta små 3-bets i pos för att kunna vinna gigantiska potter med små SC' och PPs. Detta har jag föresten funnit vara otroligt starkt mot dåliga spelare men är en uteslutande exploativ strategi och uppmärksamma spelare skulle kunna börja 4-betta mig med 100% av sin range.

 

* Tightar till min vanliga 3-bet-range extremt. Går från en ganska vid range till i stort sett AK och JJ+.

 

* Ger upp mycket oftare när jag missar än jag gör mot vanliga spelare.

 

Det är ju väldigt standard annars att 3betta t.ex. AJos från BB mot CO-raise. Jag hatar att göra detta mot vildfiskar och lutar mer åt att bara syna eller t.o.m. folda. Teoretiskt låter ju detta absurt, man 3-bettar en tight vanligt spelare som har en skapligt bra range, men man tvekar inför en spelare som kanske öppnar 60% av sina händer. Praktiskt tycker jag att det funkar.

 

Denna stil nästan försäkrar mig om att jag inte förlorar stora potter mot galningen och vinner i längden. Frågan är om jag ger upp värde och ger honom mer tid att lämna bordet eller förlora till de andra spelarna.

 

Man kan sammanfatta stilen med att jag gör otroligt många små misstag och låter fisken köra över mig. Men hoppas på att jag kan exploatera 2-3 av hans gigantiska misstag. Teoretiskt borde en bra spelare kunna kombinera dessa stilar och ge upp mindre, slå tillbaka mer och då kanske t.o.m. framkalla fler gigantiska fiskmisstag.

Hur gör ni, hur gör ni det och varför? Drar er tillbaka och trappar som mig eller tar ett steg framåt och slår tillbaka?

 

/ Stein

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion.

Ofta är ju dessa galningar ganska styrda av känslor/situationer under sina rush-perioder, och dom försöker jag utnyttja mer än korten.

 

Jag tycker för det mesta att när en galning blir av med pengarna i en stor pott beror det nästan alltid på en situation för en stund sen, inte hans eller våra nuvarande kort.

 

Men självklart måste man ändra sin spelstil lite, och det är nog inte dumt att göra som du skriver. Dock har jag inte funderat på det tillräckligt för att kunna kommentera den biten :)

 

 

En drömsituation hände mig förra sommaren. Spelade mot en känslosam galning som just dragit ut mig och vunnit flera stora potter (han var då on top of the world).

 

Han hade vunnit en jättepott av mig förra handen, sen plockar jag upp AK. Jag höjer snabbt 8bb och leker förbannad, och VET att han kommer syna.

 

Floppen kommer: AAK. Jag satsar snabbt, han höjer, jag synar.

Turn kommer: Jag checkar, han satsar stort, jag går all-in och han blixtsynar.

 

Där sitter han tom på pengar, chockad, och totalt förnedrad mot en floppad nötkåk, endast styrd av känslorna och föregående situationer :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion.

Ofta är ju dessa galningar ganska styrda av känslor/situationer under sina rush-perioder, och dom försöker jag utnyttja mer än korten.

 

Verkligen, har sett samma scenario sååå många gånger. Fisk har rushat upp till 4-6 inköp, flyter där i 20 minuter. När han sen tappar 2 inköp i en stor pot så brakar allt samman och jag blir väldigt förvånad om han har några pengar alls kvar efter så lite som 5-10 händer.

 

Då är vi tillbaka till min ursprungspost: Hur hinner man glufsa i sig så mycket som möjligt innan bara skelettet är kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...